alavatsakipuja ja vuotoa... en jaksa enää..
vuoden verran on alavatsa kipuillut. välillä niin kovasti etten meinaa kävelemään päästä. luulin jo, että pääsin noista kivuista yli, mutta nyt ne alkoivat taas uudestaan. oireena siis kipu alavatsassa, vasemmalla puolella. aikaisemmin kipuihin ei ole liittynyt mitään vuotoa, nyt tulee sellaista ruskeaa limaista mönjää jossa seassa pieniä "hyytymiä". kipu on pahin kun käy vessassa ja kun kävelee. mitä helkuttia tämä taas on???
Kommentit (14)
tämän vaivan takia jo neljä tai viisi kertaa. crp, pissa, papa on aina normaalit ja ei ole mitään seksitauteja. viimeksi kun kipu tuli näin kovana oli menossa kierron puoliväli, juuri kuten nytkin. ei vaan enää kiinnosta tämä tuska. alaselkäkin on ollut pari päivää järkyn kipeä.
Ihan samoilla oireilla eilen gynelle, ultrattiin ja kaikki kunnossa. :( Siis hyvähän se on, ettei mitään vakavaa, mutta olis nyt jotain ollut.
Tämä gyne epäili, että oviksesta jää nestettä vatsaonteloo (? olikohan tuo sana..) ja se aiheuttaa limakalvo ärsytyksen ja siitä kipu. Hoidoksi e-pillereitä suositti..
mulla on takana 5 eri pillerimerkkiä ja ehkäisyrengas. kuukautisia ei joko tullut ollenkaan tai kierto sekoittui aivan totaalisesti. kivutkin vain pahenivat, niitä oli joka päivä. ei siis pillereitä minulle.
päästä tarkempiin tutkimuksiin. Gynekologian polille kenties? Pyydä lähete sinne.
Päijät-Hämeen keskussairaalassa on Suomen paras endometrioosilääkäri, joka tekee aiheesta tutkimustakin. Voi kun pääsisit hänen vastaanotolle. Hän on huippu, ja auttoi minua vastaavanlaisissa vaivoissa.
perusteella veikkaisin endometrioosia (minulla ei kyllä vuotoa ollut). Varaa aika gynelle sisäkautta tehtävään ultraan. Sillä nähdään, onko kohdussa tai munasarjoissa kystia. Itsellä näitä kipuja hoidettiin vuosi selkäkipuina. Sitten alettiin epäillä munuaisia, joiden takia laitettiin tietokonetomografiaan ja vasta siellä havaittiin "jotain" munasarjoissa ja gyne sitten varmisti endo-diagnoosin.
endo oireilisi kuukautisten tietämissä?
kivut olivat aivan jatkuvia tän vuoden ajan. Joka päivä söin tulehduskipulääkkeitä. Ainoastaan merkkiä vaihdettiin, kun edelliset ei enää tehonneet. Ja kivut olivat niin kovia, että jalat meinasivat välillä mennä alta.
ja hormonaalinen kysta oireili myös. nyt luojan kiitos raskaana, eikä toistaiseksi niitä vaivoja.. käy ihmeessä uudestaan lääkärillä äläkä tyydy "emmätiiä" vastauksiin!
menisinkö jo tänään enpoon vai yrittäisinkö kestää huomiseen ja jonottelisin taas päivystävälle tk:ssa? kummastakaan suunnasta en saa kyllä apua tähän. kaiken hyvän lisäksi olen töissä. yksin. paikan saan laittaa kiinni vasta klo 22 ja ketään en ole saanut töihin. vittu.
kävin tk:ssa ja sain lähetteen sairaalaan gynelle. epäili endometrioosia. kivut ne vain jatkuvat :/
jos mulla on tuollainen endo, niin onko siihen mitään muuta hoitoa kuin leikellä niitä kudoksia pois vääristä paikoista?
Varaa aika lääkärille!
Jos tuo on kausittaista, niin saattaa liittyä hormonitoimintaan (kuukautiskiertoon)