Imettävä äiti pääsee helpommalla (yö)syötöistä kuin korviketta antavat.
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="08.02.2010 klo 16:42"]
käyttävät vielä äitiään tuttinaan. Siksi juuri nämä vauvat heräilevät vielä 2 vuotiaina kun heidän aivonsa eivät ole oppineet nukkumaan vaan he heräilevät tunnin välein imemään tissiä. Kun imetys lopetetaan, on aivoissa muistijälki tunnin välein heräämisestä ja siinäpä on kierre sitten valmis.
[/quote] Höpöhöpö näiden yleistysten kanssa. Ks. vastaukseni (olen 44). Siihen voin lisätä, että lapseni on nukkunut myös vauvaiän ohitettuaan pitkiä ja sikeäunisia öitä. Silloinkin kun vielä iltaimetin ennen nukkumaan menoa, lapsi ei herännyt kertaakaan yöllä vaan nukkui aamuun asti, vaikka nukuin itse siinä vieressä (pinnasänky parisängyn sivuvaununa). Tuttina ei käyttänyt minua ihan vauvanakaan. Päikkärit jäi pois jo parivuotiaana, mutta yöunia nukkuu 12 tuntia yhtäjaksoisesti heräämättä ennen aamua. Poikkeuksellisesti heräilee vain, jos on kipeänä kuumeessa tms.
Kukin siis tavallaan, mutta kummasti on vallalla näitä "ehdottomia totuuksia". Äidit sekä lapset ovat yksilöitä. Joku ehkä tykkää puljata pullon kanssa, toiset taas imettää. Toisille on pullo vapautta, toisille taas imetys.
Meillä pullovauva heräsi vain kerran yössä syömään...klo 04 ja sitten jatkoi unia klo 9.
Ja yösyöttö loppui kokonaan 3kk ja vauva nukkua posotti ilta 21 - aamu 9.
Olipas raskasta ja vaikeaa...NOT!
44 jatkaa: Tuosta jäi pois se jota oikeasti lainasin, eli se kirjoitus, jossa imetetty lapsi nukkui täysiä öitä 23-06 ja 06-09. Meillä siis myös näin, ja siitä kirjoitin tuossa 44:ssä.
Joo, kyllä mullakin on se käsitys että korvikkeella ruokkiminen on helpompaa. Mulla imetys oli todella vaikeaa esikoisen kanssa, ja maidontulo loppui parin kuukauden jälkeen, lapsi valvoi kaikki yöt elämänsä ensimmäiset kuukauden, ja minä olin todella väsynyt, n. kolmen kk ikäisenä alkoi sitten nukkua yöt läpeensä, eikä koskaan heräillyt. Keskosena syntyneiden kaksosten kanssa oli myös imettäminen vaikeaa, kun jouduin lasten sairaalassa olon ajan pumppaamaan, ja olin sektion jälkeen muutenkin todella kipeä ja väsynyt. Kun lapset saatiin kotiin, imetin aluksi myös öisin, ja se oli raskasta imettää kaksi lasta peräkkäin, ei onnistunut makuulla vaan piti istua. Lapsille annettiin pullosta myös sitä pumpattua äidinmaitoa pakkasesta. Imettäminen loppui parin kk pinnistelyn jälkeen, ja lapset ihan itsestään jättivät yöllä syömiset väliin, jo 2kk vanhoina alkoivat nukkua 6 tuntia putkeen yöllä syömättä, vaikka olivat syntyneet 2kk etuajassa.
Nukuin paljon paremmin kuin kaverini joka imetti. Minä pääsiin nukkumaan klo 9 illalla ja tarvitsi herätä yöllä klo 4.00 kun isä hoiti klo 12 syötön ennen nukkumaan menemistä. Hiukan isompana kun syöttö väli kasvoi 3 tunnista niin sain nukkua koko yön tarvitsi herätä ainoastaa klo 6 aaamulla syöttämään.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2010 klo 14:50"]
meillä 6 kk asti täysimetetty kuopus nukkui kaksiviikkoisesta yöt heräämättä klo 23-06 ja 06-09. Ja tämä on ihan tosi juttu, en olisi itsekään uskonut etukäteen että se on mahdollista (esikoinen heräili useammin sentään).
Meillä sama juttu. Lapsi nukkui jo syntymästään pitkiä öitä heräten viiden tunnin päästä syömään ja veteli unta senkin jälkeen vielä ainakin kolme tuntia ennen kuin kunnolla heräsi. Ihan vastasyntyneenäkin päivisin kolmen tunnin syöttövälit imettämällä. Kasvoi hyvin. En kärsinyt vauva-aikoina univeloista lainkaan eikä mieskään. Lapsi oli vielä perhepedissä niin en välttämättä aina edes muistanut imettäneeni, mutta imetin kyllä lapsen puoliunissani ennen kuin hän edes ehti itkeä. Täysimetyksellä oltiin 6 kk eikä pulloa tarvittu. Olisi kyllä ollut raastavaa nousta keskellä yötä tuttipullon kanssa puuhailemaan.