KUKA OIKEASTI käy kimppasaunassa kaverienkin miesten ja naisten kanssa?
Kommentit (102)
Alastomuus on ihan luonnollista. Hyvä se on lapsellekin opettaa pienestä pitäen.
Riippuu aikataulutuksista, illan ohjelmasta, porukan määrästä ja tuttuudesta sekä tietty saunan koosta.
Toisinaan sitten miehet lasten kanssa tai naiset lasten kanssa tai miten sattuu...
mä en laittas mun tyttöä vieraan miehen kans saunaan! yäk!
Ja murrosiän kynnyksellä se on epäluonnollista omien lastenkin kanssa.
Alastomuus on ihan luonnollista. Hyvä se on lapsellekin opettaa pienestä pitäen.
hei, alastomuus ON luonnollista mutta kukin kokee sen ihan omalla tavallaan.
Jos lapsi ei halua saunaan muitten kans, ei pidä pakottaa!
Itse en koskaan suostunut moiseen kun olin täyttänyt 5 vuotta.
Just viikonloppuna saunottiin kavereiden kanssa.
Ja me ollaan jo kymmenen vuotta järkätty työkavereiden kanssa pari sauna-iltaa vuodessa, ja ihan sekasin saunotaan. Ja nakuna. Hui!
On paljon kivempi viettää iltaa yhdessä, eikä siten, että ensin naiset saunovat tunnin ja sitten miehet neljä tuntia.
Mulla alkoi rinnat kehittyä alle kouluiässä ja se olis ollu mulle kauheeta mennä veljien/isin/vaarin kanssa saunaan, muista vieraista miespuolisista puhumattakaan!
En mennyt saunaan koulussakaan kun oli uintia.
Olin niin paljon muita kehittyneenpi vartaloltani. Lapselle se voi olla todella arka paikka!!!
Olen 41 v enkä ole koskaan kuullut, että joku käy oikeasti sekasaunassa!!! Joskus joku ulkomaalainen kysyi minulta asiasta ja sanoin hänelle tämän olevan urbaani legenda...
Siis tää ei ole todellista...teidän kaikkien on pakko olla provoja, eikö?
Esim. opiskeluporukassa on vakiintunut tapa saunoa kaikki yhdessä; johtuu ehkä osittain siitä, että miehiä on porukassa vain muutama, ja olisi tylsää eristää heidät kokonaan yhteisestä saunaillasta.
Monet kaveripariskunnat ovat alunperin tuttuja opiskelupiireistä, ja jos nyt joskus on yhdessä saunottu, ei se sen kummempaa ole myöhemminkään.
Joskus ollaan saunottu yhdessä ystävien kanssa myös ihan vain säästääksemme aikaa. Meillä esim. on tunnin saunavuoro, ja jos halutaan saunoa rauhassa, kannattaa mennä yhdessä. Lauteille mahtuu 4-6 hlö mukavasti. Just viime viikolla minä, mieheni, veljeni ja (naispuoleinen) ystäväni saunoimme yhdessä säästääksemme aikaa + voidaksemme viettää iltaa yhdessä sen sijaan, että oltaisiin jakauduttu naiset-miehet -porukoiksi.
Näin läheisten ystävien kesken / opiskeluporukassa en näe asiassa mitään seksuaalista tai muuten sopimatonta. Sauna on sauna. Jos tilanne koskaan tuntuisi miltään muulta kuin saunomiselta, se loppuisi siihen. Ymmärrän myös, jos joku ei halua osallistua tai ei periaatteessa ymmärrä asiaa omista lähtökohdistaan. Ei kannata kuitenkaan kuvitella, että yhteissaunassa käyvät ovat kaikki jotain outoja pervoja.
Just viikonloppuna saunottiin kavereiden kanssa.
Ja me ollaan jo kymmenen vuotta järkätty työkavereiden kanssa pari sauna-iltaa vuodessa, ja ihan sekasin saunotaan. Ja nakuna. Hui!On paljon kivempi viettää iltaa yhdessä, eikä siten, että ensin naiset saunovat tunnin ja sitten miehet neljä tuntia.
HYI!
Tiiätsä et joku AINA salaa tuijottaa sun pimppaa, perää ja tissejä?!
Kyllä sen sit tietää mitä tollasesta kehittyy kun KAIKKI paljastetaan.
Miks pitää olla sellanen exhibitionisti?
Ihan oikeastiko me elämme samassa kulttuurissa?
usein sekasaunassa, ei siinä mitään seksuaalista ole ollut.
Riippuu tietysti porukasta. Eikä minua haittaa, vaikka joku olisikin katsonut peppuani ja rintojani. Saa niitä katsoa, vaikkeivat erityisen olekaan.
Olen 41 v enkä ole koskaan kuullut, että joku käy oikeasti sekasaunassa!!! Joskus joku ulkomaalainen kysyi minulta asiasta ja sanoin hänelle tämän olevan urbaani legenda...
Siis tää ei ole todellista...teidän kaikkien on pakko olla provoja, eikö?
Kirjoitin juuri siitä, miten opiskelu- tai ystäväporukalla voidaan käydä sekasaunassa. Jatkanpa aiheesta vielä hiukan tämän luettuani.
Sekasaunominen täysin vieraiden kesken ON harvinaista Suomessa. Näin kerron itsekin ulkomaalaisille tutuille, joiden saunakäsitykset ovat pitkälti vääristyneet eroottissävytteisiksi.
Nyt täytyy kuitenkin erottaa perinteinen suomalainen saunakulttuuri ja ulkomaalaisten alastomuuskulttuuri toisistaan. Suomalaisille sauna on ollut pyhä paikka, jossa alastomuus on luonnollista, mutta EI seksuaalista. Monille ulkomaalaisille alastomuus sen sijaan on AINA seksuaalista. Ja näköjään monille suomalaisillekin, nykyään.
Lapsuudenkodissani saunottiin koko perhe yhdessä. Jos oli vieraita, saunottiin kuitenkin miehet ja naiset erikseen. Näin olen siis sen hahmottanut: kaikkein lähimpien kanssa voi saunoa yhdessä, mutta vieraiden kanssa se ei yleensä ole sopivaa.
Opiskeluporukassa näitä rajoja on ehkä tahallaankin hämmennetty. Ehkä siinä alunperin oli sellaista "hei, me uskalletaan" ajatusta taustalla, mutta se on vuosien varrella unohtunut ja muuttunut ihan vain sosiaaliseksi toimintamalliksi: ei jätetä ketään ulkopuolelle. Näinhän usein käy, kun naiset ja miehet saunovat erikseen. Silloin, kun mukana on ollut toimintatapojamme vierastavia ihmisiä, olemme järjestäneet esim. alkuun mahdollisuuden saunoa myös erikseen.
mennä vieraiden miesten kanssa saunaan. Ei ole mitään erityistä syytä.
niissä saunotaan kimpassa, eikä ikinä tullut mieleenkään että ois outoa. Ne jättää saunomatta keitä homma ujostuttaa.
Mä olen saunonut miespuolisten työkavereiden kanssa. Olis ollu helvetin tylsä saunoa yksin kun olin ainoa nainen. Ei siinä ollut mitään seksuaalista ja oltiin pyyhkeet päällä. Pesulla käytiin vuorotellen.
Onhan tuota tullut harrastettua, ihan alasti. opiskeluaikana varsinkin ja yhden orkesterin porukoissa. en kuitenkaan enää juuri innostuisi ajatuksesta.
rentoutua, mitä muuta ideaa tarvitaan?
Monille ulkomaalaisille alastomuus sen sijaan on AINA seksuaalista.
... saunassa, ja nehän on täällä sekasaunoja (säännöllisesti on myös naisten iltoja), ja mitään seksuaalista siinä ei ole. Ihmiset hikoilevat ja rauhoittuvat, ovat kuin itseensä kääntyneitä. En tiedä, vilkaiseeko joku mun tissejä, en tiedä, ei ainakaan huomaa...
mä en pysty vieraitten (enkä tuttujenkaan) miesten kans meneen saunaan. Naiset on eri asia.
Oman perheen kanssa, siis oma mies ja omat lapset.
Mun mielestä on räävitöntä sellaset yhteissaunat, ellei ole uikkareita tai pyyhkeitä kaikilla suojana.