mitä ajattelet jos tuttusi antaitsi lapselle etunimeksi saman kuin lapsesi 2 tai3nimi?
itse en muista kenekään toisia nimiä. siis joku joka on jo serkun tai kaverin tms. lapsella. entä sisaruksesi lapsella oleva jo?
Kommentit (26)
Jos oikein läheinen ystävä tai lähisukulainen antaisi saman ETUnimen, voisin pitää tätä outona. Jos kyseessä taas tuttu, en kummastelisi edes saman ETUnimen antamista, puhumattakaan nyt toisista tai kolmansista nimistä.
tuli vaan mieleen kun tässä itse mietitään nimiä ja sit tuli mieleen aijoo sen lapsella on kyllä siinä rimpsussa se nimi. itseäni ei siis haittasi tälläinen, mutta tuli taas mieleen että meitä on moneksi.
Monesti nimet ovat olleet mietinnässä jo pitkään, vuosia tai vuosikymmeniä (esim. halutaan antaa oman isoisän nimi omalle lapselle), ja jos joku on juuri antanut sen omalle lapselleen etu-, toka- tai kolmanneksi nimeksi, niin mitä sitten? Ei nimiä omisteta.
Meillä nimittäin on toiset etunimet annettu vähän uskaliaammin kuin ensimmäiset.
Mutta tosiaan, nimiä ei kukaan omista, ja noita toisia ja kolmansia etunimiä eivät välttämättä tiedä tai muista muut kuin ihan lähimmät ystävät ja sukulaiset. En minä ainakaan ajatellut lapsia nimetessäni, että mahdollisesti loukkaisin jotakuta, jonka lapsella on yhtenä nimenä sama nimi, jonka tahdon antaa lapselleni.
heidän lastensa nimiä välttelen, mutta kaverien lasten nimet on "vapaata riistaa". Minulla on ollut kaksi lempinimeä jo lähes 10 vuoden ajan. Sattumoisin vain meillä on tämä lastensaanti vähän haasteellista, joten en ole kumpaakaan saanut vielä käyttöön, vaikka kaverini tietävät mitkä nuo nimet ovat. Molemmat nimet löytyvät kaverieni lapsilta toisina niminä (antaneet 2v sitten molemmat, joten tiesivät ajatuksistani ennen valintaansa). En ole sitä mieltä, että nuo nimet olisivat jotenkin "minulle varattuja", koska olen aiemmin sanonut, että ne lapsilleni haluan mahdollisesti laittaa, mutta eivät ne mielestäni ole myöskään ystävieni lapsille varattuja. Meillä nyt vain sattuu olemaan erittäin samanlainen maku.
kuin meidän muutaman vuoden vanhemmalla lapsella, kysyi kyllä ensin, että haittaako teitä. Serkku piti nimestä ja kysyi jo heti lapsemme synnyttyä kun nimi oli annettu, että jos heille syntyy vauva, joka on ihan tuon nimen näköinen, niin saako antaa. Ajattelin, että sen verran vähän ollaan tekemisissä ettei pikkuserkuille tule nimestä ongelmaa.
Nyt sukujuhlissa välillä aiheuttaa sekaannuksia, että kummasta lapsesta puhutaan. Asutaan kuitenkin sen verran kaukana, että nähdään kerran pari vuodessa eli ei tämä elämää mitenkään haittaa.
Toisista tai kolmansista nimistä en ajattelisi mitään, nimi on kuitenkin niin henkilökohtainen, että jos sama nimi nyt sattuu tuntumaan lapselle sopivalta, ei tutun tai naapurin lapsen sama nimi voi olla este.