Omista rahoista....meillä omat asuntolainat vaikka
yhteinen koti. Omistussuhde sen mukaan paljonko on maksanut talosta. Testamentilla varmistettu, että minä perin miehen osuuden ja hän minun osuuteni.
Rutiinikulut menee puoliksi ja kumpikin tekee lopuilla rahoillaan, mitä lystää.
En voisi kuvitellakaan, että rahat olisivat samalla tilillä. Minä en toisen elättinä ole enkä suostu ketään elättämään. Siis ku aikuista on kyse.
Kommentit (29)
myös silloin, kun se tarkoittaa lisääntynyttä vastuuta myös naiselle. Kuten tässä raha-asiassa.
Toki yhteisen lapsen hoitaminen on sellainen tilanne, jossa sukupuolesta johtuen nainen joutuu altavastaavan asemaan taloudellisesti. Joten tuollaisessa tapauksessa on toki järkevää, että se joka tienaa vastaa myös siitä lapsesta ja hänen hoitajastaan. Poikkeustilanne.
Meillä on yksi yhteinen asuntolaina. Molemmilla on omat tilit ja lisäksi yksi yhteinen tili, johon molemmat siirtävät kuukausittain 1500 €. Tältä tililtä menee lainan lyhennys sekä muut laskut kuten sähkö, kaukolämpö, sanomalehti, tv-lupa yms. Tälle tilille ei tosin ole korttia, mutta muuten vähän seurataan, että minä esim ostan lasten vaatteet ja mies enemmän ruokaa. Systeemi toimii hyvin, mutta ehkäpä suurimmaksi osaksi siksi, että tienaamme suurinpiirtein saman verran. Eli molemmille jää sama summa omiin menoihin käytettäväksi, eikä esim niin, että minulla olisi tilisiirron jälkeen palkasta vielä jäljellä 6000 € ja miehellä 600 €. Toki tuollaisessa tilanteessa ostaisin enemmän kalliimpia tarvikkeita kuten tv:n yms kotiin yhteiseen käyttöön.
tarkoittaa sitä, että yhteen yhdessä ostettuun asuntoon on kaksi eri lainaa, joita mies ja nainen (tai nainen ja nainen tai mies ja mies) hoitavat itsenäisesti oman takaisinmaksuohjelmansa mukaan. Minä en esimerkiksi edes tiedä, paljonko miehelläni on lainaa tähän yhteiseen asuntoomme. Enkä edes haluakaan tietää. Kunhan lyhennyksensä hoitaa pankin kanssa yhteisymmärryksessä.
jos toinen kuolee. Eikö leski joka tapauksessa saa puolet omaisuudesta jos avioehtoa ei ole? Ja lapsille toinen puoli. Vai ettekö halua lapsillenne antaa mitään?
toisen puolen. Lakiosuus on kuitenkin vain 50 % kuolleen omaisuudesta.
Meillä on testamentti ihan vain sen takia, että leski perii yhteisen asunnon ja näin hänen asumisensa on turvattu. Testamentissamme on lisäehto, että mikäli tuo lesken perintöosuus ylittää 50 %, on leski oikeutettu maksamaan ylimenevän osan rahana eli hänen ei tarvitse antaa omistusosuutta lapsille.
Miksi näin? Siksi, että Suomi on pullollaan esimerkkejä siitä, kuinka ahneiksi lapset voivat perinnönjaossa heittäytyä. Vaikka kuinka omia lapsiaan rakastaa ja pitää heitä riidattomina niin koskaan ei voi kuitenkaan tietää.
On kohtuutonta jos menettää puolison, että joutuu vielä omaisuudesta tappelelemaan.
Omat vanhempani ovat tehneet hallintaoikeustestamentin eli leski saa hallintaansa koko omaisuuden ja perinnönjako tehdään vasta molempien kuoltua.
Jos vanhemmilla on asunto puoliksi, ja toinen kuolee ja on vaikka 2 lasta, niin kuoleman jälkeen leski omistaa asunnosta oman puolikkaansa ja lapset toisen puolen keskenään. Aviopuoliso ei peri puolisoaan, jos kuollella on lapsia!
Vaikka olisi keskinäinen testamentti, lapset perivät lakiosuutensa eli kuolleen omaisuudesta puolet, tässä esimerkissä siis neljäsosan asunnosta.
Leski saa tosiaan puolet omaisuudesta ja lapset jos toinen kuolee. Eikö leski joka tapauksessa saa puolet omaisuudesta jos avioehtoa ei ole? Ja lapsille toinen puoli. Vai ettekö halua lapsillenne antaa mitään?
toisen puolen. Lakiosuus on kuitenkin vain 50 % kuolleen omaisuudesta. Meillä on testamentti ihan vain sen takia, että leski perii yhteisen asunnon ja näin hänen asumisensa on turvattu. Testamentissamme on lisäehto, että mikäli tuo lesken perintöosuus ylittää 50 %, on leski oikeutettu maksamaan ylimenevän osan rahana eli hänen ei tarvitse antaa omistusosuutta lapsille. Miksi näin? Siksi, että Suomi on pullollaan esimerkkejä siitä, kuinka ahneiksi lapset voivat perinnönjaossa heittäytyä. Vaikka kuinka omia lapsiaan rakastaa ja pitää heitä riidattomina niin koskaan ei voi kuitenkaan tietää. On kohtuutonta jos menettää puolison, että joutuu vielä omaisuudesta tappelelemaan. Omat vanhempani ovat tehneet hallintaoikeustestamentin eli leski saa hallintaansa koko omaisuuden ja perinnönjako tehdään vasta molempien kuoltua.
Meillä on yhteinen laina ja miehen tili on lainanhoitotili. Mä siirrän kuukausittain puolet vastikkeen ja lainan osuudesta miehelle jolta menee sitte suoraveloituksena koko summa.
Tämä on niin tuore juttu vielä että aloin miettiä miten verotuksessa katsotaan mun maksamat summat hyväksi, kun periaatteessa kaikki asuntolainakulut menevät miehen tililtä? Pitääkö mun tehdä joku ilmoitus sitten verohallintoon että olen maksanut lainaa näin ja näin paljon, vai ilmoitetaanko se automaattisesti verotukseen vuosittain kun laina ja asunto on kuitenkin 50-50 omistusosuudella?
Eli kun laina ja asunto on molempien nimissä mutta periaatteessa miehen tililtä menee kaikki maksut, niin katsooko verottaja vain että vuoden aikana on maksettu esim 12000 lainaa, ja siitä suoraan mun osuus on ollut se 6000e? Selitinköhän kuinka monimutkaisesti..
kenen tilitä lyhennys menee.
Jos laina ja asunto on teidän molempien nimissä niin kumpikin saa omat verovähennyksensä.
Meillä on yhteinen laina ja miehen tili on lainanhoitotili. Mä siirrän kuukausittain puolet vastikkeen ja lainan osuudesta miehelle jolta menee sitte suoraveloituksena koko summa.
Tämä on niin tuore juttu vielä että aloin miettiä miten verotuksessa katsotaan mun maksamat summat hyväksi, kun periaatteessa kaikki asuntolainakulut menevät miehen tililtä? Pitääkö mun tehdä joku ilmoitus sitten verohallintoon että olen maksanut lainaa näin ja näin paljon, vai ilmoitetaanko se automaattisesti verotukseen vuosittain kun laina ja asunto on kuitenkin 50-50 omistusosuudella?
Eli kun laina ja asunto on molempien nimissä mutta periaatteessa miehen tililtä menee kaikki maksut, niin katsooko verottaja vain että vuoden aikana on maksettu esim 12000 lainaa, ja siitä suoraan mun osuus on ollut se 6000e? Selitinköhän kuinka monimutkaisesti..
myös silloin, kun se tarkoittaa lisääntynyttä vastuuta myös naiselle. Kuten tässä raha-asiassa.
Toki yhteisen lapsen hoitaminen on sellainen tilanne, jossa sukupuolesta johtuen nainen joutuu altavastaavan asemaan taloudellisesti. Joten tuollaisessa tapauksessa on toki järkevää, että se joka tienaa vastaa myös siitä lapsesta ja hänen hoitajastaan. Poikkeustilanne.