Kylläpä hävetti eilen kun vein 4v poikaa hoitoon
Sisään kun päästiin ensisanoikseen sanoi hoitajalla että äiti potkaisi häntä naamaan aamulla. heti perään riisuttuaan vaatteet sanoi että hyi kun tää mun pusero haisee pahalle, isi kaatoi kaljat illalla sen päälle...
Kumpikaan tarina ei pitänyt paikkaansa. Muiden lapsilta vastaavia juttuja???
Kommentit (48)
jos esimerkiksi vahingossa törmään lapseeni, niin hän selittää, että äiti lyö ja satuttaa :) Ihan on julkisestikin noita juttuja puhunut.
On muutenkin niin liiottelevaa sorttia, että ihan pelottaa mitä kaikkea tarhassa puhuu. Nukumme mieheni kanssa usein eri huoneissa kun mies kuorsaa ja eiköhän tästäkin ole pojalla omat versionsa :)
eskari-iässä tiesivät mitä kalja on! Oluen kyllä tiesivät, kun joimme saunaoluet, mutta kalja-sanaa ei kyllä käytetty lasten kuullen koskaan, eikä käytetä vieläkään, vaikka ovat jo kouluikäisiä.
sanooko kalja vai olut?? Voi kiesus mitä hienostelua...
olutkänni hienompi kuin kaljakänni? =D
ja jota tarjotaan tavallisen pitopöydän yhteydessä.
Kyllä mun 2-vuotiaskin tietää sanan kalja ja yhdistää sen kotikaljaan.
Tosin ovat jo alaluokilla koulussa. Tehdään nimittäin aika usein kotikaljaa ja siitä tykkäävät kovasti, ja tietävät myös eron kaljan ja oluen välillä. Voisin kuvitella lasten selittävän joskus että isi juo olutta mutta minä saan vain kaljaa. Siinäpä olisi opettajalla miettimistä...
3-vuotias kertoo kotona juttuja pk:sta, mm. tämmöisiä:
- siellä ei ole ollenkaan leluja
- pk:ssa ei saa ruokaa
- päikkäreitä ei saa nukkua
- koskaan ei askarrella eikä lauleta
- leikkiäkään ei saa
En halua edes tietää mitä lapsi puhuu päiväkodissa kodista ja meistä vanhemmista ;D
Kun tätä kalja-sanaa nyt niin kovin paheksutaan. Me olemme ainakin lasten syntymästä lähtien käyneet häissä, hautajaisissa, ravintoloissa syömässä jne. joissa yleisesti ottaen on tarjolla ruokajuomiksi maito, mehu, kotikalja. Että se siitä kalja-sanasta. Minusta ei tosiaan mitään eroa, sanotaanko kalja vai olut - aivan sama.
Toiseksi lapset käyttävät usein sellaisia sanoja, joiden merkitystä eivät ymmärrä. Eskarilaiseni on kyselee tällä hetkellä kovasti erilaisten sanontojen merkityksiä (mitä tarkoittaa "sillä sipuli") tai oudoimpien sanojen merkityksiä (mitä tarkoittaa huusholli) tai sitten saattaa käyttää jotain inhottavaakin sanontaa (pidä se pääs kiinni) ennen kuin huomaa kysyä, että mitä se äiti tarkoittaa.
Mitä omituisempia fraaseja jää päähän myös lastenleffoista (joita meillä kaiken lisäksi katsotaan todella harvoin, mutta poika muistaa kerrasta), jotka sitten kuulostavat varsin ikäviltä asiayhteydestään irrotettuna. Esim. Bolt-elokuvassa kissa sanoo koiralle, että "nyt toi rakki rupee urpoon mua". Arvatkaa vaan pitikö katsoa sekin leffa yhden ainokaisen kerran ja tämän lauseen eskari muisti sitten oikein hyvin ja viljeli sitä joka välissä kunnes kävimme juurta jaksaen läpi, että mitä se oikein tarkoittaa ja se on vähän rumasti sanottu :).
Ihan normaalia lapsen kehitystä a) sepittää tarinoita ja b) käyttää sanoja joiden merkitystä eivät välttämättä edes ymmärrä.
on ihan intona oluthyllyllä kaupassa ja ehdottelee "Täs ois tosi hyvä,eikö tuo näytäkkin tosi hyvältä" jne :D Tää johtuu meillä eniten siitä,että poika kerää korkkeja (kyllä,sama harrastus kuin mitä oli monilla 70-80-luvulla,heh).
Noin kaks kertaa kuussa ostetaan kaljapullot molemmille (siis yht 4 kpl kuussa,hui!!),mutta poika kärttää niitä joka kauppareissulla kun haluaa ne korkit :D
Apua mitä jeesustelua!
Meillä tietää joa varmaan 2-vuotiaskin sanat kalja, siideri ja viini. Meidän perheessä ei kännäillä, mutta nuo em. juomat kuuluvat elämäämme kuitenkin.
Taitaa alkoholi olla aikamoinen tabu monissa perheissä? Luuletteko lastenne jotenkin hyötyvän siitä?
ihan tervettä suhtautumista alkoholiin ainakaan lapsille opeta ..tabuilu siis.
Lapset vaan oppivat että tämä on semmoinen asia mistä ei puhuta ja mikä hoidetaan salassa. Siitä onkin sitten lyhyt matka kännäyskulttuuriin, joka Suomessa kukkii komeasti :/
Kyllä mielläkin lapset ovat kaljaa nähneet, ja voisin kuvitella, että joskus sitä on pyyhitty pöydältäkin (kuten maitoa, mehua, veetä tai muitankin juomia). Ja silloin olisin voinut mainita hajusta, kun itse inhoan sitä.
ELi sitä kautta hyvinkin 5 v olisi voinut keksiä, että hänen paita haisee kaljalle.
Onneksi opesta ei kuulunut mitään, hetken mietin että otanko itse yhteyttä, mutta sitten muutettin pois. Huhhuh.
Tarvitsiko sitä sentään muuttaa pois.....
teille, alkoholinkätön paheksujat, että minusta on ihan normaalia ja hyväksyttävää ottaa kotona vaikka olunen silloin tällöin. Lapsetkin näkevät, että kyseessä ei ole mikään tabu, ja saavat mallia fiksuun alkoholinkäyttöön (siis näkevät, että ainoa tapa ottaa alkoholia ei ole se, että ollaan hirveässä kännissä).
Mä luulen, että niin monet paheksuvat alkoholinkäyttöä sen takia, että he näkevät sen hirvittävänä kännäämiseä ja juovuksissa örveltämisenä. Herääkin kysymys, miksi ihmisillä on tällainen kuva - johtuuko se siitä, että he itse ovat käyttäneet alkoholia vain humalahakuiseen juomiseen, heidän kotonaan on käytetty alkoholia väärin vai onko kyse siitä, että tällaisia mielipiteitä laukovat sellaiset ihmiset, joilla ei ole ollenkaan kosketusta alkoholiin.
turha pelätä että ne uskois puoliakaan. Pahinta mitä voit tuossa tilanteessa tehdä, on alkaa häpeilemään tai puolustautumaan tai mitään, sillon vaikutat siltä että sulla tosiaan on jotain salattavaa/hävettävää.
Kuitenkin 4v vasta! Jos joltain pk-kaverilta kuullut tuollaisia juttuja niin huh huh, mikä päiväkoti...
Ihan viime aikoina tullut tuo juttujen keksiminen.
ja valhe tulee lapsen suusta pitää paikkansa ;)
enpä tiedä mistä jutut saa alkunsa. Tosin hoitaja kyllä sanoi että toisen samanikäisen pojan kanssa ovat viime päivinä puhuneet kaikkea höpöjuttuja. En osaa sanoa kumman päästä jutut saaneet alkunsa.
Kuitenkin 4v vasta! Jos joltain pk-kaverilta kuullut tuollaisia juttuja niin huh huh, mikä päiväkoti...
Meilläkin tyttö aikoinaan kertoi mm, että iskä hakkaa häntä...
Em. tilanteen näin ihan itse ja tyttö oli kompastumaisillaan pikkuveljensä päälle, isä laittoi käden eteen ja nappasi tytön kiinni ennenkuin ehti sattua pahempaa... Juuh, iskä hakkaa...
kyselee, että "ostetaanko äiti TAAS siideriä?" ja ihan innoissaan viikonloppuisin valitsee minulle saunasiideriä ehdotellen, että "olisko tää hyvää?". =) Kaupunkimme Citymarketissa on hyvät siiderivalikoimat ja mielelläni maistelen ulkomaisia siidereitä tai kotimaisia vähän harvinaisempia merkkejä...