Lestaadiolaiset
Mun tyttön kaveri on lestaadiolainen. Kertokaa mulle, mikä niillä on kiellettyä/sallittua. Juhliiko ne syntymäpäiviä? Joulua kuulemma viettävät.
Kommentit (29)
En ole lestadiolainen, mutta tiedän, että heillä ja lapsilla on ihan normaalit värikkäät vaatteet.
Antakaapa lestadiolaisten elää omaa elämäänsä ja eläkää itse omaanne. Ei heidän elämä meille kuulu, niin kauan kun eivät lakia riko.
Tuo on tottakin, vaikkakaan AINA on huono sana. Mun mielestä (oon VL) on missä tahansa porukassa kaikista huonoin juttu se että kielletään ongelmat. Ongelmista on hyvä puhua juuri oikeilla sanoilla, ei kierrellen kaarrellen. Itse en hyväksy omaan porukkaan liittyvää "me ollaan parhaita" -ajattelua, se ei kunnioita muita ihmisiä eikä edes pidä paikkaansa.
että emme kaikilla tekemisillämme edusta uskonnäkemyksiämme, jos joku paskantaa lavuaariin, niin se ei johdu hänen uskostaan. Meitäkin on kyllä moneen junaan. Kiteytettynä.
Et taida tuntea lestadiolaisia tai sit sun tutut on jotain ihan outoja... :) :)
Kommentoin vaan tuohon murroiässä kavereista "erottamiseen". En muista että ikinä vanhemmat olisi puuttuneet siihen kenen kanssa olen. Itellä kyllä lakkasi kiinnostamasta ei-lestadiolaiset kaverit siinä yläasteelle siirtyessä, kun toisilla kiinnosti vain discot, juominen ja meikit. Ei olis voinut vähempää kiinnostaa! Toki luokkakavereitten kanssa oltiin tekemisissä jne, mutta nämä pintaliitojutut, voi tauti.
mutta julkisuudessa lestoista saa kyllä tuollaisen kuvan. Esim. elokuva "Kielletty hedelmä" antaa kyllä aika ankean ja ahdistavan kuvan lestojen elämästä - ei voi olla edes ystävä toisen kanssa, jos tämä muuttaa Helsinkiin yhteisön ulkopuolelle, vanhemmat hylkäävät jne. jne. Ei valtavirta tämmöisestä osaa kriittisesti tarkastella, mikä on totta ja mikä ei, kun tuttavapiiriin ei lestoja kuulu (koska ette halua yhteisön ulkopuolisten kanssa olla). Lisäksi iltapäivälehtien otsikoissa ei lestat ole viime aikoina kovin mairittelevasti esiintyneet. Tämmöiset asiat vaikuttaa ja vahvistaa stereotypioita.
Niin... jos yks leffa ja viimepäivien iltapäivälehtien otsikot antavat sulle ainoon kuvan lestadiolaisista niin... okei se on sun mielikuva heistä. Usein on niin että moni onkin kiinnostunut VAIN niistä ei-mairittelevista asioista ja rakentavat niistä oman näkemyksensä millaista porukkaa on kyseessä.
Ongelmatapauksia on MUTTA ei yleistetä, jookosta. Aletaan sitten muitakin yleistämään, okei?
Niin... jos yks leffa ja viimepäivien iltapäivälehtien otsikot antavat sulle ainoon kuvan lestadiolaisista niin... okei se on sun mielikuva heistä. Usein on niin että moni onkin kiinnostunut VAIN niistä ei-mairittelevista asioista ja rakentavat niistä oman näkemyksensä millaista porukkaa on kyseessä.
Ongelmatapauksia on MUTTA ei yleistetä, jookosta. Aletaan sitten muitakin yleistämään, okei?
Kai nyt peruskoulutuksen lestatkin saavat! Osaatko lukea? En sanonut, että Kielletty hedelmä leffan tai iltapäivälehtien kirjoitukset ovat OMA mielipiteeni vaan VALTAVIRRAN STEREOTYPIOITA VAHVISTAVAA. Ymmärrätkö?
Minulla henk. koht. on ihan sama, mitä lestat tekevät ja mitä eivät. Ei kiinnosta. Yritin vain auttaa ja avata syitä siihen, miksi monet näkevät lestayhteisöt ahdistavina. Etkä varmasti omalta osaltasi, omilla kommenteillasi kovin paljon päitä toiseen suuntaan käännytäkään.
Kyllähän se yleinen mielipide on vaan sellainen, mille MINÄ en voi mitään. Minuakin haukutaan ja minun oletetaan olevan tietynlainen vain ja ainostaan sen vuoksi, että olen helsinkiläinen.
Jookosta joo sulle vaan.
ihmiset mielipiteensä lestadiolaisista saavat, jos heitä ei omaan tuttavapiiriin kuulu? En ole lestadiolaisista esim. koulun uskontotunnilla kuullut. Jos aina vain kuulee kaikkea huonoa; väkivaltaa, naisten ja lasten alistamista, pelottelua, rajoittamista, hylkäämistä jne. jne. niin tottakai se vaikuttaa yleiseen mielipiteeseen. Vai väitätkö, että lestadiolaisten julkisuuskuva olisi kovin hyvä tällä hetkellä?
niin lestaperheitä kuin ei uskovaisiakin. Olen työskennellyt siis ihmisten kodeissa ja täytyy sanoa että valtaosa perheistä elää ihan normaalia elämää. Ei ole lestaperheessä ja ei-uskovais perheessä juuri muuta eroa kuin se että mitä musiikkia kuunnellaan ja televisiota ei yleensä ole.
Minut on lestadiolais perheissä otettu hyvin vastaan, vaikka olenkin "epäuskovainen".
Et taida tuntea lestadiolaisia tai sit sun tutut on jotain ihan outoja... :) :)
Kommentoin vaan tuohon murroiässä kavereista "erottamiseen". En muista että ikinä vanhemmat olisi puuttuneet siihen kenen kanssa olen. Itellä kyllä lakkasi kiinnostamasta ei-lestadiolaiset kaverit siinä yläasteelle siirtyessä, kun toisilla kiinnosti vain discot, juominen ja meikit. Ei olis voinut vähempää kiinnostaa! Toki luokkakavereitten kanssa oltiin tekemisissä jne, mutta nämä pintaliitojutut, voi tauti.