Kuinka kätilöt voivat katsoa sikiön rakenteet
tarkoitan esimerkiksi rakenneultrassa,eikös lääkäri olisi paljon luotettavampi siihen tehtävään?Kummat ovat yleensäkin noissa sukupuolenveikkaus jutuissa kätilö vai lääkäri:D
Kommentit (27)
mies vain sanoi, että paljon selkeämpi kuva oli tällä ultraajalla siinä monitorissa, kuin se jonka minä näin maatessani tutkimuspöydällä.Voihan olla että nopeasti pysäytti kuvan ja siksi niin suttuisen näköinen,en tiedä...
ap
Pakko kommentoida vanhaan ketjuun, että aivokurkiaista on ultrassa lähes mahdoton nähdä, joten ei mikään ihme, että se on jäänyt huomaamatta. Ultrat ovat kehittyneet huomattavasti ja niillä nähdään paljon asioita, joita vielä 5-10 vuotta sitten ei voitu kuvitellakaan näkevänsä, mutta ihan kaikkeen ei tänäkään päivänä vielä pystytä.
MUTTA olen silti käynyt kaikista kolmesta myös osaavalla lääkärillä 4D ultrassa.
n. 80 000 - 100 000e. 20 000e ei saa kyllä vielä minkäänlaista värkkiä, ei ainakaan ihmiskäyttöön tarkoitettua.
terveyskeskuksessa nuorehko lääkäri, arviolta n. 30v nainen. Ultra tehtiin terkkarissa rv 22.
Olin viikkoa ennen käynyt yksityisellä 4D- ultrassa, missä sikiöllä havaittiin suurentunut sappirakko sekä sukupuoli näkyi selkeästi (poika). Ultran teki arvostettu yliopistosairaalassa opetustehtävissä oleva lääketieteen tohtori (erikoistunut raskauksiin).
Terkkarin ultrassa lääkäri siis rupesi ultraamaan ja totesi mulle kohta "tää on ok". Tokaisin siihen, että tarkastaisitko lapsen sappirakon, koska sain aiemmassa ultrassa kuulla epäilyn suurentuneesta sappirakosta (en kertonut kuka ultran teki). Lääkäri pyöritty ultraa ja kysyi multa näytöltä "Onks toi se sappirakko? Mä en oo kovin hyvä näissä". Vastasin, että sunhan se pitäisi tietää kun lääkäri olet. Käski käydä jossain muualla ultrassa. Kysyin myös sukupuolta ja sanoi "tyttö", en viitsinyt oikaista ja sanoa, että poika se on, 4D:ssä näkyi hyvin. Halusin vaan testata lääkärin taitoja =)
Lopuksi täytyy sanoa, että meille syntyi terve poika, sappirakko kehittyi loppuraskaudessa sellaiseksi kuin pitääkin.
Mutta jos joskus teen lisää lapsia niin en edes yritä terkkarin ultraa vaan menen suoraan 4D:hen samalle lääkärille.
En enää jaksanut liukuhinameininkiä ja menin yksityiselle synnytyslääkärille raskauden seurantaan. Rakenneultra kesti noin 30min ja kaikki rakenteet katsottiin erittäin tarkkaan.
Tottakai ne laitteet maksaa ja kunnallisella puolella varmaan käytetään laitteita niin kauan kuin ne vain palvelevat. Mut jos sellaisesta suhruisesta kuvasta pitäisi jotain rakenteita katsoa niin okei...