Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi isovanhemmat eivät saa osallistua lasten kasvatukseen?

Vierailija
16.02.2010 |

Ihmettelen suuresti tämän päivän suuntaa, mitä on täällä av:lla näkynyt. En tiedä onko ne sitten tosi asioita vai kirjoitetaanko huvin vuoksi.

Kysynkin, mikä tekee tämän päivän elämässä sen, että vanhemmat "haluavat itse hoitaa" omat lapsensa? Miksei lapset saa olla esimerkiksi ilman vanhempia siellä anoppilassa tai omilla vanhemmillasi? Jos ei nyt mistään mummon alkkisongelmasta yms. ole kyse.

Jos joidenkin lapsi / lapset viettävät aikaa mummoloissa, miksi täällä on yleinen ilmapiiri sitä mieltä, että lapset "hoidatetaan" siellä kun ei itse viitsitä tai "miksi teit lapsia, kun et itse halua hoitaa".

Eikö mielestänne lapsille ole iso asia, että heillä on ympärillään muitakin kasvattavia ihmisiä, kuin te itse?

Tein muuten vauva-lehden toimitukseen ehdotuksen, että tässä olisi hyvää jutunjuurta vauva-lehteenkin...

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
19.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen vanhemmat osallistuvat lasten hoitoon mm. kun käymme heillä tai kun heitä tarvitaan meille joksikin aikaa lastenvahdiksi, jos on tärkeämpää menoa.

Lapset ovat vielä sen ikäisiä, että vaativat vielä paljon ja isovanhemmillakin on jo ikää ja vaivoja etteivät jaksaisi hoitaa kovin pitkiä aikoja.

Omien vanhempieni kanssa on taas erinäisistä syistä välit poikki ja vaikka olisinkin heidän kanssaan väleissä niin en antaisi heille lapsiamme hoitoon, vaikka kuinka jaksaisivatkin.

Suoltavat sellaista sontaa minusta ja miehestäni, että saavat sitten olla kun eivät tajua pitää mölyjä mahassa.

Vierailija
42/81 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmen kohta aikuisen lapsen äitinä voin lohduttaa, että heistä on tullut ihan hyviä ihmisiä, vaikka tuttipullossa oli joskus jaffaa ja hedelmät sokeroitu ja pullaa oli aina tarjolla. lapset eivät ole menneet pilalle , lihoneet, traumatisoituneet, vaikka saivat joskus katsoa hurjia elokuvia. Älkää tehkö asiasta liian vaikeaa ja KESKUSTELKAA!!

lapsille isovanhemmat ovat tärkeitä puutteineen samoin vanhemmat puutteineen, joten pitäkää se johtotähtenä. Jos lapsi ei halua mennä, asia on toinen, mutta yrittäkää lasten takia päästä yhteisymmärrykseen, että heiltä ei viedä mummeja ja pappoja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et jos äiti nuori, isovanhemmat ottavat itselleen vanhemman roolia. Ja jos äiti vanhempi, eivät enää puuttuisi niin pahasti lasten kasvatukseen?

Vierailija
44/81 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin paljon muiden sisarusten kasvatukseen, etteivät jaksa meidän lasta. Lapsi ei ole ollut koskaan mummolassa yötä, kun taas siskon kaksoset olivat viikon siellä 2-vuotiaana, kun sisko oli miehensä kanssa etelässä.

Vierailija
45/81 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi mieluummin kysyä: "Miksi isovanhemmilla pitäisi osallistua lapsenlapsen kasvatukseen?"

Tässä on unohtunut kaksi asiaa. Kenen lapsi on? Toinen unohtunut asia on, että nämä isovanhemmathan ovat jo kasvattaneet omat lapsensa. Heidän aikansa meni jo.

Jospa tällä isovanhemman kasvatushalulla halutaan paikata huonoa omaatuntoa ja sitä mitä jäi oman lapsen kohdalla tekemättä.

Minun mielestä on enemmän haittaa jos kasvatukseen osallistuu enemmän kuin vanhemmat. Siitä aiheutuu väistämättä ongelmia.

En tarkoita kuitenkaan sitä, etteikö lapsi saisi tavata isovanhempia. Lyhyet tapaamiset on ihan hyvä asia. Kasvatusvastuu / velvollisuus on vanhemmilla nykyisen lain mukaan. Mielestäni näin kuuluu ollakin.

Vierailija
46/81 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ihan sama vika, asuvat niin kaukana jonka lisäksitoiset isovanhemmat ovat 8 kk/vuosi ulkomailla, joten luopa siinä sitten läheistä suhdetta.

meille eivät halua tulla pidemmäksi aikaa, kun omassa kodissa on niin mukava olla....helpompaahan se eläkeläisille olisi meille tulla kuin meidän työviikon jälkeen lähteä kyläilemään pitkien matkojen päähän.

Toinen syy on se, että lähempänä asuvat (150 km) ovat niin huolimattomia, heistä on ihan ok jättää 2 v lapsi yksin pihalle kun itse piipahtaa sisälle, ja kyseessä ei ole aidattu piha.... samaa tekee kyllä lähisukulainen, joka joskus hoiti lastamme, heitti meidän 2v oman 5v kanssa ulos. Minusta on ihan kamalaa että vastuu 2 v pihassa pysymisestä on 5v lapsella.

entäs kun on tälläinen tilanne, antaisin 1 vuotiaan lapseni, niin isovanhemmille kuin ehkä myös kummeille jne...hoitoon, mutta on vain yksi ongelma. Me asumme noin 450 km päästä toisistamme. Voi kuulkaan kuin mielelläni antaisin lapsemme isovanhemmille, mulle ihan sama jos antavat sille herkkuja, kun vaan lapsemme näkisi isovanhempansa useimmin...nyt varmaan sitten kohta joku sanoo miksi ette asu lähempänä,syy on se että mieheni ei voi työnsä takia muuttaa minne sattuu, minu ntyöni helpompi ja voin muuttaa sinne minne sattuu. Jos olisi takeita siitä että mieheni saisi töitä, sieltä missä isovanhemmat asuvat, oisimme muuttaneet sinne jo aika päivää sitten, mutta varkaus ei oo enää mikään työlisyys kaupunki.

Vierailija
47/81 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et jos äiti nuori, isovanhemmat ottavat itselleen vanhemman roolia. Ja jos äiti vanhempi, eivät enää puuttuisi niin pahasti lasten kasvatukseen?

Mun vanhemmat eivät kyllä leiki vanhempia lapsilleni, vaikka nuori olenkin.. Sen sijaan ovat ihanasti tukeneet meidän vanhemmuutta ja kunnioittaneet meidän kasvatusperiaatteita.

Lapsemme 4kpl kyläilevät mummoloissa sekä meidän kanssa, että ilman meitä aina sopivan tilaisuuden tullen muutamia (1-5) viikonloppuja vuodessa. Enempään ei etäisyyksien vuoksi ole mahdollisuutta. Jos asuttaisiin lähempänä, arvostaisin suunnattomasti satunnaista parin tunnin hoitoapua, että esim. lääkärit yms. saisi hoidettua helpommin ilman lapsia.

Vierailija
48/81 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin pitäisi täällä av.lla ymmärtää että kaikkien lasten mummot eivät halua hoitaa/seurustella lastenlastensa kanssa edes sitä yhtä kertaa vuodessa.

Vierailija
49/81 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain viestissä annoit ymmärtää, ettei "mitään tikkareita nyt todellakaan varmasti anneta" siellä isovanhemmilla.

Meillä mummo ihan tosissaan suuttui, kun kielsin ostamasta 6 kk vanhalle suklaakalenterin. Muutama viikko sitten lapset oli tunnin isovanhemmilla, kun tulimme hakemaan heitä, makasi 6-vuotias ihan valkoisena sohvalla. Kysyimme oliko tullut kipeeksi, niin mummo punastellen kakoi mitä kaikkea oli runsaan tunnin aikana syöttänyt lapselle (sisälsi mm jäätelöä, pannaria ja 15 suklaavohvelia)...

Mutta noin niin kuin muuten, ihan hienoahan se on, jos isovanhemmat jaksavat viettää aikaa lasten kanssa! Itse ainakin toivoisin, että jaksaisivat enemmän, ja vielä hienompaa olisi, jos noin pääperiaatteessa kunnioittaisivat meidän kasvatussääntöjä.

Vierailija
50/81 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin melkein kuin minun suusta. Asia on juuri näin.

Isovanhemmathan ovat jo kerran kasvatustehtävän tehneet. Miksi uusi yritys olisi tarpeen?

Innokkailla mummuilla ja papoilla pitäisi muistaa ja ymmärtää se, ettei heillä ole mitään päätäntävaltaa lapsenlapsen suhteen. Mitä vanhemmat pyytää lapselle, se pitää toteuttaa vaikka isovanhemmista itsestä se ei tuntuisi parhaalta ratkaisulta.

t. isä

Vierailija
51/81 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän poikaa ja mielellämme annamme hoidettavaksi, aiemmin ei imetyksen vuoksi voinut olla pitkiä aikoja poissa (pullo ei kelvannut), mutta koko ajan pidennämme erossaoloaikaa. Vielä ei 1v5kk poika ole ollut missään yksin yökylässä, koska nukahtaminen on hänenelle ollut ja on edelleen ongelmallista, emme ole siihen uskaltautuneet. Toki lisäapua voisi aina toivoa, mutta miehen vanhemmat ovat jo iäkkäitä eivätkä pysty samalla lailla osallistumaan kuin minun vanhempani. Ja minun vanhempani ovat edelleen työelämässä, joten tapaamiset sijoittuvat viikonloppuihin ja loma-aikoihin -luonnollisesti. Joskus on mummu ottanut etäpäivän tms, että pääsen kampaajalle tai rauhassa kauppaan. Meillä onneksi isovanhemmat noudattavat meidän antamiamme sääntöjä ja kysyvät saako jotain herkkua antaa jne. Olemme siis todella onnekkaita ja myös kiitollisia siitä :)

Vierailija
52/81 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat eivät kyllä leiki vanhempia lapsilleni, vaikka nuori olenkin.. Sen sijaan ovat ihanasti tukeneet meidän vanhemmuutta ja kunnioittaneet meidän kasvatusperiaatteita.

[/quote]

Silloin kun asiat ovat näin onnellisesti, meilläkin tulisi varmasti enemmän tapaamisia. Vaimon isovanhemmat kun ovat ääneen minulle todenneet, että mummolassa on mummolan säännöt ja olkoon teillä kotona mitkä ovat.

Vaikka olen hienovaraisesti yrittänyt selventää, ettei asia ole näin. Ei mene jakeluun. Siitä on seurauksena "pakolliset" tapaamiset. Nämäkin tapaamiset tehdään niin, että aina jompi kumpi vanhemmista on paikalla kontrolloimassa. Eivät ymmärrä sitä, ettei heillä ole mitään oikeuksia eikä myöskään velvollisuuksia lapseeni.

Omat vanhempani taas ovat sanoneet, ettei he osallistu millään tavoin lastenhoitoon. Et kylässä voi käydä, mutta hoitoon ei jätetä. Se on minusta hienoa, että uskalsivat sen ääneen sanoa. Sitä päätöstä on helppo kunnioittaa. He kyllä ovat kasvattaneet yli 10 lasta, joten vapaus lapsista heille suotakoon. Pelin säännöt ovat selvät molemmin puolin. Varmaan tästä johtuen siellä on paljon helpompi käydä kylässä.

Vierailija
53/81 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä eivät tule hoitamaan kun pyydetään, eivätkä itsekään pyydä lapsia heille koskaan!

Vierailija
54/81 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käytännössä kolmet isovanhemmat, jotka kaikki ovat aivan täyspäisiä, ja täysillä mukana lastemme kasvatuksessa. Oma äitini on sellainen, jolle joudun aina aika ajoin jostain asiasta huomauttamaan (mm. vaipoissa olevan 1-vuotiaan syyllistäminen " ei kait noin iso poika enää vaipoissa kulje?"), mutta muuten mulla ei ole mitään tarvetta omia lapsiani. Ei kukaan ihminen ole toisen omaisuutta, vaikka täällä moni niin kovin haluaisi lapsia karjaan verratakin.

Itse uskon että lapsille on nimenomaan hyväksi nähdä, että on monia tapoja toimia tässä maailmassa, ja että eri kodeissa on eri säännöt. Se jos mikä kasvattaa lapsesta avarakatseista, ei se, että pannaan äitin ja isän ompelema säkki päähän ja mölistään vaan, että meillä tehdään kaikki oikein ja meidän apina särkyy jos se joskus altistuu erilaisille tavoille.

Vierailija
55/81 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Silloin kun asiat ovat näin onnellisesti, meilläkin tulisi varmasti enemmän tapaamisia. Vaimon isovanhemmat kun ovat ääneen minulle todenneet, että mummolassa on mummolan säännöt ja olkoon teillä kotona mitkä ovat.

Vaikka olen hienovaraisesti yrittänyt selventää, ettei asia ole näin. Ei mene jakeluun. Siitä on seurauksena "pakolliset" tapaamiset. Nämäkin tapaamiset tehdään niin, että aina jompi kumpi vanhemmista on paikalla kontrolloimassa. Eivät ymmärrä sitä, ettei heillä ole mitään oikeuksia eikä myöskään velvollisuuksia lapseeni.

[/quote]

Mitä niin hirveätä nuo vaimon iso?vanhemmat ovat teidän lapsille tekemässä, että siitä pitää tuollainen äläkkä nostaa? Sen ymmärrän, jos meinaavat selkään antaa, että ette sinne jätä. Mutta muuten se menee just noin: talossa talon tavalla.

Vai saanko mä esim. tuoda teille mun 4 vapaakasvatettua Rotweileria riehumaan, kun mulla nyt vaan sattuu olemaan sellainen tapa? Se on musta kivaa ja mun tyyli kasvattaa? Tai jos meillä saa sylkeä seinille, miksei meidän lapset saa teillä tehdä niin?

VIttu että sinun kaltaisesi ihmiset ovat TYHMIÄ. Minäminäminä minun lapseni minun oikeuteni... jos sen pään nykäisis sieltä perseestä, saattaisi huomata, että niille lapsille tekee ihan oikeasti hyvää saada luoda ihan omanlaisiaan suhteita lähipiirin ihmisiin ilman että siinä on aina joku ylihuolehtiva idiootti välissä huseeraamassa.

Vierailija
56/81 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos esim. kananmunalle allergiselle lapselle syötetään mitä sattuu? Noin esimerkiksi.. Tällainen tapaus sattui kaverilleni, jonka anoppi pitää lapsen allergiajuttuja "turhana vöyhötyksenä".

Tuo "eri paikoissa on ihan eri säännöt" ei kyllä periaatteena useinkaan ole kovin toimiva pienten lasten kohdalla, eikä aina edes kouluikäisten kohdalla. Vai miksiköhän esim. päiväkodissa ja eskarissa toivovat, että tiettyjä perusasioita ja käyttätymissääntöjä noudatetaan myös kotona. Jos isovanhemmat ovat jatkuvasti kuvioissa mukana täysin eri säännöillä, ongelmia kyllä seuraa (ja nyt ei puhuta jostain satunnaisesta keksisyönnistä vaan isommista perusasioista).

Vierailija
57/81 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vai saanko mä esim. tuoda teille mun 4 vapaakasvatettua Rotweileria riehumaan, kun mulla nyt vaan sattuu olemaan sellainen tapa? Se on musta kivaa ja mun tyyli kasvattaa? Tai jos meillä saa sylkeä seinille, miksei meidän lapset saa teillä tehdä niin?

VIttu että sinun kaltaisesi ihmiset ovat TYHMIÄ. Minäminäminä minun lapseni minun oikeuteni... jos sen pään nykäisis sieltä perseestä, saattaisi huomata, että niille lapsille tekee ihan oikeasti hyvää saada luoda ihan omanlaisiaan suhteita lähipiirin ihmisiin ilman että siinä on aina joku ylihuolehtiva idiootti välissä huseeraamassa."

Vierailija
58/81 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pieni jäätelönokare 5kk vanhalle ei ole pahasta. Nykäipäivän käsityksen mukaan se on ja isovanhempien on kyvettävä luottamaan ja tukemaan vanhempien tekemiä valintoja. Se on kuitenkin niiden vanhempien lapsi ei isovanhempien. Jos isovanhemmat lähtevät sooloilemaan oman päänsä mukaan ei mitään luottamusta voikaan syntyä. Luottamuksen syntyminen vanhempien ja isovanhempien välille on kuitenkin tärkeä tekijä siinä jättävätkö vanhemmat lapsensa hoitoon isovanhemmille edes hetkeksi.

Pieni jäätelönokare ei ole vaarallista ja Ihan varmaan ei mitään tikkareita ole tarjottu. täällä aina liioitellaan, jotta saadaan ymmärrystä... Tuosta alle vuoden ikäisen ja isovanhempien yhdessä olosta. Ap siis olen ja olen samaa mieltä yökylästä, mutta miksei voi päivällä olla vaikka tunnin tai pari siellä kyläss ja vanhempi voi käydä vaikka kahvilassa tai jotain sen aikaa? Oletko ihan täysin sitä mieltä, ettei vauva tarvitse muita kuin vanhempiaan?

et meidän mummolassa 5kk vauvalle tuputetaan jäätelöä, tikkari imeskeltäväksi ym. Koska" pitäähän nyt lapsen johonkin hyvään tottua."

Vierailija
59/81 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieheni äidille 6 kk vauvaa sen takia että hänellä on niin erilaiset näkemykset siitä miten vauvaa kuuluu hoitaa. Jos ihminen on sitä mieltä että vauvan itkuun ei pidä heti reagoida että sen pitää antaa huutaa, niin ei kiitos. Pitäkööt tuhat vuotta vanhat mielipiteensä mutta meidän lapseen ei tule sitä soveltamaan. Jos tämä jonkun mielestä on nipottamista, niin se on mulle ihan sama. Vanhemmat ovat kuitenkin viime kädessä aina vastuussa lapsestaan ja jos hälytyskellojen soimisesta huolimatta vauva annetaan hoitoon ja jotain tapahtuu, niin silloin voi katsoa peiliin. Kasvatuksellisissa asioissa vastuun voi jakaa, jos ollaan samoilla linjoilla. Näinhän on oltava myös perheen sisällä, toisensa kumoavat linjat tuskin tuottavat tulosta.

Vierailija
60/81 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaisintaan leikki-ikäisenä, mutta muuten kyläillään kyllä ja välillä ovat mummulassa hoidossakin.

Lapsilla ja isovanhemmilla on omat juttunsa (lakun syönti, jäätelö, lätyt, kaupassa käynti, ulkona leikkiminen, mummun kanssa ompeleminen)

Mitä minä niihin puutun. Vanhempamme ovat itse kasvattaneet monta lasta yhteiskuntakelpoisiksi aikuisiksi, eivätköhän nuo pärjää lastenlastenkin kanssa. Ilman valvovaa silmääni.

MInä en nimittäin ole mikään kontrollifriikki, jolla pitää olla kaikki omat ja suvunkin langat käsissään.