Te jotka ette päässeet lähihoitajakoulutukseen?
Mikä meni pieleen?
Olen nyt hakemassa lähihoitajaksi oppisopimuksella, mutta miltäni vaivaa se että jos en pääsekään sinne :o)
Kommentit (56)
Vanhustenhoitoon suuntautui. Ihan pohjasakkaa osa opiskelijoista ja tämä kaverin kertomana, enkä usko että valehteli? Alkoholisoituneita jne. mutta työkkäri halusi ne johonkin kortistoista, ainakin vähäksi aikaa.
Olen alan vaihtaja ja oppisopimusopiskelija. Totuushan on se että missään opiskelussa et ole täydellisen valmis työelämään. Valitettavasti juuri hoitoalalla olen törmännyt näihin täydellisiin ammattinsa osaaviin hoitajiin jotka katsovat pitkin nenänvarttaan opiskelijoita tai juuri valmistuneita. Oppisopimuskoulutus on sikäli hyvä että siinä pääsee näkemään työtä käytännössä vaikka sitten palvelutaloissa. Eikö se ole enemmänkin yhteiskunnan vika että työntekijöitä haetaan vanhusten ja lasten pariin oppisopimuksilla. En lähtisi syyttämään näitä opiskelijoita joista suurin osa varmastikin haluaa tehdä töitä hoitoalalla. Olen tehnyt useammassa työpaikassa töitä eikä kukaan uusi työntekijä ole osannut ilman opastusta ja ohjausta tehdä heti kaikkia töitä heti vaan työn tekemisen ja harjoittelun kautta. Miksi siis hoitoalalla pitäisi heti olla valmis ja osaava tekemään kaiken. Mielestäni hoitotyö on jatkuvaa opettelemista.
Käsittääkseni vaan hoitsut tekee katetrointeja... Joten ehkä niitä ei sen takia opeteta lähäreille?!
Siis voi hitsi! lähihoitaja on hoitaja! Olen Sahun käynyt lähihoitaja ja katetroin ja pistän lihakseen ja otan suoniverinäytteitä, elikkä verikokeita! Millä vuosituhannella oikein elät. Vähän kunnioitusta kiitos. Mitä koulutukseen tulee niin opinnot kestää nuorilla kolme vuotta, niin mitä luulet niiden opiskelevan sitten.
Sehän on muualle kelpaamattomien juuri ja juuri lukutaitoisten kouluttamattomien jäteastia. Täytyy olla näkyvä huumeongelma tms ettei sellaiseen koulutukseen pääse.
Se sitten sinuakin tulevaisuudessa hoitaa ja vaipata vaihtaa xD
t: entinen lähäri tuleva sh
Täältä saakin aina asiallista palautetta..
Sinä et ilmeisesti päässyt opiskelemaan. Ei lähihoitajaksi pääse kuka tahansa ja kyllä lähihoitajakin voi jatkaa opintojaan. Näin monet tekevätkin ja valmistuvat myöhemmin esim.lääkäreiksi. Kaikki ammatit ovat tärkeitä ja arvokkaita.
Lähäreitä on tullut tarkkailtua kun olen käynyt hoitovapaani aikana säännöllisesti katsomassa erästä mummua hoitokodissa, jossa lähäreitä on. Ulkkarilähärit eivät puhu suomea lainkaan ja syntymperäiset eivät muuten vaan ymmärrä, mitä minä heiltä kysyn. Melkein yhtä dementoituneita kuin hoidokkinsakin.
Jos näistä yksikin pääsee lääkikseen, niin sitten sinne on hakijat muuten loppu.
Itse suuntauduin suu- ja hammashoitoon eli työskentelen hammaslääkärin kanssa. Miksi lähihoitajan työ liitetään aina vaippoihin ja vanhuksiin, vaikka suuntautumisvaihtoehtoja on monia?
Käsittääkseni vaan hoitsut tekee katetrointeja... Joten ehkä niitä ei sen takia opeteta lähäreille?!
Mikähän se lähihoitaja mahtaa olla? Olisko sosiaali- ja terveydenhoitoalan perustutkinto, vai mikä?
Itse suuntauduin suu- ja hammashoitoon eli työskentelen hammaslääkärin kanssa. Miksi lähihoitajan työ liitetään aina vaippoihin ja vanhuksiin, vaikka suuntautumisvaihtoehtoja on monia?
Terveisin perhekuntoukseen perehtynyt ja siellä 15 vuotta työskennellyt lähihoitaja.
No en miekään ole pelkästään vaippoja vaihtanu. Mutta koska täällä aina yleistetään ja tällä 10 on kokemus vain yhdestä hoitokdista niin hänkin jakaa kaikki lähärit samaan kastiin.
Itse olen ollu töissä vanhainkodeissa, kotipalvelussa, vammaisten parissa, henkilökohtaisena avustajana, päiväkodissa ja vuodeosastolla. Olen nauttinut työstäni ja jos johonkin en ole osannut vastata niin olen ottanut asiasta selvää tai pyytänyt jotakin fiksumpaa hätiin =)
t: se tuleva sh
No en miekään ole pelkästään vaippoja vaihtanu. Mutta koska täällä aina yleistetään ja tällä 10 on kokemus vain yhdestä hoitokdista niin hänkin jakaa kaikki lähärit samaan kastiin. Itse olen ollu töissä vanhainkodeissa, kotipalvelussa, vammaisten parissa, henkilökohtaisena avustajana, päiväkodissa ja vuodeosastolla. Olen nauttinut työstäni ja jos johonkin en ole osannut vastata niin olen ottanut asiasta selvää tai pyytänyt jotakin fiksumpaa hätiin =) t: se tuleva sh
Koska numero 10 on tavannut 5 lähihoitajaa, ne kymmenet tuhannet muut ovat samanlaisia. Kertoo aika paljon diplomi-insinööreistä vai mikä lie hän olikaan olevinaan...
ja sosionomia, jotka ovat peruskoulun jälkeen opiskelleet lähihoitajiksi, olleet töissä ja sitten jatkaneet opiskeluja AMK:ssa.
Vanhusten hoito on hyvin paljon muutakin kuin vaipanvaihtoa, mutta itsehän puheillanne ja asententeillanne petaatte omaa vanhuuttanne.
sinne hakee yhä huonompaa ainesta. Sisään on pakko ottaa nuoren ikäluokan pienentyessä ketä sattuu, että saadaan paikat täyteen.
Sitten nämä ihmiset hoitavat teidän lapsenlapsianne päiväkodeissa, teidän kehitysvammaisianne, mielenterveysongelmianne, teitä vanhuksina, hampaitanne jne...
Mutta toisaalta meidän ikäluokka on sitä, että meille ei olekaan enää vanhainkotipaikkoja. Saamme hoitoa vain jos on rahaa. Joten pitäkäähän hyvät välit lapsiinne, sillä lapsenne teidät joutuvat hoitamaan kun olette vanhoja. Yhteiskunnan tukiverkostoja puretaan kiihtyvää vauhtia ja hoitajapula on jo tänä päivänä totta.
Vanhusten hoito on hyvin paljon muutakin kuin vaipanvaihtoa, mutta itsehän puheillanne ja asententeillanne petaatte omaa vanhuuttanne.
arvostus samoin, vaikka työ on tärkeää. Kohta ei kukaan normaali sellaista työtä enää haluakaan tehdä, täälläkin sataa paskaa niskaan koko ajan. Ei ole ihme, että hoitsut täytyy hakea ulkomailta.
Yhteiskunnan tukiverkostoja puretaan kiihtyvää vauhtia ja hoitajapula on jo tänä päivänä totta.
Ja mitä tekee lähihoitajien asioita hoitava ammattiliitto? Hyväksyy +-0 palkkatarjouksen ja vaatii lisävakansseja, kun entisiäkään ei saada täytettyä. Paska liitto, mä vaihdan.
katetroinut ja laittanut nenämahaletkuja ja antanut insuliinia ja jakanut lääkkeitä.
Koulutuksena lähihoitajaa vastaava vanhempi koulutus.
Tottahan se on, kuten aikaisemmin puhuitte että lähihoitajaksi pääsee liian helposti, mutta kyllä ne, jotka ei alalle sovellu/ joita ei kiinnosta karsiutuu pois, toivottavasti. Se vaan on nykyään liian tärkeetä että saadaan ryhmäkoko tarpeeksi suureksi mutta ainekin itse huomannut että omalta 23 hengen porukasta tippui ekana vuonna kelkasta ainekin 7 henkeä, ja ne olivatkin hakeneet ihan vaan siksi että lh koulutukseen helppo päästä.