poikani(7v)ope soitti kotiin,jää ekaluokalle
mitä voin enää tehdä?voinko vaatia jotain?koulua n.3kk jäljellä,hänellä vähän kestää lukeminen?
Kommentit (95)
pitää perustaidot olla hallussa esim. tuo lukeminen. Mä varaisin ajan opettajan luokse ja koittaisin selvittää, mistä luokalle jääminen johtuu ja voiko asialle vielä tehdä jotain. Luulisi, ettei ihan tässä vaiheessa vuotta luovuteta, vaan että voisi antaa esim. tukiopetusta ja koittaa näin saavuttaa vaadittavat taidot.
ja jollei tahti muutu niin saattaa tulal luokalle jääminen...
NAapurissa kävi JUURI noin, että vasta helmikuussa ilmoitettiin lapsen kotiin ja jo pelkästääns iitä tuli sanominen koska se olisi pitänyt ilmoittaa aikaisemmin,e ttä on niinr ajuja onglemia, että saattaa aihheuttaa luokalle jäämisen ellei parannusta tule....
En mä muuta asiasta tiedä :)
arviointia? eikö siitä voinut päätellä mitään?
jättänyt kokonaa koulun tehtäväksi? Olet kuitenkin huomannut että hidasta on niin miksi et tee asialle mitään? Aika rankkaa jäädä jo ekalle luokalle, voi vaikuttaa koko loppu koulunkäymiseen negatiivisesti. Nyt vain otat asiaksesi että joka päivä harjoittelette ja näytät pojallekin että oppii kyllä kun harjoittelee.
Eli ei ole 1. luokan tavotteita saavutettu. Ja jos näin varhaisessa vaiheessa jo tiedetään luokallejäänti, ei tavotteita saada mitenkään kiinni, eli on ikäisiään PALJON jäljessä.
Tuplamista ei tehdä ihan heppoisin perustein.
ja paikalla on koko joukko.Poikani tavaa ihan hyvin ja matikka menee myös hyvin.Täytti tosin 7vmarraskuussa ja eskari testeissä meni hyvin,tukea hän saa koulussa myös oppitunneilla,on sellainen avustaja luokassa.Olen ihan huolissani miten tässä käy ja miten voin itse kotona vaikuttaa/nopeuttaa oppimiseen,joka ilta luemme kotiläksyt.
arviointia? eikö siitä voinut päätellä mitään?
Tai tuliko teillä välitodistus?
EIkö siinä näkynyt mitään?
Ihan sama tilanne. Kävimme jopa sairaalan tutkimukset miksi oppiminen ei edisty kuten muilla ja diagnoosi oli määrittelemätön oppimisen erityisvaikeus. Vaikea oli niellä kun opettaja ilmoitti että poika joutuu käymään eka luokan toiseen kertaan, kun olin sitä mieltä että kaikki oppivat eri tavalla ja aikoihin lukemaan. Toisaalta näin jälkikäteen uskon että se auttoi, poika osaa paremmin lukea kuin vuoden vanhempi siskonsa, mutta hintansa silläkin oli..poikaa kiusataan koulussa, kaikki tietävät että tuo on se joka jäi luokalle, haukutaan vauvaksi, ei ole yhtään kaveria luokalla, tönitään, heitetään lunta niskaan yms. tämä on jättänyt ikuisen luokalle jäämisen pelon, kun se saa toiset lapset julmasti kiusaamaan. Tämä siis meidän tilanne nyt..
ja paikalla on koko joukko.Poikani tavaa ihan hyvin ja matikka menee myös hyvin.Täytti tosin 7vmarraskuussa ja eskari testeissä meni hyvin,tukea hän saa koulussa myös oppitunneilla,on sellainen avustaja luokassa.Olen ihan huolissani miten tässä käy ja miten voin itse kotona vaikuttaa/nopeuttaa oppimiseen,joka ilta luemme kotiläksyt.
Anna mieluummin tuplata, kun väkisin tunget l'pi ekaluokasta. Jos ei ole ekallakaan vielä kypsä eikä valmis, pudonnut kärryiltä niin miten käy tokaluokalla? Ongelmat vaan lisääntyy!! Tunti/opetusmäärä kasvaa kokoajan, lapsella paineita, ei opi uusia asioita kun edellisetkin oppimatta.
Luen lapselleni päivittäin, silti hänelle povattu lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksia.
Toiset lukee paljon ja toiset ei. Ei voi nostaa automaattisesti syyttävää sormea esille.
Musta todella loukkaavaa tuollainen. Oma lapseni rakastaa kirjoja.
T. Eeäs toinen
http://www.peda.net/veraja/mantsala/ohkola/luokat/2004aloittaneet/vanhe…
Tuolla esim Mäntsälän kunnan ekaluokan opetussuunnitelma ja tavoitteet, katso sieltä mitä lapsesi on saavuttanut ja mitä ei.
ehdoton edellytys. Tavaaminen on hyvä lupaus oppimisesta. Lisäksi on kovin aikaista tehdä moisia päätöksiä. Oppimista tapahtuu myös kesäkuukausien aikana. Tokaluokan alkuun on melkein puoli vuotta! Pyytäkää erityisopettajalta harjoituksia, joita voitte tehdä kotona. -ope kans
Onko lapsi saanut tukiopetusta? Entä onko mahdollinen lukihäiriö tutkittu?
ei jätetty luokalle, jos ei ekalla oppinut lukemaan. nim. tokan syksyllä opin ja nyt varsinainen lukutoukka :)
oppi lukemaan toisella luokalla. Ap:n lapsi on nuorikin vielä.
Ei se pelkkä lukutaito tässä paina, vaan siinä on selvästi muuta mukana, jos kerran jo nyt tilanne on noin varma.
pitää perustaidot olla hallussa esim. tuo lukeminen. Mä varaisin ajan opettajan luokse ja koittaisin selvittää, mistä luokalle jääminen johtuu ja voiko asialle vielä tehdä jotain. Luulisi, ettei ihan tässä vaiheessa vuotta luovuteta, vaan että voisi antaa esim. tukiopetusta ja koittaa näin saavuttaa vaadittavat taidot.
Pelkkä lukutaidottomuus ei ole peruste luokalle jättämiseen vaan todennäköisesti ongelmia on muutenkin. Itselläni on ollut monia oppilaita, jotka ovat oppineet kunnolla lukemaan vasta toisella luokalla. Uskon, että kyseessä on muitakin ongelmia, esim. sosiaalisissa taidoissa, keskittymiskyvyssä tai tarkkaavaisuudessa, myös silmä-käsiyhteistyö voi olla vielä heikkoa. Ehdottomasti hyvä kerrata tässä vaiheessa kuin myöhemmin. Kuten joku sanoikin, ensi vuonna opittava asia vaan lisääntyy ja helposti jää koko ajan lisää jälkeen.
ainakin harjoitella lukemista ja vaikka muitakin asioita lapsen kanssa tukien. Ei kai se maailman loppu ole jäädä ekalle nykyisin, ennemminkin mahdollisuus. Kamalaa olisi jos joutuisi tokalle eikä olisi valmiuksia pärjätä siellä ja kokisi huonommuuden tunteita. Juttele vielä open kanssa jos asia vaivaa. Toisaalta onhan iso muutos kun kaverit vaihtuvat, toisaalta näkeehän hän kavereita vielä koulussa muuten.