G: Yli 4kg: sokerivauva, yliaikainen vai normaali?
Tuolla jossain ketjussa taas heitettiin että isot vauvat ovat sokerivauvoja. Oma kokemukseni ei sitä puolla. Sokereita testattiin useasti kun vauvat olivat ultrien mukaan isoja, mutta mitään häikkää ei sokereissa koskaan ollut.
Eka lapsi 4035g ja 53 cm, syntyi rv 41+3
toka lapsi 4450 g ja 54 cm, syntyi 40+0 eli LA
Kommentit (53)
luokitellaan ns. normaalikestoiseksi silloin kuin se kestää 38 - 42 viikkoa. Tämän jälkeen vauva on yliaikainen. Esim minun vauvani joka syntyi 43+1 on hän ollut 8 pv yliaikainen.
syntyi 41+6. ja 41+5 ultrassa painoarvio 3800 g. sokereissa ei ongelmaa.
enää en usko ettei vauva muka enää kasva viimeisinä viikkoina!
(mulla toinen lapsi 3600g ja syntyi 40+4)
"Tutkimuksen perusteella turvallinen määrä glykyrritsiiniä on alle 500 milligrammaa viikossa. Tämä määrä saadaan noin sadasta grammasta puhdasta lakritisia."
jos on salmiakki koppa 250g. ja syö sen viikossa niin tuskin on ihan puhdasta lakua. mut onhan grammakin alle 500g,?
1.40+3 Poika 3980g 50cm, paastoarvoissa häikkää koko raskauden.
2.40+2 Poika 4270g 51cm, sokerirasituksessa yhden kymmenyksen heitto tunnin jälkeisessä arvossa, koti mittauksissa ei korkeita arvoja.(suklaa oli kylläkin intohimoni)
3.41+0 Tyttö 3830g 49cm, paastoarvo koholla, kotimittauksissa ei korkeita arvoja.
4. ?, sokerirasituksessa kaikki ok.
Kaikilta mitattu laitoksella sokereita ei häikkää.
Esikoinen syntyi rv 41+5 mitoilla 4175g ja 52cm.
Ei ollut sokerivauva. On edelleen isokokoinen (pituus +2-käyrällä, paino 0-käyrällä).
Kyllä vauvat tosiaan painoa kerää vielä LAn jälkeenkin mahassa jos vaan istukka on kunnossa.
Jos istukka ei enää kunnolla toimi niin lapsi voi laihtuakin ja nämä on niitä "yliaikaisia" jotka näyttävät siltä että on 2 numeroa liian isossa nahassa.
ap taisi ihmetellä kun jossain toisessa ketjussa todettiin että jos yli 4kg syntymäpaino niin sokerivauva. Sehän on vaan tyypillinen AV-toteamus, jolla joku rassukka haluaa pönkittää itseään panettelemalla toisia äitejä raskausmässyttäjiksi tms.
"Puhdas lakritsi" tarkoittaa ihan tavallista mustaa lakritsia ja siinä on 100 grammassa 500 mg tuota kirottua ainetta. Mitä tarkoitat tuolla että salmiakka tuskin on puhdasta lakua, eiväthän ne ole edes samaa ainetta?
ap taisi ihmetellä kun jossain toisessa ketjussa todettiin että jos yli 4kg syntymäpaino niin sokerivauva. Sehän on vaan tyypillinen AV-toteamus, jolla joku rassukka haluaa pönkittää itseään panettelemalla toisia äitejä raskausmässyttäjiksi tms.
minä en ole syönyt raskausaikana mitään makeaa ja olen ollut sellainen laiha luikero. Silti lapseni ovat olleet nelikiloisia. Ystäväni söi suklaata järkyttäviä määriä raskausaikana(ainakin minun näkökulmastani) ja hänen lapsensa olivat syntyessään pieniä.
että salmiakissa ja laksritsissa on juuri tuota glykyrritsiinia.
" Lakritsi ja salmiakki
Kohtuukäyttö. Lakritsin ja salmiakin sisältämä glykyrritsiini voi aiheuttaa turvotusta ja verenpaineen nousua ja runsas käyttö on liitetty ennenaikaisuuden riskin lisääntymiseen. Kohtuukäyttöä vastaa alle 50 g/kerta. Runsasta käyttöä vastaava määrä glykyrritsiiniä (yli 500 mg/viikossa) vastaa noin 250 g lakritsia viikossa."
eli glykyr.:ä on sadassa grammassa puhdasta lakritsia on noin 500 milligrammaa..
tarkoitin siis että laku harvemmin on pelkkää puhdasta. ja salmiakissa olisi siis vielä vähemmän?
niin onko äidin sokerit sit koholla?
vai voiko se olla kiinni äidin ruokavaliosta?
tunnen myös laihan ja liikunnallisen ja ei syö mitään herkkuja ja sai yli 4kilosen. tohon läskijuttuun.
mut mitkä oli äidin painot jotka sai noita "isoja" vauvoja? siis normi paino ennen raskautta?
3900 gr ja 52 CM, toka 4150 ja 53 cm ja nyt kolmas 4485 gr ja 54 cm...
ei mitään ongelmaa sokerin kanssa ja erityisesti tämän kolmannen raskauden aikana söin tosi terveellisesti enkä paljon mitään ns ylimääräistä...
joten isoja vauvoja mulla mutta ei todellakaan mitään sokerivauvoja!
on 4,5 kiloa. Eli siitä isompia tutkitaan mahdollisina sokerivauvoina.
Kaksi ekaa olivat himpun päälle neljä kiloa (rv41+1) ja vähän alle neljä kiloa (rv40+4). Viimeisin syntyi rv 40+1 ja painoi 4570g. Minulla ei ole ollut sokereissa häikkää koskaan odotusaikana eikä vauva ollut sokerivauva. Painoa raskausksissa on tullut n 12 kiloa, eli aika normaalisti käsittääkseni.