Sanoi tänään lapsilleni, että lyökää takaisin
Sanoin, että jos joku hutkii, potkaisee, tönii - katsokaa tiukasti silmiin ja sanokaa, että saat tämän yhden kerran anteeksi, mutta jatkossa lyön takaisin. Ja jos toinen kerta tulee - saa lyödä heti takaisin - ja mahdollisimman lujaa. Ennen olen aina sanonut, että ei saa koskaan lyödä toista - ja tässä on tulos - minun lapsiani satutetaan, koska he eivät lyö takaisin.
Kysesssä on siis 2 alle kouluikäistä tyttöä, joista toista päiväkoti"kaveri" tönii ja tuuppii, potkii säännöllisesti. Surettaa katsoa omaa lasta kotona, kun hän nostaa paitaansa ja pyytää katsomaan, että onko selässä jälki, kun sattuu - ja kun kysyn, miksi siellä vois olla joku jälki, niin saan kuulla, että taas oli tönitty alas jostain penkiltä jne.
Päiväkodin tädit eivät ole kuulemma "huomanneet", että mitään kiusaamista tai tönimistä olisi koskaan ollut...ja koska tyttäreni on todella vilkas liikkeissään, laittavat kaiken sen piikkiin. Prkele!
Kommentit (26)
että ketään muuta kuin minua ei saa lyödä. Mä kyllä kestän vihanpurkaukset.
näen hyvin äkkiä omista lukioikäisistä oppilaistani, ketä on kiusattu. Itsetunto on nollassa mahdollisesti jopa vuosia kestäneen kiusaamisen seurauksena, eikä uudessakaan koulussa oikein kavereita saa.
Kun omaa 4v. poikaani eräs isompi poika hoidossa jatkuvasti "rullasi", annoin lopulta saman ohjeen kuin ap.
että se oma lapsi ei sitten tuupi ja töni muita siellä, koska kyllähän suurin osa lapsista vanhemmilleen sanoo, että "se oli se naapurin Pertsa, joka minua mätkäisi" ja unohtaa samalla kertoa sen, että itse kyllä mätkäisin ensin...
Sitten punnitaan sinun kasvatustaitoja. Itse käsken vilkkaan poikani mennä kertomaan tädeille. Väkivaltaan ei vastata väkivallalla ja sinä olet käskyistäsi vastuussa.
jos häirikkö lapsesi koskee lapseeni niin saa maistaa omaa lääkettään ja LUJAA. Opeta lapsesi miettimään hyvin tarkkan ketä kannatta kiusata.
Kunnes eräänä päivänä tuli päiväkodista palaute, että lapseni oli lyönyt toista poikaa. Olin hyvin järkyttynyt ja pidin lapselleni tiukan puhuttelun.
Lapsi kertoi itkien, miten iso poikaporukka oli pidellyt häntä käsistä ja jaloista kiinni ja eräs pojista oli yrittänyt laittaa hänelle muovipussia päähän tappaakseen hänet. Tädit eivät tilannetta nähneet. Lyönnistä olivat menneet isolla joukolla kantelemaan ja lapseni sai torut kun oli lyönyt. Kukaan ei edes kysynyt pojaltani, miksi löi.
Sen jälkeen olen aina sanonut, että itseään saa puolustaa aina. Väkivalta ei ole mikään ratkaisu, mutta joskus elämässä tulee tilanteita, josta ei ehkä muuten pääse pois.
koska kaikkihan tietävät minkälainen poika tuo Mikko on, aina muita kiusaamassa. Mikon vanhempien on ihan turha valittaa jos pojan edesottamukset eivät ole aiemminkaan kiinnostaneet.