Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

poikani(7v)ope soitti kotiin,jää ekaluokalle

Vierailija
09.02.2010 |

mitä voin enää tehdä?voinko vaatia jotain?koulua n.3kk jäljellä,hänellä vähän kestää lukeminen?

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en todella aio jättää asiaa tähän,taistelen ja olen enemmän poikani kanssa iltaisin ja heti koulusta päästyään kerrataan asiat ja illalla uudestaan.Asun pienellä paikkakunnalla ja pelkään koulukiusaamista ja poikani syrjäänvetäytymistä,kaikki kaverit kuitenkin samalla luokalla.Kouluavustaja auttaa myös toisia oppilaita,ei pelkästään mun poikaani.Tämä luokallejäämisen mielipide tuli "kallonkutistajalta"joka on tehnyt noin 5krtaa poikani kanssa testejä.

Vierailija
2/95 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on vanhempien laiskuutta...

lapselle pitää lukea kirjoja ja innostaa häntä lukemaan ja harjoittelemaan kirjoittamista mm. erilaisten tehtäväkirjojen avulla...

tämä on karu totuus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en todella aio jättää asiaa tähän,taistelen ja olen enemmän poikani kanssa iltaisin ja heti koulusta päästyään kerrataan asiat ja illalla uudestaan.Asun pienellä paikkakunnalla ja pelkään koulukiusaamista ja poikani syrjäänvetäytymistä,kaikki kaverit kuitenkin samalla luokalla.Kouluavustaja auttaa myös toisia oppilaita,ei pelkästään mun poikaani.Tämä luokallejäämisen mielipide tuli "kallonkutistajalta"joka on tehnyt noin 5krtaa poikani kanssa testejä.

Voistikohan saada asiasta toisen mielipiteen?

Tietysti tässä on surkeaa se, että asutte pienellä paikkakunnalla ja kaikki tuntevat toisensa. Niin myös koulussa.

Sanoisin myös, että muistathan olla stressaamatta lasta liiaksi. Jos voitte jotenkin leikinvarjolla, esim. pelaamalla sanabingoa tms. kerrata opittua, niin hyvä. Lapsi nimittäin kyllä aistii, että kaikki ei ole kohdallaan jos kovasti paahdetaan.

Lisäksi ihan parasta (ainakin meillä - olen tuo äiti joka kirjoitti samankaltaisesta tilanteesta) meidän lapsen mielestä oli, kun illalla otettiin kirja käteen ja luettiin sitä yhdessä. Valitsimme aina ikäkauteen sopivia kirjoja - ei liian hankalia. Lapsi luki ja minä tai isänsä auttoi vaikeiden sanojen kohdalla.

Tutkimus, joka vuosi pari sitten osui silmiini kertoi juuri siitä, että varhaisopetuksessa luokan kertaaminen ei ole hyväksi myöhempien vuosien kannalta. Eri asia olisi sitten, jos olisitte lykänneet koulun aloittamista vuodella. Ehkä löytäisit tutkimuksesta tietoa googlaamalla.

Vierailija
4/95 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

poikani(7v)ope soitti kotiin,jää ekaluokalle

Vierailija
5/95 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä tarkalleen ottaen on ap:n lapsen ongelma niin ei kait täällä kukaan voi sanoa juuta tai jaata...Yleisesti ottaen on niin, että PELKKÄ lukemisen hitaus ei ole peruste kertaamiselle. Ja aina pyritään tekemään kaikki mahdollinen, jotta siirtyminen toteutuisi; etenkin ekaluokan kertaamiselle ei ihan helposti löydy painavia syitä. Ketään ei tuosta noin vaan jätetä luokalleen hops vaan ja soitto kotiin ja kyse vielä 7-vuotiaasta. Joten ap ottaa opettajaan yhteyttä ja selvitätte asian juurta jaksain ja kaikki keinot tulee käyttää ensin; tukiopetus, erityisopetus jne.

Koulunkäyntiavustajana työskentelen ja juuri tällaiset "ottaa luonnon päälle" vanhemmat saa näkemään punaista. Lapsi tuhertaa itkua koulussa, vääntää väkisin vaikka ei osaa, ei jaksa, ei ole kypsä eikä valmiuksia OIKEASTI ole, mutta kotoa annetaan malli että "pakko, et voi jäädä kertaamaan"

Argh!

MUtta kiitos toisaalta tuollaisille vanhemmille, onpahan avustajilla töitä :D

Vierailija
6/95 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään viitteitä siihen suuntaan.

Vierailija
7/95 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kallonkutistaja" on juuri näitä kouluvalmius/kypsyystestejä tekevä AMMATTILAINEN.

Jos lapsesi ei ole KYPSÄ eikä hänellä ole tarvittavia taitoja jotta voisi siirtyä 2. luokalle, niin kyllä tämä "kallonkutistaja" sen siellä testeissä näkee! Oma lapsi aikoinaan testattu, ja en ymmärrä mikä siinä hävettää. Kotoa tuokin tulee, ei anneta jäädä luokalle koska VANHEMPIA hävettää...mitäs siitä sitten, vaikka lapsi ei ole valmis siirtymään eteenpäin.

Vierailija
8/95 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tutkitusti ihan potaskaa. Oikeasti lahjakas ihminen ei turhaudu, vaikka ympäristö olisi helppokin. Hän osaa automaattisesti hakea itselleen haasteita ja syventää oma-aloitteisesti oppisisältöjä, eikä häntä haittaa pätkääkään miettiä itse kertomuksen tematiikkaa ja henkilöhahmoja siinä vaiheessa kun kaveri vieressä vielä tavaa.

Aika hankalaa silloin, kun opettaja käskee seurata sitä samaa opetusta kuin muutkin ja teettää tasan samat tehtävät. Ei koulussa saa olla yksilöllinen, ellei ope anna siihen lupaa. Meidän poika muuttui tokaluokan keväällä sisäänpäinkääntyneeksi, katosi ajatuksiinsa, alkoi syödä hihaa, kyniä ja ilo koulua kohtaan katosi. Syynä ihan vain se, että oppi lukemaan 4-vuotiaana ja laskea vaihtorahoja ennen eskari-ikää, eikä koulussa ollut haastetta.

Ekaluokan opettaja ei erityisopen ja meidän pyynnöistämme huolimatta antanut omia tehtäviä vaan sanoi, että nyt on opeteltava samaa kuin muutkin. Tokaluokalla vaihtui ope viisi kertaa, eikä kukaan ehtinyt ottaa tuollaista huomioon. Kolmannella luokalla taas uusi ope, nuori ja vasta opintonsa suorittanut, jolle tuli yli 30 lapsen luokka opetettavaksi. Tämä uusin opettaja otti asian tosissaan ja _oikeasti_ antoi omia materiaalia, luvan pomppia kirjoissa helppojen asioiden yli jne. Onneksi myös enkunope on tietoinen lapsen kielitasosta ja teettää omia tehtäviä ja eri kokeitakin. Lapsi on herännyt taas eloon.

Vierailija
9/95 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö täyttää 8 vuotta ekanluokan loppussa eli touko-kesäkuun vaihteessa.

Moni aloittaa jo toisenluokankin ennen kun täyttää 8 vuotta!!

Ei näytä kaikilla mammoilla laskupää toimia. =)

Vierailija
10/95 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi vähän epäselväksi että onko lapsesi 1 lk vai 2 lk:lla?

Jos lapsi täyttänyt marraskuussa 7v niin onko hän mennyt vuotta myöhemmin kouluun?

Meille opettaja sanoi että toka luokalle mennessä olisi hyvä osata lukea. eli jotakin muutakin ongelmaa on mutta ap ei kertonut kaikkea.

ja paikalla on koko joukko.Poikani tavaa ihan hyvin ja matikka menee myös hyvin.Täytti tosin 7vmarraskuussa ja eskari testeissä meni hyvin,tukea hän saa koulussa myös oppitunneilla,on sellainen avustaja luokassa.Olen ihan huolissani miten tässä käy ja miten voin itse kotona vaikuttaa/nopeuttaa oppimiseen,joka ilta luemme kotiläksyt.

Vierailija
11/95 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisiko voinut sattua niin, että tyttäresi olisi tuossa vaiheessa oppinut joka tapauksessa lukemaan, ihan millä tekniikalla tahansa. Monet hitaammin oppivat kun oppivat juuri tuossa hiihtoloman kieppeillä. Se tavaaminen poistettiin juuri sen vuoksi, että heikoimmat oppijat eivät sillä oppineet, ja siinä lukusuuntakin on ihan väärä, kun sahataan sanoissa koko ajan edestakaisin. Onhan se nyt selkeämpää, että kissa on luettaessakin ihan kissa, eikä kooiiässässaa.

Vierailija
12/95 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos katsovat vain pelkkää osaamista.

Ammattilaiset katsovat muutakin. Onko se nyt psykologi, joka noita testejä tekee.

Omalle lapselleni testit tehdään sairaalassa foniatrisella puolella.

Vierailija
13/95 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt selkeämpää, että kissa on luettaessakin ihan kissa, eikä kooiiässässaa.

minä luulin, että koulussa vieläkin tavataan. Ainakin meidän ala-asteelainen tavasi. KIS-SA. Siinä on kaksi tavua --> tavaaminen. Eikä "kissa". Ei kai missään ole vuosikymmeniin oikeesti luettu koo-ii-äs-äs-ii -tyylillä? Sekös se vaan onkin tavaamista? Ei ainakaan 80-l alussa mun koulussa perähikiällä.

ap, miksi ihmeessä oot karvat pystyssä? Pojallasi ON todella vakavia oppimisvaikeuksia. Ole onnellinen että saatte apua ja jos luokalle jäämistä suositellaan niin eikös se ole lapsen parhaaksi. Ajattele nyt, joka pvä kaikin voimin paahtaa ja silti on aina huonoin, ei kiva :(

Vierailija
14/95 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tavaamista. Nykyään luetaan äänteitä, tavuja, sanoja ja lauseita, mutta ei tavata.

Vierailija
15/95 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun eka ja toka ajatellaan yhdessä alkuopetuksesksi ja kolmannella on sitten jo vaikeampaa. Mutta kun jää luokalle jo ekalla niin pääsee luokalle joka on uusi ja kaverisuhteet muotoutumatta. Ja noin pinenet tuskin tajuaa mitään luokalle jäämisestä elleivät vanhemmat erityisesti siitä valista

Vierailija
16/95 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin kun meidän pojan kertaamispäätöstä tehtiin, kyselin asiaa täällä sekä kaikilta tutuilta. Yllättävän paljon löytyi sitten luokan kerranneita ihan elävästä elämästäkin, saati sitten netistä. En muista että kukaan olisi pitänyt sitä pahana kokemuksena. Onkohan se kiusaamisen epäily ihan todellista?

Itse muistelen kyllä että kouluaikoina kiusattiin niitä luokan hännänhuippuja, jotka eivät oikein pärjänneet ja olivat sillä lailla muita lapsellisempia, että muut pystyivät yllyttämään pahantekoon. Se oli juuri sitä mitä en omalle pojalleni halunnut. Parempi luokan vanhin ja fiksuimmasta päästä kuin seuraavan luokan nuorin ja tyhmin. Ihan varmasti.

nro 41

Vierailija
17/95 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on jo huomattu että ei koulu suju normaaliin tahtiin. Mikään loppukiri ei kuten joku tuolla sanoi nyt auta.

Vierailija
18/95 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika syntynyt syyskuussa. Dysfasia taltutettu ennen koulua. Pojan ope alkoi heti elokuussa antaa pojalle kotitehtäviä mitä harjoittivat lukemista. Huom siis ope luuli että tarvitsee lisäharjoitusta. Poika oppi lukemaan joululomalla. Helmikuussa ope soitti miehelleni että voitaisiinko sopia että poika jää luokalle niin pojan ei tarvitsisi niin kovasti pinnistää keväällä. ??? Lue juuri mitä joku sanoi. Halusi tasaisen luokan. Joopa luokalla oli tyttö tokaluokalla joka ei osannut lukea.

Palaverissa rehtori totesi että ei mitään aihetta ole luokalle jättämiseen. Lukeminen sujuu ja muut myös. Oli ihme homma. NYT AP TARTU TÄHÄN ASIAAN TODELLA. ON TODETTU ETTÄ POJAT OPPIVAT SUURIN HARPPAUKSIN MAALISKUUN JÄLKEEN! Meillä poika jatkoi seuraavalle luokalle ja taas seuraavalle.

Vielä maininta siitä että tämä opettaja oli ensimmäistä kauttaan vastavalmistuneena opena. Olisiko mennyt kokemattomuuden piikkiin. Kyllä luokissa ope on oppilaita varten eikä niin että ope valitsee keitä opettaa. Miljoona kertaa parempi on antaa lapsesi edetä toiselle luokalle ja katsoa sitten miten on laita. Olisi aika kovaa jättää pinnistäjä heti ekalle luokalle varsinkin kun hän todella yrittää oppia.

Tästä aiheesta voisin jakaa loppuyön...

Vierailija
19/95 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös kalliimmaksi tule tuplaaminen kun tukiopetus ja avustaja koko luokalle? Tai puhumattakaan siirtämisestä erityisluokalle. Minusta opettajan ja avustajan olisi tehtävä parhaansa eikä heittää pyyhettä kehään. Voi voi ei teitin poika nyt vaan enempää opi. Oppisikohan ehkä ensi vuonna. voi sun.

Vierailija
20/95 |
09.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta aika varhainen ratkaisu eikä tuollaista pitäisi jutella puhelimessa. Pyydä palaveri, jossa on mukana erit.opettaja. Kysy miten lasta on tuettu lukemisen oppimisessa. Onko saanut tukiopetusta?

t: ope