Millaiset vaunut kannattaa ostaa? (Sis. kiukkuista vuodatusta=
Kävimme tänään ekaa kertaa lastentarvikeliikkeessä ja lähinnä alkoi itkettää.
Ensinnäkin vaunut on järkyttävän kalliita. Toiseksi mä en tajua niistä mitään. Kolmanneksi ne on tosi rumia. Neljänneksi meillä on aika pieni auto, ja kaikki vaunut vaikutti kamalan isoilta.
Myyjääkään ei näkynyt ja mä lähdin menemään, koska mua otti päähän koko touhu. Taidan ostaa huutonetistä käytetyt, mutta millaiset?
Onko yhdistelmät siis sellaiset, jossa on vaunukoppa ja ne saa myöhemmin muutettua rattaiksi? Sellaiset varmaan olisi fiksut? Mitä muuta pitäisi tietää?
Miksi jotkut vaunut maksaa 700 euroa (Hartan) ja toiset vain 200 (Carena tms.)? Mikä näissä on suurin ero? Minkähintaiset on järkevät?
Kommentit (45)
Esikoiselle ostettiin ja oli paha paha virhe... Poika oli 3kk vanha kun piti viedä huoltoon, vikoja monta:
- 2:ssa renkaassa ei pysynyt ilma, piti jatkuvasti pumpata
- Jalkapeitteen vetoketju oli huonosti ommeltu kiinni ja alkoi irtoamaan
- turvakaari ei lukittunut paikoilleen
- rattaat olivat jotenkin vinossa, vasen puoli selvästi alempana kuin oikea.
Ainahan niitä maanantaikappaleita sattuu kaikilla valmistajilla mutta pari tuttua erehtyi myös ostamaan Borat ja heilläkin vaunut meni huoltoon ennenkuin lapsi oli puoli vuotias. Olivat myös todella todella raskaat työntää siinä vaiheessa kun lapsi jo istui, ylämäkeä työntäessä tuntui että kunto loppuu kesken. En suosittele, jos ostat työnnät kätesi kyynärpäitä myöten paskaan...
Varmaan se vauva osaakin hirveesti vaatia minkälaisilla kieseillä sitä lykätään :DD
Miehet ymmärtää tekniikasta. Sinä valitset niistä rotjakkeista kauneimman ja mies sovittaa sen tekniikkaan. Yleensä kannattaa ostaa 500-1000e hintaiset niin helpottuu elämä kummasti. Tietenkin käytettyjä kannattaa katsella myös jos hinta arvelluttaa.
Meilä ei ollut autoa joten mies kantoi vaunut 4km kotiin.
Rattaat joista saa selkänojan makuuasentoon, ja niihin sitten kantokoppa. Rattaat ovat kevyemmät, ja yllättävän monet yhdistelmävaunut ottavat jo kaksivuotiaalle päähän kiinni kuomustansa, kun taas rattaisiin mahtuu kolmevuotiaskin.
Kannattaa ostaa käytettynä.
Vastaukset helpotti tosi paljon pähkäilyjä.
Kiitos varsinkin sille ystävälliselle, joka linkitti huutonetistä niitä erilaisia vaunuja. Katselimme miehen kanssa kuvia ja päädyimme ainakin nyt siihen, että ostaisimme rattaat ja siihen kantokopan. Merkistä tms. ei ole tietoa, mutta onneksi meillä on vielä aikaa.
On nää lastentarvikkeet ihan kummallinen maailma, kun esikoista odottaa :-)
ap
Nro 18 tarkentaa vielä: kannattaa oikeasti ottaa sitten se pehmeä eikä kova koppa. Kovaa käytät hetken ja sitten säilöt nurkissa ja joudut kuitenkin ostamaan rattaisiin lämpöpussin. Pehmeästä saat helposti lämpöpussin etkä enää tarvitse muuta ostella.
Noissa pehmeissä kopissakin on tietysti eroja: esim. Emman (halpis) on ollut ainakin ennen surkean pieni vrt. esim. Teutonian pehmeään koppaan.
Ainakin pk-seudun kierrätyskeskuksissa tuntuu välillä olevan hyväkuntoisia rattaita edulliseen hintaan (alle satasella), esim. vanhoja Emmaljungan rattaita ja vaunuja. Lastenvaunuista ei yleensä välttämättä etukäteen tiedä, mikä on hyvä omaan liikkumistarpeeseen ym, joten ei ole yhtään hullumpi idea ostaa kestävää perusvaunua tai -ratasta halvalla ja vasta vähän myöhemmin se "vaativan vauvan" supertekninen ihmevempain, jos tuntee tarvitsevansa.
Mitä maksaa perinteiset vaunut?
En tiedä onko mun Oraksen vaunut vuodelta -88 enää käyttökunnossa.
t. iltatähteä odottava vanhus
Ensimmäisen ja toisen lapsen kassa meillä käytettiin carenan rattaita joihin olin ihan tyytyväinen. (melko isot, mutta renkaat sai helposti pois jos autoon tartti laittaa ja ne poistamalla oli rattaat pienemmät kuin monet muut.)
KOlmannelle ostettiin Teutonia Funit ja niihinkin olen ollut tyytyväinen, mutta on enempi kaupunki mallit kun nuo carenat. Carenat on kestänyt meillä hyvin ja on edelleen piharattaina (omakoti korvessa) ja teutoniat taas pelittää muualla. Kerittiin keskimmäisellä käyttää hetken aikaa emmaljungia kun lahjaksi saatiin, mutta ne oli niin kömpelöt että paljon liikkuvana luovuttiin niistä nopeasti.
joka odotat iltatähteä, minkä ikäinen olet? t. toinen iltatähti odottaja
ps.Tämäntyyppisiäkö tarkoitat? http://www.vaunuaitta.fi/tuotteet/lastenvaunut/brio/briohappy/
on käytettyjä rattatita paljon myynnissä. Katsohan sieltä...
Itse yritin pariinkin otteeseen myydä yhdellä lapsella olleita Teutonian Mistraleita (05vuosimalli)kaikilla mahdollisilla varusteilla. Hintapyynti oli 250, mutta ilmeisesti olis pitäny ilmaiseksi antaa pois, kun ei kellekään kelvannu.
Pidän ne mieluummin nurkissa, ku annan 900euron kärryt ilmaseksi. Kyllähän noille käyttöä on taas toivottavasti kohta... Olisin kyllä voinut investoida uusiinkin, mutta näillä nyt mennään.
Käytettyjen ostossa on tärkeä käydä katsomassa, ettei rattaita ole säilytetty kosteassa, esim ulkovarastossa. Ne homehtuvat helposti ja home ei lähde ikinä millään käsittelyllä pois. Siksi en huutiksesta uskaltaisi mennä ihan noin vaan huutelemaan...
sillä liikun lapsen kanssa paljon kävellen tai bussilla. Ehdottomasti parhaat vaunut mitä olen kokeillut, on Emmaljungan duo edge -yhdistelmät. Lämpimät, kevyet työntää, kapeat joilla mahtuu hyvin busseihin ja kauppoihin ostoksille.Iso tavarakori. Lisäksi ehdoton plussa on se, että vaununkoppa ja ratasosa ovat kaksi eri osaa, eikä mitään ahdasta koppa-tungettu-ratasosaan - viritelmää.Kankaat pestäviä.
joka odotat iltatähteä, minkä ikäinen olet? t. toinen iltatähti odottaja
ps.Tämäntyyppisiäkö tarkoitat? <a href="http://www.vaunuaitta.fi/tuotteet/lastenvaunut/brio/briohappy/" alt="http://www.vaunuaitta.fi/tuotteet/lastenvaunut/brio/briohappy/">http://www.vaunuaitta.fi/tuotteet/lastenvaunut/brio/briohappy/</a>
Mulla oli Brionkin vaunut mutta pidin Oran parempina ja kevyempinä työntää.
t: 41 v kun vaavi syntynyt
http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=125&toim…
Mitä maksaa perinteiset vaunut?
En tiedä onko mun Oraksen vaunut vuodelta -88 enää käyttökunnossa.t. iltatähteä odottava vanhus
Teutonian Mistralin vm 2005 ja ovat olleet hintansa väärtti. Kolmas syntyy tässä parin viikon sisään ja vaunut ovat kuin uudet. Eli kertahankintana tyyriit, mutta kun hinnan jakaa kaikkien kolmen käyttäjän kesken, niin eipäs se enää niin paha olekaan.
Minun silmääni vaunut on ihan priimakuntoset eikä tuo malli ole tässä viidessä vuodessa kovin radikaalisti muuttunut!
vaununkoppa ja ratasosa ovat kaksi eri osaa, eikä mitään ahdasta koppa-tungettu-ratasosaan - viritelmää.Kankaat pestäviä.
Ensinnäkin en voi tajuta, mitä iloa on säilyttää nurkissa joko ratasosaa tai vaunukoppaa. Lisäksi se tilavan vaunukopan joutuu normaaliautossa irrottamaan, kun haluaa sen mahtumaaan takakonttiin. Sellaisessa "kantokassi-tungettu-ratasosaan-viritelmässä se kassi voi olla paikoillaan ja rattaat taittuu pieneksi.
Toisekseen: koppavaihe ei kestä kauaa. Vauva on pieni. Miksi se tarvitsee maailman isoimman nukkumakopan? Miksi näiden ihmisten mielestä kantokassi on ahdas. Meillä se on ainakin ollut sopiva. Kantokassista poistettu se kova pohja n 6kk iässä ja käytetty sitten lämpöpussina. Muutenkin turvallisempaa, kun pussiin saa ne valjaat sisään. meillä ainakin lapset alkaneet liikkua, enkä olisi ilman valjaita uskaltanu enää nukuttaa...
mutta kun tää takuuvarmasti on viimeinen niin ei viitsisi maksaa satoja euroja. Tarvitaan siis vuoden verran.
t: se iltatähteä odottava
Olen käynyt ostamassa neljät vaunut muutamassa vuodessa, kun kaveri näki minulla niin halusi myöskin ja tutun tuttukin..kannattaa mennä liikkeeseen Tallinnassa, että saa takuun jne.
Toreillakin myydään ihastutavia vaunuja, tosi halvalla, mutta takuu puuttuu.
kun vauva kesällä syntyy. t. 33
ps. Meille tulee joko Bugaboo Cameleonit tai Teutonia Mistral S:t
Vauva varmasti meillekin viimeinen, joten siksi haluan panostaa vaunuihin nyt, kun vielä voi:) Perinteisiä makuuvaunuja en ottaisi niiden lyhyen käyttöiän vuoksi
http://www.lastenturva.fi/kauppa/product_info.php?products_id=416
Teutonia Timmyt voitti Kuluttaja-lehden testin. Kantokopassa käyvät myös vauvalle siis.