Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Yli 4kg: sokerivauva, yliaikainen vai normaali?

Vierailija
03.02.2010 |

Tuolla jossain ketjussa taas heitettiin että isot vauvat ovat sokerivauvoja. Oma kokemukseni ei sitä puolla. Sokereita testattiin useasti kun vauvat olivat ultrien mukaan isoja, mutta mitään häikkää ei sokereissa koskaan ollut.

Eka lapsi 4035g ja 53 cm, syntyi rv 41+3

toka lapsi 4450 g ja 54 cm, syntyi 40+0 eli LA

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen syntyi yli 2 viikkoa LA:n jälkeen, toinen (joka oli isompi vielä) syntyi LA:n tuntumassa, ei sokerit koholla kummassakaan raskaudessa.

Vierailija
22/53 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yliaikainen 41+1.

Missään tutkimuksessa ei epäilty vauvan olevan iso vaikka itse sitä neuvolan th.lle ehdotinkin.

Sokeri norm.raskausaikana mutta ison vauvan johdosta jouduin sokerirasituskokeeseen vauvan synnyttyä. Siellä arvot olivat sellaiset ,näin minulle sanottiin,että ovat normaalit mutta raskausajan sokereina olisi katsottu kohonneiksi.

RAskausaika oli stressaava ja söin erityisen paljon salmiakkia.

Kolme muuta lastani ovat olleet kukin nelikiloisia eli hyvän kokoisia ja myös yli.aikaisia. Tätä salmiakkihimoa ei muiden kohdalla ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta haluan silti kirjoittaa. Narahdin raskausaikana sokerirasitustestissä (paastoarvo just raja-arvo) ja tämän seurauksena jouduin koko raskausajan mittaamaan verensokeria säännöllisesti. Söin ja liikuin hyvin samalla tapaa kuin aiemminkin. Arvot olivat enimmäkseen normaalit, joskus vähän koholla. Synnytin "sokerivauvani" rv 39+6, vauva painoi 2980 g. Seuraavassa raskaudessa kieltäydyn sokerirasitustestistä. Huom. En tupakoi ja elän kaiken kaikkiaan terveellistä elämää.

Vierailija
24/53 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsellakaan ei ollut sokerit koholla, kun syntyi. Syntyi rv 41+0 ja oli 4220g ja 53cm. En pitä sitä sokerivauvana. Meidän suvussa kaikki vauvat on aina olleet yli 4-kiloisia syntyessän, joten en kyllä yhtään pienempää odottanutkaan syntyväksi, vaikka söin koko raskausajan aivan normaalisti (eli terveellisesti!). En siis syöpötellyt koko ajan jotain suklaata ja muuta sellaista rasvaista/sokeripitoista.

Vierailija
25/53 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

LA päivänä ja painoi 4460g. Ei koskaan ongelmia sokereiden kanssa. Esikoinen painoin 3710g ja syntyi viikko ennen la.

Vierailija
26/53 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pääsit sokerirasitukseen synnytyksen jälkeen? Minulle sanottiin vain, että seuraavassa mahdollisessa raskaudessa sokerirasitus tehdään.

*kyselee lisää tyhmiä, ja toivoo että joku vastaisi näihin ja niihin muihin tyhmiin kysymyksiin*

- pitäisikö minun itse ryhtyä noudattamaan heti raskauden alusta sokeritonta dieettiä?

- jos neuvola ei siihen ohjaa, niin mistä verensokeritestausliuskoja saa hankittua itse?

- onko hyvää vinkkiä, mistä löytyisi ohjeita sokerittomaan dieettiin?

- pitäisikö minun laihduttaa jo ennen raskautta+

T: Eräs aiempi kirjoittaja, jonka kuopus paino 4675g, syntyi tasan viikolla 42, painoa tuli raskaudessa 10 kg, BMI ennen raskautta 22, nyt 21.

yliaikainen 41+1. Missään tutkimuksessa ei epäilty vauvan olevan iso vaikka itse sitä neuvolan th.lle ehdotinkin. Sokeri norm.raskausaikana mutta ison vauvan johdosta jouduin sokerirasituskokeeseen vauvan synnyttyä. Siellä arvot olivat sellaiset ,näin minulle sanottiin,että ovat normaalit mutta raskausajan sokereina olisi katsottu kohonneiksi. RAskausaika oli stressaava ja söin erityisen paljon salmiakkia. Kolme muuta lastani ovat olleet kukin nelikiloisia eli hyvän kokoisia ja myös yli.aikaisia. Tätä salmiakkihimoa ei muiden kohdalla ollut.

Vierailija
27/53 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntyi 41+6. ja 41+5 ultrassa painoarvio 3800 g. sokereissa ei ongelmaa.

enää en usko ettei vauva muka enää kasva viimeisinä viikkoina!

(mulla toinen lapsi 3600g ja syntyi 40+4)

Vierailija
28/53 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummatkin lapset syntyneet 41+2 eka 4170g toka 4070g kummatkin 53cm itsellä bmi 22 ennen ja jälkeen raskauksien... oliskos jotenkin perinnöllistä tämä tasaisuus... siis eikä sokerien kanssa ongelmia!

Vierailija
29/53 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö 4255g ja 52,5cm. Syntyi rv 41+3.

Mulla bmi 20, koskaan ei raskausaikana pissassa mitään, mutta sokerirasituksessa kävin rv 36, kun huomattiin, että isohko vauva tulossa. Tulokset olivat tosi hyvät. Ja mitataanhan niitä sokereita vauvaltakin synnyttyään. Eli ei ollut sokerivauva meillä!

Vierailija
30/53 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino on suhteutettava pituuteen ja jos rakenne on roteva, sekin selittää painoa. Sitten katsotaan selittyykö iso paino pituudella, rakenteella tai muulla (turvotus tms).

Ja jos muu ei selitä, paino on lihavuutta (kuten sokerivauvoilla)

Meillä kuopus 4200 g ja 53 cm oli ihan sopusuhtainen, rv 41.3 syntyi.

Vierailija
31/53 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neljäs syntyi 39+3 4450g, ei sokerivauva kaiketi.

viides syntyi 39+2 ja oli 5300g ja sokerit tutkittiin, mutta ei sokerivauva. Sairaalassakin mitattiin vauvan sokereita ja normaalit.

Oma paino kans normaali. Raskauksissa tullu aina 14-17kg.

Vierailija
32/53 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viidennen lapsen joka oli 5300g pituus 56cm:) eli sopusuhtainen:)

Vierailija
33/53 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos syönyt herkkuja jne. niin onko verensokeri siis se mittari?

salmiakki ihan ei ole kielletyjen listalla. neuvolan lapussa sitä kehotetaan syömään vähemmän kun voi nostaa verenpainetta. ja nyt oli joku tutkimus että jos syö paljon aiheuttaa vauvalle jotain.

Vierailija
34/53 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt oli joku tutkimus että jos syö paljon aiheuttaa vauvalle jotain.

eli olin se joka söi salmiakkia paljon raskausaikana ja mietin huolissani että olenko tällä salmiakin syönnilläni aiheuttanut lapselleni pahaakin vauriota. on herkkä ja voimakas,paniikkiin yms.taipuvainen lapsi

Vierailija
35/53 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö 40+2, 4500g ja 43cm. ei sokerivauva.

Omat lapseni

tyttö 4115 g ja 52 cm, vko 40+5

poika 4350 g ja 54 cm, vko 40+2

Sokereita tarkkailtiin kyllä, sillä perheessä on diabetestä. Rasituksissa ei kuitenkaan ollut mitään, esikoisen kohdalla pari kertaa virtsassa oli sokeriarvot koholla.

Vierailija
36/53 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoa yliaikainen raskaus (2 viikkoa yli). Yksi lapsista syntyi jo viikon ennen laskettua aikaa ja oli vähän yli 3kg. Kaksi muuta siltä väliltä olivat n 3,5 kg. Mulla on siis raskauden kesto ja lapsen paino korreloineet ihan täysin. Oma paino synnyttämään mennessä on vaihdellut 65-70kg.

Vierailija
37/53 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pääsit sokerirasitukseen synnytyksen jälkeen? Minulle sanottiin vain, että seuraavassa mahdollisessa raskaudessa sokerirasitus tehdään.

*kyselee lisää tyhmiä, ja toivoo että joku vastaisi näihin ja niihin muihin tyhmiin kysymyksiin*

- pitäisikö minun itse ryhtyä noudattamaan heti raskauden alusta sokeritonta dieettiä?

- jos neuvola ei siihen ohjaa, niin mistä verensokeritestausliuskoja saa hankittua itse?

- onko hyvää vinkkiä, mistä löytyisi ohjeita sokerittomaan dieettiin?

- pitäisikö minun laihduttaa jo ennen raskautta+

T: Eräs aiempi kirjoittaja, jonka kuopus paino 4675g, syntyi tasan viikolla 42, painoa tuli raskaudessa 10 kg, BMI ennen raskautta 22, nyt 21.

yliaikainen 41+1. Missään tutkimuksessa ei epäilty vauvan olevan iso vaikka itse sitä neuvolan th.lle ehdotinkin. Sokeri norm.raskausaikana mutta ison vauvan johdosta jouduin sokerirasituskokeeseen vauvan synnyttyä. Siellä arvot olivat sellaiset ,näin minulle sanottiin,että ovat normaalit mutta raskausajan sokereina olisi katsottu kohonneiksi. RAskausaika oli stressaava ja söin erityisen paljon salmiakkia. Kolme muuta lastani ovat olleet kukin nelikiloisia eli hyvän kokoisia ja myös yli.aikaisia. Tätä salmiakkihimoa ei muiden kohdalla ollut.

itse en sinne ainakaan vapaaehtoisesti halunnut.

Kai sinne on ohjattu neuvolan tai jälkitarkastuksen myötä.

Vierailija
38/53 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos raskaus olisi 2 viikkoa yliaikainen, syntyisi lapsi rv 44+0.

Jos syntyy rv 42+0, ei ole päivääkään yliaikainen.

Yliaikainen EI ole heti lasketun ajan jälkeen vaan vasta rv 42 jälkeen.

Vierailija
39/53 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
40/53 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sokerivauva. Olihan tuo helppo ja tyytyväinen vauva, nukkui alusta asti jopa 5-6 tuntia putkeen. Ehkä hyvä ravintotilanne auttoi? Niin ja syntyi rv. 41+2.

Nyt odotan kakkosta ja kaipa tääkin on iso. Ainakin kokoarvion mukaan mentäisiin aika lähelle esikoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi