Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaisia 2005 syntyneitä teiltä löytyy?

Vierailija
05.02.2010 |

Mistä tykkäävät? Harrastuksia? Kotihoidossa vai päivähoidossa? Joko numerot, kirjaimet ja laskeminen kiinnostaa? Liikunnalliset taidot?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntee kirjaimet, osaa kirjoittaa nimensä ja kavereiden ym. nimiä ja mallista lyhyitä lauseita. Tunnistaa tuttuja sanoja. Osaa lukea bussien numeroita aikataulusta. Kiinnostunut tv-ohjelmista ja tietsikkapeleistä, musiikkivideoista ja pehmoleluista. Piirtää mielellään ja kirjoittelee. Liikunnallinen, käy kerran viikossa jumpassa ja "vetää" jumppaa muille päiväkodissa.

Vierailija
22/39 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmoset ovat tällä hetkellä eskarissa (ei asuta Suomessa). Sitä ennen olivat vuoden puolipäivä tarhassa (täällä päin tuon suosittua, vaikka äiti olisikin kotiäiti).

Pojilla on tällä hetkellä in:

Tatu ja Patu kirjat (nämä on pop!!!), dinot, pikkuautot, Cars autot, Prätkähiiret, Turtlesit, Puuha Pete, Tuomas Veturi, Tomi Traktori, Olipa kerran elämä ym. sarjat, parkkitalo, Brion junaradat, Legot ym.. Toinen myös rakastaa maalaamista ja piirtämistä ja palapelejä ja nukkekotileikeistä siskojen kanssa, toinen puolestaan "remuamista".

Tyttö puoolestaa tykkää My little poneista, Barbeista, Bratzeista, kotileikeistä, ruuanlaitosta, Brion junaradasta, parkkitalosta, nukkekodista ja vauvaleikeistä. Tykkää myös värittää.

Osaavat numerot ja kirjaimet. Laskevat helppoja yhteen- ja vähennyslaskuja. Tyttö oppi syksyllä lukemaan (suomenkielisiä kirjoja, englanniksi ei osaa vielä lukea tai kirjoittaa). Pojat osaavat kirjoittaa helppoja ensglanninkielisiä sanoja (esim. hat, cat, dog jne.).

Pojat käyvät kerran viikossa temppukoulussa (45 minuuttia), toinen käy kerta viikossa viulutunneilla (40 minuuttia) naapurin tädin luona ja kerta viikossa kuviskoulussa (45 minuuttia), toinen puolestaan käy kerta viikossa pianotunneilla (40 minuuttia) naapurin tädin luona ja kerta viikossa korisharkoissa (45 minuuttia). Tyttö käy kerta viikossa temppukoulussa (samassa missä veljet), baletissa (45 minuuttia) ja viulutunneilla naapurintädin luona.

Tyttö oppi ajamaan ilman apupyöriä viime syksynä, pojilla on vielä apparit. Toinen poika on erittäin taitava tekemään kuperkeikkoja, voltteja ym. Tyttö ja toinen poika on selvästi varovaisempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ja aurinkoinen tapaus, aina hyvällä tuulella :) Ollut hoidossa 3-vuotiaasta asti, nyt menee reippaasti, hyviä ystäviä saanut hoidossa.

Mistä tykkää? Hello Kittystä, kirjoista, busseista

Harrastuksia? Ei ole harrastuksia, oman perheen kesken harrastamme luistelua, hiihtämistä ja uimista, tykkää hurjasti.

Kotihoidossa vai päivähoidossa? Päiväkodissa on.

Joko numerot, kirjaimet ja laskeminen kiinnostaa? Numerot kiinnostaa ja paljon, kaiken lainen näpertely on ihanaa pojasta :) Lukemaan oppi syksyllä kun täytti 4v.

Liikunnalliset taidot? Hyvät, on innokas kokeilemaan uutta eikä anna periksi.

Ihana, pirteä ja iloinen poika! Harvoin tulee kiistaa vanhempien kanssa, nujakoi kyllä ison siskon kanssa riittävästi :)

Vierailija
24/39 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

* temperamenttien, iloinen, ketterä, kimmoisa ja nokkela perheen ainut tyttö (kolme muuta on poikia)

* kirjoittaa nimensä ja veljien nimet, tuntee kaikki kirjaimet ja laskee 20 asti

* ajaa pyörällä appareilla, luistelee melko hyvin, murtsika sujuu ns kävelytyylillä, laskettelee nyt itse aurassa, peloton uimari ja hyppääjä (mutta tarvitsee kellukkeet), superketterä kiipeilemään esim kiipeilyseinällä

* tuntee myös nuotit ja soittelee ulkomuistista yhdellä kädellä helppoja ukko-nooa-kappaleita, nuoteista jaksaa soittaa aina kaksi ekaa tahtia :)

* käy kerran viikossa muskarissa ja temppukoulussa

* hirmu näppärä sormistaan: letittelee hiuksia, rakastaan korujen tekemistä, leipoo mielellään (esim joulutorttuja teki jouluna ihan yksin)

* tykkää kampausleikistä, nukeista, autoista, musiikista, liikunnasta (etenkin uinnista, laskettelusta ja jalkapallosta, jota pelailee isoveljien kanssa) ja kuuntelee mielellään tarinoita

Vierailija
25/39 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljessarjan keskimmäinen.

Mistä tykkäävät?

-Tykkää vähän kakikesta mutta kaiken maailman örkit on in. Leikkii paljon Turtleseilla, pärtkähiirillä, gormiteilla ja pakuganeilla yms. Tykkää kovasti myös eläimistä, askartelusta, lukemisesta. Pelaa pleikalla yhdessä veljen kanssa ja käy tietokoneella Pikku kakkosen sivuilla. Leikkii mielellään ulkona hyvällä säällä tuntikausia.

Harrastuksia?

Harrastaa nassikkapainia josta tykkää kovasti. Käy myös seurakunnan kerhossa kahdesti viikossa ja viihtyy hyvin.

Kotihoidossa vai päivähoidossa?

On kotihoidossa ollut koko ikänsä.

Joko numerot, kirjaimet ja laskeminen kiinnostaa?

Kiinnostaa kun perheessä kaksi kouluaista mutta ei juuri vielä niitä osaa.

Liikunnalliset taidot?

Liikkuu paljon mutta on suht kömpelö. Hiihtää ja luistelee joten kuten. Apupyörällisellä pyörällä ajaa hyvin ja viime syksynä opetteli jo ilman apupyöriäkin ajoa ja oppinee sen nyt keväällä. Tykkää uimisesta mutta ei osaa viellä uida. Sukeltaa kyllä osaa hyvin.

Vierailija
26/39 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Kotihoidossa 2,5-vuotiaaksi, sen jälkeen päiväkodissa

- Varsin naisellinen, pinkki ja mekot ja kaikki kaunis kiinnostaa

- Osaa lukea ja kirjoittaa ja laskea ehkä viiteenkymmeneen tai siihen saakka jaksaa

- Hyvä keskittymään mihin tahansa itseään kiinnostavaan

- Osaa ajaa polkupyörällä ilman apupyöriä

- Ei oikein tykkää uimisesta tai vähän pelkää vettä, vaikka tänä kesänä on rohkaistunut polskimaankin

- Aika valikoiva seuran suhteen, päiväkodissa viihtyy hyvin yksin omien juttujen parissa. Sisarusten kanssa leikkii mielellään.

- Auttavainen ja osaavainen, ihana lapsi :-)

Vierailija
27/39 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-tykkää eläimistä, piirtämisestä, askartelusta, pyöräilystä, tanssimisesta, piirretyistä (erit. Anniina Balleriina, Muumit, Totoro, Kikin lähettipalvelu), luontofilmeistä ja Astrid Lindgrenin lastenkirjojen filmatisoinneista, laulamisesta, kylpemisestä

-tarhassa ollut 2-vuotiaasta

-Laskee kahteenkymmeneen ja just ja just 1+1 ja 2+1, osaa kirjoittaa ja lukea oman nimen, tunnistaa suurimman osan kirjaimista. Lukeminen kyllä kiinnostaa kovasti

-ei mitään ohjattuja harrastuksia

-ajaa ilman apupyöriä, normaalit taidot (hyppii yhdellä jalalla jne)

-seurallinen, iloinen, utelia, puhelias :)

Mistä tykkäävät? Harrastuksia? Kotihoidossa vai päivähoidossa? Joko numerot, kirjaimet ja laskeminen kiinnostaa? Liikunnalliset taidot?

Vierailija
28/39 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden isosiskonsa innoittamana oppi viime vuonna lukemaan. Osaa laskea tuhanteen, muttei osaa yhteen- tai vähennyslaskuja.

Käyttää yöllä vielä vaippaa, oppi vasta viime syksynä päiväkuivaksi.

Ei osaa R- eikä L-kirjaimia.

On todella kiinnostunut valokuvaamisesta ja videokuvaamisesta. Editoi itse omia "elokuvia", joissa esiintyy kaikenlaiset örkit ja figuurit. Leikkii myös oikeastaan pelkästään lelufiguureilla, ei ole koskaan ollut kiinnostunut legoista tai autoista. (Ehkä tytöillä jotain merkitystä tähän).

Nukkuu päiväunia ja on viime syksystä lähtien ollut päivähoidossa, sitä ennen kotihoidossa.

Vierailija
29/39 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Rakastaa yli kaiken pelata (kaikki lauta-korttipelit in) ja meidän koiraa

- Ei harrastuksia, paitsi talvisin yhdessä perheen kanssa laskettelu

- Päivähoidossa 5-7h päivässä ja koulujen loma-ajat vapaata

- Numerot osaa (20, 30, 40 jne vielä sekoittaa) ja laskea yksinumeroisilla luvuilla

- Tuntee kirjaimet ja tykkää kirjoittaa, tosin tarvitsee jonkun kertomaan kirjaimia sanoista, varsinaisesti lukea ei osaa

- Liikunnalliset taidot tosi hyvät: Polkupyöräilee ilman apupyöriä, luistelee hyvin, laskettelee loistavasti, sukeltaa (uinti sujuu joitakin metrejä), hulavannetta pyörittää, kiipeilee (osaa tulla kiepillä alas tangosta) ja yleensäkin kaikki liikunnalliset taidot on hyvin hallussa

Leikkii kavereiden kanssa, puhuu paljon (tosin S-kirjain harjoittelun alla ja R-kään ei vielä täysin tule) ja yrittää olla itsenäinen.

Vierailija
30/39 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

motoriikaltaan taitava tyttö, luistellut pari vuotta, nyt talvella opetteli hyppyjä ja yhdellä jalalla "vaakaa", pyöräilee ilman apareita, pelaa jalkapalloa, jumppaa, rakastaa tanssia.

"ui" kellukkeilla. Harjoittelee sinnikkäästi kärrynpyöriä.

puheessa puuttuu r ja d välillä l

tekee mielellään tehtävä kirjoja, osaa kirjoittaa nimensä ja lyhyitä sanoja esim. isi ilman mallia.

on prinsessa rakastaa koruja, kimalletta

käyttää aina mekkoja tai hameita myös puissa kiipeillessään.

on voimakastahtoinen ja itsepäinen pissis

pph hoidossa sekä srk:n kerhossa

Vierailija
31/39 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen

. Mistä tykkäävät?

- Leikkimisestä ja leikkikavereista. Leikkii monipuolisesti eri leluilla erilaisia mielikuvitusleikkejä. Esim. Dinosauruksista, autoista, roboteista, eläimistä ja pelaamisesta tykkää. Tietokoneen käyttö hallussa. Tykkää kertoa tarinoita.

Harrastuksia? Liikuntaharrastus ainakin kerran viikkoon jo vuoden ajan sekä kerhoja useita viikossa.

Kotihoidossa vai päivähoidossa? Kotihoidossa pikkusisarten ansiosta vielä

Kyllä, alkanut menemään jo pahin innostus ohikin. Osaa laskea yhteenlaskuja päässään ilman sormia esim. 45+6. Ja tunnistaa tuhansien kokoisia lukuja. Ei ole opetettu, sisäsyntyinen kiinnostus.

Liikunnalliset taidot?

Osaa luistella ja jotenkin etenee suksilla. Apupyörät ja kiinnostus pyörälläajoon erittäin vähäinen. Uimisesta kuitenkin hyvin innostunut ja osaa kellukkeiden kanssa. Sukeltaa. Melko liikunnallinen, tykkää temppuradoista, kiipeilystä ja juoksusta hullun lailla.

Vierailija
32/39 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollut päiväkodissa 1 v ja 5 kk alkaen.

Temperamenttinen ja tulinen luonne. Opetteli tulemaan 8 kk -ikäisenä pinnasängystä. Vaippa teipattiin jeesusteipillä ja siitä huolimatta otti irti (vaatteet myös), kakki ja pissi sänkyyn, valeli kakalla joka paikan..hissunkissun päivällä tai yöllä. Öisin laittoi lieden päälle (!)

Oppi käyttämään elektroniikkaa jo reilun vuoden ikäisenä ja katseli öisin elokuvia. Karkaili usein ovista ja ikkunoista sekä kiipesi takan päälle (reilu 1 -v). Askarteli öisin (otti välineet kaapista ja teki kaikkea...)

Nukkunut aina huonosti, oli unikoulussa sairaallassa ja hoitohenkilökunta oli täysin neuvoton!

Rakastaa musiikkia, laulaa puhtaasti, absoluuttinen sävelkorva.

En halua opettaa kirjaimia, vaikka on niistä tuhottoman kiinnostunut. Koulussa oppikoon tai sitten eskarissa.

Kyselee jatkuvasti, katselee naistenlehdistä muotikuvia. Oppi puhumaan täydellisesti reilun vuoden ikäisenä (subjekti, objekti ja predikaatti). Oppi r- ja s- kirjaimet 2 -vuotiaana. Apupyörittä ajanut 4 -vuotiaasta. Ajaa jumalatonta vauhtia, ei pelkää mitään. Haluaisi kaikkiin huvipuitolaitteisiin. Alentunut vaarantaju!!! Hyppinyt uimahallissa laidalta jo 3 -vuotiaana. Pakotan kellukkeisiin, koska olen melko hysteerinen tuon lapsen takia.

Irrotti itsensä 3-pistevöistä jo kolmevuotiaana.

Olen vaikeasti masentunut ja tuon tyttölapsen kanssa tässä elämäntilanteessa todella vaikeata! Joka sana totta!

Vierailija
33/39 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstistäsi todella paistaa läpi, että olet masentunut. Toivottavasti olet hakenut apua ja saat sitä. Jaksamista

Vierailija
34/39 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tykkäävät?

Autoista,merirosvoista,lautapeleistä (kimble,Afrikan tähti), palapeleistä, Ukkeleista(Spider Man, teräsmies,figuurit),Katsoo paljon leffoja ja tykkää Pikku kakkosen ohjelmista.

Harrastuksia?

Temppujumppa ja jalkapallokoulu

Kotihoidossa vai päivähoidossa?

Kotona ja 4X viikossa kerho 3h.

Tuntee kaikki numerot ja kirjaimet. On niistä kiinnostunut ja tykkää niitä kirjoitella

Liikunnalliset taidot?

Ajaa polkupyörällä ilman apupyöriä. Taitava kiipeilemään ja juoksemaan ja liikkumaan. Luistelemaan oppi viime talvena.

Vierailija
35/39 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkää prinsessoista, pehmoleluista, Littlest Pet Shopeista, nukeista, oikeista vauvoista (tyttö on kuopuksemme), kotileikeistä, esitysten tekemisestä, keinumisesta, tanssimisesta... Aloitti viime syksynä tanssitunnit kerran viikossa. Päiväkodissa ollut 2v5kk ikäisestä. Tyttö oppi lukemaan 4v7kk vanhana, ja laskee yksinkertaisia laskuja (yhteen- ja vähennyslaskuja alle 10).

Tyttö ei osaa ajaa pyörällä ilman apupyöriä ja laskeutuu portaita vielä aika varovaisesti. Oppi kävelemään aika myöhään (1v4kk) ja on aina ollut enemmän verbaalisesti kuin motorisesti lahjakas. Tanssii kuitenkin mielellään ja ilmaisee itseään hyvin kehollaan. Tykkää pomppimisesta.

Vierailija
36/39 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkää prinsessoista, keijukaisista, kirjoista ja askartelusta, piirtelee paljon. Leikkii roolileikkejä ja haluaa itse valita vaatteensa. On aika omapäinenkin. Tykkää tehdä kotihommia ja auttaa. Kaikenlaiset pelit ja tehtävät kiinnostavat. Ei oikeastaan leiki nukeilla, hiukan barbeilla on nyt alkanut leikkiä. Ulkona tekee kaikenlaisia "keitoksia" ja valjastaa pikkuveljen eri rooleihin. Kaverit tosi tärkeitä.

Harrastuksina ollut jumppa ja kuvataidekoulu.

On kotihoidossa ollut 2 vuotta, sitä ennen päiväkodissa. Kerhossa käy.

On erittäin kiinnostunut kirjaimista ja tunnistaa ja osaa kirjoittaa ne kaikki. Haluaa kirjoitella ja sitten sanelen hänelle sanoja. Osaa kirjoittaa muutaman nimen ja tunnistaa joitain sanoja. Laskemista ei ole harjoiteltu ollenkaan, mutta osaa toki laskea lukumääriä.

Ajaa pyörällä apupyörien kanssa, on innokas liikkumaan (juokseminen, jumppa, tanssi), mutta aika arka kiipeilemään ym. Ei ole hirmu ketterä. Kannustetaan häntä liikkumaan, että rohkaistuisi ja oppisi pitämään liikunnasta.

Vierailija
37/39 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Perhepäivähoidossa vuoden ikäisestä, nyt keväästä kotihoidossa, kun syntyi pikkuveli

-Seurakunnan kerhossa käynyt kaksi kertaa viikossa. -Käy kaksi kertaa viikossa yleisurheilukoulussa siskonsa kanssa

-Ui kellukkeilla, pyörällä ajaa ilman apurattaita

-Numerot osaa, kirjaimet huonommin, oman nimensä osaa kirjoittaa, laskee 1+3 jne laskuja

-Kiinnostunut autoista, "korjaushommista", tykkää kyllä leikkiä kotistakin leikkimökissä naapurin lasten kanssa, trampoliinilla pomppiminen ehdoton ykkönen.

-On vilkas ja pikkuvanha, yllättää äitinsä päivittäin nokkelilla sananvalinnoillaan ja syvällisillä pohdinnoillaan.

Vierailija
38/39 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstistäsi todella paistaa läpi, että olet masentunut. Toivottavasti olet hakenut apua ja saat sitä. Jaksamista

mutta syvässä kuilussa ollessasi ja tuhat murhetta niskassa mikään ei auta!

Olen hakenut apua, mutta riittävää en ole saanut.

Vierailija
39/39 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on motoriselta kehitykseltään ikätasoaan jonkin verran edellä, joskin ero on iän ja kasvun myötä tasoittunut. Hyvä juttu, koska on helpottanut elämää jonkin verran, mutta aina ajoittain nousee esiin esim. siksi, että tytön tasapaino ja ylipäänsä kropan hallinta on selvästi parempaa kuin monella muulla saman ikäisellä. Joskus on hankalia tilanteita, kun esim. päiväkodin tiloissa kokoontuvan kerhon aikana ei saa kiipeillä kiipeilytelineessä vaikka osaisikin, mutta kun sääntö on, ettei alle 5-vuotiaat kiipeä siinä päiväkodin/kerhon aikana. Tytön on vaikea käsittää ja hyväksyä, ettei saa tehdä jotakin, vaikka osaakin.

No mutta, yleisesti ottaen prinsessa on tämäkin tyttö. Vaaleanpunaista ja pinkkiä pitää olla, ja "mä rrrrrrrrrrrrrrrrrakasssssssssssstan Hello Kittyä!" Mitään säännöllisiä, ohjattuja harrastuksia ei ole, nyt tänä kesänä kävi uimakoulussa, ja katsotaan, jos löytyisi mahdollisuus jatkaa uintiharrastusta säännöllisesti ohjatussa ryhmässä. Tähän asti olen itse järjestänyt hänelle eräänlaista uimaoeptusta/-ohjausta, koska mulla itselläni on lasten uintiohjaajan pätevyys, mutta ehkä tosiaan voisi olla aika ruveta siirtämään tyttöä enemmänkin pois äidin helmoista. Tyttö tykkää myös askarrella, tätäkin alkuun ohjasin itse, mutta pari vuotta on jo saanut ihan ilman äidin avustusta askarrella.

Tällä hetkellä tyttö on kotihoidossa, koska olen hoitovapaalla kotona 1-vuotiaan pikkuveljen kanssa. Tyttö oli sitä ennen päivähoidossa pph:lla vuoden, ja olisi varmasti viihtynyt siellä pidempäänkin, mutta mä olin vähän itsekäs ja otin tytön kotihoitoon, että saan itsellenikin jotain tekemistä (vauvan kanssa kävi aika pitkäksi). Nyt tyttö on tietysti kesälomalla, mutta viime syksystä asti on käynyt kerhossa kaksi kertaa viikossa, sekä mun ja pikkuveljen kanssa lähistöllä kokoontuvassa perhekahvilassa. Lisäksi olemme jatkaneet eräässä perhekerhossa, johon sattumalta törmäsin tytön ollessa vauvaikäinen, johon itse pestauduin vapaaehtoiseksi toimijaksi, ja jossa olin töissäkin ennen uutta äitiyslomaani. Tästä perhekerhosta on syntynyt meidän perheen pitkäaikaisimmat perhetuttavuudet ja tytön pisimmät kaverisuhteet, ja sieltä on löytynyt paljon tärkeitä ihmisiä niin minulle kuin tytölle itselleenkin. Samoin näyttää löytyvän kuopuksellekin. Niin, ja lisäksi tyttö käy minun mukanani pyhäkoulussa, koska itse toimin pyhäkoulun opettajana.

Numerot, kirjaimet, lukeminen, kirjoittaminen ja laskeminen kiinnostaa. Tyttö tunnistaa kaikki numerot ja kirjaimet, osaa laskea 100 asti (okei, joskus sekoittaa lukuja, esim. viisitoista ja viisikymmentä keskenään) ja vähitellen on alkanut ymmärtää, että niin numeroissa kuin kirjaimissakin on merkitystä sillä, missä järjestyksessä ne ovat, eli 12 ja 21 eivät ole sama luku, vaikka niissä samat numerot onkin. Osaa kirjoittaakin kaikki kirjaimet, kirjoittaa oman nimensä ja kaikki lähipiirin nimet sekä joitakin sanoja, esim. kissa ja kani, ulkomuistista. Samat sanat osaa myös lukea. Tyttö tykkää myös saduista, keksii niitä itse (usein myös sadutan häntä, eli kirjoitan hänen keksimänsä sadun muistiin), ja "lukee" ulkomuistista tai kertoo itse keksittyjä tarinoita pikkuveljelleen. Muutenkin on kova hoivaamaan veljeään, tahtoo auttaa, syöttää, vaihtaa vaippaa, nukuttaa, leikittää ja opettaa uusia asioita. Tyttö on vilpittömän onnellinen siitä, kun saa veljen nauramaan katketakseen, ja jotenkin usein tosi liikuttunut, kun veli tulee halailemaan häntä. Vielä viime kesänä tyttö oli minulle kiukkuinen, kun vain minä sain imettää vauvaa, eikä hän koskaan. Tyttö myös muistaa aina ja joka paikassa julistaa kaikille, jotka erehtyvät edes vilkaisemaan kuopuksemme suuntaan, että "Xxx on MINUN pikkuveli, MINÄ olen xxx:n ISOSISKO." Hoivaviettiä kyllä löytyy, siis. No, tyttöä kiinnostaa muutenkin kotileikit, kodinhoitopuuhat, ruuanlaitto, muut vauvat ja lapset (mitä pienempi lapsi, sen kiinnostavampi), eläimet. Eläinkaupassa, jos yksikään työntekijöistä erehtyy tulemaan lähellekään, tyttö tenttaa joka ainoan näkyvillä olevan eläimen hoito-ohjeita niin pitkään, että pakotan lähtemään kaupasta. Tyttäreni ansiosta osaisin siis hoitaa mm. sinikieliskinkkiä, vaikken ole sellaista koskaan omistanut, enkä aiokaan omistaa.