Mitä asiaa itsessäsi/perheessäsi joudut aina selittämään?
Minä saan kertoa välillä ventovieraillekin, että meillä on uusperhe. Lapsia on sen verran monta, että heidän määräänsä ihmetellään ja kysellään, ovatko kaikki omiani. Myös esim. neuvolassa pitää selittää oma elämäntilanne erilaiseksi kuin mitä se siellä koneella näyttäisi olevan (siellähän näkyvät siis vain synnyttämäni lapset).
Kommentit (128)
-Miksi emme avioituneet kirkossa/viettäneet häitä?
-Miksei lapsiamme(9kpl) ole kastettu, vaikka me vanhemmat kuulumme kirkkoon?
-Olemmeko lestoja, kun meillä niin monta lasta?
Ja tämä on vakio: Miten ihmeessä jaksatte kaikkien lasten ja eläinten kanssa???
- toisen lapsen nimeä
- sairauttani
- miksi en ole töissä vaikka lapset ovat jo koululaisia
- asunnon pienuutta
- vuokra-asumista
- kaksikielisyyttä
sukulaiset.. TOinen lapsi koulussa ja toinen tarhassa osa-aikaisesti, menee syksyllä eskariin. Ja minä siis kotona. Se on täysin käsittämätöntä. Naapuritkin tätä paheksuvat :)
Kiitos näiden utelijoiden minullakin kesti pitkään hyväksyä rarkaisuamme, nyt olen asian itselleni hyväksynyt ja onnellinen. :)
ja ne syntyivät "kahden sarjoissa" kuuden vuoden ikäerolla, meitä luultiin uusperheeksi. Vanhimmalta tytöltä naapuri oli kysellyt, että onko teillä kaikilla sama isä?
2 lasta oli ok, mutta kolmannen jälkeen meille sanottiin useasti, "ettehän te enää tee". Miehen lähisukulaiset siis...
Nyt odotamme kuudetta lasta, mutta kukaan ei vielä tiedä...kiva kuulla kaikki törkeät kommentit!Onneksi on ihaniakin ystäviä, jotka aidosti ovat mukana elämässämme.
Ei siis olla mitään uskovaisia, molemmilla vakkarityöt ja ok-talossa reilusti tilaa. Miksi me ei saatas tehä lapsia? Itse ne ollaan aina hoidettu, ei edes isovanhempien ole tarvinnut hoitaa, kun ihan pari kertaa. Tai siis onhan he päiväkodissa olleet, mut muuten...Eivätkä isovanhemmat ole koskaan valittaneet, et meidän muksuja pitäs hoitaa. Päinvastoin anoppi kehuu, et "ne sitä pärjää omillaan, ei koskaan tartte auttaa!" No, en viiti kyllä oikeen pyytääkkään ja toistaiseksi olemme hyvin pärjänneet itseksemme.Toki jos ehdottais, voitas omaa aikaa ottaa oskus... Niin ja lapset ovat aika isoilla ikäeroilla, niin ei senkään puoleen ole raskasta. Vanhin on 16v.
Itsekin ihmettelen tässä, että näin moni kokee tarvetta selitellä omia valintojaan. Kertoo enemmän vastaajasta kuin kysyjästä, ehdottomasti! Itse kuulun marginaaliin vaikka kuinka monessa asiassa, mutten koe joutuvani selittelemään mitään vaikka kerronkin niistä ihmisille avoimesti. Toisaalta olen tehnyt niin fiksuja valintoja, että koen ne vain positiivisina, en sellaisina joita häpeän sekaisesti yrittäisin selitellä parhain päin (itselleni) tai muille.
Mll lastenhoitajien ja siivoojan käyttöä
Lundia-hyllyissä on? Mun mielestä ne on The Shit, maailman kätevimmät ja tyylikkäimmät, itselläkin on tuolla kirjastohuoneessa. Ei nyt kellään voi olla mitään Lundiaa vastaan? Mitä sitten pitäis olla?
Itsekin ihmettelen tässä, että näin moni kokee tarvetta selitellä omia valintojaan. Kertoo enemmän vastaajasta kuin kysyjästä, ehdottomasti! Itse kuulun marginaaliin vaikka kuinka monessa asiassa, mutten koe joutuvani selittelemään mitään vaikka kerronkin niistä ihmisille avoimesti. Toisaalta olen tehnyt niin fiksuja valintoja, että koen ne vain positiivisina, en sellaisina joita häpeän sekaisesti yrittäisin selitellä parhain päin (itselleni) tai muille.
Jos joku kysyy, niin kyllähän sitä yleensä vastaa. Ja jos joku olettaa jotain, niin yleensä vastapuoli kertoo kertoo totuuden. Jos joku syyttää, niin ihmeinen puolustautuu.
Ihan normaaleja reagtioita.
Mun mielestä ihan turhaa pilkun nussimista tollanen "en selittele". Kai sä nyt jumalauta vastaat jos sulta joku jotain kysyy?
-Miksi mieheni ei juo alkoholia(lopettanut, koska joi aikoinaan paljon)
-Uusperheestä tulee kysymyksiä
-Miksi lapsi meni niin aikaisin hoitoon
-Miten voit pitää noin isoja koiria pienten lasten kanssa
siinäpä ne, jotka tulevat ensiksi mieleen :)
tyttäreni seurustelee toisen naisen kanssa(19v). Tämä on todella vaikeaa useille käsittää.
90-luvulla kysyttiin, miten voimme matkustella(silloisen mieheni kanssa) välillä ilman lapsiamme, vaikka olivat hyvässä hoidossa mummolassaan ja viihtyivät siellä.
Nykyisen mieheni moottoripyörärakennusharrastusta. Onko hän joku helvetin enkeli(pitkä tukka, lihaksikas ja tatuoitu) vai mikä on? Mieheni on vielä lisäksi sairaanhoitaja, siitäkin on kyselty :)
-miksei minulla ole autoa EIKÄ ajo
korttia
- teemmekö toisen lapsen
-miksi meikkaan joka aamu ja käytän vielä PUNAISTA huulipunaa
-miten voin rakastaa lyhyttä miestäni joka kuljeskelee collegepaidoissa
kerron lisää jos tulee mieleen..
Miten jaksan olla energinen ja käydä töissä, harrastaa ja paljon muuta.
Ehkä syynä on se, että en koskaan selitä. Fiksuille ei tarvitse ja tyhmät eivät kumminkaan ymmärrä.
Sitä miksi en juo (vaikka olen nuori)?
Sitä miksi olen halunnut lapsia niin nuorena (esikoisen sain 23-vuotiaana).
Sitä miksi mieheni otti minun sukunimeni kun menimme naimisiin.
En tosin jaksa aina muille selitellä, siinähän ihmettelevät.
ehkä se selitellä on huono sana, mutta pointti on se, että mitä ihmiset aina utelevat. Multa on kysytty kaikkea hlökohtaista palkasta lähtien. En tietenkään kerro tuollaisia.
mm. niistä lähtökohdista, että kuinka meidän lapsilla voi olla nimet ja kuinka me voidaan miehen kanssa olla naimisissa.
Toinen mitä joudun selittelemään itsessäni on absolutismini ja suhtautumiseni miehen alkoholin käyttöön (ei ole itselleni kumpikaan ongelma, kun ei mies ole ongelmakäyttäjä)
emme ole kihloissa/naimisissa vaikka olemme rakastavaisia ja meillä lapsi
Itsekin ihmettelen tässä, että näin moni kokee tarvetta selitellä omia valintojaan.
Jokainen vähänkin koulua käynyt tietää, että vastaukset on perusteltava.
että edes näin nimettömästi selittäisitte...
Itse ole kova kyselemään, välillä hyvinkin hlö/perhekohtaisia asioita. Ehkä olen moukka enkä ymmärrä miksei niin saisi tehdä, eikä kyselyihini ole koskaan pakko vastata.
Ei minusta ole yhtään henkilökohtaista kysyä esim miksi ei ole autoa tai mikroaaltouunia.
Hyvä ketju kuitenkin