Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

siviilikummiasiaa

Vierailija
09.02.2010 |

Meillä on pian pojan ristiäiset ja pyysimme kummiksi erään ihmisen, joka ei kuulukaan kirkkoon. Hän ei olisi virallinen kummi, mutta haluamme saada hänet jotenkin tuntemaan olonsa "oikeaksi" kummiksi, eli vinkkejä kehiin.

Mielessä olisi tehdä jonkinlainen siviilikummitodistus itse. Kuulostaako hölmöltä?

Olisko muita ideoita?

Miten sitten itse kastetilaisuudessa, tulisiko tämän epävirallisen kummin seistä virallisten kummien vieressä kun pappi kastaa pojan?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirkkoon kuulumaton "kummi" piti lasta sylissä kastetilaisuudessa.

Vierailija
2/18 |
09.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse kummitodistuksen :) Runonlailla kertoi siinä kummin tehtävistä yms. :) Oli hyvin hauska! Siskoni ei kuulu kirkkoon, joten olemme "epävirallisia" kummeja.

Ja kun taas siskoni on meidän poikamme kummi, ei virallinen, ei hän sitten tullut seisomaan muiden kummien joukkoon. En siinä hötäkässä ehtinyt papilta kysymään, olisiko siitä ollut haittaa.

Eli ei kuulosta yhtään hölmöltä siviilikummitodistus :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkon näkökulmasta kirkkoon kuulumattomia kummeja ei voi rinnastaa kristillisiin kummeihin. Itse vanhempana ajattelen, että sen parempi, mitä useampi aikuinen lapsen kasvua on turvaamassa. Pappina iloitsen siitä, että meidän seurakunnassa (ja varmaan monessa muussakin) ei ole estettä näiden epävirallisten kummien osallistumisessa kastetilaisuuteen ja vaikkapa vauvan siunaamiseenkin. Mutta jokainen toimii tietysti oman vakaumuksensa mukaan. Kastetodistusta he eivät seurakunnalta saa, mutta itse olen rohkaissut vanhempia tekemään itse tällaisille kummeille todistukset.

Vierailija
4/18 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin tietysti, että jokainen "kummi" tietysti toimii oman vakaumuksensa mukaan, eli, jos ei halua osallistua kastehetkeen tai siunata vauvaa, niin ei tietenkään tarvitse, jos ei virallinen kummi ole.

Vierailija
5/18 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse asiaan. Juttele tämän aikuisen ystävän tai kasteen todistajan kanssa ja kysy mitä hän toivoo. Jotkut eivät esim. halua tulla eteen seisomaan eivätkä esim. halua siunata. Toiset taas halauvat. Tämä on hyvä papin tietää, kun hän tilaisuutta suunnittelee kanssanne.

Todistuksen tilaisuudesta voi itsekin tehdä. Myös Lasten Keskus on tehnyt yhteen sarjaan Muistoksi kastetilaisuudesta otsikolla sopivaa todistusta.

Vierailija
6/18 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielitoimiston sanakirja antaa kummi-sanalle kaksi merkitystä:

1) lapsen kasteen todistaja

2) henkilö, joka jollakin tavalla on ottanut huolehtiakseen vieraasta lapsesta (esim. SOS-lapsikylän kummit).

Tuo kakkosmerkitys sopii kyllä kirkkoon kuulumattomallekin.

Sanojen merkitykset muuttuvat, laajentuvat ja supistuvat jatkuvasti. Olisikin aika tiukkapipoista väittää, että kummi voisi olla vain kristillinen kummi. No, toki kristityt ovat yrittäneet omia joulu-sanankin itselleen, vaikka sanan merkitys on alun perin ollut aivan toinen:

"Suomen kielen sana joulu on skandinaavinen lainasana ja tulee alun perin ennen kristinuskoa vietetyn talvipäivänseisauksen juhlan nimestä."

Vierailija
7/18 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa tilattua www.pro-seremoniat.fi!

Vierailija
8/18 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ei sitten älynnyt itse kertoa eronneensa kirkosta, vasta pappi sanoi sen meille. No hänestä ei tullut virallista kummia kirkon kirjoihin, mutta oli kyllä kastetilaisuudessa kummin paikalla ja on kohdeltu muutenkin kuin oikeaa kummia.

Vierailija
9/18 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pro-seremonian kummitodistus ei kylläkään ollut kovin kaunis, mutta teksti oli todella hyvä.

Minä olen aina seisonut "oikeiden" kummien rinnalla ja kastettava vauva sylissäkin. Pappi on puhunut kummeista ja kasteentodistajista (= eli kirkkoonkuulumattomista "kummeista"). Papilta on myös saatu kasteentodistajan todistus (vrt. kummitodistus).

Vierailija
10/18 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miten seremoniassa menetellään. Minä olen siviilikummina aina ollut siellä edessä muiden kummien rinnalla, vaikka kieltämättä on ollut vähän kiusallista, kun jossain seremoniassa kaikkien kummien piti laittaa käsi siunaamisasennossa vauvan päälle tai jotain... Kummitodistukset papit ovat jakaneet aina hienotunteisesti niin, ettei yleisö ole huomannut yhden kummin "jäävän ilman". Nimiäisissä puolestaan kaikki saivat tuon pro-seremoniat -jutun kummitodistuksen.

Vierailija
11/18 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä saa ottaa mallia ja muotoilla oman halunsa mukaan. Mä tein kummeille itse todistukset, vaaleanpunainen A4-kartonki taitettu puoliks, kanteen tein kehykset ja siihen vauvan valokuva. Sisäpuolelle marmoripaperista sisäsivu johon oli printattu kummilupaus. Mielestäni lopputulos oli tosi hyvä :-)

(kummien nimet)

ovat tänään (päivämäärä;) luvanneet

(lapsen nimi paksummalla)

(lapsen syntymäaika suluissa)

kummeina

tukea hänen vanhempiaan

(lapsen etunimi)kasvattamisessa

eettisesti vastuuntuntoiseksi,ystävälliseksi

ja lähimmäiset huomioon ottavaksi

ihmiseksi

sekä

tukea (lapsen etunimi) itseään,

milloin maailma tuntuu olevan häntä vastaan,

kuunnella häntä,antaa hänelle aikaansa

ja neuvoa,

silloin kun hän neuvoja kaipaa

äidin nimi isän nimi

kummien nimet

Vierailija
12/18 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten muuta nimeä maailmasta löytynyt...

Tässä on pro-seremonian kummitodistuksen teksti Siitä saa ottaa mallia ja muotoilla oman halunsa mukaan. Mä tein kummeille itse todistukset, vaaleanpunainen A4-kartonki taitettu puoliks, kanteen tein kehykset ja siihen vauvan valokuva. Sisäpuolelle marmoripaperista sisäsivu johon oli printattu kummilupaus. Mielestäni lopputulos oli tosi hyvä :-) (kummien nimet) ovat tänään (päivämäärä;) luvanneet (lapsen nimi paksummalla) (lapsen syntymäaika suluissa) kummeina tukea hänen vanhempiaan (lapsen etunimi)kasvattamisessa eettisesti vastuuntuntoiseksi,ystävälliseksi ja lähimmäiset huomioon ottavaksi ihmiseksi sekä tukea (lapsen etunimi) itseään, milloin maailma tuntuu olevan häntä vastaan, kuunnella häntä,antaa hänelle aikaansa ja neuvoa, silloin kun hän neuvoja kaipaa äidin nimi isän nimi kummien nimet

Vierailija
13/18 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on lapsen toiset kummit kirkon näkökulmasta epävirallisia. Tein itse kummitodistukset. Olivat kastetilaisuudessa muistaakseni jossain siinä etualalla, mutta eivät ihan yhtä lähellä kuin "oikeat" kummit eivätkä laittaneet kättä lapsen päälle siunatessa.

Oltiin kyllä ajateltu, että olisivat toisten kummien kanssa ihan tasaveroisesti vieressä, mutta siinä kiireessä ei mennyt ihan niin kuin meinattiin.

Vierailija
14/18 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen siviilikummin kanssa olisi ehkä hyvä jutella etukäteen että miten seremoniassa menetellään. Minä olen siviilikummina aina ollut siellä edessä muiden kummien rinnalla, vaikka kieltämättä on ollut vähän kiusallista, kun jossain seremoniassa kaikkien kummien piti laittaa käsi siunaamisasennossa vauvan päälle tai jotain... Kummitodistukset papit ovat jakaneet aina hienotunteisesti niin, ettei yleisö ole huomannut yhden kummin "jäävän ilman". Nimiäisissä puolestaan kaikki saivat tuon pro-seremoniat -jutun kummitodistuksen.

Vierailija
15/18 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siviilikummi seisoi kasteen aikana siinä samassa rivissä muiden kanssa.

Pappi kirjoitti todistuksen hänellekin.

Hauskaa oli, että pappi tuli kasteen jälkeen kanssamme kaffeille. Hän istui tämän siviilikummin ja mieheni välissä. Miehenikään ei kuulu kirkkoon.

Hieman huvitti ( :

Vierailija
16/18 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän laittoi kätensä vauvan pään päälle ihan niin kuin muutkin kummit. Hän oli täysin tasa-arvoinen muiden kummien kanssa.

Tiedoksi vielä, että vauva kastettiin kirkossa!

Vierailija
17/18 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis käyttävääkö pro-seremonia tosiaan kummi-käsitettä? Ei sitten muuta nimeä maailmasta löytynyt...

Vierailija
18/18 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen viereen saa tulla seisomaan kuka tahansa. Kasteessa kun pappi ilmoittaa kummien nimen voit pyytää että hän ilmoittaa myös epävirallisen kummin nimen. Meidän pappimme oli ainakin todella joustava eikä niin virallinen ja suostui pyyntöihimme mielellään