Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummiudesta

06.02.2010 |

Osaisko joku neuvoa, kun en googlettamalla löytänyt :) Elikkä ollaan valittu kummisedäksi ja kummitädiksi kesällä syntyvälle lapsellemme sellaiset henkilöt, jotka eivät tällä hetkellä kuulu kirkkoon (ev.lut). Molemmat ovat käyneet rippukoulun ja ovat lupautuneet liittymään kirkkoon ainakin siksi aikaa, että lapsi kastetaan. Mutta onko joku tietty aikaraja, jonka ajan täytyy olla kirkon jäsen, että voi ryhtyä kummiksi? Tarvitseeko siis heidän liittyä kirkkoon jonkun tietyn aikaa ennen kastetilaisuutta?

Kiitoksia vastauksista!

Fanni rv18+2

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka eivät halua kuulua kirkkoon?

Miksi ihmeessä he haluavat kummeiksi, jos pelaavat vain liittymis-eroamis -leikkiä?

Riittää kun on seurakunnan jäsenenä kastepäivänä, mutta haloo...

Vierailija
2/23 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..niin minusta on ihan älytöntä liittyä kirkkoon kastetilaisuuden takia, jos aikovat erota myöhemmin. Tai pyytää tällaisia ihmisiä kummeiksi. Kummius kuuluu nimenomaan kristinuskoon.

Voittehan pyytää haluamianne henkilöitä 'haltijakummeiksi' (tätä nimitystä käyttävät ainakin jotkut tutut jotka eivät kuulu kirkkoon) kristillisten kummien lisäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutenkin kuin kummiuden kautta.

Mitä kummius merkitsee sinulle?

Vierailija
4/23 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka me edes varmaan pyydetä noita. itse haluan kummeiksi sellaiset jotka välittävät lapsestani ja ovat sen elämässä. meillä riittää kristinopeiksi se mitä kerhossa ja koulussa opetetaan. tietty esim.äiti voi kertoa miksi näin vietetään jouluia tms.

no onko sitten pakko ottaa kummeja jos lapsi kastetaa? tietty joku voi kysyä miksi edes sitten kastetaan, mutta se nyt varmaan on jokaisen oma asia.

Vierailija
5/23 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy olla kasteessa.

no onko sitten pakko ottaa kummeja jos lapsi kastetaa? tietty joku voi kysyä miksi edes sitten kastetaan, mutta se nyt varmaan on jokaisen oma asia.

Vierailija
6/23 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kuulutaan kirkkoon.

Ei todellakaan kummeja valittu tulevalle lapsellemme uskonnollisuuden takia vaan valitsimme rakkaimmat ja läheisimmät kaverit jotka tosin kuuluvat kirkkoon.

Me halutaan vain, että kummit pitää yhteyttä lapseen ja meihin ja lapsi oppii tuntemaan kumminsa hyvin.

Mitään kristilliseen liittyvää ei toivota, eikä haluta.

Vierailija
7/23 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta aina parempi jos jo silloin kun menet kirkkoon sopimaan lasten kastamisesta eli näkyisi tiedot jo silloin koneella.

Mun mies liittyi takaisin kirkkoon jotta pääsi erään lapsen viralliseksi kummiksi.

Vierailija
8/23 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ajattelette, että kasteessa tapahtuu? Mikä kristillisyydessä on sellaista, mitä ette halua lapsenne kummien lapsellenne välittävän?

meistä kumpikaan ei usko jumalaan mutta kuulutaan kirkkoon. Ei todellakaan kummeja valittu tulevalle lapsellemme uskonnollisuuden takia vaan valitsimme rakkaimmat ja läheisimmät kaverit jotka tosin kuuluvat kirkkoon. Me halutaan vain, että kummit pitää yhteyttä lapseen ja meihin ja lapsi oppii tuntemaan kumminsa hyvin. Mitään kristilliseen liittyvää ei toivota, eikä haluta.

Vierailija
9/23 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei olla erottu kirkosta, koska haluttaisiin joskus kuitenkin kummilapsia.

Mulle on ihan sama kuulunko kirkkoon vai en..ei se merkitse mulle sen enempää, en näe mitään tarvetta lähteä siitä nyt eroamaankaan.

Kasteessa minulle merkkaa vain se, että lapsi saa nimen, toki saatan viedä sitten isompana seurakunnan kerhoon missä itsekin olen käynyt.

Ja jos lasta alkaa kiinnostamaan uskonnolliset asiat, tietenkin kerron niistä (sen mitä tiedän ja selvitän sit tarvittaessa) eikä se mitenkään kiellettyä ole siitä puhua, mutta KUMMEJA en valinnut siltä pohjalta, kuka olisi hyvä antamaan uskontokasvatusta.

T.9

Vierailija
10/23 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka tiedän että nimen saa ilma kastetta. kaste ei varmaan ketään haittaa. paiti pientä voi se vesi itkettää.

Vierailija
11/23 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi edellinen otsikko.

Vierailija
12/23 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, aika ohutta on kasteen teologia näin ajateltuna...

vaikka tiedän että nimen saa ilma kastetta. kaste ei varmaan ketään haittaa. paiti pientä voi se vesi itkettää.

Vierailija
13/23 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme valinneet kummit sen perusteella, että he ovat meille rakkaita ja läheisiä ihmisiä ja tiedämme heidän pysyvän lapsemme elämässä aina! Emme halua uskonnollisuuden vaikuttaa päätökseen ja mielestäni se, että valitsemamme ihmiset ovat valmiita liittymään kirkkoon lapsemme vuoksi osoittaa heidän kiintymystään meihin ja tulevaan kummilapseensa. Enkä siis varmuudella voi sanoa eroavatko he heti kasteen jälkeen uudelleen kirkosta vai eivät, enkä asiasta välitä, se on heidän asiansa.

Kaste merkitsee minulle ja miehelleni sitä, että lapsi saa nimen ja liittyy kirkkoon ja saa itse myöhemmin valita haluaako erota vai ei. Kummius merkitsee sitä, että kummit ovat läsnä lapsen elämässä ja arjessa, mutta ei niinkään uskonnollisessa kasvatuksessa (enkä sitä itsekään painota arjessa).

Vierailija
14/23 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kirkkoon kuuluminen takaa että ihminen on kristitty. Eikä kirkkoon kuulumattomuus tarkoita, että ihminen ei ole kristitty.

Olen kristitty, mutta olen monesti harkinnut kirkosta eroamista, ja liittymistä esim. vapaaseurakuntaan tai helluntaiseurakuntaan. Mutta sitten tulee tämä kasteongelma. Haluan kuitenkin, että lapseni kastetaan vauvoina. Ja haluan olla kummi lähipiirini lapsille, jos minua siihen tehtävään pyydetään. Vaikea tilanne.

Tarkoitus on muistuttaa, että kirkkoon kuulumattomat kummit voivat myös olla yhtä uskovaisia kuin kirkkoon kuuluvat!

Vierailija
15/23 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoa asia kristittynä elämisessä. Jotenkin tuntuu, että monilla hengellisyys näkyy vain kysymyksenä, kuuluuko kirkkoon vai eroaako siitä. Tämä on asia, mistä luterilainen kirkko on syystä huolissaan: miten vahvistaa tavallisten kirkon jäsenten kristillisyyttä, niin että se näkyy arjessa ja elämässä? Vaihtoehtona ei tarjota umpiofundamentalismia, vaan tietoisuutta siitä, mitä tarkoittaa olla kristitty. Monella on varmaan kristilliset arvot ja elämäntapakin, mutta sitä ei osata nimetä kristillisestä uskosta nousevaksi.

Olemme valinneet kummit sen perusteella, että he ovat meille rakkaita ja läheisiä ihmisiä ja tiedämme heidän pysyvän lapsemme elämässä aina! Emme halua uskonnollisuuden vaikuttaa päätökseen ja mielestäni se, että valitsemamme ihmiset ovat valmiita liittymään kirkkoon lapsemme vuoksi osoittaa heidän kiintymystään meihin ja tulevaan kummilapseensa. Enkä siis varmuudella voi sanoa eroavatko he heti kasteen jälkeen uudelleen kirkosta vai eivät, enkä asiasta välitä, se on heidän asiansa. Kaste merkitsee minulle ja miehelleni sitä, että lapsi saa nimen ja liittyy kirkkoon ja saa itse myöhemmin valita haluaako erota vai ei. Kummius merkitsee sitä, että kummit ovat läsnä lapsen elämässä ja arjessa, mutta ei niinkään uskonnollisessa kasvatuksessa (enkä sitä itsekään painota arjessa).

Vierailija
16/23 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no jos kuuluu kirkkoon, mutta ei oikein ole mitään periaatetta kasteseen muutakuin perinne. niin pitäisikö olla kastamatta?

Vierailija
17/23 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini tietävät sen, mutta ajoittain tulee pyyntöjä alkaa kummiksi. Tottakai kieltäydyn, koska en siis usko asiaan. Yhden kaverinolen tämän takia menettänytkin, kun en viitsi heidän puolesta uhrautumaan eli siin liittymään kirkkoon ja sitten taas eroamaan. Kummallista, että ihmisen vakaumusta ei voida kunnioittaa.

Vierailija
18/23 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsella oli yksi sellainenkin kummi joka ei ole kirkossa. Pappi sanoi ainoastaan että voi toimia kummina, mutta merkintää kirkon papereihin siitä ei jää. Itse en siis näe mitenkään ongelmallisena sitä että kummi ei kuulu kirkkoon. Tämä ihminen myös halusi ihan omasta tahdostaan kummiksi, oli hänelle kunnia asia kirkkoon kuulumattomuudesta huolimatta. Myös seuraavalle lapselleni tulee yksi sellainen kummi joka ei ole kirkossa. Jos nämä nyt sitten on vaikka niitä haltijakummeja =) Mutta minulle tärkeintä että ovat osa lapsen elämää.

Vierailija
19/23 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja miettiä omalta kohdaltaan, mistä kasteessa on kyse. Mitä vastaat, kun lapsesi kysyy, miksi hänet kastettiin? Mitä tarkoittaa olla kristitty?

hmm.. ohut on

no jos kuuluu kirkkoon, mutta ei oikein ole mitään periaatetta kasteseen muutakuin perinne. niin pitäisikö olla kastamatta?

Vierailija
20/23 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuulostaa oudolle, ettei sinun vakaumuksellasi ole merkitystä kummiksi pyytäjille.

Terveisin

kummi ja lapsensa kastettaviksi halunnut äiti

Itsse en kuulu kirkkoon, koska en usko Kaverini tietävät sen, mutta ajoittain tulee pyyntöjä alkaa kummiksi. Tottakai kieltäydyn, koska en siis usko asiaan. Yhden kaverinolen tämän takia menettänytkin, kun en viitsi heidän puolesta uhrautumaan eli siin liittymään kirkkoon ja sitten taas eroamaan. Kummallista, että ihmisen vakaumusta ei voida kunnioittaa.

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan