Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka ette päässeet lähihoitajakoulutukseen?

Vierailija
08.02.2010 |

Mikä meni pieleen?

Olen nyt hakemassa lähihoitajaksi oppisopimuksella, mutta miltäni vaivaa se että jos en pääsekään sinne :o)

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minusta myös nuissa työvoimakoulutuksissa kun niihin ei enää ole normaaleita psykologisiatestejä. Hoitajille on suuri tarve ja niitä koulutetaan keinolla millä hyyvänsä nopeasti. Itse opiskelen sairaanhoitajaksi myös työvoimapoliittisesti ja saman ongelman olen huomannut meilläkin. Voin rehellisesti sano että ryhmässämme on muutama semmonen opiskelija joiden hoidettavaksi en menis millään. Toisekseen koulutustahti näissä systeemeissä on niin nopea että jossain vaiheessa tulee uupumus ja olo ettei oikeasti ole ehtinyt oppia mitään. Vuodessa lomaa on kaksi viikkoa..en tiedä miten lähihoitajilla menee sen koulutuksen kanssa, mutta yhteiskunnan vaatimukset ovat myös kovia. Pelottaa kuinka moni valmistuu suoraan sairalomalle.

Mahdatkohan opiskella mitään missään. Tietääkseni sairaanhoitajia ei kouluteta työvoimapoliittisesti...Älä levitä täällä myöskään väärää tietoa siitä, ettei lähihoitajakoulutukseen valittuja ole testattu. Kaikki koulutukseen valitut ovat suorittaneet normaalit psykologiset testit ja haastattelut. Testeissä hakojoiden joukosta karsiutuvat pois alalle epäsopivat henkilöt.

Vierailija
42/56 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

soita kun linja on alkamassa. Lähihoitajalinjalle voi hakea ilman että se on muista hakemuksista pois ja moni pääseekin moneen paikkaan. Kaikki eivät ole niin tunnollisia, että muistais peruuttaa paikat.

Mun ystävänikin oli lähärikouluun varasijalla n 50 mutta soitteli kouluun ja pääsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mä olin tossa "kunnon koulutuksessa" ja katetroinut kerran -sen annenuken siellä koulussa. Osaisinko tänään, en ainakaan yksin menis tekemään. -onneksi se toinen hoitsu tulee avaamaan sen katetripussin;)

Vierailija
44/56 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä?? Siis tiedät että toinen on kuolemaisillaan ja itkee mutta lähdet silti?

Työ on raskasta henkisesti ja fyysisesti. Vaihdan kyllä paljon vaippoja ja syötän useaan kertaan päivässä. En jaksaisi jos meillä työporukka ei olis niin hyvä. Ruokatuntiakaan ei jouda pitämään kunnolla. Jossakin välissä jugurtin vetäsee tai lämmittää mikroaterian. Samalla kellot soi, omaiset kyselee, joku kuolee, jotku huutaa apua....

Tähän työhön pitäisi satsata paljon enemmän kun pystyy. On kamalaa jättää kuoleva huoneeseen itkemään: pidä minua kädestä, toisella on niin kova puhe"ripuli", että en kerkeä kuunnella loppuun, joku huutaa äitiä ja isää, jotka ovat jo kuolleet aikaa sitten. Siihen kun menee vierelle pitäis olla hetki aikaa olla ja jutella. Sitten on paljon surullisia, väsyneitä silmiä, suut tiukasti kiinni....kukahan ottaisi kädestä kiinni. Niin pohjasakkaa olemme lähihoitajat, paljon jätätte meidän harteille minimipalkalla :(

Vierailija
45/56 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat kunnollisen koulutuksen, älä mene oppisopimuskoulutukseen.

Lähihoitajan koulutuksen on tarkoitus olla laaja-alainen. Nyt on ruvennu tulemaan näitä:"mä olin oppisopimuksella vanhainkodissa, en mä ole koskaan katetroinu". Vituttaa ne!!!

Vierailija
46/56 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni vaan hoitsut tekee katetrointeja... Joten ehkä niitä ei sen takia opeteta lähäreille?!

Vierailija
47/56 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni vaan hoitsut tekee katetrointeja... Joten ehkä niitä ei sen takia opeteta lähäreille?!

mä "lähärinä" olen saanut siihen katetrointiin koulutuksen ja myöskin katetroinut.

Vierailija
48/56 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

:S

Paljon lähäri saa lisiä? Tai siis paljon on esim. iltalisä ja lauantailisä?

Vierailija
49/56 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelevasti niitä taitoja olen myös työelämässä tarvinnut.

Mutta pointti mun jutussa oli se, että aikoinaan kun lähihoitaja-koulutus rakennettiin, siihen yhdistettiin kaikki terveys- ja sosiaalialan toisen asteen, silloisen koulu-asteen, tutkinnot. Koulutuksen aluksi kaikki opiskelevat samoja asioita, jokaiselle tulee tietoa kaikesta. Sitten suuntaudutaan ja perehdytään yhteen aiheeseen tarkemmin se viimeinen vuosi.

Nyt nämä vanhainkodissa oppisopimuksella opiskelleet eivät saa tarpeeksi laaja-alaista opetusta. Ei ne temput toki ole pääasia, kaikkea muuta(!), mutta kun eivät tiedä myöskään ihan perusjutuista mitään. Jää ne tärkeät teoria-aineet liian vähälle. Sitten ollaan pyrkimässä töihin vaikka kehitysvammaisten hoitoon, eikä ole pienintäkään hajua esimerkiksi erkkapedasta. Tai halutaan väkisin mt- tai päihdehuoltoon, eikä ole minkäänlaista havaintoa mitä esim. skitsofrenia tarkoittaa oikeasti.

Eikä tietenkään olla valmiita opiskelemaan lisää, koska ollaan lähihoitajia.

Vierailija
50/56 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puntaroin juuri näitä asioita. Onko jollain kokemusta työvoimatoimiston lähi-hoitaja koulutuksesta? Minulle on tarjottu vanhainkodilta oppisopimuspaikkaa ja mietin että mikä koulutus antaisi parhaat valmiudet työhön tulevaisuudessa.

Vierailija
51/56 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainaki mie olen lähärinä katetroinu useammankin kerran esim. vuodeosastolla. Hoitsuhan se lähärikin on ja kyllä tämä taito koulussa oli opeteltava. Ja jos menee oppisopimuksella niin suosittelen käymään harjottelussa myös muissa paikoissa jos vain mahollista. Jos olet esim. vuodeosastola tulevaisuudessa töissä niin tulet tapaamaan monenmoista kulkijaa.

Vierailija
52/56 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on taas opiskelijalle ihan sama, kuka koulutuksen järjestää ja maksaa. Mä olen käynyt perusopinnot ja ekan suuntaavan ihan tavallisesti, hain yhteishaussa ja pääsin soveltuvuuskokeisiin ja sitten kouluun. Toiset suuntaavat kävin työvoimatoimiston koulutuksena, jotka järjestettiin paikallisessa terveydenhuolto-oppilaitoksessa ja opettajina toimivat koulun normaalit opettajat ja vaatimukset oli samat kuin "tavallisessakin" koulussa.

Vierailija
53/56 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on muualle kelpaamattomien juuri ja juuri lukutaitoisten kouluttamattomien jäteastia. Täytyy olla näkyvä huumeongelma tms ettei sellaiseen koulutukseen pääse.

Vierailija
54/56 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ainakin meillä on tällä hetkellä aika surkea tapaus, hirvittävän arka ja helposti itseensä ottava alanvaihtaja. Oli jo aloittanut toisella osastolla ja sitten laittoivat sieltä meille kun siinä vaiheessa meillä oli aikaa enemmän opastaa.

Jäi sitten meille ilmeisesti pomojen hyvän tahtoisuutta. Ei halua mennä muualle harjoitteluun eikä näin saa kokemusta kuin meidän talon töistä. Kyllä se on pitkä miinus oppimisessa.

Vierailija
55/56 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

harjoitteluja tai näyttöjä pitää tehdä useammassa paikassa

Vierailija
56/56 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain aikoinaan lähihoitaja kouluun 3kertaa.

En tullut ikinä valituksi vaikka menin työkkärin kautta ilmaiseksi töihin vanhainkotiin hoiva-avustajaksi ja pidin oikeasti työstä.

Meni monta kertaa 50euroa hukkaan