Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaikuttaako huoli maapallosta lapsilukuusi?

Vierailija
13.01.2009 |

Heh, ehkä vähän kömpelösti muotoiltu kysymys, mutta olen miettinyt, vaikuttavatko ympäristöasiat siihen, kuinka monta lasta perheeseen hankitaan? Ajatellaanko luonnonvarojen riittämistä, saastuttamista, monen lapsen myötä myös kuluyuksen lisääntymistä? Miten teillä?

Itse tunnen ihmisen, joka olisi kolme lasta halunnut, mutta lapsiluku jäi kahteen, ja hän aina toteaa sen olevan ympäristölle parempi.

Toisaalta tunnen myös monilapsisia perheitä ja suuresta perheestä haaveilevia, jotka eivät näin ajattele ollenkaan.

Ja siis ihan ketään syyllistämättä kysyn :)

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelun aiheena oli maailman tila ja sanoin, että väestönkasvu on suuri ongelma. Tajusin ajattelevani, että muut ihmiset lisääntyvät liikaa, mutta minulla on siihen oikeus.. Kolmatta lasta yritämme.. Ei vaikuta lapsilukuun, mutta ymmärrän kyllä, että ehkä sen olisi aihetta vaikuttaa. Maapallon kannalta, vaikka Suomessa tosi pahasta väestökadosta kärsivällä alueella asunkin. Jokainen ajattelee omasta lisääntymisestään, että eihän se tämä yksi lapsi tai viisi lasta maailmaan vaikuta, mutta ne miljoonat muut?!

Vierailija
22/38 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja syy on se, että haluan lapsia ja nauttia heidän seurastaan. Mikään maapallon tila ei tule ikinä vaikuttamaan omiin valintoihini lapsiluvun tai minkään muukaan asian suhteen. Nautin elämästäni nyt, enkä halua ruveta murehtimaan tulevaisuutta pätkääkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tiedoksi ettei minulla kotona ollut mikään ekovanhempi, päinvastoin. Isäni etenkin lämmitti liian isoa taloa milloin milläkin, piti lattialämpöä surutta päällä jatkuvasti, omisti useamman auton, heitti kaikki jätteet paperia/pahvia lukuunottamatta samaan roskikseen ja osti punaista lihaa joka ikinen päivä. Haukkui "hippejä" jne.

Ihan omilla aivoillani aloin sitten muutettuani pois ottamaan selvää fiksummasta tavasta elää. Mikään ekoihminen en ole vieläkään, mm. syön lihaa ja ostan riistovaatteita, mutta paljossa olen myös onnistunut. Ja lapsia minulla+miehelläni on tosiaankin se yksi eikä enempää tule.

Vierailija
24/38 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toista lasta lähdimme yrittämään, mutta saimmekin 2. Eli meillä nyt 3 lasta. Ja siihen kyllä jää. Ei voi kaikkeen vaikuttaa täällä.

Vierailija
25/38 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos tulee joku iso katastrofi niin haluaisin että joku jälkeläisistäni selviytyisi. Tässä syy miksi en todellakaan rajoittele lapsilukua :D

Vierailija
26/38 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin mieluummin kasvattamaan näitä olemassaolevia lapsia (2) sillain, että ottaisivat ympäristön huomioon. Luultavasti lapsia ei tule lisää, mutta siinä painavat muut kuin ympäristösyyt.

Vierailija
27/38 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät voi kaikki paeta maaseudulle elämään ekologisesti yms. Johan tämä maa pysähtyy silloin kokonaan.

Ainut asia mikä suomessa lisää pakollista kulutusta, on tarkeneminen talvella. Korkea elintaso ei todellakaan ole pakollista ja jokainen voi halutessaan elää hyvinkin ekologisesti. Tätä voi olla vaikea käsittää jos asuu kaupungin keskustassa ja on tottunut ties mihin palveluihin, mutta erilaisiakin ihmisiä on. Tästä me netissä roikkuvat vaan emme tiedä kovinkaan paljon, sillä nämä ihmiset eivät pidä itsestään meteliä, eivätkä luonnollisestikaan näy telkkarissa saati että he käyttäisivät nettiä!!!

Vierailija
28/38 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin maalaisjärjellä ajateltuna, jos lapsia on kolme tai vähemmän, eihän se edes kasvata väkilukua...Kun niin iso osa ihmisistä ei nykyään tee lapsia ollenkaan, ja osa ihmisistä kuolee "ennen aikojaan" niin eikö 1-3 lasta vain pidä sen väkimäärän ennallaan?

Vierailija
29/38 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No herra mun jee... matikkapäitä. Kyllähän se jokainen tehty kersa lisää väkilukua, sillä lapsi itsekin saa jälkeläisi ja se saa ja se...

Tuossa tulikin jonkun näppikseltä se karvas "totuus" eli "ei vaikuta mun valintoihin maailman ja ympäristön tila, toimin kuten tällä hetkellä on paras". Tuollaista kirjoittava ei todellakaan ajattele kuin omaa napaansa, ei edes lastensa napaa. Sillä minkähänlaisen tulevaisuuden teet niille lapsillesi hillittömällä lisääntymiselläsi=jälkeesi jäävän kulutusvanan kasvulla? Ei sitten yhtään osata ajatella pidemmälle?

Vierailija
30/38 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla noin itsekäs ihminen?? Et siis yhtään välitä millaisella pallolla lapsesi saa kasvaa?

Tiesitkö, että on ennustettu makena juomaveden pulasta ko kolmenkymmenenvuoden päähän!! Niin paljon me ihmiset tätä palloa tuhotaan.

Ja vastauksena ap:n kysymykseen: kyllä vaikuttaa. Yhtään biolasta en aio hankkia. Minulla ei ole mitään pakottavaa syytä jatkaa geenejäni. Adoptio sen sijaan voisi mahdollisesti tulla kysymykseen.

Vierailija
31/38 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ajattelen tulevaa maailmaa, jossa lapseni tulevat elämään. Ja yleiseen keskusteluun ekoilusta otettakoon kantaa, että valitettavasti yksittäisen ihmisen teoilla ei täällä Suomessa ei taida valitettavasti juurikaan olevan vaikutusta ympäristön tilaan. Verrattaessa esim. Yhdysvalloissa, Kiinassa ja Intiassa elävien ihmisten toimiin.

Vierailija
32/38 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No herra mun jee... matikkapäitä. Kyllähän se jokainen tehty kersa lisää väkilukua, sillä lapsi itsekin saa jälkeläisi ja se saa ja se...

Kaksi vanhempaa tekee kaksi lasta, lisää väkilukua kahdella, mutta kun vanhemmat kuolee, niin miinusta tulee se kaksi. (2+2)-2=2

Lopputulos: ei lisäystä väkilukuun

Kaksi vanhempaa tekee kolme lasta. (2+3)-2=3

Lopputulos: lisää väkilukua

Voi olla täysin naisen logiikkaa, mutta näin mä olen tän pitkällä aikavälillä pähkinyt :D

Vierailija
33/38 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä luonto yrittää jo estää osaa ihmisistä lisääntymästä?

Vierailija
34/38 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meille tulee kolmas, on hänet adoptoitu.

Ja kakkoselle: ekoihmisiä tehdään valistuksella, ei synnyttämällä...

Vierailija
35/38 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 3 lasta ja lisääkin toivon.

Vierailija
36/38 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos tulee joku iso katastrofi niin haluaisin että joku jälkeläisistäni selviytyisi. Tässä syy miksi en todellakaan rajoittele lapsilukua :D

En halua enää kolmatta lasta, koska en haluaisi että niin moni lapseni joutuisi kärsimään.

Vierailija
37/38 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muun muassa, että jokaisen synnytyksen estäminen on hyvä teko. Kumma että kuitenkin itse katsoo olevansa oikeutettu elämään maan päällä.

Vierailija
38/38 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sinä teen kaksi lasta, näistä molemmat saavat kaksi lasta ja ne vielä kaksi - paljonko tulee, vaikka sinä ja miehesi heittäisittekin lusikat nurkkaan samantien? Jos vaihtoehtona on, että teette yhden lapsen, lapsenne päättää, ettei tee tähän maailmaan ensimmäistäkään jne. Logiikkasi on surkea - etkö näe, että mitä enemmän (ja mitä nuorempana) teet itse lapsia, sitä enemmän potenssiin X kasvaa tänne tuottamiesi jälkeläisten määrä.

Linkolasta: Linkola on sanonut, että on olemassa miinusmerkkisiä ja plusmerkkisiä ihmisiä. Joillakin on siis hyvää arvoa maailmalle, toisilla vain tuhoava vaikutus. Tuhoava on niillä kerskakuluttajilla, jotka lisääntyvät ja kuluttavat ja saastuttavat minkä ehtivät. Plusmerkkinen, rakentava, on toisinajattelijoilla, jotka yrittävät elää maltilla mutta samalla yrittävät saada tyhmien ihmisten toimintaa muutettua. Tämän logiikan mukaan Linkolalla on suurempi oikeus elää tällä pallolla kuin monella tämän palstan lukijalla.