Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mua ahdistaa vieläkin "sofien maailma" elokuva

Vierailija
01.02.2010 |

se kun äiti joutui valitsemaan kumpi lapsista saa elää ja kumpi ei. jos ei olisi valinnut olisi menettänyt molemmat lapsensa.

mua ahdistaa ihan hirveästi se ajatus. itsekin olen välillä miettinyt jos vaikka auto suistuisi veteen niin kumman lapsen yrittäisin pelastaa veden alta. olen niin huono uimaan että todennäköisesti hukkuisin itsekin, mutta valinta olisi ihan mahdoton ajatus. ja kuitenkin jotain pitäisi yrittää.

en tiedä miksi edes mietin tällaisia. mulla on hirveä kammo hukkumisesta yleensäkin.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja katson paljon elokuvia, mutta juuri naita elokuvia (siis sofien valinta ja pianisti - ja on pari muutakin) valtan kuin ruttoa!

En pysty katsomaan, ajatuskin vaantaa mahan sekaisin ja alkaa itkettamaan..

Terveisin, kahden tyton aiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sofian maailma (Sofies verden) on Jostein Gaarderin romaani filosofian historiasta, mutta samanaikaisesti kertomus 14-vuotiaan Sofian sijoittumisesta maailmanjärjestykseen aikuistumisen ohella. Kirja esittelee teini-ikäisen tytön saamien kirjeiden avulla filosofian historiaa antiikin filosofeista viime vuosisadan loppupuolelle asti."

Sofien VALINTA on se elokuva mistä tässä puhutaan. Meryl Streep.

Vierailija
24/36 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen pitää valita toinen? Kumman se valitsee ja millä perusteella?

En ole nähnyt, mutta kuulostaa jo sen verran ahdistavalta, etten taida pystyä katsomaan, Ainakaan juuri lapsen saaneena naisena - on vähän itku herkässä muutenkin...

Miksi pitää valita? Ei natsisaksassa tai pahuudessa ylipäänsä perustella paljon pahuutta. Mitä pahemmalta toisesta tuntuu sitä parempi sille pahuuden tekijälle.  Ei valitse kumpaakaan kunnes uhkaavat tappaa molemmat , sitten valitsee vanhemman pojan, ehkä ajatteli että selviää paremmin hengissä rankasta keskitysleiristä.

Vierailija
25/36 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on Sofian valinta eikä maailma, mistä ap puhuu. 

Vierailija
26/36 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella vanhemmalla on suosikkilapsensa, mutta sehän on tabu.

Vierailija
27/36 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei olis vaikea valita.

Vierailija
28/36 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nasse-propagandaa. Ei kannattaisi ottaa niin tosissaan.

Vierailija
29/36 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä sille lapselle sofian valitsemalla lapselle tapahtui leirin jälkeen? kuoliko sekin, josta sofia ei luopunut?

Vierailija
30/36 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AHDISTUSHULLU TAAS VAUHDISSA

Vierailija
31/36 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistava elokuva, kannattaa katsoa!

Ja muistuttaa itseään, että fasismi, natsismi ja rasismi ovat pelkkää pahuutta. Suurin osa ei toki muistutusta tarvitse, mutta osa sitä enemmän.

Ei yhtään ääntä fasisteille ensi vaaleissa.

Vierailija
32/36 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loistava elokuva, kannattaa katsoa!

Ja muistuttaa itseään, että fasismi, natsismi ja rasismi ovat pelkkää pahuutta. Suurin osa ei toki muistutusta tarvitse, mutta osa sitä enemmän.

Ei yhtään ääntä fasisteille ensi vaaleissa.

Mikä puolue on fasistipuolue? Vasemmisto?

Vierailija
33/36 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitä sille lapselle sofian valitsemalla lapselle tapahtui leirin jälkeen? kuoliko sekin, josta sofia ei luopunut?

En ole nähnyt elokuvaa, mutta olen lukenut kirjan. Myös poika kuoli, mutta en enää muista, mihin. Ja kirjassa tuo pojan valitseminen perusteltiin nimenomaan sillä, että Sofie ajatteli hänellä olevan paremmat mahdollisuudet selvitä hengissä.

Vierailija
34/36 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuvassa tuo kohtaus on kamala. Äiti ei sano mitään lapselle. Huutaa vaan, että ottakaa pieni tyttöni. Jotenkin se ja lapsen pelokas ilme läpi koko kohtauksen on kamalaa.

Mietin, että kohtaus olisi katsojalle helpompi, jos Sofie sanoisi lapselle, että äiti rakastaa sinua tms. Mutta yhtäkkiä lapsi onkin kuin ilmaa.

Vierailija
35/36 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta muistan joskus teininä, kun jotkut koulukaverit sanoivat, että Sofian maailma - siis nimenomaan Sofian maailma -kirja - oli ahdistava.

Luin sen sitten itse, enkä nähnyt siinä mitään ahdistavaa.

Onko täällä ketään, joka piti sitä ahdistavana aikoinaan?

Vierailija
36/36 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sofian maailma (Sofies verden) on Jostein Gaarderin romaani filosofian historiasta, mutta samanaikaisesti kertomus 14-vuotiaan Sofian sijoittumisesta maailmanjärjestykseen aikuistumisen ohella. Kirja esittelee teini-ikäisen tytön saamien kirjeiden avulla filosofian historiaa antiikin filosofeista viime vuosisadan loppupuolelle asti."

Taidan olla selvästi aika kieroutunut paskiainen, kun repesin ihan kunnolla tälle. Sofian Maailma ja Sophien Valinta ovat HYVIN erilaisia leffoja. Noh, pelot ovat erilaisia meillä jokaisella :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi