Hiilariton ruokavalio, mitä vaaroja siinä oikeasti on?
Meinaan aloittaa kokeilemaan koska ystäväni on todella hoikistunut sen myötä, mutta mitä vaaroja sitten voi olla? kun aina joku varoittelee niistä?
kaikki kokemukset ko dietistä otan mielenkiinnolla vastaan :).
Kommentit (25)
mutta käsittääkseni osa karppaajista syö tosi vähän hiilareita, edes kasviksia ja korvaa ne lisäämällä paitsi rasvaa, myös proteiinia.
Mä en ainakaan ole lisännyt proteiinin määrää yhtään sen isommaksi kuin "normaalilla" ruokavaliolla ollessani. Ainoa muutos on se että hiilarien (peruna,pasta) tilalle on tullut isot määrät kasviksia. Ja ilmeisen hyvin saan kuituja niisät koska p***a lentää :).
Jätin myös kevytrasvat ja öljyt pois ja siirryin oikeaan voihin.
Ja painoa sen kuin vaan tippuu....
minä syön lautasmallin mukaan ja pidän annoskoot kohtuullisina. Se paino ei edes ole päässyt nousemaan alunperinkään...
Mä en ainakaan ole lisännyt proteiinin määrää yhtään sen isommaksi kuin "normaalilla" ruokavaliolla ollessani. Ainoa muutos on se että hiilarien (peruna,pasta) tilalle on tullut isot määrät kasviksia. Ja ilmeisen hyvin saan kuituja niisät koska p***a lentää :).
voivat johtaa syömishäiriöön, tästä olen kuullut ihan faktaa. Karpatessakin pitää huolehtia siitä, että ravinnosta saa riittävästi kaloreita. Ei kai karppaamisessa muuten mitään niin vaarallista ole. Kolesteroliarvoja kannattaa seurata mikäli suvussa on sydänsairautta, jos alkaa tyyten voita ja punaista maitoa käyttämään.
Itse olen sairastanut anoreksiaa ja silloin ruokavalio oli aika karppimaista, paitsi että rasvatkin jätin lähes kokonaan pois.
että liika proteiini on pahasta (rasittaa elimistöä), runsaasta eläinrasvan käytöstä on tutkimuksissa ollut haittaa ja jos hiilareita on ruokavaliossa vähän niin kuitujen saanti on vaikeaa. Ja tietty vitamiinienkin, jos kovin karsii kasvisten syöntiä. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että ilman valkoisia jauhoja, sokeria ja perunaa pärjää kyllä.
Jos otetaan vertailuokohdaksi esim. välimeren ruokavalio, joka on tutkitusti terveellisimmästä päästä, karppaus eroaa siitä aika paljon. Välimeren ruokavaliossa esim. eläinrasva ja punainen liha on vähäisellä käytöllä. Karppauksessa tärkeitä osia ruokavaliota. Jos karppi jättää pois valkoiset jauhot, perunan ja sokerin, se on aina plussaa, samoin kuin kasvisten syönnin lisääminen. Tämä on oikein suositeltavaa normiruokavalioon verrattuna. Mutta tyhmää on jättää hedelmiä syömättä ja kuidun saanninkin kanssa on vähän niin ja näin. Eli jos oikeasti haluaa superterveellistä ruokavaliota, lähes kasvisruokavalio on oikea valinta, ja siihen kuuluu myös hyvät hiilarit. Näin myös tutkimukset osoittaa kerta toisensa jälkeen.
Lisäksi uskon, että jossain vaiheessa rupeaa kropat prakaamaan niiltä karpeilta, jotka puhuvat vihanneksista, mutta käytännössä ja kiireessä ruokavalio on vähän sitä sun tätä, niin kuin meillä kaikilla tuppaa syöminen lipahtamaan, varsinkin alkuhurahduksen laannuttua. Sitten syödään iltapalaksi naudanlihaa ja raejuustoa ja kanamunaa tms., niin kuin joku karppi ylpeänä hehkutti. Tollasesta ei kyllä taatusti hyvää seuraa ajan myötä.