Muutossa - kuinka perusteellisesti siivoat
uuden asunnon?
vanhan asunnon?
Kumpaan ottaisit siivoajan jos voisit?
Kommentit (15)
Tyhjä asunto on helppo ja nopea siivota, joten en käyttäisi siihen siivoojaa ellei sitten uusi asunto ole jotenkin poikkeuksellisen siivoton.
Vanhassa olen aina imuroinut kaikki pölyt pois ja katsonut, että kaikki suunnilleen ok. Vanhassa en esim. pese ikkunoita pois lähtiessä, niin kuin yksi tuttuni tekee...
jos vaan toiseen voisi ottaa niin sit siihen uuteen
eli kaappeja myöten kaikki pestään kunnolla. On tosi epäkohteliasta jättää omat liat seuraavalle.
Yleensä uudessä riittää pintapyyhkimiset.
Joten vain kostealla pyyhin paikat. Vanhan toki siivosin perusteellisesti, se meni myyntiin ja rempaan sen jälkeen.
hyvin, mutta mun mielestä esim. lattioita ei yksinkertaisesti kannata jynssätä kovin kiiltäviksi, koska muuton aikana siellä kuitenkin trampataan kengät jalassa. Enkä välttämättä pyyhi komeroja ihan hirveän tarkasti, koska todennäköisesti se uusi asukas pyyhkii ne komerot vielä kerran.
Uuden kodin siivous on suhteessa tietenkin siihen kuntoon, jossa koti on mulle jätetty. Mulla on ollut äiti mukana useimmissa muutoissa, ja äiti on pyyhkinyt aina kaikki kaapit ja sensellaiset, ja muutenkin siivoillut.
Mutta kyllä mä siis yleensä oon kaapit ja komerot pyyhkinyt ennen kuin oon laittanut omat tavarat sisään. Muu siivous sitten tarpeen mukaan. Mun melkein kaikki kodit on olleet siistejä kun olen muuttanut.
mutta uuden kyllä tarkemmin. Vaikka näyttäisi puhtaalta, pyyhin kaiken koska en halua elellä toisten jäljiltä ties missä paskassa. En luota edelleiseen siivoajaan, hänhän on voinut olla millainen tahansa.
Vanhankin siivoan niin, että voisin itse hyvillä mielin muuttaa sinne. Luulis kelpaavan.
perusteellisesti kaappeja myöten, muuten imuroin ja pyyhin näkyvät tahrat. Ikkunoista pesen sisäpuoliset tahrat.
entiseen asuntoon eli pesen lattiat, kaapit jne. Uudessa asunnossa myös pyyhkäisen kaappien hyllyt ennen kuin sinne tavarani laitan. En todellakaan ala sen kummemmin hinkkaamaan paikkoja.
hyvin, mutta mun mielestä esim. lattioita ei yksinkertaisesti kannata jynssätä kovin kiiltäviksi, koska muuton aikana siellä kuitenkin trampataan kengät jalassa. Enkä välttämättä pyyhi komeroja ihan hirveän tarkasti, koska todennäköisesti se uusi asukas pyyhkii ne komerot vielä kerran.
Uuden kodin siivous on suhteessa tietenkin siihen kuntoon, jossa koti on mulle jätetty. Mulla on ollut äiti mukana useimmissa muutoissa, ja äiti on pyyhkinyt aina kaikki kaapit ja sensellaiset, ja muutenkin siivoillut.
Mutta kyllä mä siis yleensä oon kaapit ja komerot pyyhkinyt ennen kuin oon laittanut omat tavarat sisään. Muu siivous sitten tarpeen mukaan. Mun melkein kaikki kodit on olleet siistejä kun olen muuttanut.
jossa kerroin, että pyrin kyllä saamaan kaiken näkyvän lian pois (sormenjäljet ja sensellaiset), ja esim. keittiön pyrin jynssäämään hyvin, koska on tosi oksettavaa, jos keittiö on rasvainen ja likainen. Onneksi edellisessä muutossa ihana ystävättäreni hoiti suurimman osan keittiön puunuusta.
Loppusiivouksella tuli kiire koska muutimme kauas ja oli pakko kiiruhtaa muuttokuorman mukaan. Yritin etukäteen siivota mahdollisimman paljon (puunasin kylpyhuoneen, pesin lämpöpatterit, kaapit, kaikki viimeisen päälle hyvin) ja sitten kun kuorma oli autossa niin vielä nopeasti imuroin ja pyyhin kostealla jäljet mitä tavaroita kuormatessa oli tullut.
Uusi oli likaisessa kunnossa, johtuen siitä, että siinä ei oltu asuttu vähään aikaan ja asuntofirmalla oli ollut monia näyttöjä talossa. Siivosin sitä mukaa kun purin muuttolaatikoita. Siinä olisi ollut hyvä olla joku kaverina siivoamassa niin olisi saanut tavarat paljon nopeammin paikoilleen. Puolivuotias vauva "kivasti tahditti" tavaroiden paikalleen saamista.
Etukäteen ei ollut järkevää tulla itse siivoamaan, koska muutimme tosiaan kaukaa.
Siis kun kaikki tavarat on viety, niin sen jälkeen pesen vasta loput.
Valitettavasti näin ei ole tehneet ne joiden entisiin koteihin on muutettu :( Nykyisen kämpän jääkaappia putsattiin äitini kanssa 2 tuntia kun muutettiin...
Siivojan suhteen, jos olisi mahdollista kävisin ensin tarkistamassa sen uduen kodin kunnon. Jos se on siivottu hyvin, ottaisin siivojan meidän vanhaan kotiin. Jos uusi koti olisi siivottu huonosti, niin sitten sinne.
vanhassa: imuroin ja pesin lattiat (tyhjässä asunnossa ei kauaa mene, ja musta oli kohteliasta, vaikka muutossa likaantuisikin), pyyhin hyllyt, ovet ja muut pinnat, pesin uunin ja sulatin pakastimen. Ikkunoita en pessyt, koska oli pakkasta ja ne olivat aika puhtaat.
Kylppärin jynssäsin seinäkaakeleita myöten.
Jätin sen sellaiseen kuntoon, kun itsekin olisin halunnut.
Uudessa tein siivouksen myös, koska tätä ei oltu siivottu kunnolla. Tiesivät toki, että remontoimme. Ei siinä mitään, mutta toisen ruoantähteet keittiössä ja jääkaapissa ja koirankarvatmöykyt patterin välissä olivat aika inhottavia.
ottaisin ehkä uuteen, on kiva muuttaa puhtaaseen kotiin.
toisaalta jos muuttaisimme kauas, ehkä vanhaan, että ehtii mukaan muuttoautoon.
Muutot on oikeastaan ainoita tilanteita, joissa siivoan todella tarkasti.
Uuden asunnon siivous riippuu tietysti siitä, miltä siellä näyttää. Jos on puhdasta, en ala kuuraamaan muodon vuoksi. Lattiat ja pinnat pyyhkäisen. Mutta jos on likaa ja pölyä, haluan sen kaiken pois.
Vanhan siivoan huolella, kaikki kaapit pesuaineella ja kettiöstä pinnat yms. kunnolla puhtaaksi. Samoin kylppärit jne. Eli en halua jättää asumisen jälkiä mihinkään. Ja samaa toivon siltä, jonka tilalle muutan.
Käytännössä n. 10 kertaa muuttaneena 50 % siivoaa hyvin, 30% kohtuullisesti ja 20% on possuja :D