**Lokakuun lahjat 2010**
Noniin,jospa mie nyt sit ekana kerron itsestäni...
Eli minä vm-84,
mieheni vm-82.
Lapset syntyneet: 3/02(tyttö),7/03(tyttö), 4/06(poika) ja 6/08(tyttö)
ja nyt odotan viidettä lasta.
LA 13.10
Nuorimmaista ennen oli yksi kohdunulkoinen raskaus,jonka tiesin jo plussatessa ettei tule päättymään hyvin.Testi näytti tosi haaleaa plussaa ja parin päivän päästä tuli verta hiukkasen,sitten taas loppu ja tein testin ja edelleen näytti haaleaa plussaa,no kaiikkien verikokeiden sun muiden jälkeen tehtiin sit keskeytys kun todettiin kohdun ulkoiseksi.
Jotenki taas pelottaa ettei kaikki ole kohdallaa,en tiiä mistä se johtuu,mut on vaan semmonen olo.Nyt ei kyllä ole ollut mitään vuotoja,mut ei kyl mitään olojakaan pahemmin,ei öllö oloa tai kauheaa väsymystä joita yleensä on heti alkanu ku menkat on jäny pois.Nipistelyjä ja vihlontaa on ollut,mut niitä on menkkojenki aikaan.
Kirjotelkaahan tekin itestänne vähän tarkemmin niin päästään alotteleen meidän "yhteinen" odotus :)
-Näppis & vempula 4+2(hurjaa :D )
Kommentit (148)
Minä itse 25, mies 30. Esikoista odotellaan, la todennäköisesti kuitenkin aikalailla 8.10. Tätä on odotettu ja yritetty hartaasti jo lähes kolme vuotta ja ovulaation induktiohoidoissa käyty lapsettomuusklinikalla.
Kovasti pelottaa oikeastaan ihan kaikki! Kokemuksia kun ei raskaudesta ole sitten minkäänlaisia. Testejä on tullut tehtyä jo viisi kappaletta (hieman hullua myönnetään ;), mutta jotenkin tätä on vielä niin vaikea uskoa todeksi. Varsinkin kun oireet on rajottunu alavatsakipuiluun ja rintojen arkuuteen, tänään ensimmäistä kertaa ruokakaupassa meinasi pahoinvointi yllättää.. Mutta meni onneksi ohi yhtä nopeasti kuin tulikin :)
Väsyttää kamalasti, mutta uni ei iltaisin tule. Liekkö sitten raskaudesta johtuvaa vaiko ihan vaan siitä että miettii tulevaa niin kamalasti.
Ensimmäinen neuvola on maaliskuun alussa, millon saaneen sitten ensimmäisen ultra-ajan. Toivottavasti pian!
Nyt olis viikkoja 5+2 (LA n. 8.10), ja kauheesti haluttais jo kaikille kailottaa, mutta toisaalta pienen salaisuuden pitäminen vielä vähän aikaa tuntuu myös kutkuttavalta.
Esikoinen olis siis tulossa, ja olemme vuosimallia -86 ja -84. Olemme olleet naimisissa jo puolitoista vuotta, joten sukulaiset ja tutut ovat tuijotelleet vatsaani jo tovin aikaa.
Oireina on tähän mennessä olleet rintojen arkuus, väsymys, nälkä ja nenän tukkoisuus. Niin ja vatsaa turvottaa tosi paljon. Katsotaan kuinka pitkäksi tuo lista kasvaa viikkojen kuluessa..
Turvallista alkuodotusta kaikille muillekin!
Jos nyt oikein laskin, niin viikkoja on 5+4. Olen vm -88 ja mies -79. Ensimmäistä odotetaan, neuvola noin kuukauden päästä...
Oireina on ollut alaselkäkipua noin viikon ajan ja mahassa on välillä samanlainen tunne kuin menkkojen alkaessa, ei kuitenkaan varsinaisesti kipua. Rinnat on myös arat. Väsymisestä on vaikea sanoa mistä se johtuu, olen joutunut heräämään viime aikoina työharjotteluun aikaisin ja välillä unet on jääny lyhyiksi tai levottomiksi. Viime yönä tein yövuoron ja kotiin tullessa tuli huono olo kun minä tyhmä menin istumaan bussiin selkä menosuuntaan:( Tänään onkin ollut ihan hassu olo, mittasin lämmönkin mutta se oli ihan normaali. Onneksi ei ole noitä öitä nyt tiedossa kun harjoittelukin loppui.
Jänskättää.
Minä olen vm -80 ja mies -74. Kolmas lapsi olisi yllättäen tulossa. La siellä 13.10 tienoolla. Palelen ihan hirveästi, muuten ei erityistä. En vaan kestä ajatusta pahoinvoinnin alkamisesta, sitä kun on molemmissa raskauksissa aiemmin ollut aika pitkään. Lapset on jo aika isoja, synt. -00 ja 04 joten aika uudelta taas kaikki tuntuu. Luulin, että yövalvomiset on mun osalta historiaa.
On se elämä jännää!
Minä olen vm -75 ja mies vm -67. La siinä 6.10. paikkeilla. On muuten vanhimman lapseni syntymäpäivä =) Lapsi on minulle kolmas, mutta miehelle ensimmäinen. Vanhemmat lapset ovat syntyneet -92 ja -98.
Mitään raskauden oireita ei ole ollut kuten aikaisemmilla kerroilla, jolloin oksensin monta kuukautta yötä päivää jo ennen raskaustestin tekoa. Minä kuvittelin valvovani seuraavaksi lapsenlapseni takia, mutta syksyllä päätettiin että lapsi saa tulla jos on tullakseen. Ja jos jää tulematta pärjätään ihan "kahdenkin" mutta hyvä näin sillä minusta on hienoa että myös mieheni saa oman lapsen , kunhan kaikki menisi nyt hyvin. Mies onkin ihan pyörryksissä koko asiasta, katselee nimiä ja suunnittelee sängyn paikkaa.
En ole vielä uskaltanut iloita asiasta, koska pelkään, että jotain sattuu. Vaikka en malttaisi olla huutamatta tätä koko maailmalle, niin on pakko pysyä hiljaa vielä jonkin aikaa. Ainoastaan yksi ystäväni tietää ja hän on samassa tilanteessa kuin minä eli saa iltatähden ja meillä on vain kahden viikon ero raskausviikoissa.
Eka neuvola on ensi kuun alussa.
Vaikka tuntuu hurjalta aloittaa taas kaikki ns. alusta niin on tämä ihanaa. Kaikki tavaratkin pitää uudelleen hankkia ja niitä olenkin jo innoissani katsellut netistä.... no maltetaan vielä tovi.
Nyt vaan kaikki sormet pystyyn että kaikki menee hyvin.
Varovaisen onnellisesti kurkistelen tänne odotus puolelle. Pitkään toivottiin kolmatta lasta alulle ja nyt näyttäisi siltä, että vauva on vihdoin tilauksessa. Vuosimallit ovat -76 (minä) ja -73. Lapset -04 ja -06. Kesällä operoitiin kohdun ulkoinen raskaus. Nyt odottelen pääsyä alkuraskauden ultraan. Etovaa oloa on ja valitettavasti oksentaakin on jo täytynyt. Väsymys yllättää iltaisin. Kaikissa raskauksissa oireet ovat alkaneet jo varhaisilla viikoilla kiinnittymisen jälkeen ennen plussaa. Kahvi vielä maistuu. Muuten olo on ihan ok. Alussa vasta mennään. jemppistä kaikille!!!
minnis rv 4+1 LA 15.10
Moikka. Olipa mahtavaa tulla tuolta kuumeilijoista tänne. Kumpa nyt pysyisikin näin! :)
Olemme avopari, minä -86 ja avomies -85. Yhteiseloa takana 3 vuotta ja kosinta tapahtumaisillaan (sormukset valittu mutta muu jää miehen käsiin, näin hänen toiveestaan (: ).
Eilen tosiaan plussasin, en edes tiennyt oliko menkat myöhässä, koska 5.1 otin viimeisen pillerini, eikä noiden Yazien kanssa mulle tullut koskaan edes menkkoja. Keskiviikkona alkoi pienimuotoista kipuilua (luulin tietty menkkakivuiksi, mutta huomasin että paljon lievempää kuin aikaisemmin jos muistan oikein) ja siitä asti ollut silloin tällöin alavatsassa pientä kipuilua. Eilen illalla huomasin sen olevan jonkun aikaa vaan vasemmalla, normaalia? Mutta ei siis mitään vuotoja eikä kovia kipuja ole ollut :) rintoja olen tarkkaillut ja muutaman päivän ollut pientä arkuutta koskiessa, tänään enemmän. Muita oireita päänsärky, lämmön pieni nousu, väsymys ja torstaina oli pahoinvointia iltapäivällä- tiedä häntä mikä näistä oikeasti sitten liittyy raskauteen ja mikä muuhun.
Raskausvitamiineja olen syönyt tammikuun alusta asti, tupakkaa en polta muutenkaan, ja yhden siiderin taisin tammikuussa juoda. En ole mikään suurjuomari muutenkaan, mutta nyt ei ole vaan tehnyt mieli sitä normaalia vähääkään.
Voisin sen verran vielä mainita, että olen toisen vuoden AMK opiskelija (avomies työssä). Jos raskautta ei olisi kuulunut, olisin valmistunut puoli vuotta ajoissa, koska opintoni ovat niin hyvässä vauhdissa edenneet. Nyt tavoite on valmistua samaan aikaan muiden kanssa, eli 2011 loppuvuodesta. Meillä pystyy suorittamaan monia kursseja etänä netissä ja muillakaan kursseilla ei ole juurikaan läsnäolopakkoa, luennoilla käydyt jutut menee aina nettiin. Haluaisinkin tietää teiltä kenellä on jo lapsia, miten uskotte tämän tavoitteen onnistuvan? Toki hyvin yksilökohtaista, mutta haluaisin kuitenkin pitää realistiset tavoitteet.
Sitten neuvolajutuista olisi kanssa kysyttävää. Pääsekö julkiselle nyt jo ultraan tms. tsekkaa että kaikki niinkuin pitääkin? Tai jos ei, osaatteko sanoa hinta-arviota yksityiselle? Nettilaskurin mukaan olisin neljännellä viikolla, laskettuaika 15.10.
Onnea hurjasti kaikille odottajille, tosi mukavaa löytää tällainen yhteisö missä saa vertaistukea :)
Täällä avopari, neiti 20 ja mies 21v. Taidetaan olla joukon nuorimmainen pariskunta. :-) Meillä LA 7.10. Esikko siis tiedossa.
Tänä aamuna tuli ruskeaa tuhrua vessakäynnillä, ilmeisesti ihan normaalia mutta kyllä säikähdettiin. Menkkamaista jomotusta on ollut myös, ei tosin yhtä voimakasta. Toivottavasti pieni pitää nyt lujasti kiinni, ensimmäinen neuvola 22.päivä.
Onnea odotukseen kaikille tasapuolisesti!
-Mouhou & toukka 5+2
Onpa Mouhoulla aikaisin neuvola! Meillä on nimittäinen laskettu aika myös 7.10 (tai sitten 4.10, riippuen laskurista) ja ensimmäinen neuvola vasta 3.3. Riippuu kai paikkakunnasta? Me asutaan Helsingissä.
Oon myös opiskelija, opiskelen ensimmäistä vuotta. Tarkotus olis olla vuosi poissa koulusta vauvan kanssa kotona, kun meillä on sen verran läsnäolopakkoa ja harjoitteluja joka lukukausi.
Mistä tulikin mieleen että mies on työtön joten rahan kanssa saadaan kyllä pihistellä... Kesäksi meillä on kyllä molemmilla töitä, mut sitten syksyllä taas...
Ja tänään on ollut huono olo. Mitään ei tekis mieli syödä, vaikka olis nälkä ja sitten kun syön on yhtä huono olo sen jälkeenkin.
Sehän onkin vain reilua viikkoa myöhemmin... :D
jaas...pitäiskohän minunki sit kohta puolin varata neuvolasta ekaa aikaa...ei vaan tunnu viel yhtään ajankohtaiselta soitella,vaan ajattelin tos parin viikon päästä vasta.
Olis kivaa jos te laittasitte paikkakunnan missä asutte,niin vois löytyä saman paikkakunnan odottajia iha "vahingossa" :)
En kyl osaa sanoa onko vielkään mitään ihme oloja,mitä nyt väsyttää paljo herkemmin,ja illasta meinaa tulla hiukan pahaa oloa(mulle niin tuttua toi iltapahoinvointiki),kyl mä ennemmin ottasin vain sen illan tai aamun,ku et kokopäivä pahoinvointia niinku yleensä on ollut.
Kova tarkoitus olisi itellä että kiloja tulisi 5-8
koko raskausaikana,näin meni edellinen raskaus,ja nyt sit painan 6kg vähemmän kuin edellisen raskauden alussa.
Liikuntaa harrastan niin pitkälle kuin on mahdollista,mulla vaan ennen aikaiset supistukset on alkanu AINA jo rv20 tietämillä,ja sit on saanu rampata lääkärissä vähän väliä tarkastamassa ettei paikat ole auennu.Mut niinki itsekäs kuitenki olen ollut,että joka päivä olen kävelyllä käynyt,ei sitä niin helposti osaa vaan olla jos on tottunut liikkumaan.Nuorimmainen syntyi 38+ viikolla,joten odotan kyl että tämäkin haluaa niillä tietämillä tulla pihalle:)
Jos nyt lähtis syömään aamupalan ja sit jos sais houkuteltua miehen lenkille :)
pistäkäähän paikkakuntia ylös rouvat :)
näppis & vempula 4+4
Onneksi löytyi raskaustesti kaapin perukoilta, tuli sellainen olo, että pitää testata... ja plussaahan se näytti. En tiedä itkeäkö vaiko nauraa ( ilosta tosin ). Viimeiset kuukautiset olivat vuoden vaihteessa, joten raskausviikko 6 olisi sen mukaan menossa.
Olen kahden pojan äiti, 6 ja 8 vuotiaat nassikat. Raskaus on siis kyllä ollut haaveena takaraivossa jo pitkään, mutta olen juuri saanut yritykseni jotakuinkin pyörimään, niin mitäköhän tulevaisuus tuo tullessaan...Mutta olen sitä mieltä, että kyllä elämällä on tapana tuoda oikeat palikat eteesi, kunhan osaat vain itse järjestää ne oikeille paikoille. Joten luottavaisin mielin eteenpäin : )
Huomenna pitänee varata neuvola aika ja katsoa hommaa siitä sitten eteenpäin, meilläpäin saa aika nopeasti ajat niin neuvolaan kuin ultraankin, onneksi. Asun kuopion lähistöllä.
Jos kaikki menee tästä eteenpäin hyvin, niin tapaillaan täällä vastakin! Kaikille onnellista odotusta: )
ps: tajusin juuri, että minun pitää lopettaa intohimoinen rakkaussuhteeni aurajuuston kanssa - voi ei!
Me asutaan Hyvinkäällä, tosin muutetaan kesän alussa Jyväskylään. Onneksi kesäkuun alusta lokakuuhun on sen verran aikaa että ehtii vähän tottua uuteen kaupunkiin ennen vauvan tuloa. :)
mä taidan olla meidän porukan seniori. olen vm -71, mies -69.
meillä on poika 03/07 ja takana keskenmeno 03/08.
la on laskurin mukaan 5.10.10
asumme pienellä paikkakunnalla Keski-Uudellamaalla
poika sai alkunsa hoitojen avulla, ja kuvittelinkin että hän jää meidän ainoaksemme. hoitoja en enää olisi jaksanut. mutta niin pääsi luomu-plussa yllättämään ;-) vieläkin olen siitä hämilläni.
palelu täällä jatkuu edelleen, ja etova olo on tullut - toivottavasti ei jäädäkseen...
tästä ei vielä olla kerrottu kenellekään. se keskenmeno teki valitettavasti varovaiseksi. eikä tässä kai oikein osaa aidosti vielä iloitakaan. saa nähdä kuinka kauan tämän saa/pystyy salassa pitämään.
neuvolaa en ole vielä varannut. mutta kohta sinne on soitettava, ainakin 3v-neuvolan merkeissä. ja oletan käyväni yksityisellä alkuraskauden ultrassa. haluan varmistua siitä sykkivästä sydämestä.
ruusunpiikitär 5+5
mä olen vuosimallia -82 ja mies -83. naimisissa ollaan oltu 2 ja puol vuotta. tällä hetkellä asutaan vielä helsingissä, mutta ollaan remontoimassa rivitalo-asuntoa vantaalla, joten sinne muutetaan kun saadaan koti valmiiks.. ensimmäistä siis odotellaan ja tähän mennessä on kaikki mennyt hyvin :) alussa nimisteli vatsaa samalla tavalla ku ennen menkkoja, mut ku niitä ei alkanu kuulumaan, ni pitihän se testi tehä ja en ollu kyl uskoo tulosta :)
tällä hetkellä oireina on arat rinnat ja ajoittain pientä etovaa oloa, mut ei voi sanoa, et voisin huonosti.. nyt varmaa pitää ruveta soittelemaan sitä neuvola-aikaa, et saa pikkusen enemmän toden tuntua tähänkin päähän ;)
riepu 5+5
Jep eli täällä odotetaan kolmatta lasta syntyväksi 3.10.
Lapset syntyneet -04 ja -05, tyttö ja poika.
Itse ja mieheni ollaan vm -74 ja vantaalla asustellaan.
Neuvola on reilun viikon päästä, ei malttaisi odottaa sitä tai saatika ensimmäistä ultraa. Varmistusta haluaisi että kaikki on hyvin.
Välillä öllö olo, pitää syödä jotain aina parin tunnin välein, jotta huono-olo pysyisi loitolla..
Väsymystä riittää sekä kamalaa palelemista iltaisin..
Muuten kyllä hyvä olo ja onnellinen :)
Elikäs pikkukakkosta odotellaan, la 1.10, mutta tulee varmasti muuttumaan vielä moneen kertaan=).
Minä olen vuosimallia -80 ja mies -75. Esikoinen 04/06=).
Tässä kovasti pähkäilen että varaisinko ultra ajan yksityiseltä vai odottelenko kiltisti maaliskuun loppuun... ei kerrota kenellekään ennen kuin on varmistunut että kaikki on ok ja masussa on oikeasti elämää! Esikoinen saa sitten kertoa ilosanomat mummoille ja mammoille ja juuri esikoisen takia haluan olla varma että kaikki on ok ennen kuin kerrotaan. Olis liian kova pettymys jos hänestä ei tuliskaan isosiskoa=)
Kaikki on mennyt tähän asti ok. Eilen oli etova olo ja tänään ihan sama, joten nyt se taitaa sitten alkaa=( Esikoisesta kärsin monta kuukautta ihan kamalasta etovasta olosta, mitään ei pystyny syömään ja sit kuiteski olis olli pakko syödä. Esikoista odottaessa sairastuin raskausajan disbetekseen, joten ilmeisesti sama olisi nyt edessä. Ja tämän takia olis pakko pystyä syömäänkin jotain=)... muuten kyllä odotan odotusaikaa aivan innoissaan, se on niin ihanaa=)
Täällä varovaisesti iloitaan kolmannen lapsen odotuksesta, isommat -00 ja -03 tytöt :)
Plussasin viime viikolla kp 28, vaikka "normaali" kiertoni on ollut n. 34 päivää. Oli niin vahvat oireet, että oli pakko kurkata mitä testi näyttää ;) Takana toki oli alkuraskauden keskenmeno tammikuussa, joka kuulemani mukaan nostattaa hormoneja niin, että tulee helposti uudestaan raskaaksi. Näin teki!
Hiukka jänskättää ja epäilyttää kun tosiaan edellinen raskaus meni kesken, mutta toisaalta nyt raskausoireet paljon kovemmat ja olo sen suhteen luottavaisempi. Kunpa kaikki nyt menisi hyvin ja voisin olla vauvalomalla kun nuorimmainen aloittaa ensi syksynä koulun! Laskettuaika olisi kai 15. lokakuuta.
Magdaliina -82 rv 4+3
Heip. Täällä kovasti toivotaan että pikkuinen pysyy matkassa loppuun asti! Ollaan -88-syntyneitä molemmat mieheni kanssa, 3. vuosipäivä häämöttää ensi viikolla ja naimisiin olisi tarkoitus mennä kesällä :) En osaa tarkaksi sanoa milloin pikkuinen on saanut alkunsa, sillä 8.1 alkaneet kuukautiseni olivat omituisen pitkät ja runsaat ja epäilen, että kyseessä oli silloin tuulimuna, sillä edellinen kierto venyi melkein 50-päiväiseksi. Olen tehnyt nyt kaksi testiä, toissailtana yhden melko haaleanpunaisen viivan ja eilenaamuna tummemman. Huomenna meinasin soitella neuvolaan. Oletan siis että olen jossain 4-5 viikon tienoilla.
Seuraavia oireita olen huomannut: vilua, välillä nenän tukkoisuutta, hirveä nälkä!, turvotusta, nännit kipeät ja alavatsaa vihloo esim. aivastaessa. Olen yrittänyt pitää elämäntapani mahd. terveellisinä jo yrittämisen aikaan, joten toivotaan että sillä on myönteinen vaikutus vauvan sisällä pysymiseen :)
Jadessa: Olen itse kolmannen vuoden yliopisto-opiskelija ja mieheni opiskelee samassa paikassa ensimmäistä vuotta. Välillä hirvittää miten pärjätään, mutta toisaalta yliopisto antaa aika hyvät etäopiskelumahdollisuudet, meilläkin monet luentovideot löytyy netistä. Uskon, että pärjäät Jadessa mainiosti jos osaat hallita ajankäyttöäsi hyvin :) Meillä ainakin sukulaiset ovat ilmaisseet halukkuutensa hoitaa vauvaa, jos tarvitsemme rauhaa esim. tenttiinlukua varten. Eiköhän kaikki järjesty!
edit. Ja kyseessä on siis meidän esikoinen
No, minä olen vm -81, mies vm -79. Pojat syntyneet 09/05 ja 03/07. Odotetaan siis kolmatta lasta. La on vähän hakusessa, kun nuvaring-ehkäisyn jälkeen ei ennättänyt olemaan kuin yhdet menkat. Menkoista laskettuna la olisi 1.10. jos laskee 28. pvän kierrolla. Mut ovulaationkin bongasin vasta 17-18 pvää menkkojen alusta. Ensimmäinen testi oli hyvin hyvin haalea plussa ja vasta kp 33 sain vahvemman plussan.
Tänään kävin kunnallisella puolella ultrassa, kun jotenkin on vaan niin vahva tunne, et kaikki ei ole hyvin. Ultrassa näkyi kohdussa oleva sikiöpussi (n. 9mm), jossa pienen pieni alkio. Sykettä ei kuitenkaan vielä näkynyt, joten lääkäri käski tulemaan 16.2. uudelleen. Lääkärin mukaan voisi olla menossa vasta rv 5+0 tai jopa vähemmänkin tai sitten pahimmassa tapauksessa kyseessä on keskeytynyt keskenmeno. Voi kuulema johtua myös laitteen tarkkuudesta. Nyt sitten pitää olla kädet kyynärpäitä myöten ristissä ja odottaa sitä 16. pvää. Toivottavasti sitten näkyy jo enemmän. Ei olisi kyllä pitänyt mennä koko ultraan, niin nyt olisi paljon rauhallisempi mieli.
Pahoinvointia kyllä on ollut jo tämän viikon ajan, palelee kamalasti ja alavatsaa nipistelee ja väsyttää.
-Poketius + nyyrikki rv?