Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9-vuotiaan murrosikä??

Vierailija
17.02.2010 |

Olen jotenkin niin ymmälläni. Tyttärelläni on alkanut selvästi rintojen kasvu, vaikka hän muuten on ihan lapsen vartalossa. Mitään iho-ongelmia tai hien hajua en ole huomannut myöskään. Tyttö on minusta myös mieleltään ihan lapsellinen vielä, leikkii ja touhuilee lasten juttuja. Äänikin on lapsen ääni. Itselläni murrosikä alkoi 5.luokan jälkeisenä kesänä. Onko täällä muita äitejä, joilla on kokemusta aikaisesta murrosiästä, tai oikeastaan vain tuosta yhdestä murrosiän merkistä? Olisi kiva kuulla kokemuksia ja erityisesti sitä, miten tyttö (tai poikakin ehkä) on teillä itse reagoinut.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikai tyttö voi olla lapsellinen jos menkat ovat alkaneet, tytöstähän on tullut aikuinen nainen. kerro hänelle, että hän on nyt aikuinen eikä voi enään käyttäytyä tietyllä tapaa

Vierailija
22/46 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin voimakkaan hien hajun jo pari v. sitten, eikä vieläkään muita merkkejä, tyttö nyt 10v. Välillä kyllä käyttäytymisessä merkkejä murrosiästä mutta ed. todella lapsellinen ja leikkii kuten ennen - onneksi. Tutkittu jotain hormooneja verinäytteestä, ei löytynyt mitään outoa.

Ihmettelen vain minkä takia nykyään murrosiän merkit tulevat aiemmin kuin ennen, onkohan sitä ollenkaan tutkittu? Lieneekö ruualla merkitystä, kasvuhormoneilla yms.:0

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rinnat alkoivat kasvaa 8-9 vuotiaana.. kuukautiset alkoivat 10-11 vuotiaana.. olin luokalla ekoja jotka kehittyivät varhain.. koin asian kiusalliseksi.. leikin esim. barbeilla vielä 12v asti mutta pojat alkoivat kiinnostaa enemmän 11 vuotiaana.. koin epämiellyttäväksi kun luokkani pojat yrittivät koskea rintojani kun ne olivat heistä mielenkiintoiset.. en saanut mitään valistusta äidiltäni ennen kuin olin 11v.. ja silloin hän haki kirjastosta pinon kirjoja minulle luettavaksi.. omalle lapselleni aion puhua asioista itse ja vähän aiemmin..

nykyään elintaso on parempi kuin ennen ja sen vuoksi murrosikä tulee myös aiemmin kuin esim. 50 luvulla.. ja jos suvussa on naisilla alkanut murrosikä aikaisin niin on todennäköisempää että tyttärilläkin alkaa..

t. äiti nyt 24v..

Vierailija
24/46 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta miksi täällä yhdistetään aina hienhaju murrosiän alkamiseen?

Ennemminkin se johtuu epähygieenisyydestä.

Vierailija
25/46 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytöistä tulee siis naisia mahdollisesti jo ennen 10v

onko hullumpaa kuultu, 10vuotias nainen, no toki onhan nuorin äitikin joku 9 vuotias, että sillee

Vierailija
26/46 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.lastenendokrinologit.net/kirja/fr-puberteetti.html

(eli nuppuaste rintoihin ilmaantuu 8-13 v. keskimäärin 10,8 v.)

Ja vaikka fyysiset merkit murrosiästä tulevatkin, lapsi on silti piiiitkään lapsi, ja hänen pitääkin vielä leikkiä ja olla lapsi! Itsekin leikin barbeilla, vaikka oli jo rinnat ja menkat.

Vierailija
27/46 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin puhuttelun 9-vuotialle pojalleni. Piti kukista ja mehiläisistä puhua, mutta sitten pitäydyin murrosiässä. Kerroin, että jollain tytöllä voi alkaa kuukautiset yhdeksänvuotiaana ja tytöt kehittyy, mutta pojat myöhemmin. Että fyysinen muutos tarkoittaa, että voi saada lapsia, mutta että mieli on vielä lapsellinen tai ettei silti ole aikuinen, vaikka vartalo kehittyykin.

Itsellä kuukautiset alkoivat 6. luokan kevätjuhlassa.

Vierailija
28/46 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

haha oot väärässä tossa viattomuudessa XDDD

Vierailija
29/46 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eikai tyttö voi olla lapsellinen jos menkat ovat alkaneet, tytöstähän on tullut aikuinen nainen. kerro hänelle, että hän on nyt aikuinen eikä voi enään käyttäytyä tietyllä tapaa

Voi vittu sentää ite täytän 14 tänä vuonna ja leikin iha varamasti leikkipuistoissa batmanii ja robinii iha kene kua vua. Ei se et menkat alakaa tarkota mtn et oisit joku hito aikune me ollaa lapsii siliti. Itel alako ku olin täyttäny 13 mut hällävälii sil leikin vaik mikä ois ei se siust aikuisempaa tie! :3 * harmi vua ku moni muuttuu niitte alakaessa aikusemmaks eikä si ennee leiki sillee :C *

Vierailija
30/46 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

V*ittu kuika rumasti sanottu!

Vierailija
31/46 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jotenkin niin ymmälläni. Tyttärelläni on alkanut selvästi rintojen kasvu, vaikka hän muuten on ihan lapsen vartalossa. Mitään iho-ongelmia tai hien hajua en ole huomannut myöskään. Tyttö on minusta myös mieleltään ihan lapsellinen vielä, leikkii ja touhuilee lasten juttuja. Äänikin on lapsen ääni. Itselläni murrosikä alkoi 5.luokan jälkeisenä kesänä. Onko täällä muita äitejä, joilla on kokemusta aikaisesta murrosiästä, tai oikeastaan vain tuosta yhdestä murrosiän merkistä? Olisi kiva kuulla kokemuksia ja erityisesti sitä, miten tyttö (tai poikakin ehkä) on teillä itse reagoinut.

Lapsesi kehittyy ihan normaalisti. Rintojen nuppuaste-kehitys on normaalia jo 8-vuotiaana, mutta ei sitä ennen.

Vierailija
32/46 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä ymmärretä sarkasmia!

Vierailija
33/46 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni alkoi 9 vuotiaana ”murrosikä” jolloin huomasin patit rinnoissani ja karvoitusta oli vähän ja oma keho rupesi hävettään kun kävimme silloin melkein koko perhe suihkussa samaan aikaan niin sekin oli TODELLA noloa.

Vierailija
34/46 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasin voimakkaan hien hajun jo pari v. sitten, eikä vieläkään muita merkkejä, tyttö nyt 10v. Välillä kyllä käyttäytymisessä merkkejä murrosiästä mutta ed. todella lapsellinen ja leikkii kuten ennen - onneksi. Tutkittu jotain hormooneja verinäytteestä, ei löytynyt mitään outoa.

Ihmettelen vain minkä takia nykyään murrosiän merkit tulevat aiemmin kuin ennen, onkohan sitä ollenkaan tutkittu? Lieneekö ruualla merkitystä, kasvuhormoneilla yms.:0

Minäkin huomasin hien hajun, mutta sitten jonkun ajan päästä tajusin että minähän se täällä haisen.

Vierailija
35/46 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenvaatteeissa on paljon toppeja ja "rintaliivejä" tarjolla. Käykää yhdessä ostamassa sopivat. Dödöt ja hajuvedet voi ostaa jo kokeiluun. Kerro kuukautisista ja osta pieniä siteitä ja tamppooneita varalle, sekä kerro niiden käytöstä, varsinkin tamppooneita pitää vaihtaa usein. Ota asia rennosti, niin tyttö ei itse ala stressata ja hävetä.

Vierailija
36/46 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tytär myös 9v. Mieliala ailahtelee, vartalo on selvästi muuttunut eli takamukseen ja reisiin tullut täyteläisyyttä mutta rinnat eivät vielä kasva.

Vierailija
37/46 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverilla alkoi kuukautiset viidennellä luokalla. Kävivät lääkäreissä selvittelemässä ettei ole mitään pielessä, ja ei ollut. Hänellä vain sattui murrosikä aikaisemmin kuin muilla.

Vierailija
38/46 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset viidennellä luokalla taitaa kyllä olla ihan tavallista. Mulla alkoi kesällä ennen viidettä luokkaa. Olin just täyttänyt 11-vuotta. Karvoja mulla oli jo neljännellä luokalla ja piti vahtia että pysyvät uimahallissa uikkareittein sisällä eikä tursua ulos, tosi noloa.

Tiedän kyllä että sillä meidän luokan pullukkatytöllä alkoi menkat jo 9-vuotiaana ja alkoi rinnatkin kasvaa jo silloin.

Vierailija
39/46 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, miten joku ajattelee, että rintojen kasvu tekee tytöstä heti naisen?!!

Kyllä se aikuisuus kumpuaa vasta sieltä pään sisältä. Älkää vaatiko lasta jo olemaan aikuinen rintojen takia.

Antakaa lasten olla lapsia, oli lapsella sitten isot rinnat tai ei. Ei sitten aikuisena tarvitse elää elämättä jäänyttä lapsuutta.

Lapsuus on nykyään muutenkin liian lyhyt.

Vierailija
40/46 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 10,5-vuotias ja esimurkun mielialan vaihtelut ja kropan muuttuminen alkoi noin vuosi sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi