Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oman lapsen ulkonäöstä

Vierailija
04.02.2010 |

Kyynel tuli aamulla silmään, kun pieni tyttäreni katsoi itseään peilistä ja kysyi että miksi hänellä on niin iso nenä ja kaikilla luokan tytöillä on niin pienet nenät.

Joskus aikanaan ajattelin, että mulla ei ole oikeutta hankkia lapsia tänne kiusattaviksi, jos he perivät mun klyyvarin. Kuitenkin lapsen saamisen halu voitti kaiken muun, ja nyt mulla on ihana tytär. Mutta tänäänkin tuli sellainen olo, että onneksi ei ole muita lapsia.

Itse olen kärsinyt nenästäni aina. Kouluaikana en voinut edes sanoa sanaa "nenä", sillä sen ääneen sanominen aiheutti suunnatonta ahdistusta. Vieläkään en kestä kenenkään katsetta, vaan menen paniikkiin, kun ajattelen että he katsovat mun nenää.

Mä arvaan, että täältä tulee kuraa niskaan niiltä, jotka eivät ole tällaista kokeneet eivätkä voi siten ymmärtää. Mutta hirveä suru mulla on tyttären puolesta. Tietenkään en sitä näytä, vaan sanon että hän on sievä tyttö ja ihmisillä on eri kokoisia neniä jne.

Itse olen miettinyt leikkausta, mutta jostain syystä en löydä sille oikeutusta koska se on perheen yhteisistä rahoista pois ja olen jo päässyt aikuiseksi tämän nenän kanssa. Eikä mun tarvitse enää ehtiä itselleni kumppania. Mutta jos tytär koskaan haluaa leikkauttaa nenänsä, raavin rahat vaikka mistä.

Traumansa kullakin:)

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttösi aistii sinun häpeän ja alkaa itse hävetä nenäänsä. Kun tyttö sanoo, että voi mmiksi minulla on niin suuri nenä tms. niin sano, että se on äidin perintö ja että se on komea persoonallinen nenä eikä mikään nökerö... Ja korosta kaikkia muita kauniita piirteitä hänessä, että hän arvostaisi niitä. minullakin on suuri ja vino nenä, mutta pidän itseäni silti kauniina. Kauneus tulee sisältä.

Vierailija
42/69 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nenä on hänelläkin aikamoinen. Hänkin on kärsinyt siitä, mutta kuinkas kävikään, vaikka monet pilapiirrokset on tehty, Meryl on erittäin suosittu ja rakastettu näyttelijä. Nenästä on tullut lähes tunnusmerkki.

Itsevarmuutta vaan.

http://www.simplystreepmedia.com/gallery/albums/appearances/2009/academ…

http://www.simplystreepmedia.com/gallery/albums/appearances/2009/academ…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukenut kaikkia vastauksia, joten ehkä joku on jo tämän saman sanonut... En todellakaan vähättele tänä ongelmaa. Itse ole koko pienen ikäni nauranut käsi suun edessä, koska hampaat ovat hirveät. Suun saa sentään kiinni, mutta nenää ei saa piiloon. Olen myös ehdottomasti sitä mieltä, että leikkauttamalla kannattaa korjata, jos siihen on mahdollisuus. Mietin tässä nyt vaan, miten tyttäresi siihen suhtautuu. Jos hän on epävarma nenästään ja näkee että ainoa ratkaisu on leikkaus. Lapsille ei kuitenkaan suoriteta nenäleikkauksia? Siitä se trauma saattaa tulla.

Ja tähän loppuun vielä, en ole koskaan nähnyt niin rumaa nenää, että olisin ajatellut ainoan vaihtoehdon olevan leikkaus.

Vierailija
44/69 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se vaikutta noin paljon elamanlaatuusi mielestani kannattaisi menna. Ota vaikka pieni laina ja maksele pois muutama vuosi vahitellen. Mielestani se EI ole itsekasta tai perheelta pois. Sina olet perheen tarkea jasen ja hyvinvointisi on tarkeaa. Tekisit sen lapsellesi - mikset sitten itsellesi?

Vierailija
45/69 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttäreni on perinyt mieheni pottunenän. Asia tulee varmasti häntä isompana harmittamaan (nyt 6v), mutta meistä vanhemmista hän on oikein kaunis ja nätti lapsi. Useasti häntä kehumme niin luonteestaan kuin ulkonäöstään ja pyrimme antamaan lapselle terveen itsetunnon, millä pärjätä tässä maailmassa.

Veljensä on ns. nätti poika ja välillä harmittaa tytön puolesta, kun tuntemattomat kehuvat vain veljeään. Itse yritän kehua siksi tyttöänikin kovasti ettei kokisi jäävänsä veljensä hurmaavuuden jalkoihin. Onneksi tyttäreni on luonteeltaan varsinainen ilopilleri eikä ole tainnut asiaan vielä huomiota kiinnittää.

Vierailija
46/69 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta selkeästi harva voi ymmärtää sen, että se ahdistus mikä mulla on ollut nenästäni jo vuosikymmeniä aiheuttaa sen, että en pysty puhumaan nenästäni. Pienenä stressasin jopa lauluja missä mainittiin nenä ja olin kerran jopa pois biologian tunnilta, jossa käsiteltiin nenää ja keuhkoja;(. En vain voinut mennä sinne, kun olin varma että kaikki katsoisivat mun nenää.

Kosmetologilla en voi käydä, kun en halua kenenkään koskevan klyyvariin, koska olen varma siitä että he ajattelevat että onpa kamala nokka.

Tyttäreni surressa nenäänsä olen vain todennut että toisilla on isompi ja toisilla pienempi ja että hänellä on kaunis hymy ja silmät. Mutta enempää en voi asiasta puhua.

Yksi hankala asia tähän liittyy myös. Tarvitsisin silmälasit, mutta en voi pitää sellaisia, sillä rillit korostavat nenää vielä entisestään. En tajua miten selviän töissä vuoden kuluttua.

Ja tuohon leikkaukseen. Minulla ei ole rahaa enkä saa sellaista summaa säästettyäkään. Ja miehelle en voi puhua asiasta. En vain voi puhua nenästäni kenellekään paitsi täällä anonyymisti.

Tyttösi aistii sinun häpeän ja alkaa itse hävetä nenäänsä. Kun tyttö sanoo, että voi mmiksi minulla on niin suuri nenä tms. niin sano, että se on äidin perintö ja että se on komea persoonallinen nenä eikä mikään nökerö... Ja korosta kaikkia muita kauniita piirteitä hänessä, että hän arvostaisi niitä. minullakin on suuri ja vino nenä, mutta pidän itseäni silti kauniina. Kauneus tulee sisältä.

Vierailija
47/69 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tissikompleksikin. Kaverit kiusasivat molemmista. Nyt aikuisena en enää edes muista että minulla on iso nenä ja ne pienet tissitkin ovat oikein mukavat, kun eivät ole liikkuessa tiellä. Sano lapsellesi joka kerta, kun hän kaunistelee nenäänsä, että sinä olet sisäisesti kaunis ja rakastan sinua juuri sellaisena kuin olet. Sitäpaitsi, nenäsi on yhtä söpö kuin äidilläsi.

Vierailija
48/69 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin ja koita saada leikkaus yleisen kautta. Sinulla on todella paha kompleksi nenästäsi ja se selkeästi rajoittaa elämääsi. Jos haluat siitä eroon, niin sinun on pakko puhua asiasta. Voi kun voisin auttaa sinua! Halit ja iso pusu nenällesi.

Vierailija
49/69 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan sitä, että jos menet nenäleikkaukseen, niin minkä viestin se antaa tytöllesi hänen samanlaisesta nenästään.. Sen jälkeen on aika vaikea kehottaa olemaan ylpeä erikoisesta, perintölahjana saadusta nenästä. Toisaalta voin kyllä ymmärtää tuntemuksesi, sillä minuakin on kiusattu ulkonäköön liittyvistä asioista, myös nenästä, mutta asia ei ole ollut ihan noin traumaattinen. Jos koet että nenä on todella epämuodostunut eikä vain persoonallisen näköinen, niin puhuisin asiasta varmaan myös lapsen osalta erikoislääkärille.

Todella ikävä tarina lapsena kaljuuntumisesta kärsineelläkin. Nuoret voivat olla niin julmia. Nykyään kun on kaiken maailman pipoa ja hattua joka toisella nuorella, niin siitäkin voisi saada persoonallisen asusteen, mutta ei "ennen vanhaan" kun muoti oli erilainen.

Vaikeaa on tasapainoilu sen välillä, että tukee lapsen persoonallista ulkonäköä muttei kuitenkaan jätä huomiotta todellista avuntarvetta.

Vierailija
50/69 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..Olitkin vastannut, ettet harkitse leikkausta. Olen samaa mieltä kuin moni muu, että sinun kannattaisi hakeutua juttelemaan tuosta elämääsi rajoittavasti kompleksista psykologille. Hän ei pakota sinua puhumaan heti, voit edetä omaan tahtiisi. Uskon että se olisi tärkeää myös tyttäresi kannalta, jos hän kohtaa kiusaamista nenästään, niin sinun on pakko pystyä puuttumaan ainakin siihen, vaikka muuten asiasta puhuminen olisikin mahdotonta. Psykologi on tavallaan yhtä anonyymi tyyppi kuin me täällä netissä.

Vierailija
51/69 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ollut kiusattuna siitä koko nuoruuden, kunnes muutin ulkomaille ja tajusin että jossan Amsterdamin katuvilinässä mun punainen tukka ja superkalpea iho ei ole yhtään mitään ihmeellistä. :)

Mut silti olen tosi pahoillani että lapseni on perinyt minulta punaiset hiukset. Hänellä on niin punainen tukka, että se todella erottuu, ja poikkeuksetta lähes jokainen ihminen, johon olemme törmänneet, on heti kättelyssä kommentoinut lapseni tukkaa. Mä ymmärrän kyllä, et se on hyvä aihe kevyelle rupattelulla, mut rasittavaa. Kaikki ei myöskään kommentoi hyvällä, mikä mua nyt aikuisena ihmetyttää suuresti. Luulis että tänä aikana jokainen on nähnyt sen verran erinäköisiä ihmisiä, ettei tommonen pikkujuttu kuin tukan väri hetkauttais mihinkään.

Vierailija
52/69 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas on kompleksi pienistä tisseistä ja aion ne suurentaa heti kun on varaa.

Tämä rajoittaa ihan normaalia elämää.

Vierailija
53/69 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän, mistä puhut nenäongelmasi kanssa. Olen kohta 40 ja kärsin yhä, päivittäin. Isoja neniä on momenlaisia. Nuo tuulen halkojat ovat ylväitä. Sitten on nykröitä. Ja iso joukko jotain siltä väliltä. Minullla on matala, todella leveä nenä joka on alkanut roikkua kärjestä. Minullla on korkeat poskipäät, korkea otsa ja lyhyt,matala ja todella leveä nenä. Kun hymyilen, se leviää entisestään ja koko naama vääntyy muodottomaksi. Yritän piilottaa käsillä hymyn piiloon. Pelkään tyttöjeni puolesta. 

En ymmärrä mitä psykologi auttaisi? Hyväksymään rumuudeen? Miksi se pitää hyväksyä? Valitettavasti elämme aikaa, jossa todellakin ulkonäkö ohjaa asioita tietoisesti ja tiedostamatta. Ne jotka kertoivat, etteivät katso kenenkään nenään, niin kertokaapa mistä saitte käsityksen jonkun vahvasta olemuksesta? No siitä pitkästä, voimakkaasta nenästä. Ja mitä minun nenäni viestii? Aina hauska savolainen, jota ei tarvitse ottaa vakavasti. Näitä mielleyhtymiä meillä on kaikilla. Mutta kun yhtymä ja oma persoona on ristiriidassa. Ja helkutti, omilla silmilläänkin näkee olevansa ruma!

Ja leikauksen hinta on yli 4000 euroa, eli ei sitä noin vain säästetä, eikä onnistumisesta ole takeita.

Vierailija
54/69 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2010 klo 10:25"]

Mä en ymmärrä miksei ihmiset korjauta ulkonäkövikojaan, jos ne niin kamalasti häiritsevät. Mieluummin sitten se leikkaus kuin vaikkapa uusi auto tai lomamatka. Vaikutus elämänlaatuun on paljon suurempi.

[/quote]

Todella typerä kommentti. Ei ole rahaa uuteen autoon, eikä lomamatkaan. Mun nenäleikkaus maksaisi 8000 euroa, lainaa en saa, eikä tuollaisia rahoja edes säästetä näillä tuloilla.

Vierailija
55/69 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelläkään ei oo varmaan yhtä isoa nenää kuin Timo Soinilla ja silti on pystynyt olemaan aika näkyvässäkin asemassa nenästään huolimatta.

Vierailija
56/69 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän ap:ta täysin! Mun oma nenä on epämuodostunut ja olen kärsinyt siitä lähes koko elämäni. Mulla ei ole kymppitonnia laittaa leikkaukseen ja julkisella puolella olen käynyt monta kertaa, mutta heidän mielestä se on vain kosmeettinen haitta, joten sitä ei leikata.

En ole kenelläkään nähnyt tällaista nenää kuin mulla ja tämä oikeasti vaikuttaa niin paljon itsetuntoon ettei sitä edes käsitä sellainen ihminen jolla normaali nenä on, oli se iso tai pieni.

Pientä osviittaa omasta nenästäni antaa tämä kuva, minkä netistä löysin: http://www.williamsfacialsurgery.com/photos/crooked-nose-02-front-before.jpg

Voin kertoa että en poistu kotoa jollei ole ihan pakko.

Vierailija
57/69 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 12:01"]

Mä ymmärrän ap:ta täysin! Mun oma nenä on epämuodostunut ja olen kärsinyt siitä lähes koko elämäni. Mulla ei ole kymppitonnia laittaa leikkaukseen ja julkisella puolella olen käynyt monta kertaa, mutta heidän mielestä se on vain kosmeettinen haitta, joten sitä ei leikata.

En ole kenelläkään nähnyt tällaista nenää kuin mulla ja tämä oikeasti vaikuttaa niin paljon itsetuntoon ettei sitä edes käsitä sellainen ihminen jolla normaali nenä on, oli se iso tai pieni.

Pientä osviittaa omasta nenästäni antaa tämä kuva, minkä netistä löysin: http://www.williamsfacialsurgery.com/photos/crooked-nose-02-front-before.jpg

Voin kertoa että en poistu kotoa jollei ole ihan pakko.

[/quote]

Minulla on aika samanlainen, ei ehkä noin täydellisen erilaiset sieraimet. Tätäkin nenää on julkisella korjattu, mutta samoin kuin sinä, myös minä joutuisin menemään yksityiselle. En aio enää korjauttaa nenääni, koska käsittääkseni juuri nenäleikkaukset ovat ne plastiikkakirurgian vaikeimmat. Aina voi tulla toiminnallisia ongelmia (esim. hengitystiet menee umpeen tai rusto alkaa kasvamaan uudelleen). Yksi, mikä auttaa, on silmälasit. Jos on riittävän voimakkaat kehykset, parhaimmassa tapauksessa se vie huomion pois nenästä.

Minun elämääni epämuodostunut nenä ei ole rajoittanut, mutta huomaan aika ajoin kadehtivani muiden normaaleja, suoria neniä.

Vierailija
58/69 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas on varsinainen perunanenä, joka korostuu erityisesti kuvissa. Oon saanut kuulla siitä vaikka ja mitä ilkeää kommenttia, mutta oon oppinut elämään sen kanssa. Sitäpaitsi teini-iässä se oli paljon pahemman näkönen, nykyään se ei näytä niin isolta suhteutettuna muihin kasvonpiirteisiin. Eräs saksalainen mies taas rakasti nenääni, joten makuja taitaa olla moneen lähtöön. Kauneus on katsojan silmissä! Olen varma, että joku pitää sinun ja tyttäresi nenää kauniina, niin varmasti minäkin pitäisin :)

Vierailija
59/69 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä auttaako, mutta minun mielestä kauneimpia ovat ihmiset, joiden ulkonäössä on joku 'vika'. esim. luokkani minun mielestä kauneimmalla tytöllä oli valtava nenä, mutta se vaan kaunisti häntä. tytölle pitää opettaa, että kauneus ei ole yhdestä nenästä kiinni!

ja joo, mulla nuorena ykkösongelma oli pituus (olen nainen, 181cm) ja järkyttävä akne. jälkimmäisestä pääsin onneksi eroon ja ensimmäistäkin olen alkanut arvostaa

Vierailija
60/69 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ole vahva ja sano tyttärellesi, että hän on maailman suloisin tyttö ja äidin ja isän silmissä kaikista kaunein. Voitte puhua siitä, että tämä teidän nenän malli periytyy siltä ja siltä mummolta/ukilta.... Ja näillä mennään. Ja että vaikka se tuntuu tyhmältä klisheeltä, niin oikeasti se sisäinen kauneus on kuitenkin se tärkein.

En sinuna nyt lähtisi omaa nenää leikkauttamaan tai hakemaan leikkausta julkiselta puolelta (voisiko sen saada, jos nenä matala - kulkeeko happi?? - ja se aiheuttaa kärsimystä ja ongelmia), vaan olisin vahvasti tyttären tukena. Sitten, jos lapsi isompana haluaisi leikkaukseen, säästäisin rahat vaikka pulloja keräämällä, ihan niin kuin sinäkin.