Ulkoiluhaluttomat lapset?
Meillä 3- ja 5-vuotiaat saa laittaa joka päivä suunnilleen väkisin ulos. Aamupäivästä ulkoilevat keskenään omassa pienessä pihassa (leluja, keppejä jne. löytyy virikkeeksi), kun minä siivoan ja teen ruuan. Iltapäivästä menen lasten kanssa puistoon, metsään tai taloyhtiön isolle leikkiphalle. Ja joka ikinen kerta se tehdään saman narinan saattelemana.
Kotihoidettuja kavereita ei lähistöllä ole ulkoiluseuraksi.
Sisällä ollessaan leikkivät tosi kivasti keskenään erilaisia leikkejä. Konsolipelejä meillä ei pelata ollenkaan ja telkkaria katsotaan pari kertaa viikossa. Eli sen kaltaisesta passiivisuudesta ei ole kyse.
Ulkovaatteet on laadukkaat ja lämpimät eli kylmyyskään ei ole syynä.
Onko muita lapsia, jotka mieluummin piirtävät, pelaavat lautapelejä, rakentelevat Legoilla ja leikkivät mielikuvitusleikkejään mieluummin kuin ovat ulkona?
Ulkoiluintoisten lasten vanhemmat voisivat vinkata, missä menee mönkään!
Kommentit (13)
Jotenkin tuntuu, että aamupäivän noin tunti ei riitä päivän ulkoiluksi... Joskus toinen ulkoilu vaihdetaan esim. uintiin ja sinne lähtevät mielellään.
Tylsää tosiaan tuntuu ulkona olevan, mutta kuten sanottua, sisällä viihtyvät varsin mainiosti. Päiväkotiin pääsevät/joutuvat syksyllä ja siihen asti pitäisi ulkoilut hoitaa kotona.
ap
että ulkona ovat kömpelöitä talvitamineissa ja heillä ei ole yhteistä leikkiä pihalla.
Pystyvätkö hiihtämään pihassa? Onko heillä pulkaa, liukuria, potkukelkkaa, stiikaa yms. ulkoleluja käytössä?
Osaavatko he ulkoleikkejä?
meillä lapsi oli ihan innoissaan 5v kun sai viedä pihalle pikkuautoja ja isoja 10kpl ja tehdä niille oikean mäen lumeen.
Annoin myös 4v tyttärelleni luvan viedä nuken rattaat pihalle, mitä intoa...ja leikkikoiran sisältä jota hän lenkittää. Sovella äiti hyvä
ainakin talviaikaan, mutta lapseni olisivat ulkona aina. En ole tehnyt mitään sen eteen tai sen puolesta. He vain rakastavat ulkoleikkejä ja kavereita. Kyseessä taitaa olla luonnekysymys?
Laita valmiiksi 7 erilaista pussia / laatikkoa, joita annat ulos mukaan eri päivinä.
Esim.
- Kattiloita, astioita, ym. keittiöjuttuja (tästä opasta kotileikki tai ravintolaleikki alkuun). Näytä miten voi ottaa mukaan risuja, käpyjä, kiviä ja lunta ruoaksi ja rahoiksi.
- pikkuautoja (tästä opasta autokauppa tai rallikilpailut leikittäväksi)
- pikkueläimiä (tästä avusta eläinkauppa, eläintarha tai vaikka savannileikki alkuun)
- elintarvikeväreillä värjättyä vettä ja siveltimet (näillä voivat maalata lumeen)
- saippuakuplat (toinen puhaltaa ja toinen yrittää ottaa kiinni), en tiedä kuinka kylmässä toimivat
- lapiot, sankot ym. perinteiset hiekkalelut lumikakkujen tekoon. Välillä voit antaa ihan isot lapparit lumilinnan rakentamiseen
- nukenrattaat, nuket ym. sekä niille vällyjä (ulkona jännä leikkiä, erilaista kuin sisällä nukenhoito)
- isot dinosaurukset (näytä mille alalle voivat haudata niitä kinokseen ja sitten yrittävät etsiä niitä arkeologeina)
mahdollisuuksia on lukemattomia. Katsele sisäleluja sillä silmällä mitä voisi ottaa ulos hetkeksi leikkiin. Pidä huoli siitä, että tuovat sisälelut takaisin ulkoilukerran jälkeen ja puhdista ne heti tarvittaessa. Älä anna sellaisia leluja, jotka voivat mennä kosteudesta rikki tai jota lapsen pitää liikaa varoa.
Noilla muksuillasihan on ihan selvästi supertylsää ulkona. Anna lapsillesi välineitä ja ohjaa heitä leikin alkuun. Kun ulkona on aina vaihtelevasti kivaa ja erilaista puuhaa, niin pian huomaat, että eipä tarvitse ulosmenoa paljoa houkutella. Osallistutko itse tarpeeksi ulkona heidän kanssa leikkiin vai oletatko että keksivät leikkejä vain itsekseen?
Nukenrattaat ja muoviastiat saa ottaa ulos, jos tahtoo, telttakin on, joskus annan vettä ämpäriin, jotta saavat jäädytellä muotteihinsa hauskoja jääpalasia, lumettomana aikana pihaliituja, metsästä haetaan keppejä, kiviä, käpyjä ja muuta "rakennus- ja ruokatarpeiksi" ulkoleikkeihin jne. Eli kyllä tässä on ainakin yritetty soveltaa.
ap
hiihtäminen, pyöräily ja luistelu ovat pop, mutta puistoilu ei. Minusta lapsia on turha ulos pakottaa tai ainakaan minä en halua. Uimassa käydään 2 krt viikko. Kesällä mökillä ollaan ulkona aamusta iltaan.
Kiitos vaihteluideasta! Toteutan sen seuraavaksi. Vakiovarusteina ulkona tosiaan on vähintään ne perushiekkalelut ja pallot molemmille ja lauhemmalla kelillä teltta. Omasta tahdosta mukaan saa ottaa ulkoleikit kestäviä sisälelujakin.
Aamupäivällä saavat keksiä leikit ihan itse, iltapäivällä mukana ollessani autan alkuun ja heidän niin halutessaan leikin myös mukana.
ap
meillä lapset viihtyvät tosi hyvin ulkona ja leikkivät heille "opetettuja" leikkejä.
Eli miehen kanssa käymme ajoittain mukaan lasten leikkiin ja keksimme uusia leikkejä heille leikittäväksi. Hauska huomata, että myöhemmin leikkivät keskenään samalla tavoin tai jopa opettavat näitä juttuja naapureiden lapsille.
Esim. viime viikolla leikin yhdessä lasten kanssa ratsastustallia. Näytin miten pihapuullekin voi laittaa "suitset" päähän ja tehtiin pari lumiheppaa ja minä olin sitten ratsastuskoulun opettaja joka hyppynarulla talutteli pikkuheppoja (lapsia). Näytin miten voi tehdä esteet ja hyppäyttää näitä hevosia niiden yli ja miten ravataan ja laukataan ja miten risuista voi tehdä heinää ja kävyistä porkkanoita ym. Sen jälkeen meidän pihalla onkin leikitty joka ikinen päivä ihan hulluna ratsastuskoulua. Vain eka kerralla oli aikuinen mukana, mutta tämä siis vaati sen, että lapsille ikään kuin vinkattiin tai "opetettiin" uusi kiva leikki. Osallistutko itse leikkeihin?
Meillä on kevyt, pienehkö kola, jolla työntelee lumia tunninkin.
viihtyvät paremmin ulkona, mutta silloinkin lähteminen on usein vaikeaa. Teemmekin yleensä niin, että otan eväät mukaan ja ulkoilemme lähes aamusta iltaan.
ap
olen ongelman alkuperäksi päätellyt kaverien puutteen. Kiva saada muilta ideoita miten lapset viihtyisi paremmin ulkona. Tosin meillä ongelma tuntuu olevan se, että ulos on vaikea saada ja ulkoa sisään on myös vaikea saada!
Muistan, että tosiaan kaverit auttoi viihtymään ulkona, mutta koska niitä ei aina ole, olisi vanhempien ollut syytä näyttää itse esimerkkiä, miten ulkoilu on hauskaa. Tietysti näin jälkeen päin tajuan, että meidät pantiin ulos siksi että äiti sai siivottua, mutta silti olisi se auttanut varmasti. Joskus äiti hermostui, ja kielsi ulkoilun kolmeksi päiväksi, ja silloin kyllä haaveilin metsään pääsemisestä :D. Kuitenkaan se rankaisu ei yksin auttanut mitään. Sen jälkeen olisi voinut innostaa ja lähteä vaikka lintukirjan kanssa bongaamaan lintuja tai tekemään mitä vaan mikä lapsia kiinnostaa ja innostaa. Myöhemmin myös ulkoilun ja liikuntaharrastuksen yhdistäminen olisi ollut helpompaa, jos vanhemmat eivät olisi patistaneet ja komentaneet, vaan olisivat ottaneet iloisen ulkoilun ja liikkumisen koko perheen elämäntavaksi. Tuossa yhdellä kirjoittajalla oli hienoja esimerkkejä, täytyykin kirjoittaa muistiin :).
pakollinen jos kerran eivät pidä ulkoilusta?