minkä ikäisenä lapsenne oppi kävelemään?
Kommentit (19)
kuitenkin pääsääntöisesti konttaa.
Mutta kaikki ovat olleet käsistään näppäriä pieninä. Vertaan kaverien lapsiin jotka alkoivat kävelemään paljon aikaisemmin, niin eivät sitten tehneet legoja tai piirrelleet, kaiken aikaa heiluivat vaan ympäri kämppää :)
8kk! todella ajoissa.
Täällä vajaa 10kk ja kävelee todella hurjaa vauhtia kärrynkanssa, työntelee pitkin kämppää. innoissani odotan hetkeä kun ei tarvitse minkäännäköistä apuvälinettä!
toinen lähes tasan 1-vuotiaana, kolmas 10-kuisena.
kuitenkin pääsääntöisesti konttaa.
Mutta kaikki ovat olleet käsistään näppäriä pieninä. Vertaan kaverien lapsiin jotka alkoivat kävelemään paljon aikaisemmin, niin eivät sitten tehneet legoja tai piirrelleet, kaiken aikaa heiluivat vaan ympäri kämppää :)
täällä kans! tunnin saattaa paneutua yhteen leluun, tutkia, koskea, syödä, mitä milloinkin. kyllä hymyilyttää, toinen niin keskittynyt, jos lelu tippuu tms. niin kiukku tulee!
liikkuvainen lapsi ollut muutenkin. Kova vauhti päällä tavalla tai toisella. On myös yllättävän näppärä käsistään vaikka ei pinsettiotetta osaa vielä. Mutta hiljainen, juttelu taitaa jäädä liikkumisen jalkoihin.
Olen itse kuulema lähtenyt kävelemään 9kk:n ikäisenä. Esikoinen lähti myös melko aikaisin, 10kk:n ikäisenä...
Esikoinen oli 8kk (taaperokärryn kanssa meni 6kk iässä, se oli kamalaa se)
Kuopus oli 10kk.
Lisään vielä että minä itse kävelin 10kk iässä ja mieheni 7,5kk iässä (ja kyllä ilman tukea!). Lapsillamme mennyt kehitys muutenki aika samaan tahtiin kuin minulla ja miehellä lapsina.
11 kk, 12 kk, 11 kk, 1 v 9 kk ei kävele kuin muutaman askeleen ilman tukea (nousi kyllä tukea vasten pystyyn jo 6-7 kk), mitään syytä ei ole löydetty (fysio vain tutkinut)
otti muutamia askeleita jo 1v, mutta varsinaisesti käveli vasta 1v4kk eteenpäin. Jos pääsääntyisesti kontaa ja parit askeleet sillon tällön ottaa niin en laskenut kävelyksi.
11 kk, 12 kk, 11 kk, 1 v 9 kk ei kävele kuin muutaman askeleen ilman tukea (nousi kyllä tukea vasten pystyyn jo 6-7 kk), mitään syytä ei ole löydetty (fysio vain tutkinut)
1,5v aloitti vasta, ja todella varovasti. 1 v otti ekoja askeleita, mutta jatkoi konttaamista. Fysiolla käytiin käsivaivan takia ja tutki samalla. Epäili että on sen verta arka lapsi vaan, tai tasapainoaisti alikehittynyt.
ensiaskeleensa otti muutama päivä ennen 1-vuotissynttäreitä.
käveli 6 1/2 kk ikäisenä pitkin kauppakeskustaa taaperokärryn kanssa ja ilman kärryä 7 kk. Oli muuten hauska näky paksut vaaleat hiukset, lyhyt kaveri muuten 66 cm!
toinen olikin vastakohta eli lähti 1 1/2 vuotiaana, eli suht tasan vuoden myöhemmin....
Hauskinta on se, että kakkonen on ottanut täysin esikoisen kiinni liikkunnassa.
on edelleen "kömpelö" motorisesti ja täyttää 2kk päästä 2v. tasapaino siis huono vaikkakin parantunut huimasti. keskittynyt tuohon puhumiseen 9kk lähtien niin kovasti että mikään missä tarvii keskittymistä niin ei oikein onnistu (legot, nuppipalapelit jne)
Tuossa kalpenee jo aika hyvin mun oma "eka sana 7kk" ! Oma vaavi tulee tänään 7kk, eikä osaa edes ryömiä kuin taaksepäin! Silti 6kk neuvolassa täti kehui, kuinka hienosti liikkuu...Että todellinen ihmelapsi on kyllä naperos :) Ja uskon kyllä, että ollut huvittava näky, kn pikku piipero mennä vilputtaa.
käveli 6 1/2 kk ikäisenä pitkin kauppakeskustaa taaperokärryn kanssa ja ilman kärryä 7 kk. Oli muuten hauska näky paksut vaaleat hiukset, lyhyt kaveri muuten 66 cm!
toinen olikin vastakohta eli lähti 1 1/2 vuotiaana, eli suht tasan vuoden myöhemmin....
Hauskinta on se, että kakkonen on ottanut täysin esikoisen kiinni liikkunnassa.
Tuossa kalpenee jo aika hyvin mun oma "eka sana 7kk" ! Oma vaavi tulee tänään 7kk, eikä osaa edes ryömiä kuin taaksepäin! Silti 6kk neuvolassa täti kehui, kuinka hienosti liikkuu...Että todellinen ihmelapsi on kyllä naperos :) Ja uskon kyllä, että ollut huvittava näky, kn pikku piipero mennä vilputtaa.
käveli 6 1/2 kk ikäisenä pitkin kauppakeskustaa taaperokärryn kanssa ja ilman kärryä 7 kk. Oli muuten hauska näky paksut vaaleat hiukset, lyhyt kaveri muuten 66 cm! toinen olikin vastakohta eli lähti 1 1/2 vuotiaana, eli suht tasan vuoden myöhemmin.... Hauskinta on se, että kakkonen on ottanut täysin esikoisen kiinni liikkunnassa.
kun vanhat rouvat tuli päivittelemään kuinka on pieni 1 vuotias. Eräskin rouva kysyi: annatko lapselle tarpeeksi ruokaa, vastasin vain juu annan niin paljonkuin vauva syö, hän on vasta 7 kk! Sitten päiviteltiin, mutta sehän kävelee!!
8kk ja toinen viikkoa vaille 1v .
Esikoinen olikin(ja on) todella liikkuvainen, ei malttanut olla paikallaan yhtään.