Ystävä lähdössä töihin
Meillä on samanikäiset lapset ja kaveri haluaisi jo palata työelämään. Vauva olisi silloin 9kk.
Hän kysyi jos minä ottaisin hänen lapsensa hoitoon, ja mielellään siihen asti, kun lapsi täyttää kolme.
Hän olisi valmis maksamaan 300€ kuukaudessa...
Kannattaako? Omani on kuitenkin aika helppo vauva, joten onkohan tuo hyvinkin raskasta..ja onko summa ihan ok?
Kommentit (46)
Hoitoraha/yksityisen hoidon tuki riittäisi kattamaan kaikki kustannukset. Jos taas veisit lapsen kunnalliselle hoitajalle, kustannus olisi noin 250 euroa. Eli ap:lle kuuluva summa on vähintään 300 + 250 eli 550 euroa. Tällöin hoito maksaa perheelle vain tuon 250 euroa, muu tulee tukina.
tuo pieni korvaus,
mutta esim. täällä (ei pk-seutu) meidän perhe saisi hoitorahaa (vai yksityisenkotihoidon tukea tms) juurikin tuon n. 300€.Jos veisin vauvan hoitoon esim. perhepäivähoitajalle, se maksaisi noin 250€. Eli vähemmän kuussa, kuin mitä ystävä maksaisi ap:lle. Eli ei tässä nyt mistään riistosta siinä mielessä ole kyse.
Oletko ap ajatellut, että alkaisit ihan virallisesti phh:ksi ja ottaisit pari muutakin lasta hoitoon, siten työllistäisit itsesi ihan oikeasti ja voisit hoitaa itse oman lapsesi kotona :) Palkka nyt ei ilmeisesti päätä huimaa, mutta silti.
omani lisäksi. Hän siis palasi töihin, kun lapsensa täytti yhden vuoden ja sovimme, että tarjoan lapselle hoitopaikan vuodeksi. Minä sain 500e kuussa hoidosta käteen. Ystävä sai kotihoidontukea sen mitä sai ja loppuosan maksoi omasta palkastaan. Minulle tuo summa riitti hyvin, en vaatinut/halunnut yhtään enempää.
Vaipat ja varavaatteet oli aina asianmukaisesti hoidettu, samoin esim. hedelmäsoseet ja vellit. En kokenut ongelmaksi aamuisin keittää myös toiselle lapselle puuroa omista "rahoistani", en edes viitsi laskea, montako sentin kymmenystä sellainen puuroannos pienellä lapsella maksaisi!
Meillä oli lainassa kaksosten rattaat ja ihan normaalia päiväarkea elettiin. Muutaman kerran oltiin flunssassa, ei sen kummempaa. Toimi hyvin, kun luottamus oli molemmin puolista ja meillä siis muutenkin tosi läheinen ystävyyssuhde takana. Lapsi aloitti sitten pari vuotiaana päiväkodissa hoidon.
Että rahallinen korvaus on kyllä äärimmäisen niukka. Itse haluaisin 500-600€ vähintään kk. Eli kyllä saatujen tukien päälle pitäisi minusta tupn perheen laittaa hoitoon jotain omasta pussistaankin! Itse maksaisin ystävälleni mielelläni kaikki tuet + 250€ joka vastaa päiväkotimaksuja eli n. 600€. Ystäväsihän yrittää vaan hyväksikäyttää sinua ja hoidattaa lapsensa sinulla ilmaiseksi!
Meillä on samanikäiset lapset ja kaveri haluaisi jo palata työelämään. Vauva olisi silloin 9kk.
Hän kysyi jos minä ottaisin hänen lapsensa hoitoon, ja mielellään siihen asti, kun lapsi täyttää kolme.
Hän olisi valmis maksamaan 300€ kuukaudessa...
Kannattaako? Omani on kuitenkin aika helppo vauva, joten onkohan tuo hyvinkin raskasta..ja onko summa ihan ok?
maksaa saamiensa kotihoidon tukien ja kuntalisien PÄÄLLE ap:lle omasta pussistaan 300€. Jos näin, niin minusta harkittava vaihtoehto. Jos aikoo pitää tuet itsellään, niin se on VÄÄRIN ja kohtuutonta. Itse en ilmaiseksi toisen vauvaa hoitaisi.
eihän kotihoidontukea saa jos lapsi on päiväkodissa tai pph:lla tai yksityisellä hoidossa!!!!
Eli kyllä tasan saa kotihoidontukea. Lapsihan ei ole kunnallisessa päivähoidossa.
että mitä siellä maksaa hoitomaksu kuukaudessa ja sen ehdot.
Ystäväsi saa kodinhoidon tuen ja tai voi saada myös yksityisenhoidon tuen ja kuntalisän (jos teillä sellainen on).
Siinä on tietysti riskinsä ja se sitää sinut olemaan myös tavallaan töissä. Sinun pitää myös maksaa siitä eteenpäin kulut yms.
ja maksoin hänelle 1200e/kk + sai ruoat meillä yhdessä lapsensa kanssa + maksoin kaikki eläkemaksut ym. kulut. Siihen nähden ystäväsi tarjoama summa on ihan liian vähän! Ei kata vakuutuksiakaan, joita sinun täytyisi ottaa..ainahan voi jotain sattua. Entäs ruoat, vaipat, muut tavarat? Kuinka ulkoilutat kahta lasta, pitääkö olla kaksostenrattaat? Miten pitkiä työpäiviä sinulta edellyttäisi? Entä kun lapsi on sairas? Tai kun sinä/sinun lapsesi olette sairaana? Lomat?
voiko silloin ottaa toisen työn vastaan? Sitähän se olisi, jos tuon tekee virallisesti ja oikein ja maksaa verot.
Joka voisi vuorostaan jäädä kotiin lapsen kanssa?
Sanoisin, että 300 e on aivan liian vähän. Itse vaatisin 500-600 ihan näin lonkalta heitettynä, ajatellen sitäkin, että siinä hoitaa oman lapsen "samalla". pidän itsestään selvänä, että lapsen kotoa tulee vaipat ja osa ruuistakin tms.
Älä missään nimessä sitoudu kolmeen vuoteen suorilta. Sitoudu kerrallaan vuodeksi tai vaan puoleksi vuodeksi kerrallaan.
JA todella, tehkää paperi, jossa on sovittuna lomat, milloin ja miten niiden pitäminen sovitaan ja vakuutukset! Äläkä tee pimeänä, teet siitä vain itsellesi hallaa ja sitä pitää sitten salailla. Miten hän suhtautuu "ihannemallista" poikkeaviin tilanteisiin esim. einesruokiin kiireessä, siihen, ettei jonain päivänä ulkoilla lainkaan tms? HÄnellä nimittäin saattaa olla yllättäviä ja uusia vaatimuksia hoidon suhteen kun maksaa palkkaakin. Ja sopikaa se hakuaika, sillä työpaikan kiireessä tulee kuka tahansa soittaneeksi helposti, että menee puoli tai tunnin verran pidempään.
Jos kaikki ok ja voitte reilusti puhua ja sopia valmiiksi miten menettelette niin siitä vaan hoitamaan. Mutta älä missään nimessä siltikään sitoudu useaksi vuodeksi kerrallaan!
Kelaltakin saa tukia yksityiseen hoitoon ainakin tuon 300€ jopa ennemmänkin. Selvitäppä palkkataso.
Kaverillani oli toisen perheen kanssa yhdessä (yht.2 lasta) yksityinen hoitaja joka sai palkkaa noin 1800€/kk eli toisen perheen osuus 900€, josta pois kelakorvaukset, joten perheelle itseleen jäi muistaakseni maksettavaa noin 450€. Tämä hoitaja oli koulutukseltaan lastentarhanopettaja.
En tiedä sinun koulutusta, mutta olisikohan 700-1000€/kk sopivampi summa.
He siis saisivat kotihoidontuen ja kuntalisän (Espoo) Ja siis tuosta summasta maksaisivat sen 300€. Vaipat he toisivat, mutta muu tulisi meiltä.
Tuplarattaat on tiedossa, ja toiset vaunut saan parvekkeelle.
Hoitoaika olisi noin klo:7-17. Taidan kuitenkin jättää väliin ja nauttia vain omastani.
Kiitos hyvistä vinkeistä, joita en ollut ottanut huomioon.
T: AP
Jos pimeästi hoitaisin ottaisin kotihoidontuen+lapsilisän+mitä joutuisi päiväkotiin maksamaan.
Vaipat tietty kotoa. Ruoan tarjoiasin. Pitkää sopimusta en tekisi.
Lomat menis mun lomien mukaan, varma varahoitopaikka pitäis olla olemassa. KAikki paperilla.
Mieti kuinka hyviä ystäviä oikeasti olette, eli kestääkö ystävyys tuon.
ystäväsi edes kehtaa ehdottaa tuollaista orjatyötä!
tuo pieni korvaus, mutta esim. täällä (ei pk-seutu) meidän perhe saisi hoitorahaa (vai yksityisenkotihoidon tukea tms) juurikin tuon n. 300€. Jos veisin vauvan hoitoon esim. perhepäivähoitajalle, se maksaisi noin 250€. Eli vähemmän kuussa, kuin mitä ystävä maksaisi ap:lle. Eli ei tässä nyt mistään riistosta siinä mielessä ole kyse. Oletko ap ajatellut, että alkaisit ihan virallisesti phh:ksi ja ottaisit pari muutakin lasta hoitoon, siten työllistäisit itsesi ihan oikeasti ja voisit hoitaa itse oman lapsesi kotona :) Palkka nyt ei ilmeisesti päätä huimaa, mutta silti.
Kun kunnallisella niin ei saa. Etkö ole koskaan kuullut yksityisenhoidontuesta?
eihän kotihoidontukea saa jos lapsi on päiväkodissa tai pph:lla tai yksityisellä hoidossa!!!!
ainakin 400 kuussa? Ei oikein kuulosta ystävältä...
Järjettömän pitkä päiväkin vielä!
hyvä ystäväni oli perhepäivähoitajana ja hän otti 550€/lapsi. Ja mun mielestä se on sellanen keskimääräinen summa. Aika pitkä päivä olisi hoidettavana. On aika rankkaa, kun sivusta tuota olen seurannut. Varmaan ihan hyvä ratkaisu jatkaa vaan oman lapsen kanssa!! :)
ap:n ystävä ei sovi hankkia voittoa lapsensa päivähoidolla? Okei...