miten päästä mammografiaan?
Heips,
Mulla on ollut toisessa rinnassa outoa kipuilua ja kävin asian takia tk-lääkärillä. Hän tutki rinnat ja tästä kipeästä rinnasta puristettua vähän maitoa (???) vaikken ole imettänyt enään kahteen vuoteen.
Mitään jatkotutkimuksia konitohtori ei kuitenkaan määrännyt, totesi vaan että joku hormoonihäikkä eikä suostunut kirjoittamaan lähetettä mammografiaan.
Kerrotakoon vielä että äidilläni ja tädilläni on ollut rintasyöpä, joten pikkusen panikoin herkästi asiasta.
Olen 31 -vuotias joten mihinkään seuloihin en pääse, mutta miten mammografiaan voisi saada lähetteen?
Voisinko esim. mennä yksityiselle ja pyytää sieltä kunnalliselle lähetettä? Asun helsingissä. Gynelle olisi asiaa normitarkastuksen merkeissä muutenkin, mutta yksityisellä on liian kallista käydä mammografiassa (tietysti se on sinne mentävä jos ei muualle pääse ja visaa vingutettava), mutta kun näitä veroja on pakko maksaa niin mielellään sitä ottaisi vastinettakin välillä.
Kommentit (3)
Kiitos, täytyy kokeilla tuota konstia jos en sitten muutu ylihysteeriseksi ja vinguta visaa yksityisellä :D
ja menin vielä jonojen ohi, koska se patti oli niin selvä ja olin nuori (jotain 35 silloin). Jouduin odottamaan pari kolme viikkoa, tuskaa oli sekin.
Mutta se patti osoittautui ihan vaan "rasvapatiksi", vaikka oli niin selkeä, että sen näki terveydenhoitaja ja lääkäri ihan silmämääräisestikin.
Suosittelen silti mammografiaa tavalla tai toisella. Itse ainakin panikoin ja järjestelin mielessäni hautajaisia. Teen yötyötä ja sehän lisää rintasyövän riskiä moninkertaisesti. Voimia!
voi myös kysellä seulontoja, joihin voi pyytää pääsyä. Jos on suvussa ollut aiemmin, niin pitäisi päästä tiheämmin seulontoihinkin tai saada nopeammin lähete, kun tuo asian esille ajanvarauksella tai aikaa varatessaan.