Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painoindeksin mukaan "lievä ylipaino" ja silti olen hoikan näköinen. Täh?

Vierailija
01.02.2010 |

Oon miettinyt, että ehkä se painoindeksi ei kuitenkaan kerro ihan kaikkea lihavuudesta. Minulle monet sanovat, että ei sun tarttis laihduttaa jne. Ja näytän jopa omasta mielestäni hoikalta, kun katson peiliin. Silti mulla on lievä ylipaino painoindeksin mukaan. Hassua. Laihdutan nyt joka tapauksessa, mutta jos painan sen verran, että bmi on noin 20, näytän ihan nälkiintyneeltä anorektikolta. Outoa. Mitä mieltä olette, asiantuntijat ja muut?

Kommentit (103)

Vierailija
1/103 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mulla vatsamakkara, siksi laihdutan. -ap

Joko sulla on vatsamakkara ja et ole hoikannäköinen (vatsamakkara harvoin saa hoikannäköiseksi) tai sitten olet hoikannäköinen ja vatsamakkara on vaan subjektiivinen käsitteesi pehmeästä vatsastasi?

Vierailija
2/103 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla mitoilla olet ihan normaali. En nälkäkurki, mutta et mitenkään niin huomattavasti ylipainoinen, että siitä olisi terveydellistä haittaa. Siksi todennäköisesti myös näytät hyvältä, varsinkin, jos osaat pukeutua oikein ja sinulla on hyvä ryhti.

Puhun omasta kokemuksesta. Taustallani on kymmenien kilojen painonpudotus, ja parhaimmillaan, liki 40 kg hoikistuneena, mittani olivat 169 cm / 74 kg. Painoindeksi oli n. 27, eli lievä ylipaino. Näytin omasta JA muiden mielestä tosi hyvältä. Valokuvat ovat todisteaineistoani... Näytin terveeltä, hyvinvoivalta ja liikunnalliselta, mikä oli tottakin, sillä liikuin kunnolla 5-6 kertaa viikossa ja söin fiksusti. Ulkonäkö on nimittäin muutakin kuin kiloja, ja esim. liikunnallisuus ja ruokavalio näkyvät ihmisen kokonaisvaikutelmassa.

No, nyt toki tunnustan vatsalleni kertyneen makkaran, painanhan taas paaaaljon enemmän kuin tuolloin... Muista sinä nauttia olostasi, äläkä liikaa stressaa laihdutuksesta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/103 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

riittää kun vilasee peiliin ja katsoo näkyykö vatsalihakset. Jos näkyy niin prosentteja on noin 10. Sitä vähemmän mitä enemmän näkyy. Vatsalihasten kunnosta ja voimasta näkymä ei kerro mitään. Huonokuntoisellakin voi siis näkyä vatsalihakset. Monilla rasvaprosentti on sairaanloisen korkealla sokerin ja vehnätuotteiden jatkuvasta käytöstä. Näette peilistä oletteko liian lihavia, jos lihakset erottuu ette ole ja jos ei erotu olette. Yksinkertaista. Korkeasta rasvaprosentista voi päätellä missä kunnossa sydämenne ja verisuonistonne on. Muutos kannattaa tehdä.

Kestävyysurheilijanaisella rasvaprosentti 15 olisi ihan jees, 10 hälyttävän alhainen. Tavallisella naisella, joka harrastaa kevyttä ja miellyttävää liikuntaa 10 kertoisi lähinnä syömishäiriöstä. Normiprosentti olisi about 25.

Mutta en kyllä tosiaan ihan hirveästi tuota BMI:tä katselisi, ne raja-arvot tuntuvat olevan aika tapauskohtaisia. Itse olin alimmillani BMI 20,6 jolloin kuppikoko oli AA, rasvaprosentti n.16 ja kylki-, solis- sekä lonkkaluut selkeästi näkyvissä. Painoindeksin mukaan olisin kuitenkin voinut laihtua vielä seitsemän kiloa olematta alipainoinen. Samaa mietiskelin nyt missikisojen aikaan: mittani olivat samat kuin minua kymmenen kiloa kevyemmällä naisella.

Vierailija
4/103 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan kritiikittömästi moisia lukuja tuijotella

lihas painaa enemmän kuin läski

Vierailija
5/103 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mulla vatsamakkara, siksi laihdutan.

-ap

Vierailija
6/103 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli et näe totuutta. Jos et ole huippu-urheilija, joka on lihasta täynnä, niin jos olet ylipainoinen niin sitä olet, vaikka voissa paistaisi.

Vierailija
7/103 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole onnellinen, että säolet tyytyväinen mittoihisi.

Vierailija
8/103 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoin pikku hiljaa vuosien mittaan lievän ylipainon puolelle, mutta tunsin silti olevani hoikka ja kampauspeilistä varmaan näytinkin siltä, eiväthän hartiani leventyneet. Pukeuduin samoin kuin ennenkin, vain numeroa isompiin. Isojen tyttöjen puolelta ei missään vaiheessa tarvinnut vaatteita hakea ja farkkujakin käytin. Ja minusta käytettiin edelleen sanaa hoikka.

Silti olin iso. Huomasin sen vasta kun erään toisen projektin yhteydssä aloin laihtua ja laihdutin sitten määrätietoisesti loput päästäkseni painoindeksiin 23, joka ei mikään riuku ole sekään. Nyt huomaan, että olen selvästi eri näköinen, hoikempi. Nyt minulla on rintojen alla vatsassa tasainen alue eikä tynnyriä, kuten ennen. Vaatteet istuvat paremmin ja käytän tietenkin jälleen pienempää kokoa.

Vierailija
9/103 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta, ap:lla tosiaan on vähän ylipainoa, ei tarvitse laihduttaa kuin pari kiloa niin varmasti on jo ok. Ja ei, en ole itse mikään anorektikko, olen samanpituinen kuin ap ja painan 63kg. Mielestäni siinä on vähän liikaa, mutta olen jo 40v, niin olen tässä suhteessa jo armollinen itselleni ;). Mutta pidän kyllä siitä huolta että ylipainon puolelle ei koskaan saa mennä.

Vierailija
10/103 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat ihmiset tuijottaa vaan sitä vyötärön ympärystä ja jos ei ole siinä kauheaa taikinaa on hoikka, vaikka totuus olis toisenlainen.

Vierailija
11/103 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. lihas painaa enemmän kuin läski

2. neste (= suolanen ruoka) kerää painoa kehoon

3. isot luut painaa (kehonrakenne ratkaisee)

4. isot tissitkin on painavia

t. bmi 24, kurvikas mutta lihaksikkaan hoikka

ps. mees ihan huvikses mittaamaan rasvaprosenttis...

Vierailija
12/103 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutaman sadan gramman (max. 500 g muistaakseni) painon!

Näin meille kerrottiin UKK instituutissa kuntokurssilla :)

Vierailija
13/103 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite olen tyytyväinen peilikuvaani/lihasten näkymiseen ym, mutta esim jos täällä mittoja mainitsee niin tulee järjetön huuto kummonen veltto läski on. Kyllä av-raati tietää.

Av-raadista huolimatta uskon enemmän omia tuntemuksia ja peilikuvaa.

Vierailija
14/103 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on erittäin kapeat hartiat. Siro yläosa saa monet luulemaan, että olen hoikka, vaikka oikeasti taiteilen ylipainon rajoilla.

Vierailija
15/103 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut läskiä yhtään. Olin hoikka, lihaksikas, harteikas ja rintava. Mutta annas olla raskauksien jälkeen : 161 cm /57 kg ja vieläkin on löllöä. Vielä ainakin 2 kg pitäisi saada pois.

Vierailija
16/103 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen sua 17 senttiä pidempi.

Mutta mulla on leveät hartiat ja isot tissit (ja pojan lantio) ja ihmiset pitää mua usein "isona", vaikka olen laiha. Minustakin hartoiden leveys tuntuu olevan se merkittava tekijä.

Vierailija
17/103 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja painan 68kg ja olen todellakin ylipainoine ja löllöä löytyy VAIKKA treenaan salilla, eli lihastakin on. Mulle sopiva paino on 58-60kg.

Vierailija
18/103 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihmettelen, jollei ap huomaa ylimääräisiä kilojaan. En ole "omenalihava", joten minullakaan ei ole mahaa juurikaan ja tuttavat pitävät hoikkana. Pukeudun usein aika kapeisiin housuihin ja tunikoihin, jotka peittävät lantion (joka ehkä selittää, etteivät tutut huomaa niitä kiloja). Silti erityisesti reisissä ja lantiolla on ihan selkeästi ylimääräistä. Viiden kilon kuluttua ei niinkään.

Vierailija
19/103 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvittelin asiaa ja totesin, että seistessäni jännitän aina vatsalihaksia, joten näytän hoikalta. Oikein kun päästän vatsan löysäksi eteen niin eipä tarvii ylipainoa enää ihmetellä....

Vierailija
20/103 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

läskit kertyvät jalkapohjiin. Kengät eivat mahdu jalkaan. Muuten olen hirveän laiha mutta ne läskit jalkapohjissa.. Pakko pitää kumisaappaita myös sisätiloissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän