Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei te, joilla menee vain vähän rahaa ruokaan!

Vierailija
08.02.2010 |

Kertokaa mitä syötte, paljonko rahaa menee ruokaan viikossa ja mitä sillä rahalla saa?

Ja montako henkeä perheessänne on?

Itse olen yrittänyt pihistää ruokakuluissa, mutta en millään pääse alle 100e viikossa. Meillä 2aikuista ja 3lasta.

Ihmettelen (ja ihailen)ihmisiä, jotka osaavat laittaa täysipainoiset ateriat perheelleen todella edullisesti. Kertokaa mulle mitä ostatte ja mitä maksaa?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin 250€/kk, kolme kouluikästä lasta ja minä. Kaupasta ostan muroja (aamupalalle), puuroja (iltapalalle ja myös viikonloppuaamuiksi), kuivaleipää (oikeat leivät leivon itse), jauhoja, maitoa (laktoositonta=kallista), munia, tarjouslihoja, Oivariinia/voita. Sitten maitotuotteita tarjouksesta, halvimpia jugurtteja, teetä (meillä ei juoda kahvia). Jos satun kauppaan niin, että alelihat on seuraavan päivän, niin ostan niitä reilusti ja laitan pakkaseen. Kasviksista ja hedelmistä pyrin valitsemaan ne kauden tuotteet, juureksia ostan myös usein.

Ehkä suurin yksittäinen säästö tulee, kun ei osta leipää ja sen päälle kallista juustoa ja leikkelettä vaan ihan jotain Arkijuustoa ja aleleikkelettä. Ja ne leivät tosiaan tekee itse.

Jogurtteja meillä on tapana kans 'jatkaa' omilla marjoilla (poimitaan syksyisin kovasti marjoja), samoin puuroja. Kiisseleitä tykätään kans tehdä.

Vierailija
22/36 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei suinkaan syödä aina halvinta mahdollista, kyllä laitetaan ruokaa sisäfileestä, siiasta, kuhasta jne, mutta vain, kun ne ovat tarjouksessa. Ja vastapainoksi aina välillä on melkein ilmaista ruokaa tyyliin linssi-, makkara- tai kaalikeitto.

Ja luonnon antimet meilläkin käytetään hyväksi, vadelmat, mustikat ja sienet metsästä. Mansikoita pakastetaan myös, mutta myönnän, että hintaa ajatellen olisi järkevämpää ostaa niitä valmiiksi pakastettuna...

Ja sitten vielä se, että ruoka valmistetaan mahdollisimman pitkälle alusta itse, eineksiä ei juuri käytetä.

t. olinkohan 15?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillä näin: Ruokaa ei heitetä juuri koskaan pois, ostetaan paljon edullisia tuotteita, tarjouksessa jne., käydään Lidlissä, pakastetaan kaikenlaista, todella halpoja ruokia voi syödä välillä ja höystää ne terveellisillä lisukkeilla (keitot, puurot jne.), tehdään itse, eikä osteta valmisruokia/puolivalmisteita, pakastetaan myös ilmaisia aineksia kuten marjoja, hedelmiä, kalaa, sieniä. Siinä varmaan pääasialliset toimintatavat meillä.

Vierailija
24/36 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kertoo siitä, kuinka pihisti aina eletään. On totuttu laittamaan päällisiä vähän.

Kun tehdään mustikkapiirakka, niin mustikoita on piirakassa vain koulurallinen, suurin osa pohjaa.

meidän mustikat on ilmaisia kun on itse kerättyjä, niin niitä kyllä hennoo laittaa aika reilustikin piirakkaan.

Vierailija
25/36 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitä on 5 ja ruokaan menee 100€/ vko, 20€/ hlö. Onko se sinusta PALJON?

Itse en ihan oikeasti edes usko, että tuon halvemmalla voi päästä ellei tingi laadusta ja tervellisyydestä.

Vierailija
26/36 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suurin säästö tulee siitä että leipä haetaan leipomosta n,3 vko välein ja pakastetaan, on huomattavasti edullisempaa-!lihat ym. alennuksesta pakkaseen aina kun on tarjouksia niin iso määrä, leivon itse makeat eikä niitä mustikkapiirakoita tarvi muutaman marjan täytteellä tehdä kun poimii itse marjat niin tulee nekin halvaksi:)

Vierailija
27/36 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ja kaksi nuorinta lounas myös kotona, mies ja koululainen syövät koulussa. Ostan viikon ruoat aina kerralla. Täydennystä haen viikolla jos leipä tai maito loppuu. Loppuviikosta teen ruokalistan ja katson ison marketin tarjoukset. Näistä usein perustan seuraavan viikon ruokalistan. Perusruokia; keittoja, pastoja, jauheliharuokia (pihvit, lihapullat, lasagne yms), laatikoita, kiusauksia. Viikonlopppuna vähän 'parempaa'. Leipää meillä syödään oikeastaan vain aamulla viipale tai pari. Lidilistä haen n. kerran kuussa säilykkeet, kuivamuonat ym. Ja rahaa ruokakauppaan 100 - 150 viikossa, riippuen onko tulossa vieraita, ostetaanko wc-paperia, pesuaineita yms.

Vierailija
28/36 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä vain ole.

Vierailija
29/36 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hedelmistä ja kasviksista en tingi. Niitä on kärryssä runsaasti. Mutta jos tarjouksessa on jotain hedelmiä tai kasviksia niin sitten ostan niitä enemmän.

Vierailija
30/36 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 2 leipomoa työmatkojen varrella joten niistä ostetaan leivät ja tulee paljon halvemmaksi. Myös Prismasta ostan aina lihapuolen tuotteen -30% alesta kun päiväys niissä menee yleensä seuraavana päivänä ja ylimääräiset laitan pakasteeseen odottamaan käyttöään.

Vierailija
31/36 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meitä on 9 hlö.

Ja peesaan muita siinä että ostellaan isoja säkkejä vihanneksia. ja tosiaan linssejä, kuivaherneitä jne. Mutta meillä helpottaa paljon se, että mies metsästää, maito haetaan suoraan navetasta, ja marjoja ja sieniä jne metsästä. Kesäaikaan kasvatellaan vihanneksia takapihalla.

Talvella muuten voi yrttejä saalaattia jne kasvatella itse ikkunalaudalla :)

Ja sitten tosiaan meidän lähikaupassa on monasti leikkeleitä ym -50% niitä laitetaan pakkaseen ja leivät ym leivotaan itse.

Vierailija
32/36 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjoja meillä on pakastin pullollaan, mutta en halua tinkiä hedelmistäkään, kun lapset niitä tykkää syödä. Ei tee kaali kauppaansa niin hyvin kuin appelsiini=)

Mun pitäis enemmän vaan kierrellä tarjouksia ja ostaa isoja satseja kun saa edullista. Ruokaostokset tehdään yleensä 2krt viikossa Prismasta.

Alkoholiin menee aikas vähän rahaa, ei edes viikoittain, mutta karkkia kyllä ostetaan perjantaina jokaisella vähän ja sipsiä ja limpparia myös joskus.

Vieraita kun käy, niin silloin menee tarjoiluihin aina ekstraa, riippuen vieraiden määrästä ja oloajasta.

Mehuja juodaan, kahvia, teetä, joskus limpparia. Mehuistakin tykkään ostaa täysmehuja, en lantrattavia lisäainelitkuja. Tässäkin voisi säästää muutaman euron... onhan noita monta pikkuasiaa mitä voisi vaihtaa halvempaan.

Kiitos kaikista vinkeistä, sentinviilaus jatkuu, mutta en kuitenkaan halua säästää terveellisyydestä. Makkararuokia en juuri laita ja tykkään, että liha ja kana on kunnollista maustamatonta, jonka itse saa maustaa. Toki tarjouslihoja ostan, jos sattuu meidän Prismassa olemaan.

ap

Vierailija
33/36 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laske herkkuja: sipsejä, keksejä, karkkeja ym ruokalaskuun. Kun huomaa, miten paljon herkkuihin saattaisi mennä, niin se herkkulaskukin pienenee.

Vierailija
34/36 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ne karkit ja keksitkin ja alkoholi myös. Ja jos ulkona syödään, niin se myös. Silloin kyllä menee 200e niillä viikoilla ruokaan ihan kevyesti.

ap

Vierailija
35/36 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikossa syödä, mutta just laskettiin ruokamenot välillä uusivuosi-5.2. ja ne oli 550 euroa. Ja siinä oli mukana pesuaineet, paperit, nameja, limsaa, olutta, iltapäivälehtiä ym hupatusta. Tupakkia ei pala.

Meitä on 2 aik. + 2 kouluik. lasta. Käytän paljon leipäkonetta, ja meillä on kasvimaa mökillä + pakastin pullollaan. Anopilta saadaan usein kalaa, sienestän ja marjastan. Omia juureksia syödään huhtikuulle asti. Tähteet ei mene roskiin, vaan pyttipannuihin ja eväsbokseihin. Ja olemme hintatietoisia kaupoilla. Laitan ruuan itse, ja samalla kertaa 2 päivän annoksen.

Vierailija
36/36 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin keitäppä mehut niistä. säästää pitkän pennin eikä ole tippaakaan lisäaineita.