missä päin sanotaan "olla liesussa"?
Yhden satakuntalaisen olen kuullut käyttävän, mutta onko käytössä myös muualla?
Kommentit (40)
ja olen nyt 40 v :)
Ei ole tosiaan positiivinen sävyltään, vaan esim jos pitäisi esim tehdä töitä ja joku on liesussa niin kyllä ärsyttää.
käytössä negatiivisessa merkityksessä.
ja liesussa olen nuoruudessani ollut ihan omiksi tarpeiksi. :D
Lahessa ainakin ollaan liesussa, eli taitaapa tuo kuulua myös Hämeen murteeseen.
Eiköhän ole alkujaan karjalasta tulleiden sanonta, sen vuoksi esiintyy ympäri Suomea. Vanha äitini käyttää sitä ja on kotoisin nykyisen rajan takaa. Muiden olen harvemmin kuullut käyttävän, oikeastaan en enää vuosiin kenenkään.
Paljasjalkainen helsinkiläisäitini käyttää sanontaa. Syntynyt 40-luvulla.
Kymenlaakso, Kaakkois-Suomi: ei käytetä liesussa, vaan LIETSUSSA. Ja on vanha vähän hassu sana, jota käytetään puolihuvittavana ilmaisuna.
Mun äiti on Sastamalasta ja liesussa ollaan, kun käydään kylillä.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 10:06"]
Paljasjalkainen helsinkiläisäitini käyttää sanontaa. Syntynyt 40-luvulla.
[/quote]
Kuinkahan monennessa polvessa? Eikä niitä helsinkiläisiä sukupolvia niin kovin paljon ole, on kyseessä sentään melko nuori kylä.
Aika moni helsinkiläinenkin on alun perin Viipurista tai muualta idästä kun tarpeeksi monta sukupolvea mennään taaksepäin.
En nyt väitä, että sanavarasto on niin kaukaa, mutta pikku huomiona vain tämäkin juttu.
Mä käytän liesussa ja olen syntynyt -73, asun espoossa. Yhteys on yleensä "liesussa koko päivän".
Meillä päin ollaan lietsussa. Kuusamo ts savon murrealuetta.
Karjalaisiin sukujuuriin yhdistäisin tuon lieTsussa olon. Meidän perheessä voidaan sanoa noin ihan vitsilläkin, ei siis aina arvostelevaan sävyyn. "Huh, kun on kiva olla kotona kun ollaan oltu lietsussa koko joulu." Mutta erityisen hyvin tuo sopii juuri teinien yörientoihin.
Vanhempani ovat pohjois-pohjanmaalta ja hekin käyttävät tuota sanontaa.
Pohjoissatakuntalaisten porilaissyntyinen ja nykyisin Tampereella asuva alle 30-vuotias lapsi tunnustaa käyttävänsä mokomaa ilmaisua. :) Merkitys tuleekin ilmi jo aiemmista kommenteista. Meilläpäin se on myös aina ollut LIESU ilman sitä teetä siellä välissä.
Äitini myös sieltä päin ja käytti tätä usein kun oltiin jossain päin vähän "turhilla" teillä?!
Meillä Etelä-Pohjanmaallakin liesutaan.
ollaan LIESUSSA...ja nimenomaan vähän negatiivisessa mielessä...eli esim. teini voi olla liesussa yötä myöten ... ;)