Hormonikierukka: Yllätyitkö jostakin positiivisesti/negatiivisesti? Vaikuttiko painoon? Mielialaan?
Minä olen aika varma että tiputteluvuotoa tulee joka voi kuulemma kestää ensimmäiset puoli vuotta, mutta kauankohan se voi todellisuudessa kestää? Entä mieliala? Itse olen aika alakuloon taipuvainen luonnostaan. Energisyys? Katosiko se vai tuliko lisää? Entä paino, lisääntyikö se? Vaikuttiko jollain muulla lailla elämänlaatuun?
Kommentit (24)
tiputtelua jatkui melkein vuoden, iho meni huonoon kuntoon ja mielialat ajeli vuoristorataa. Otatin pois 1,5 jälkeen. Ei enää ikinä hormonikierukkaa minulle!
3kk alussa oli parin viikon välein niukkaa vuotoa, mut osasin varautua, voi mennä 6kkkin että tiputtelu loppuu. Ei vaikutusta mielialaan (pillerit vei seksihalun lähes kokonaan, vain ovuloinnin aikaan teki mieli) ja painoonkaan ei vaikuttanut(pillerien kanssa tuli 8 kg "vahingossa" eli entisillä elintavoilla). Yllätyin, että tehosi niin hyvin megarunsaisiin kuukautisiin, joiden vuoksi lääkäri suositteli hormonikierukkaa steriloinnin sijaan.
Ekan puoli vuotta tiputteli milloin sattuu. Toisen puoli vuotta ja vähän päälle oli 2 viikon kuukautiset, 2 viikkoa taukoa ja taas mentiin. Lisäksi paino alkoi nousta lopussa kilon kuukausitahtia, vaikka jätin ihan kaiken makean pois ja aloin todella kiinnittämään huomiota syömisiin. Kierukka poistettiin ja parin kuukauden sisällä paino putosi 4kg.
muutaman kuukauden alkutiputtelua lukuunottamatta ei aiheuttanut mitään oireita. Kuukautiset jäivät kokonaan pois. Vaikuttaa paljon vähemmän mielialaan kuin e-pillerit, kun hormonia erittyy tasaisesti ja paikallisesti. Erinomainen ratkaisu, suosittelen!
Minulla ei ole koskaan ollut kierukkaa ja sen laitto ja poisto pelottaa... Toisaalta minulla oli joskus ehkäisykapselit jotka ovat pitkälti sama asia. Pahinta oli kun parin vuoden päästä kasvojen iho meni tosi huonoksi. Iho oli täynnä epätasaista nyppylää vierivieressä, onneksi ei ollut punertavaa näppyä. Minulla oli siihen asti ollut tosi hyvä iho jota monesti kehuttiin joten menin aivan ääripästä toiseen. Kapseleista minulla tippui paino 8kg huomaamatta. Sitten alkoi tiputtelu joskus kahden vuoden jälkeen (siihen asti vain harvoin niukkaa vuotoa) joka muuttui jatkuvaksi ja kolmen vuoden kohdalla poistatin hormonikapselit. Iho normalisoitu pian.
Mulla on hormonikierukka ollut nyt kuukauden ja ainakin vielä vituttaa rankasti. Olen siis kirjaimellisesti tosi vihainen suuren osan aikaa ja lapset siitä kärsivät. Lisäksi syön älyttömästi, kuten aina hormonimyrskyissä. O nniin sairaan kallis kapistus, että katselen vielä kevään ajan, mutta jos ei tästä parane, niin otan pois.
Kupari kävi mulle hyvin, mutta kun halusin päästä pois tuosta kolmen viikon kiertopituudesta...
Minä tunnen paljon miehiä. Kavereita, sukulaisia, työkavereita, harrastekavereitra yms.
Eikä kukaan heistä taida edes tietää, että on vauvalehden seksipalsta olemassa.
eteen tullut sellaista miestä jota menkat olisi haitannut ja niitä on tähän 38v ikään mahtunut aikas monta.. Ja ite oon silloin eritoten himokas ;-)
lukemassa Vauvan seksipalstalta ketju kuukautiset ja seksi!
eipä näytä sen mukaan miehille seksi maittavan vuodon aikana!
itse asiassa kaksikin kertaa. Ekaa kertaa kierukka laitettiin muutama vuosi sitten..alkoi tiputteluvuodot, vatsakivut ja sit kunnon vuoto joka ei loppunutkaan. Söin keltarauhashormoneita ja meninpä taas kerran gynelle ja hän sanoi heti että kierukka kuule putos lattialle:( Epäilivät että on laitettu väärin. Päätin että toiste en kokeile.
Vaan kokeilinpa kuitenkin ja kesäkuussa kierukka taas laitettiin. Muutama kuukausi meni ok, sitten alkoi taas alavatsanippailut ja vuodot. Eikun e-neuvolaan ja taas se kierukka oli just tulossa pois ja terkkari sen sit otti pois.
Uskottava se on ettei sovi jostain syystä mulle ja nyt pohdinnassa mitähän seuraavksi..syön nyt Cerazzetteja ja ajattelin kokeilla kapselia seuraavaksi. Kaipa tää kuitenkin on aikasta harvinaista.
harrastatte seksiä, jos tiputteluvuotoa jopa 6kk????
myös miettinyt?? ollaanko 6kk selibaatissa?
Kierukasta th:n ammattilaiset vakuuttavat, ettei pitäisi painoon vaikuttaa...korkeintaan nestettä pitäisi kertyä max 2kg
Kyllä minä olen aikoinaan menkkojen aikanakin harrastanut seksiä, en nyt ehkä ihan pahimpana vuotopäivänä, mutta muuten eivät ole vuodot tahtia haitanneet. Itselläni ainakin alun tiputteluvuoto tarkoitti todellakin tippoja, pari rusehtavaa tahraa pikkuhousunsuojassa ei kovin paljon vaikuttanut seksihaluihin...
Vuoto kait aika niukkaa, vai?
minun mieheni panisi jos verta tulisi vain pari tippaakin!! joten pitääkö olla 6kk selibaatissa?
Kyllä minä olen aikoinaan menkkojen aikanakin harrastanut seksiä, en nyt ehkä ihan pahimpana vuotopäivänä, mutta muuten eivät ole vuodot tahtia haitanneet. Itselläni ainakin alun tiputteluvuoto tarkoitti todellakin tippoja, pari rusehtavaa tahraa pikkuhousunsuojassa ei kovin paljon vaikuttanut seksihaluihin...
kyse omista haluista olekaan,mutta kuka mies haluaa seksiä jos tulee verta?? Ei minun ainakaan!
Onko muilla kokemuksia asiasta?
muutaman kuukauden alkutiputtelua lukuunottamatta ei aiheuttanut mitään oireita. Kuukautiset jäivät kokonaan pois. Vaikuttaa paljon vähemmän mielialaan kuin e-pillerit, kun hormonia erittyy tasaisesti ja paikallisesti. Erinomainen ratkaisu, suosittelen!
Laitto ei ottanut kipeää, vähän tuntui kun kohdunkaulaa venytettiin, vähän kuin joku olisi vetänyt nenästä. ;)
kyse omista haluista olekaan,mutta kuka mies haluaa seksiä jos tulee verta?? Ei minun ainakaan!
Onko muilla kokemuksia asiasta?
Toikin vuoto oli niin niukkaa että hyvä kun erotti muusta töhnästä mitä sieltä tuli ;) Seksin jälkeen mies kävi pesulla.
En ole koskaan tavannut yhtään miestä, jotavuoto haittaisi...
kyllä tunnen kymmeniä miehiä jotka eivät suostu seksiin jos alapää vuotaa. Kaikki ystäväni ovat myös sanoneet samaa!
Minua kiinnostaisi että eikö kenenkään teidän miestänne haittaa jos on vehje veressä?
Joten onko jollain kokemuksia siitä, että on laitettu kierukka eikä mies vuodon takia suostu seksiin??
tiputtelua ekan kuukauden. sen jälkeen menkat tuli joka toinen kerta noin parin vuoden ajan, mutta tosi säännöllisellä kierrolla. nestettä ei kertynyt samalla tavalla kuin muilla aiemmilla hormoniehkäisymenetelmillä (pillerit, rengas). ei vaikuttanut myöskään mielialoihin, kuten edellä mainitut. vuoto meganiukkaa, pikkuhousunsuojalla pärjäsi hyvin. parin vuoden jälkeen menkat alkoi tulla taas joka kuukausi. aluksi kierto melkein tunnilleen tarkkaa, mutta sitten alkoi mennä sekaisin. koko käytön ajan kuukautiskivut oli voimakkaammat kuin edellisillä ehkäisymenetelmillä ja lopulta poistin kierukan osittain kipujen takia, mutta myös nykyisen raskauden takia. tällöin kierukan käyttöä takana noin 4 vuotta. laitto oli TODELLA kivuliasta, mutta poisotto ei tuntunut juurikaan.