Helmikuun helmet viikot 5 ja 6
Kommentit (246)
Kyllä on kiva käydä lukemassa, miten muilla helmikuussa saavilla on mennyt. Paljon on nimiä joilla on ollut alkukuusta laskettuaika, onkohan sieltä tulossa pian oikeen rypäs vauvauutisia.
Nyt on tullut muutama viikko oltua varpaisillaan jos vauva päättäisikin tulla etuajassa. Mutta näin nyt ei sitten käynyt ja tänään on 40+0 eli laskettuaika. Olen ollut ihan täpinöissä jo pari viikkoa ja tänään sitten päätin että lähden kaupungille shoppailemaan kun supisteluja ei ole kuulunut limatulpan muutaman päivän menosta kulunut. Käytiin syömässä ja sit alkoi poltot alaselässä ja etupuolella alhaalla niin että oli pakko lähteä kotiin kun vielä pääsi auton kanssa ajamaan. Kotiin päästyä ja hetken levättyä kaikki kivut hävisivät, joten olikohan ne niitä supistuksia vai kenties kiinalaisen tulisen ruuan aiheuttamia polttoja. Tosin ruuan aiheuttama poltto olisi luullut olevan mahassa eikä alaselässä tai kk kivun tyylistä kipua etuosassa. Saa sitten nähdä millainen on ensi yö jos supistukset tulevat sit uudelleen. Ihanaa kun mieskin on nyt yön kotosalla ja menee vasta huomenna yövuoroon niin on sitten hieman edes henkisenä tukena kotona.
Oli se jotenkin hieno tunne vaikka eipä noi poltot mukavalta tuntunut mutta kun tietää mitä ne enteilevät niin eiköhän sitä johonkin asti kipuja kestä vaikka olenkin aina ollut aivan paniikissa miten selviän synnytyksestä kipujen vuoksi.
Huomen aamulla olisi neuvola käynti taas, saa nähdä mitä paino on taas noussut, tähän mennessä tullut 22,1kg. Ja tuo paino on kyllä valitettavasti tullut ihan syömällä makeaa. Tiedän, että sokerilapsia on paljon, jotenkin aivan hirveää kun en ole pystynyt kuin yhden päivän olemaan ilman mitään makeaa ja loppua kohden se on mennyt vielä hullummaksi. Nyt viimeisellä viikolla ei ole enään tehnyt mieli suklaata mutta sitä on vaan jo niin tavasta tullut syötyä paljon. Olen yrittänyt itselleni vakuutella, että en sit syntymän jälkeen enään kerkiä/halua syödä.
Painoni on kuitenkin aina ollut 57-60kg, nähtäväksi jää vain että miten ne kilot sitten lähtee putoamaan... onnex mies on 3vk isyyslomalla niin ei hänen nähden tule syötyä sellaisia määriä, kun hän puuttuu siihen ;)
No tulipas paljon oman navan tekstiä..
Täällä jäädään odottelemaan mitä tuleva yö tuo tullessaan...
Sandu 40+0
Huomenta vain kaikille ja onnittelut vauvan jo saaneille!!
Itse täällä vielä kärvistellään ja odoteaan jännittyneenä ja ehkä hiukan turhautuneena lähtöä synnärille. Ilmassa ei ole minkäänlaisia merkkejä synnytyksestä, joten saa nähdä kuinka pitkälle vielä menee.
Mutta tsemppiä myös muille vielä odottajille!
EllaMari rv 40+2
Ihan kaamea sairaus! Täällä Vantaalla noro on oikein epidemia, Peijaksen sairaalaa kuulemma tursuaa noro-potilaita eikä sinne mahdu enää! Tää tauti vie niin äkkiä huonoon kuntoon, jos on muutakin vaivaa...mulla kesti onneksi vaan yhden illan/yön, mutta vatsa ja kaikki lihakset kramppas ja luulin oikeesti kuolevani. Olin vauvastakin (siis edelleen) tosi huolissani...liikkeitä tuntuu aika hissukseen ja vauva on rauhallinen. Paino putosi 1,5kg vuorokaudessa, kaikki tuli ulos mahanesteitä myöten. Sitten nousi kuume...
Kumma, ettei vedet menneet siinä rytäkässä!! Oksenteluyötnä tuli kyllä suppareitakin 5min välein, mutta onneksi en päässyt sinä yönä synnyttämään! Alavatsaa särkee koko ajan ja pissaa (tai jotain?) tulee tipottain housuun, vaikken tekisi mitään. Pissaaaminen vähän sattuu ja tuntuu, ettei sitä tule kunnolla. Taitaa olla virtsatieinfektio....onneksi huomenna kättärillä ä-poli verenpaineiden takia, täytyy mainita asiasta siellä.
Että kaikenlaista!! Alan olla jo kyllä niin kypsä tähän kaikkeen, saisi vauva nyt tulla, kun itse alan tästä toipua. Poika tosin aloitti oksentamaan uudelleen, vaikka kärsi samasta taudista jo viikonloppuna...:/
Neuvolassa olin tiistaina, siellä kaikki ok, paitsi ne paineet. Sf: 34cm, painoa alusta saakka 16kg (nyt 15kg, kun elimistö tyhjeni), sydänäänet 150 ja ne paineet 147/94.
Mukavaa loppuodotusta ja vältelkää nyt kaikki tautipesiä, jos mahdollista (ainakin pk-seudulla!)
ihmetys rv 39+1
Itse asustelen vantaalla enkä ole vielä kuullu tuosta taudista mut kiva kun kerroit.
Alan olla jo aika toipunu flunssasta joten en haluaisi uudestaa kipeäksi=)
Pitää nyt välttää julkisia paikkoja sitten mut en kyllä oikein pääsekkään minnekkään päivisin ku poika on vieläkin niin yskäinen etten uskalla viedä etes ulos.
Jotenkin tuntuu että minä roikun tällä palstalla kohta yksin..No jospa kuukauden sisällä olisin päässyt jo vauva puolelle=)
+ aivan mahtavan näköinen sää ulkona=)
+ Ihana olo ku masu täynnä ruokaa ja poikakin menee kohta päikkäreille.
- Tänään juilasi aamulla oikein kovasti mahasta ja hetken jo ajattelin et mitä nyt tästä seuraa mut meni ohi.
- Nilkat on ollut nyt pari päivää aika kipeät
Mukavaa odotusta ja yritetään nyt nauttia tästä loppu raskaudesta täysillä=)
Hande86 38+4
Poika syntyi tanaan klo 10.35. Mitat olivat 3140g ja 47cm ja hattu 34cm. Kaikki hyvin!
Kolmaskerta ja pieni suloinen poika
Meille syntyi poika (3540 g, 50 cm, rv. 40+2) maanantaina 15.2. Minulla oli maanantaina neuvola ja sieltä sitten laitettiin korkeiden verenpaineiden ja selkeän pissassa olleen valkuaisen takia käymään äitiyspoliklinikalla. Siellä otettiin vauvan sydän käyrät ja supistuskäyrissä näkyi supistuksia, vaikka en niitä itse pahemmin tuntenutkaan. Lääkärin tekemässä sisätutkimuksessa kohdunsuu oli auki 4 cm ja lääkäri totesi, että koska tilanne on jo niin pitkälle edennyt on turha venyttää synnytystä sen enempää vaan käynnistetään synnytys mahdollisimman pian. Siirryin siis suoraan synnytyssaliin, jossa kalvot puhkaistiin ja tunnin sisällä tästä syntyi vauvamme. Mitään kivunlievityksiä en ehtinyt saamaan, kun tilanne eteni niin nopeasti. Ja kipujen osalta synnytys oli ihan kamala eli mieluusti olisin ottanut ne kivunlievityksetkin vastaan. Kalvojen puhkaisun yhteydessä todettiin, että lapsivesi oli vihreää ja lapsi oli jostakin syystä kakannut lapsiveteen, mutta vauva on voinut ihan hyvin eikä tästä ilmeisesti vauvalle aiheutunut mitään ongelmia. Eilen kotiudutttiin ja tänään ollaan opeteltu vauva arkea uuden tulokkaan kanssa. Etenkin isosiskolle 1v. 1kk, tämä on tosi iso muutos.
Kaikkea hyvää vielä synnytystään odottaville helmikuun äideille. Paljon tsemppiä loppumetreille ja haleja!
Fanni
Meidän perheeseen syntyi pieni prinsessa 16.2.2010 klo 17.41, 3400g oli syntymäpaino ja pituus oli 49cm :)
Myöhemmin sitten synnytyksestä lisää. Eilen kotiuduttiin ja nyt totutellaan uudenlaiseen arkeen vauvan kans :) Esikoinen (reilu 6v) on kyllä innokas hoitaja ja onnellinen isosisko :) Kuin toki myös vanhemmat :)
Tänään olisi pitäny mulla olla neuvola mutta jouduin perumaan ku olisi pitänyt ottaa poika mukaan ja poika on vielä sen verran yskäinen etten uskaltanu häntä viedä tuonne pakkaseen ku kävellen olis jouduttu menee.. No viikon päästä olis sit neuvola jos olen yhtenä kappaleena..(enkohän ole)
Tänään olen kunnolla ahkeroinu siivonnu ja leiponu pikkuleipiä ku eilen tuli postista uusia kivoja muotteja=)
Olispa kiva kohta saada oma pikkuinen syliin=)
Mukavaa viikonloppua kaikille!!!
Hande86 38+5
Tuli niin surku olo kaikin puolin käynnistä:( Tyly kätilö ja vieläkin tylympi lääkäri! Ja kovakourainen:/ Ei kuunnellut mua lainkaan, puhui päälle, käski kuin koiraa ja teki kaien kauheella kiireellä. No, ensinnäkin, virtstieinfektiohan sieltä löytyi eli jos vauva syntyy nyt viikonloppuna, voin unohtaa ammeen/vesisynnytyksen. Ja sitten vauvan painoarvio oli käsikopelolla jopa 3,8kg tällä hetkellä! Ultralla ei saanut mitattua pään ympärystä, niin alhaalla vauva roikkuu.
En voi uskoa, että vauva olisi jo tuon kokoinen, edellisetkun ovat olleet 3,4kg ja 3kg syntyessään 39+3. Ja mahan sf-mitta menee ihan samoissa lukemissa. Alkoi pelottaa ja ahdistaa, koska esikoisn syntymän jälkeen jouduin pelkopolillekin tän koko-asian suhteen (pojalla oli iso pää, 36cm ja repesin pahasti ja muutenkin meinasi kaikki mennä pieleen)...eli ei yhtään helpota, ettei pään mittaa nyt saatu ja että vauva olisi jo NOIN iso.;(
Paineet olivat samaa luokkaa kuin kotona, 150/94-130/90. Ei huolestunut asiasta, pissassa protskut kuitenkin 1+. Kotiseurantaa siis...mitäpä muutakaan.
Itkettää vaan koko ajan, miten mä saan tän vauvan ulos, jos lääkärin käsikopelo pitää paikkansa ja tää odotus menee vielä pitkälle????miksei se jo synny?!
Onnea kuitenkin kaikille vauvatuneille...omaa odotellessa....
¨
ihmetys rv 39+2
Meille tuli tyttö vihdoinkin rv 42+1 klo:12.22, pituutta 53 cm ja painoa 4120 g :O
Tiistaina menin käynnistykseen ja koko päivän olin oksitosiinitipassa, mutta synnytys ei käynnistynyt. Minut laitettiin osastolle tarkkailuun ja seuraavaksi aamuksi sovittiin heti aamusta takaisin alas saliin ja kalvojen puhkaisuun.
Klo 8.45 puhkaistiin kalvot, vauva edelleen ylhäällä kohdussa ja kanavaa jäljellä 1,5 cm. Satunnaisia supistuksia.
klo:9.40 laitettiin taas oksitosiinitippa, josta alkoivat säännölliset supistukset.Kipuun ilokaasua.
klo:11.20 auki 4 cm
klo:11.50 auki 8 cm
klo:12.10 auki 10 cm ja ponnistuttaa
klo:12.22 syntyi tyttö :)
Naama oli mustelmilla ja silmissä verenpurkaumia, kun rysähti vähän vauhdilla alas lantionpohjaan ja ulos. Jos ei olisi käynnistetty, niin ei olisi varmaan syntynyt vieläkään, kun ei ollut aikomustakaan tulla ulos. Napanuora oli yli metrin ja kertaalleen kaulan ympäri. Minullekin tuli verenpurkaumapilkkuja naamaan ja leuat on kipeät (purin hampaita ilmeisesti kovin yhteen).
Nyt kotona :)
T:Lauris ja "Sara" 2 vrk
Näköjään kirjoittelin tiistaina vielä pinoon yhtenä kappaleena, mutta sitten yöllä tulikin lähtö synnyttämään. Miehellekin illalla sanoin, että kai vauva nyt päättää syntyä, kun olin edellisenä aamuna herännyt jo kuudelta enkä ollut ehtinyt päiväunille.
17.2. muutaman minuutin yli aamuyö kolmen heräsin ekaan supistukseen.
3.30 sanon miehelle, että supistukset on alkaneet, mutta ei tarvi vielä herätä.
3.45 olin jo sitä mieltä, että miehen kannattaa herätä.
4.00 menen käymään suihkussa, mutta ei tule mielestäni tarpeeksi kuumaa vettä (rajoitin), että auttaisi kipuun. Pyydän miestä soittamaan lapsenvahdiksi lupautuneen siskonsa paikalle.
4.30 sisko saapuu
4.40 mies juo aamukahvia ja puuskutan, että nyt kyllä mennään jo. Automatkalla tulee muutama todella kivulias supistus.
5.00 ollaan sairaalassa, menen edeltä, kun mies vie auton parkkiin. Kätilö vie suoraan saliin ja tarkistaa kohdunsuun tilanteen. 10cm auki, saa ponnistaa. Hönkäisen turvaksi pari kertaa ilokaasua, joka ei kyllä ehdi tuntua yhtään missään :D
5.15 Poika syntyy rv 41+1, 3930g, 52cm, py 37cm.
Jälkikäteen ajateltuna nopea ja helppo synnytys, joskin toki myös kipeä sen aikaa minkä ehti kestää. Paikattavaa ei tullut. Pääsimme kotiin seuraavana päivänä.
Mies oli vähän pöllämystynyt, kun tuli niin vauhdikkaasti, mutta onneksi lapsenvahti pääsi heti tulemaan kun pyydettiin ja muutenkin kaikki meni hyvin.
Marttapantteri ja poju 2vrk
Juu ei tämäkään täältä synny :P
Tänään oli neuvola ja olin niin väsynyt siellä, niinkuin oon ollut jo monta päivää. Päätäkin on särkenyt jo ainakin vkon ajan. Luulen sen johtuvan siitä, että stressatessa puren ja jauhan leukoja yhteen niin se heijastuu päähän. Ärsytti sitten neuvolassa kaikki mitä se siellä sanoi... Ja ei varattu äitipolia vaan varattiin vielä uus neuvola-aika viikon päähän... huoh.
Tänään oon sitten suurinpiirtein pillittänyt ja nukkunut koko päivän. Alkaa kai hermot menemään. Jospa huomenna ois parempi päivä.
Lapsi liikkuu vilkkaasti ja päivällä tais tulla muutama supistuskin, muuten juu ei mitään.
Lumielle 40+1
Tosiaan tyttömme saapui maailmaan 3(tuskaista)pvä kestäneen synnytyksen jälkeen, joka päättyi keisarinleikkaukseen. Oli ollut pää jotenkin oudossa virhetarjonnassa.
mitat 50cm ja 3490g ja paljon hiusta!! Aivan ihana tuuteli.
T: hyyyyvin väsynyt äiti
Ihan ekaksi kaikille uusille äideille paljon onnea pienokaisen johdosta :)
Täällä vaan kateellisena odottaa, että koska se oma vuoro tulee..
LUMIELLE: ymmärrän täysin sun olosi, ihan kun olisin lukenut omaa kirjoittamaani tekstiä. Tosiaan kun sitä on valmistautunut jo kuitenkin ennen LA että vauva voisi saapua maailmaan niin nämä ylimeno päivät tuntuu siis niin tuskaisilta ja itku ja kiukku on kyllä herkässä.
Olen itsekkin jo ihan kypsä käymään noilla neuvolakäynneillä, kuuntelemassa joka kerta samat tarinat lapsiveden menosta ym.
Täällä mennään 40+4 ja ekaa odotellaan. Varmaankin sitä on niin kärsimätön siksi kun silloin kun todettiin Agalagti-bakteeri niin sanottiin että on suurempi riski tulla ennenaikainen lapsivedenmeno tai ennenaikainen synnytys ja nyt mennään yli niin jotenkin sitä vaan on niin kärsimätön.
Olin kanssa neuvolassa pari pv sitten ja taas paasattiin painon noususta ja varattiin ensi viikolla vielä neuvola aika, että saadaan sitten tyksiin käynnistysaika jollei pojasta ala kuulumaan ennen sitä.
Sit ympärillä kysellään kokoajan että joko joko joko... ja kommentoidaan, että kyllä se sieltä sitten tulee kun on valmis... ei kauheasti kiinnosta kuunnella moisia kommentteja vaikka tietää että hyvää tarkoittavatkin.
Kyllä oli taas neuvolan jälkeen mieli maassa ja itkutti sitten koko päivän.
Mitään merkkejä ei ole synnytyksen suhteen näkyvissä, tosin ne voi sitten tulla ihan yht´äkkiä. Aina sanotaan, että supistukset alkoivat yöllä ja suurin osa synnytyksistä alkaa yöllä. Nyt kun on herännyt öisin vessassa käyntiin niin ensimmäinen ajatus on ollut se että ei vieläkään niitä supistuksia :(
No kaipa tämä negatiivinen marmatus taas riittää, on hyvä että on paikka mihin voi tulla tuntemuksiaan kirjoittamaan, kiitos että olette jaksaneet lukea :)
Sandu 40+4
Kiitos Sandu vertaistuesta ;)
Juu nuo "se tulee sitten kun aika on kypsä"-kommentit ärsyttää, mutta toisaalta turha niistä on ärsyyntyä kun tottahan se on. Mulla ei taida kukaan uskaltaa soittaa kun tietää, et ilmottelen sitten jos jotain... :P Eilen illalla oli supistuksia ja sitten valvoinkin melkein koko yön odottelemassa, et josko ne alkais voimistumaan. Oikeen nautin kun tuli kivuliaampia, hulluksi varmaan tulossa :D no kyllä se kivusta nauttiminen varmaan loppuu kun ne oikeesti kivuliaat alkaa :D Josko tänään kävis vähän ulkoilee tuolla auringonpaisteessa, se varmaan piristää.
Lumielle 40+2
+ parempi päivä tänään
'tänään' syntyneet kaksi edellistä el 39+3...ja tässä sitä ollaan, vielä ainakin ilman nyyttiä. En olis uskonut, kun rv 20 lääkäri jo totesi, että kuhan nyt kolmosella alkaville viikoille päästäis....niimpä:) Kohtaloivaa. Toisaalta, upeeta, ettei saatu keskosvauvaa ja että mitä kauemmin vauva siellä kohdussa kellii, sen valmiimpi se on sitten ulkomaailmaan. Vauvan koko tietenkin huolettaa edelleen.
Eilen illalla 20.00 soittivat vielä Kätilöopiston labrasta ja ilmoittivat, etttä mulla on veriarvoissa häikkää, tromboyytti-arvo laskenut 200:sta 130 paikkeille, viitearvo on 150. Voi siis viitata toksemiaan. Huomenna sitten TAAS ä-polille tsekkaukseen, ellei tänä yönä tapahdu mitään:(
Meillä isukki on on leiponut pullia ja teki pitsataikinan iltaa verten ja tehny ruokaa ja viihdyttänyt lapsia koko pvän, ihana mies:)...oltiin tosin kyllä koko perhe katsomassa Risto Räppääjää leffassa, se oli itse asiassa aika hauska leffa:)
+Vähän eilisitä paremmalla mielellä tpksemiauhasta huolimatta
ihmetys rv 39+3
pitkä odotus on meillä takana.
meidän perheeseen syntyi tyttö 19.2. klo.03.48. Pieni neiti sieltä tulikin kun mitat oli 2820g 46cm ja pipokin oli vain 32,5cm. Synnytys oli siltikin rankka, kolme erilaista kokemusta nyt takana ja kyllä tämä kolmas oli ehdottomasti kivuliain.
vesien menolla synnytys lähti käyntiin, vielä muutamaa minuuttia ennen sitä kuuluisaa "poksahdusta" puhuin oman äitini kanssa puhelimessa, olin hetkeä aiemmin tullut viimeiseltä neuvolakäynniltä kotiin ja "kirosin" ettei vauva varmasti synny ennenkun käynnistämällä ensi viikolla ;)
tosiaan lopetin puhelun ja kävin sängylle lepäämään kun sitten housut kastuivat.
synnytys oli aika pitkä 12h18min ja ponnistuvaihe sen sijaan todella nopea 6min. Ei ihan oma pää ehtinyt mukaan sitten itse ponnistukseen ja pelkäsinkin että tuli pahat repeämät, mutta ei yhtäkään tikkiä tarvittu ommella.
ja neiti muuten syntyi tasan rv41+0, en kyllä ikinä olisi uskonut että niin pitkälle mennään kun oli niin ennenaikaisia supistuksia kun muitakin merkkejä.
me kotiuduttiin jo tänään ja huomenna mennään kätilöpolille sairaalaan, tarkastetaan vielä vauvan vointi ja mun oma kunto. Vaikka nopeastipa nuo kivut unohtuvat ja nyt (jos ei rajuja jälkisupistuksia oteta huomioon) on olo kun mitään synnytykseen liittyvää ei olisi edes tapahtunut ;)
-Jiina kera pienen tummatukkaisen neidin-
Onnittelut kaikille jotka ovat saaneet oman käärön jo syliinsä!!! Ja pitkää pinnaa odottajille!
Meillä arki rullaa vauvan kanssa jo tosi mukavasti. En tiedä onko tämä neiti vaan rauhallinen ja "helppo" tapaus vai onko mun suhtautuminen niin paljon rennompaa kuin aiempien kohdalla, mutta tuntuu että ne on noi isommat sisarukset 3 ja 5v. jotka aiheuttaa enemmän stressiä. Pikkuneitiä jaksaisi pusutella ja halia loputtomiin! Niin on ihana =)
Kiitos vielä kaikille vertaistuesta odotusaikana!
crisantemo ja pikkuneiti 3vko
ma-aamuna 15.2. klo 9.01 sektiolla. Mitat 51 cm, 3,680 kg ja pipo 36 cm. Ihana tummatukkainen ja pippurinen nuori nainen.Heti ymmärsi rinnan syönnin ja sitä hommaa rakastaakin! Isosiskot ovat myytyjä. Eilen kotiuduttu, muuten olen toipunut hyvin,mutta sain kunnon limayskän, joka pitää vatsanahkan hellänä ja nyt pukkaa lämpöäkin. Pitänee huomenna käydä lääkärissä varulta ettei tule mitään pahempaa tautia.
Eli vielä yhtenä kappaleena täälläkin. Viikko sitten neuvolassa jo oli täysin kiinnittynyt ja tipahtanut alaspäinkin, mutta ei vaan tule ulos. SF-mitta oli 1,5cm pienempi kun edellisellä kerralla ja terkkari sanoi että huomaa kyllä muutenkin kun seison että maha pudonnut. Kun tuota aikaisempaa kokemustakaan ei ole niin en tiedä kuinka kauan yleensä menee synnytykseen jos jo kuitenkin pudonnut ja täysin kiinni?!
On ollut kyllä hirveitä kipuja tässä pari päivää, lantio luut ja häpyluu erittäin kipeät. Hyvä että liikkumaan pääsee!
Voi kun jotain kohta tapahtuisi, vaikka olenkin nyt alkanut jännittämään ja pelkäämään synnytystä älyttömästi! Tai lähinnä sitä kipua.
tiia234 39+0