Miten suhtaudut raskaus-/vauva-aikana tupakoivaan äitiin?
Itseäni kuvottaa. Pumppaa pieneen vauvaan myrkkyjä rintamaidon mukana ja raskausaikana, mutta ei kuulema suostu tuntemaan syyllisyyttä asiasta.. Lapsiparka.
Miten tällaiselle ihmiselle tulisi puhua asiasta ja miten muotoilla se, mitä hän parhaillaan lapselle tekee?
Kommentit (22)
itse en saa tuskin hengitettyä jos joku tupakoija kävelee ohitseni sauhutellen.. todellakin halveksun näitä vanhempia jotka polttavat.. sori nyt vaan tupakoitsijat
Itsehän hän kaikki tupakkansa sytyttää! Kyllä kaikki pystyvät lopettamaan lapsensa pahoinpitelyn, jos haluavat. Tai sitten lapsen olisi parempi asua joidenkin rakastavien ihmisten luona.
Tee lastensuojeluilmoitus!
näin juuri hyvän ystäväni kohdalla.Kaikista kolmesta lapsesta poltti.Hyvä,huolehtiva äiti muuten.
jos sitä ei ole itse kokenut. Naivia uskoa, ettei äiti todella haluaisi lopettaa raskautuessaan. Ei se riippuvuus katoa äidinrakkaudellakaan.
Aivan järkyttävää pahoinpidellä vauva päihteillä vain siksi, ettei pysty luopumaan niistä. Kaikkea ei voi saada eikä kenenkään terveyttä pidä uhrata oman itsekkyytensä vuoksi.
Itse syövän sairastaneena olisin katkaissut välit äitiini, jos saisin tietää hänen tupakoineen raskausaikana.
Mutta ei kai se tupakoinnin lopettaminen ole kaikille yhtä helppoa. Eniten ärsyttää ne, jotka eivät edes yritä lopettaa tai vähentää tupakointia. Sellainen on kamalaa. Tupakka pistää muutenkin vihaksi, oma äitini tupakoi minua odottaessaan ja imettäessään ja olen asiasta hieman katkera tai ainakin onneton.
Minun mielestäni tupakointi ja vanhemmuus ovat huono yhdistelmä muutenkin, ei vain odottavilla tai imettävillä äideillä.
jos sitä ei ole itse kokenut. Naivia uskoa, ettei äiti todella haluaisi lopettaa raskautuessaan. Ei se riippuvuus katoa äidinrakkaudellakaan.
Sittenhä voitais myös ajatella että miksi lihavuutta on niin vaikea ymmärtää, kun pitää vain saada sitä suklaata ynnä muuta herkkua.Eihän sille voi mitään!
etenkin jos on raskaana tietty ja vauvan läsnä ollessa myös ihan sairaasti. YÄKS!
Tuttavapiiriini ei kuulu tupakoivia. Melko harvinaista tuo käryttely akateemisissa piireissä.
että häntä ei saa asiasta "syyllistää" ja että lapsen pieni syntymäpaino ja sairaalareissut eivät olleet ollenkaan hänen syytään.
Jatkuvasti hän on hokemassa, että "ainakin tiedän, että itse en ole mitään aiheuttanut". Melkoista itsepetosta. Minua kuvottaa kyseisen ihmisen seura nykyään.
ap
Itsehän hän kaikki tupakkansa sytyttää! Kyllä kaikki pystyvät lopettamaan lapsensa pahoinpitelyn, jos haluavat. Tai sitten lapsen olisi parempi asua joidenkin rakastavien ihmisten luona. Tee lastensuojeluilmoitus!
Just tommosten turhien lastensuojeluilmotusten takia ne todelliset ongelmat jää hoitamatta! Aika yksinkertanen pitää olla, että luulee lastiksen puuttuvan asiaan.
Ja mitä tulee ap:n kysymykseen, en ymmärrä sellaisia äitejä. Miksi ottaa riski sairaasta lapsesta? Miksi haluaa vahingoittaa omaa lastaan?
Kyllä siinä lopettamisessa on kyse myös tahdosta.
Poltin myös itse ennen ensimmäistä raskautta. Eipä ollut lopettaminen helppoa,ei!! Huh. En kuitenkaan edes ajatellut muuta vaihtoehtoa.
miten ottaa huoleni puheeksi rakentavassa hengessä? Tämä tyyppi kun on ihan tosissaan sitä mieltä, että hänen syytään ei ole mikään, hänen ei tarvitse lopettaa ja hän on erinomainen äiti.
ap
että häntä ei saa asiasta "syyllistää" ja että lapsen pieni syntymäpaino ja sairaalareissut eivät olleet ollenkaan hänen syytään.
Jatkuvasti hän on hokemassa, että "ainakin tiedän, että itse en ole mitään aiheuttanut". Melkoista itsepetosta. Minua kuvottaa kyseisen ihmisen seura nykyään.
ap
ystävättärelläni oli melko isoja kaikki kolme lasta,vaikka tupakoi.Tosin heillä oli sitten puheterapiassa käyntejä,vauva-astmaa..
ap
ystävättärelläni oli melko isoja kaikki kolme lasta,vaikka tupakoi.Tosin heillä oli sitten puheterapiassa käyntejä,vauva-astmaa..
Jos raskausaikana ei voi lopettaa pitäisi jättää lapsetkin tekemättä.
Kaikista ällöintä on kun nämä mammat vetävät röökiiä ja imettävät vielä. Eivätkö ne voisi ihan vaan antaa korviketta????
Niin kuvottaa minuakin.
Ei luultavasti saarnat auta jos äiti kerran on ottanut kannan ettei lapset kärsi hänen harrastuksesta. Itsekäs ihminen :(
Itse kyllä tupruttelin jonkin verran ennen lapsia, mutta kun alettiin yrittään miehen kans ensimmäistä, lopetin kokonaan. Tiukkaahan se teki ja monet päänsäryt siitä koitui mutta enpähän sen jälkeen ole polttanut - enkä polta!
Tuttavapiiriini ei kuulu tupakoivia. Melko harvinaista tuo käryttely akateemisissa piireissä.
Täällä on joku AKATEEMINEN!!! :D
T- Ei-tupakoiva, joka juuri räjähti nauruun
tuskin kukaan itselleen rehellinen tuollaiseen nyt kovin positiivisestikaan suhtautuu?
minua yököttää jo se kun näen äidin työntävän vaunuja ulkona ja kessu toisessa kädessä. Oksettavan näköistä minkäs teet.
mutta ei muuhun pysty. Mitäs siitä jatkuvasti muistuttelemaan...