Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ole koskaan tarvinnut ruotsin kieltä koulun jälkeen

Vierailija
16.02.2010 |

Aika jännä, että Virkkunen ehdottaa ruotsin opetuksen aikaistamista. Minä luulin, että aika olisi jo pian otollinen koko pakkoruotsin poistamiselle.

Minä en esimerkiksi ole koskaan tarvinnut ruotsia koulun jälkeen. Olen käynyt Ruotsissa, olen ollut virkamies, olen työskennellyt kansainvälisissä yrityksissä, mutta koskaan ei ole tullut vastaan sellainen tilanne, että olisin tarvinnut ruotsia. Kaikki ruotsalaiset, joiden kanssa olen tehnyt töitä, ovat osanneet joko suomea tai englantia. Suurimmaksi osaksi kansainvälisissä yhteyksissä mukana on myös muita kuin suomalaisia ja ruotsalaisia, jolloin englanti on ainoa järkevä kielivalinta.

Minulta on siis periaatteessa mennyt hukkaan noin kuusi vuotta kielenopiskelua. Jos olisin voinut käyttää sen ajan saksan tai venäjän opiskeluun, olisin hyötynyt paljon enemmän. Niille kielille on ollut tarvetta, mutta käytännössä ei lyhyet kielet ole riittäneet työelämän tarpeisiin.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut hyödyksi moneen kertaan. Olen saanut työpaikan, vaikka paljon hakijoita, ja saanut myös oikein hyvän palkan.

Ja kaikista lyhyistä kielistä on kyllä minun työssäni ollut valtavasti apua! Jopa passiivisesta latinasta.

Pohjoismaihin saa ihan erilaiset kontaktit, kun hallitsee ruotsin.

Vierailija
2/25 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä tarvinnut ruotsia ja melkein 10 vuodessa olen ehtinyt koko paskan kielen! Muistan ainoastaan pari sanaa ja se on siinä.

Enkku on vahvin vieraskieli, sitten tulee saksa ja vikaksi ranska.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kieltä ei ole kunnolla opittu kuudessa vuodessa! Pitäisi vähän miettiä, missä mennään vikaan, kun ihmiset opettelee koulun jälkeen uusia kieliä lyhyillä kursseilla, mutta eivät osaa ruotsia, jota on juntattu vuosikaupalla koulussa! :O

Pakkoruotsi on absurdi käsite niin kauan kun kouluissa ei ole myöskin pakkosaamea, sanon minä. Ruotsi on hieno kieli, ja hyvä osata, mutta veikkaan tuon pakon tekevän sille enemmän hallaa kuin hyvää.

Vierailija
4/25 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi aika perustellusti väittää, että englannista on hyötyä kaikille. Muista kielistä ei oikein voi. Jos voisi valita ruotsin, ranskan, saksan tai venäjän, niin useammalla ihmisellä olisi mahdollisuus oikeasti hyötyä opiskelemastaan kielestä.

Minusta on melkoista aivokapasiteetin haaskausta, että iso määrä oppia menee aivan hukkaan.

on ollut hyödyksi moneen kertaan. Olen saanut työpaikan, vaikka paljon hakijoita, ja saanut myös oikein hyvän palkan.

Ja kaikista lyhyistä kielistä on kyllä minun työssäni ollut valtavasti apua! Jopa passiivisesta latinasta.

Pohjoismaihin saa ihan erilaiset kontaktit, kun hallitsee ruotsin.

Vierailija
5/25 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että "minulle on ollut paljon hyötyä"...

Ja olen muuten opiskellut myös ranskaa, saksaa ja venäjää koulussa. Nykyään se on vielä helpompaa.

Ja koulun jälkeen sitten norjaa, tanskaa, kiinaa ja latinaa.

Vierailija
6/25 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kieltä ei ole kunnolla opittu kuudessa vuodessa! Pitäisi vähän miettiä, missä mennään vikaan, kun ihmiset opettelee koulun jälkeen uusia kieliä lyhyillä kursseilla, mutta eivät osaa ruotsia, jota on juntattu vuosikaupalla koulussa! :O

Kielen opiskeluun ja oppimiseen liittyy olennaisesti kielen käyttäminen. Ei sitä ruotsia osaa, jos ei sitä ikinä käytä. Ja aika monilla ei tule koskaan vastaan tilannetta, jossa ruotsia tarvisi tai edes voisi käyttää. Itse esim. kohtasin ensimmäisen ruotsinkielisen ihmisen vasta yliopiston jälkeen!

Vierailija
7/25 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi vanhempani olivat viisaita ja ehdottivat ruotsin lukemista jo ala-asteelle. :)

Vierailija
8/25 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että "minulle on ollut paljon hyötyä"...

Ja olen muuten opiskellut myös ranskaa, saksaa ja venäjää koulussa. Nykyään se on vielä helpompaa.

Ja koulun jälkeen sitten norjaa, tanskaa, kiinaa ja latinaa.

-6

Vierailija
9/25 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulujen kielenopetushan perustuu lähinnä ulkoa jankkaamiseen ja kielen ymmärtämiseen. Kielen tuottaminen on ihan minimissään. Opetusta pitäisi uudistaa ja rankasti!

Kielen opiskeluun ja oppimiseen liittyy olennaisesti kielen käyttäminen. Ei sitä ruotsia osaa, jos ei sitä ikinä käytä. Ja aika monilla ei tule koskaan vastaan tilannetta, jossa ruotsia tarvisi tai edes voisi käyttää. Itse esim. kohtasin ensimmäisen ruotsinkielisen ihmisen vasta yliopiston jälkeen!

Vierailija
10/25 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin monena kesänä kotiseutumuseossa töissä. Sinne aina roudattiin kaikki ulkomaan vieraat, kun ei paikkakunnalla niin paljon nähtävyyksiä ollut. Toisenkin kerran sai vasenkätistä puhua, ja hyvin sujui. Toki tarvitsin myös englnatia ja saksaa.

Ruotsin reissuilla ei ole mitään haittaa osata paikallista kieltä. Ei, vaikka enkku sujuisikin.

Ruotsin perusteella ymmärrän pitkälle norjaa ja tanskaa, joo, on tarvittu. Islanti ei suju...

Sitä paitsi on kiva lukea kirjat alkuperäiskielellään, esim. ruotsiksi.

Minulle on olleet kielet aina helppoja, ja mikä tahansa kieli voi joskus tulla tarpeeseen.

Sainpa joskus neuvoa tietä ranskalaiskylässä ruotsiksi. Hih!

Ja solkkaan myös tarvittaessa ranskaa tai italiaa.

Vierailija
11/25 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruotsia ja hehkutin etten ikinä tuu sitä tarvitsemaan.

Hehee, olen ollut ny 22 v aviossa ruotsinkielisen miehen kanssa. Ja meillä on 2 kaksikielistä lasta.

Ja lapset on ruotsinkieisessä koulussa....Eli ei ihan kannattaisi aina kaikkia asioita vannoa sata lasissa: )

Vierailija
12/25 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

borde kunna finska och svenska i Finland!

Vierailija
13/25 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

borde kunna finska och svenska i Finland!

Vierailija
14/25 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oisin tarvinnut, mut kun en helvetti osaaa..

Vierailija
15/25 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin paljon riippuu myös siitä missä päin Suomea asuu. Itse asun Vaasassa ja täällä ruotsia on osattava, mikäli meinaa töitä saada. Etusijalle menevät aina ne, jotka hallitsevat kummatkin kotimaiset kielet. Lisäksi täällä on täysin mahdollista kohdata ruotsinkielisiä, jotka eivät oikeasti osaa Suomea.

En myöskään jaksa ymmärtää pakkoruotsi käsitettä. Eihän muistakaan aineista puhuta pakko-etuliitten kera. Miksi jonkin kielen opiskelu edes mielletään niin hirvittäväksi pakoksi? Joskus voisi ajatella niinkin, että on rikkaus osata mahdollisimman paljon. Ruotsinkaan opiskelu ei varmaan ainakaan keneltäkään ole älyllisesti pois, päinvastoin. Ja sitten jos ja kun se tilanne tulee, että ko. kieltä tarvii, on huomattavasti mukavampi ymmärtää edes jotakin kun olla tajuamatta toisen puheesta tai viesteistä mitään.

Olen myös sitä mieltä, että koska Suomella on se rikkaus, että omaamme kaksi virallista kieltä, kuuluu se yksinkertaisesti asiaan, että näitä kieliä luetaan kouluissamme, sekä suomen- että ruotsinkielisissä kouluissa. Eivät ruotsinkielisetkään vaadi pakkosuomen poistamista kouluistaan.

Vierailija
16/25 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuodessa jatkaa.

Asun sellaisessa kaupungissa, josta löytyy myös ruotsinkielisiä ja lähin täysin (tai melkein täysin) ruotsinkielinen paikkakunta on n. 70 kilsan päässä, naapuri kaupungissakin on myös paljon ruotsinkielisiä. Asutaan etelässä.

Kyllä se on PAKKOruotsi ja tulee aina olemaan. Itse vihasin koko kieltä koulussa ja siitä ei todellakaan ole mitään hyötyä, kun matkustaa Ruotsiin, RIIKINruotsi on niiiiin erilaista kuin Suomessa opetettava ruotsi. Miksi hitossa Suomessa ei voida opettaa riikinruotsia? Joka sekin on kyllä karsean kuuloista!

Ruotsi kyllä helpotti itseäni saksan (ja ranskan) opiskelujen kannalta. Ja ymmärrän aika hyvin espanjaa, vaikken ole sitä koskaan opiskellut enkä osaa sitä kirjoittaa tai puhua. Mutta ymmärrän kyllä ja pärjäisin esim. Espanjassa.

Kyllä, Suomi on kaksikielinen maa, mutta niinpä on moni muukin maa. Eihän esim. Kanadassa ole pakkoranskaa, vaikka ranska onkin englannin rinnalla maan pääkieli. Tai Sveitsissä opeteta saksaa, italiaa, retoromaani ja ranskaa "pakkokielinä", koska maa on nelikielinen? Tai sitten Belgia? Ei, ainoastaan Suomessa on tuo paska pakko.

Ja miksei Suomessa sitten ole pakkosaamea? Onhan noita saamelaisiakin Suomessa ja hekin kuuluvat Suomen historiaan yhtä tärkeinä kuin suomenruotsalaiset..

Ja esim. venäjä olisi paljon parempi kieli, varsinkin täällä itäsuunnalla ja meidänkin kaupungissa on aika paljon venäläisiä ja tänne tehdään paljon ostosmatkoja Venäjältä eli esim. myyjien olisi hyvä osata venäjää (esim. yksi tuttu on Cittarissa töissä ja harmitteli, kun ei osaa sanaakaan venäjää ja englannilla ei pärjää venäläisten kanssa..). Länsi-Suomessa taas törmää harvoin venäläisiin eli siellä taas ruotsia saatetaankin tarvita.

Vierailija
17/25 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisin kuin vaikkapa matematiikka on.

Miksi ihmisellä ei saa olla valinnan mahdollisuutta kielten opiskelussa? Miksi kaikkien on opiskeltava ruotsia hyvin pienen ja alati kuihtuvan vähemmistön takia?

Mietipä sellaista tilannetta että Ruotsissa jokaikinen lapsi pakotettaisiin opiskelemaan suomea. Olisiko siinä mielestäsi järkeä?

Ruotsissa on suomenkielisiä yhtä suuri osuus kansasta kuin täällä Suomessa on ruotsinkielisiä. Lisäksi Ruotsin historiaan liittyvät suomenkieliset ja suomalaiset erittäin merkittävässä roolissa.

Oletan siisettä te pakkoruotsin kannattajat ilmeisesti kannatatte myös pakkosuomea koko Ruotsissa? Näinhän sen on oltava koska samat perustelut löytyvät Ruotsinkin puolelta jos oikein tarkasti mietitään.

Hyvin paljon riippuu myös siitä missä päin Suomea asuu. Itse asun Vaasassa ja täällä ruotsia on osattava, mikäli meinaa töitä saada. Etusijalle menevät aina ne, jotka hallitsevat kummatkin kotimaiset kielet. Lisäksi täällä on täysin mahdollista kohdata ruotsinkielisiä, jotka eivät oikeasti osaa Suomea.

En myöskään jaksa ymmärtää pakkoruotsi käsitettä. Eihän muistakaan aineista puhuta pakko-etuliitten kera. Miksi jonkin kielen opiskelu edes mielletään niin hirvittäväksi pakoksi? Joskus voisi ajatella niinkin, että on rikkaus osata mahdollisimman paljon. Ruotsinkaan opiskelu ei varmaan ainakaan keneltäkään ole älyllisesti pois, päinvastoin. Ja sitten jos ja kun se tilanne tulee, että ko. kieltä tarvii, on huomattavasti mukavampi ymmärtää edes jotakin kun olla tajuamatta toisen puheesta tai viesteistä mitään.

Olen myös sitä mieltä, että koska Suomella on se rikkaus, että omaamme kaksi virallista kieltä, kuuluu se yksinkertaisesti asiaan, että näitä kieliä luetaan kouluissamme, sekä suomen- että ruotsinkielisissä kouluissa. Eivät ruotsinkielisetkään vaadi pakkosuomen poistamista kouluistaan.

Vierailija
18/25 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on erittäin noloa, kun en hallitse sitä ollenkaan.

Vierailija
19/25 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

työmarkkinoilla....

Vierailija
20/25 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mikä riemu siitä syntyiskään, kun kouluihin otettaisiinkin saamen kieli. Sopii mun puolesta, samoin venäjä. Sittenpä nähtäisiin, kuinka montaa se ilahduttaisi.

Olkaa ihmiset kiitollisia, että teillä on mahdollisuus oppia monia eri kieliä. Kuka urpo oikeasti ajattelee, että minä en tartte muuta ku suomea. Aina ei oo kyse siitä tarpeellisuudesta, sivistys ja tieto muistakin kulttuureista ei liene meille suomalaisillekaan pahasta.

Totuus on se, että sama mitä aineita opetussuunnitelmaan kuuluu, niin aina löytyy ihmisiä, joita asia kyrsii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän