Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvoja / kannustusta uusavuttomalle ruuanlaittajalle...

Vierailija
01.02.2010 |

Otsikko varmaan innostaa myös kivittämään, koetan kestää kuin nainen.

Eli tilanne on se, että minä olen ihan tumpelo ruuanlaittaja. Just syötiin taaperon kanssa ranskalaisia ja nakkeja. Mä olen kärsinyt pahasta masennuksesta ja olen nyt toipumassa. Haluaisin alkaa kehittää ruuanlaittotaitojani, mutta en oikein tiedä mistä aloittaa.

Mä osaan tehdä hyvää jauhelihaspagettikastiketta ja leipoa jotain. Siinä taitoni ovatkin.

Onko mulla kohtalotovereita? Mistä mä aloittaisin? Jaksaisiko joku vinkata jonkun helpon uuniruuan ja helpon keiton ja vielä helpon kanaruuan, mistä voisin aloittaa?

Lisähaasteena on ruokien suhteen tosi kranttu lapsi. Mutta jos oppisi edes tekemään jotain uusia herkkuja, niin ehkä se tästä.

HELP! Olen surkea kokkaaja! Myös jotkin puolivalmisteiden avulla tehtävät sapuskavinkit otetaan innolla vastaan.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta peruna-sipulisekoitusta pakastealtaasta, paista rasia marinoituja broilerisuikaleita ja sekoita perunasipulisekoituksen joukkoon voideltuun tai leivinpaperilla vuorattuun uunivuokaan. Kaada päälle ruokakermaa. Paista 225 asteessa uunissa tunnin verran tai kunnes perunat ovat pehmeitä. Meillä on iso perhe niin laitan isoon vuokaan 1 kg perunasekoitusta ja 400 g broileria, n. 5 dl ruokakermaa joista osa voi olla kevytmaitoakin. Vähennä määrä puoleen, jos et halua tehdä näin isoa satsia.

Vierailija
2/13 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita vaikka ihan makaroonilaatikosta. Lapset tykkää siitä ja on helppo tehdä. Googleta resepti.

Itse olin pitkään tumpelo ruuanlaittaja. Opiskelu aikana en tainnut kertaakaan keittää edes perunoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä superhelppo uuniruoka

Osta peruna-sipulisekoitusta pakastealtaasta, paista rasia marinoituja broilerisuikaleita ja sekoita perunasipulisekoituksen joukkoon voideltuun tai leivinpaperilla vuorattuun uunivuokaan. Kaada päälle ruokakermaa. Paista 225 asteessa uunissa tunnin verran tai kunnes perunat ovat pehmeitä. Meillä on iso perhe niin laitan isoon vuokaan 1 kg perunasekoitusta ja 400 g broileria, n. 5 dl ruokakermaa joista osa voi olla kevytmaitoakin. Vähennä määrä puoleen, jos et halua tehdä näin isoa satsia.

Vierailija
4/13 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai lainaa kirjastosta. Älä yritä liian vaikeeta ekoilla kerroilla. Opit kyllä ulkoa helpot arkiruoat kun niitä muutaman kerran teet.

Yks vinkki on, että noudata aluksi ohjeita suht tarkasti. Kun ruoanlaittotaidot kasvaa, voit alkaa säveltämään omiasi.

Vierailija
5/13 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apetit peruna- ja kasvissekoitus pussista, heitä ne kiehumaan ja lisäät kypsän jauhelihan/nakkeja/makkaraa, tietty liha- tai kasvisliemikuution ja pippuria liemeen.

Broilerin suikaleita ruskistat kevyesti, lisäät pari valkosipulinkynttä(murskattuna) lusikallisen tomaattipyrettä ja ruokakermaa.(itse käytän hunajamarinoitujasuikaleita)

Meillä lasten herkku on peruna-purjosipulikeitto:

Keität perunat(8-10) ja pienen purjon vihreät osat(pilko), vettä niin että perunat(palat) peittyvät, keitä kypsäksi, lisää puoli prk sulatejuustoa(tavallinen/paprika tai joku muu maku), t-lusikallinen suolaa ja prk ruokakermaa, soseuta(sauvasekotin) ja tarjoa. Peruna-purjosipulipussin(sisällön) voi myös kiehauttaa ja lisätä sulatejuuston ja ruokakerman-

Vierailija
6/13 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hyvä makaronilaatikon ohje, samoin Lasagnelevy-laatikossa.

Vierailija
7/13 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kalapuikot uuniin pellille, leivinpaperi alle, 220 astetta ja perunamuusii pulverista+ maidosta sillä aikaa

- perunat kiehumaan levylle 30 min ja nautitaan paistinpannulla paistetun naudanjauhelihan sekä tomaatti- ja kurkkusiivujen kanssa = lasten herkku

- nuudelit kattilaan 5 min kiuhautua ja nautitaan paistinpannulla paistetun lohen kera

- kanan/ broilerin kylkiviipaleet uuniin paistinvuokaan 220 astetta 30 min ja

nautitaan keitetyn riisin kera

t; kotitalous 10, emäntäkoulu käyty

-

Vierailija
8/13 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen jonka nimessä esiintyy Kotiruoka tai Martat tai vast ja noudata reseptejä aluksi tarkkaan. Opit kyllä nopeasti, ruuanlaitto on mukavaa ja palkitsevaa.

Voit käyttää puolivalmisteita, esim pakastettuja keittojuureksia, kiehauttaa ne ja sinulla on paljon mahdollisuuksia:

- lisää keiton sekaan tomaattimurskaa ja (valmiita) lihapullia

- ruskistettua jauhelihaa

- nakkeja tai lenkkiä

- ruskistettuja, marinoimattomia kanasuikaleita

Mausta mieleiseksesi (tomaatin kaveriksi aina vähän sokeria), kunnolla persiljaa päälle ja ruisvoileipä viereen. Kanan kanssa maistuu curry ja inkivääri.

Parempaa saat, jos ostat purjon, muutaman perunan, palan juuriselleriä, porkkanoita ja palan palsternakkaa. Kuori ja pilko ja keitä. Laita perunat viimeiseksi (kun muut juurekset ovat kiehuneet esim 15 min) ja anna kiehua vielä toiset n. 15 min. Tarkista että juurekset ovat pehmeitä ja tuunaa.

Keitän yleensä keitot kanaliemeen, on kevyemmän makuista ja kauniimman väristä kuin lihaliemi, mutta se on ihan makukysymys.

Vierailija
9/13 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä otan nämä visusti talteen :)

t:ap

Vierailija
10/13 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain iso paketti jauhelihaa, pilkottua kesäkurpitsaa, tomaattia,sieniä,paprikaa,sipulia mitä vai keksit.. kaikki sekaisin ja paistat pannulla.. tosi nopeaa ja hyvää!

Vierailija
11/13 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen mieltynyt Kropsua eväänä -blogiin. Tavallisia ruokia hyvillä ohjeilla, mausteetkin on kerrottu tl-mittoina.

Vierailija
12/13 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap, broilersuikaleiden tilalla voit käyttää paistettua jauhelihaa tai vaikkapa pieniksi pilkottuja nakkeja.

Sulla on oikea asenne ja halu oppia, joten varmasti myös opit. Älä ota stressiä, aloita helpoilla ja uskalla kokeilla, perusruokaa on aika hankala saada menemään täysin pilalle =)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä