G: Löytyykö tänä päivänä hyviä työntekijöitä?
Mitä mieltä olet?
Työttömyys huipussaan, mutta työhön sitoutuvaa, osaavaa ammattilaista vaikea löytää.
t. Pomon vaimo
Kommentit (13)
Ensinnäkin on ne työt, jotka eivät kelpaa koulutetuille suomalaisille. Mielestäni Suomessa koulutetaan väärin (vrt. ammattikoulu (liian vähän)/ammattikorkeakoulu (liikaa).
Toiseksi tietyn alan osaajista on pula, esim. it-alalla.
mutta kukaan ei ota, kun olen raskaana
nuoria hyviä työntekijöitä olisi pilvin pimein mutta kukaan ei heitä halua töihin, kun ei ole kokemusta :(
Mistäs me saadaan sitä työkokemusta jos ei saada töitä?
Uutisia ja äitiyslomalta palaavia kavereita kuunnellessa tekisi mieli kysyä, löytyykö työntekijään sitoutuvaa työnantajaa, joka kohtelee työntekijöitään reilusti.
kun palkka, työolosuhteet, työilmapiiri, pomon arvostus ja pomon kyky rekrytoida ovat kunnossa.
Tietenkin jos on joku erikoisala voi joutua kouluttamaan väkensä mutta eiköhän siinäkin valtio tule iloisena vastaan.
Nämä alituiset pätkät ja eriarvoinen kohtelu eivät lisää sitoutumisastettani valitettavasti.
kun palkka, työolosuhteet, työilmapiiri, pomon arvostus ja pomon kyky rekrytoida ovat kunnossa.
Tietenkin jos on joku erikoisala voi joutua kouluttamaan väkensä mutta eiköhän siinäkin valtio tule iloisena vastaan.
kamppailua työntekijöidensä kanssa, mutta kun ei voi palkata itseään fiksumpaa töihin, joissa olisi parempi olla fiksumpi kuin kyseinen pomo niin eihän siitä mitään tule kuin yrityksen nimen vaihdos tasaisin välein kun kerran sitä osaavaa nöyrää työväkeä ei ilmaiseksi saa.
Itse asiassa monessa paikassa on todella vaikea löytää sopivia henkilöitä. Itsekin tämän asian kanssa kamppailen.
esim. minä. Mutta hyvää työpaikkaa ei löydy :-( Joutuu tyytymään samaan 15 vuotta vanhaan suhteeseen, joka ei herätä luottamusta. Koska vaan voi tulla lähtö, kun omistajat ei saa mielestään tarpeeksi rahaa.
useimmat hyvät ja tunnolliset työntekijät eivät vaan osaa kehua itseään riittävän kovasti. Ovat luonteeltaan turhan vaatimattomia.
Työpaikat menee usein hyville puhujille riippumatta siitä osaavatko tai haluavatko he tehdä työtään kunnolla.
isohkossa ketjussa erikoisalan liikkeitä.
Rekrytoidessani ihmisiä ei tunnu löytyvän oikealla asenteella varustettua henkilöstöä!!!
Kaiken voimme työhön liittyen opettaa, eli varsinaisesti "ammattilainen" ei tarvitse olla. Mutta kiinnostusta ja oma-aloitteisuutta täytyy olla!
Satoja ihmisiä haastatelleena ja tuhansia hakemuksia lukeneena...
Hyvää henkilökuntaa ON vaikea, ellei jopa mahdotontakin löytää!
Itse olen 30v, mutta 25v ja siitä nuoremmat tuntuvat todella "teineiltä" ja eivät ota vastuuta omasta työpaikastaan, mitä itse tein ollessani 20v ja tullessani alalle.
Työpaikka tuntuu olevan välttämätön paha, jolle tullaan (jos jaksetaan), että saa palkkaa.
Muutaman henkilön (itse palkkaamani) olen irtisanonut koeajalla. Kovia paikkoja on ollut, mutta henkilöt on täytynyt irtisanoa, koska asenne on vaan ollut niin väärä!
Meidän yrityksessämme on mm. työkkärin työharjoittelijasta tullut myymäläpäällikkö reilussa vuodessa! Se mielestäni kertoo, kuinka todellakin urallaan voi edetä, jos vaan haluaa!
Se vaatii yritystä, uhrautumista ja oikeaa asennetta!
Jos nuori ei saa töitä edes yritykselle ilmaisen työharjoittelun kautta, on syytä katsoa peiliin!
Hyville tyypeille poikii aina duunia, kun vaan saa jalkaa ovenrakoon!
Toki rivityöntekijän lapsesta kasvaa helposti laiskahko, oikeuksiaan vaativa, kuitenkaan mitään yritykselle antamaton lapamato.
Itse olen yrittäjäperheestä, ja nähnyt lapsesta asti yrittämisen tärkeyden ja sen, kuinka voi omalla motivaatiollaan vaikuttaa omaan elämäänsä.
mutta pomot palkkaavat mieluummin ns. hyviä tyyppejä, jotka ovat suulaita ja hölöttävät mukavia. Työn jälki vaan saattaa välillä olla mitä sattuu mutta kun se tyyppi vaan on niin hyvä!
Toinen seikka, työhön on vaikea sitoutua kun on määräaikainen. Jos pomo tahtoisi työntekijänsä olevan sitoutuva niin sopisi tarjota sen verran hyvä palkka, työympäristö ja henkilösuhteet, ettei työntekijän tee mieli lähteä vaihtamaan.
mutta kukaan ei heitä halua töihin, kun ei ole kokemusta :(