Onnistuisiko teilla tallainen, hyvaksyisitko vai miten ratkaisisitte taman????
Meilla on jo nyt ihan alyttoman tiukkaa rahasta, ma olen aitiyslomalla ja vauva syntyy kohta. Hoidan kodin, lapset ja kaikki, yksin, koska mies on toissa aamusta iltaan. Rehellisesti sanottuna auttaa aamulla sen verran etta pukee kuopukselle paivavaatteet paalle ja ehka noin 4 iltana viikossa pesee lasten hampaat ja peittelee sankyyn, ja vie roskat ulos kerran viikossa, kaiken muun teen mina!
Mies haluaa aloittaa eraan kurssin osa-aikaisesti, eta-opiskeluna. Kurssi on erittain hinnakas (meidan budjetilla siis) ja kysyi tyopaikaltaan olisivatko halukkaita auttamaan sen kustannuksissa. pomo sanoi etta voivat kylla harkita, pitaa kirjoittaa virallinen selvitys kurssista ja miten firma siita sitten tulee hyotymaan yms. Olisi varmasti saanut huomattavan suuren osan opiskelukuluista katettua noin, MUTTA mies ei nyt haluakaan kysya firmalta apua, koska sitten olisi velvollinen olemaan samassa firmassa/tyopaikassa tietyn ajan ja haluaa olla "vapaa" eika kenestakaan riippuvainen.
Sain asken juuri selville etta oli jo maksanut ensimmaisen maksun kurssista (noin 700e) ja aikoo siis tehda tuon kurssin ja rahoittaa sen itse. Ongelma on se etta meilla EI OLE VARAA siihen, EIKA AIKAA!! Kuulemma ainakin 12h viikossa pitaisi pyhittaa opiskelulle seuraavat 3 vuotta!!
Mua vituttaa ihan hirveasti!! Olen sanonut asiasta miehelle mutta han on nyt niin sita mielta, etta kyllahan han nyt tuosta suoriutuu ihan helposti, raha-asiaa ei ole kommentoinut, kun ei siina ole mitaan kommentoitavaa. Molemmilla tilit ylittyy hetkessa palkkapaivan jalkeen kun on niin monta lainaa ja maksaa kurssia luottokortilla!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Miten saan tuon alypaan ymmartamaan todellisuuden?? Uskon etta yksi yllyttava tekija tassa on nyt se etta miehen veli juuri valmistui ammattiin ja miehen pitaa tavallaan nayttaa etta kylla hankin pystyy siihen. Ja tottakai kannustaisin, JOS meilla oli VARAA tuohon!!!
Kommentit (23)
Ja näytät sen miehelle. Tuolla pelillä ei mene kauan enne kuin olette konkurssissa... Jos luotolla joudutte rahoittamaan jokapäiväistä elämäänne, talous on kuralla.
jos työntekijä eroaa vaikak heti kun kurssi ohi. Itse raha-asiaan: meillä tuo keskusteltaisiin kuten raha-asioista yhdessä jutellaankin.
uk:ssa kestaa yleensa vain vuoden.
jos eurooppa jaetaan vaan etelä-pohjois suunnassa
uk:ssa kestaa yleensa vain vuoden.
jos eurooppa jaetaan vaan etelä-pohjois suunnassa
Brittein saaret? Euroopassa kun ovat.
mut osa-aikaisena kauemmin, esim. Open Universityssa. Tiedan ihmisia jotka ovat siella suorittaneet kursseja omaksi huvikseen (siis ei kokonaisia tutkintoja) ja just tuo minimi 12 tuntia per viikko menee, ja siita ei voi laistaa yhtaan eli jos yksikin paiva jaa valista niin sitten vastaavasti taytyy tehda enemman muina paivina. Deadlineja on ihan koko ajan, Englannissa on erilainen opiskelutyyli yliopistossa kuin Suomessa. Koko ajan taytyy pysytella opiskelutahdissa mukana, ei voi omaan tahtiinsa opiskella silloin kun huvittaa.
Toi open university kiinnostaa lisää. Osaisiko joku kertoa enemmän tai laittaa hyviä linkkejä?
jos työntekijä eroaa vaikak heti kun kurssi ohi. Itse raha-asiaan: meillä tuo keskusteltaisiin kuten raha-asioista yhdessä jutellaankin.
Eli siis miehesi pyytää työnantajaa maksamaan kurssin, mutta sitten JOS hän haluaa vaihtaa työpaikkaa ennen 'määräajan' umpeutumista, maksaa kurssin itse (eli työnantajalle takaisin)?
Sillä lailla voisitte edes yrittää kerätä kurssimaksua tässä pikkuhiljaa, eikä tarvitsisi luottoa tähän käyttää.
Pitkällä tähtäimellä olen sitä mieltä, että opiskelu kannattaa aina. Itse ehkä suostuisin miehen kurssiin sillä ehdolla, että työnantaja maksaa kurssin.
Ihan varmasti ei ehdi vaihtamaan työpaikkaa, kun on työt, opiskelut ja vielä vauvakin. Eikä varmasti tajua sitäkään, että ajankäyttö muuttuu, kun vauva syntyy, sillä sekin vaatii aikansa. Eikun teillä taisi olla jo lapsia, joten kyllä sen pitäis tietää.
kyllä nyt pitäisi hieman myös ymmärtää sitä miestä. Koettakaa saada sopuratkaisu aikaiseksi. Ja vaikka rahanmeno harmittaa, jos miehellä ei ihan oikeasti ole sitä ylimääräistä aikaa, kouluttautuminenhan kuivuu kokoon omaan mahdottomuuteensa, eikä loppuja lukukausimaksuja tarvitse maksaa.
Ehkä ei kuitenkaan tässä tilanteessa kannata panna kovaa kovaa vastaan, eli vaatia miestä luopumaan tutkinnostaan. Mä yrittäisin parhaani mukaan roikkua mukana ja jopa kannustaa miestäni. Kuitenkin loppupeleissä on mahdollista, että tutkinnon suoritettuaan saa paljon paremmin palkatun ja motivoivamman työpaikan, jolloin saisi ehkä myös paremmat työajat perhettä ajatellen.
Joten vitutuskäyrä minimiin ja positiivista ajattelua kehiin =)
Minusta miehen opiskelu on sinänsä hyvä idea, mutta kannattaisi kyllä sitoutua olemaan määräaika (esim. 5vuotta?) nykyisen yrityken palveluksessa, että osa kuluista saadaan katettua.
Miehellä ei nimittäin varmasti ole aikaa eikä energiaa lähteä vaihtamaan työpaikkaa opintojen ja perhe-elämän pyörityksessä eli ihan turhaan sitä pelkää.
..meillä tuollaisista asioista sovittaisiin yhdessä. Ehdottomasti. Olisin erittäin kärttyinen jos mies salaa tekisi tuollasiia päätöksiä yhteisestä rahastamme ja ajastamme.
Suosittelisin kääntämään miehen pään sen suhteen, että ottaisi töistä avusutksen kurssille. Se olisi jo kompromissi sinulta.
a) että mies tiukentaa entisestään teidän käytettävissä olevaa rahaa ainakin seuraavaksi kolmeksi vuodeksi ja mahdollisesti saattaa teidän taloutenne "konkurssiin" tulee luottotietoihin merkintöjä tms. Eli sulta ja lapsilta kysymättä ALENTAA TEIDÄN ELINTASOA HUOMATTAVASTI.
b) että mies sitoutuu käyttämään 12 h viikossa omiin opintoihinsa seuraavan kolmen vuoden ajaksi, kun ei kykene antamaan perheelleen/lapsilleen aikaa kuin 1-2 h (ei kai mainitsemiisi hommiin mene sen enempää aikaa?)
Mä antaisin miehelle tasan kaksi vaihtoehtoa: Joko hankkii rahoituksen kurssilleen työpaikaltaan (onnistuu varmasti vielä nytkin, jos olisi onnistunut muutenkin) tai lopettaa kurssin. Sulle toi ajan pois lahjoittaminen ei tuntunut olevan yhtä iso ongelma kuin tuo rahan puuttuminen.
Ai niin, jos se ei hyväksy kumpaakaan vaihtoehtoa, sulla onkin ikävä tilanne. Joko kärvistelet ja kiukkuat ja katkeroidut TAI otat eron ja kärvistelet ja kiukkuat ja katkeroidut. Suosittelen sitä, että panostat siihen, että saat miehesi valitsemaan jomman kumman noista vaihtoehdoista a tai b.
että on noin kamalat kustannukset?
Tiedan etta miehen seuraava veto tulee olemaan etta "sa et ikina kannusta etka tue mua missaan tallaisessa asiassa" ja etta "tama on vaan hyva juttu meidan tulevaisuutta ajatellen, siksi haluan taman tehda".
Ja edellisen vastaajan kommenteihin, molemmat tietty risoo a) ja b) vaihtoehdot, mutta kun on tottunut tata rumbaa pyorittamaan jo nainkin pitkaan niin kylla se on tuo raha joka on pahempi paha tassa. Mutta sita myoskin mietin mista nuo 12h/viikko repaisee lisaa "omaa aikaa" itselleen....
ap
ja koko tutkinnon kustannukset ovat noin 7000e+ materiaalit siihen paalle.
ap
Vierailija - 5.2.2010 23:59 (4/6)
missä maassa asutte
asutteko bulgariassa tai saksassa esimerkiksi
mutta on minusta tyhmää olla pyytämättä avustusta työnantajalta jos työnantaja on siihen suostuvainen kerta.