9-vuotiaan murrosikä??
Olen jotenkin niin ymmälläni. Tyttärelläni on alkanut selvästi rintojen kasvu, vaikka hän muuten on ihan lapsen vartalossa. Mitään iho-ongelmia tai hien hajua en ole huomannut myöskään. Tyttö on minusta myös mieleltään ihan lapsellinen vielä, leikkii ja touhuilee lasten juttuja. Äänikin on lapsen ääni. Itselläni murrosikä alkoi 5.luokan jälkeisenä kesänä. Onko täällä muita äitejä, joilla on kokemusta aikaisesta murrosiästä, tai oikeastaan vain tuosta yhdestä murrosiän merkistä? Olisi kiva kuulla kokemuksia ja erityisesti sitä, miten tyttö (tai poikakin ehkä) on teillä itse reagoinut.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverilla alkoi kuukautiset viidennellä luokalla. Kävivät lääkäreissä selvittelemässä ettei ole mitään pielessä, ja ei ollut. Hänellä vain sattui murrosikä aikaisemmin kuin muilla.
Oliko tuo 1800-luvulla? On ihan normaalia että 11-12-vuotiaalla alkaa kuukautiset.
1800-luvulla kuukautiset alkoivat heikosta ravinnosta ja kurjista oloista johtuen helposti vasta 17-vuotiaana.
Nykyään käytetään niin tolkuttomasti erilaisia elimistön mielestä estrogeeniä muistuttavia kemikaaleja ja syödään lapsena poskettomasti rasvaa sekä hiilareita sisältävää ruokaa että tytöillä alkavat menkat jo 9-10 vuotiaina
USA:ssa syötetään karjalle kasvuhormoneja kuin leipää ja niitä syöneiden tyttöjen kehitys alkaakin samaan aikaan kuin koulukin.
Vaimolla alkoivat menkat ensimmäisenä luokalla jo 10-vuotiaana mutta minulla murrosikä suunnilleen luokan viimeisenä mikä näyttää olevan hyvä yhdistelmä kun tytöillä alkoivat kuukautiset "vasta" 12-13-vuotiaina.
Mulla alkoi murrosikä todella aikaisin. Ensimmäisellä luokalla rinnat alkoivat kasvaa, kakkosluokalla olivat sitten jo ihan kunnon rinnat. Samaan aikaan alkoi ilmestyä karvoja alapäähän. Menkat alkoi 9-vuotiaana. Muita "oireita" en itse muista. Lopetin kyllä leikkimisenkin aika aikaisin, enää ensimmäisen luokan jälkeen en leikkinyt. Tämä ei tosin tarkoita, ettei lapsi voisi leikkiä vielä murrosiässäkin!
Minua auttoi todella paljon äidin reaktio. Kun rinnat ilmestyivät, hän vaan hymyillen kysyi, milloin mennään ostamaan yhdessä harkkarintsikoita. Kun kerroin menkoista, hän vain rauhallisesti kertoi, mitä ne ovat, ja mitä pitää tehdä. Dödökin valittiin yhdessä ihan tavallisella kauppareissulla. Ei kauhistelua tai hössöttämistä. Olen kiitollinen :) Koulukaverit välillä ihmettelivät näitä murrosiän merkkejä, mutta en muista saaneeni siitä kummempia traumoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverilla alkoi kuukautiset viidennellä luokalla. Kävivät lääkäreissä selvittelemässä ettei ole mitään pielessä, ja ei ollut. Hänellä vain sattui murrosikä aikaisemmin kuin muilla.
Oliko tuo 1800-luvulla? On ihan normaalia että 11-12-vuotiaalla alkaa kuukautiset.
Minulla alkoivat kuukautiset seiskalla, parhaalla ystävälläni vasta ysillä. Yhdellä luokkalaisellani tytöllä olivat alkaneet jo neljännellä ja kyllä ihmeteltiin , miten " Marilla" voi olla jo nyt "ne". Olen syntynyt 1980.
Eihän neljännellä vielä mitään, itselläni menkat alkoivat kolmannella.
Voi sitä turhautumisen määrää sitten kymmenvuotiaana, kun muut halusivat leikkiä ja itse mietit syvällisiä xD
Toisaalta koen itseni kylläkin edelleen muita kehittyneemmäksi, 13v