*** Huhtikuun helmet 2009 helmikuu***
Kommentit (208)
Nepaliin! :D Ei vais, mulla laihiksessa hyvä vauhti päällä. Kolmessa viikossa on pudonnut 2,5kg. Tavoite on että painaisin vuoden kuluttua 50kg. Uiminen on ollut varsin tehokasta, samoin vaunulenkit kahdesti tai kolmesti päivässä. Ja sitten on niitä löhöilypäiviä, jolloin saa herkutella hyvällä omatunnolla! :) Lauantaiaamut ovat luksusta, kun mies hoitaa Saaran ja voin itse jäädä vällyjen alle.
Saaralle on tosiaan tullut hampaita ja öitä on tullut valvottua. Mutta nyt alkaa taas sujua, Saara sai iltapalaksi kolmasosan banaanista ja hieman kiiviä. Lähdettiin illalla vaunulenkille, nukahti ulos yhdeksän maissa ja jatkoi unia pinniksessä. 23 heräsi, siirtyi meidän viereen ja sai tissiä, seuraava herätys oli vasta kuuden kieppeillä. Taidan käydä iltaisin lenkeillä uniaikoihin.. :)
Saara on myös alkanut syömään paremmin. Aamupalaksi söi maustamatonta jogurttia ja banaania. Lounaaksi parsakaali-kukkakaalisosetta ja jälkiruoaksi mössättyjä mustikoita. Vettä annan ruokailujen yhteydessä ja reissuissa ja muutenkin. Mutta olen alkanut myös antamaan rasvatonta maitoa ruokailujen yhteydessä on tykännyt, eikä ole mitään oireita tullut. Käytiin päivällä pulkkailemassa, sopiva keli oli, kun ei varpaat palellu. :)
Tänään sain pyydystettyä kakat pottaan, kun istui lattialla ja alkoi keskittyneesti ähistelemään, niin nostin hänet potalle kreivin aikaan. :D SEn jälkeen vietti kylvyssä plutien puolisen tuntia, suuttui kun siirryttiin kuivauspuuhiin. Päivälliseksi söi bataatti-broilersosetta ja jälkiruoaksi Piltin kuningatarsosetta. Äsken nukahti tissille päikkäreille. Hampaista huolimatta imettäminen on sujunut, silloin nappaa kiinni kun tarvitsee toisen tissin.
Pitäisi alkaa ruoanlaittopuuhiin ja tiskivuori tarvitsisi jaksaa tiskata, ei vaan oo mun juttu.. Kodille pitäisi vähän imuria näyttää. Pitää ajatella positiivisesti, että kuluu ne kalorit siivotessakin. Ja sitten se iltalenkki siinä toivossa, että se takaisi Saaralle hyvät yöunet (lue äidille. :)
Pikaista paranemista niin flunssaisille lapsille kuin aikuisillekin! :)
Voi Lontoo kuulostaa ihanalta! Hienoa että Sanden ja Urhon matka oli onnistunut! :)
Onnittelut Päkkänälle avioliittovuosista! :)
Me ollaan oltu yhdessä nelisen vuotta, kihloihin mentiin ennen kuin tulin raskaaksi ja nyt olisikin häät suunnitteilla. Tosin koska säästämme rahat sitä varten, niin päivämäärä on todennäköisesti vuonna 2012. Aikaisintaan 2011.
Ai joo, Saara kiipesi eilen pahvilaatikon päälle. (vastikään tyhjennetty pahvinkeräysastia.) KUn nostin tytön alas, niin nousi laatikkoa vasten seisomaan ja otti askeleita, piiri pieni pyörii.. :D
Niin ja sitten vielä Vertician kanssa oltiin lounaalla tiistaina. Aivan ihana vauvamasu oli!
Emmiselle
piti sanomani että hyvältä kuulosti sun kasvatus-arvot, mitä oot itse saanu ja mitä aiot Saaralle toteuttaa.
Itse olen saanut 70-luvun vapaan kasvatuksen köyhissä oloissa, siinä on kyllä jotain mitä tehdä toisin, kun itse sai kasvaa kuin öö rikkaruoho.No onhan ajat nyt ihan erit.
Miten sun opiskelut/työt? Oliko niin että heität keikkaa miehen olessa kotona?
Nyt takaisin siivoon---
Paik
Paik, kiva kun olet ollut linjoilla, kiva kuulla teidän perheen kuulumisia! :) Haluaisitko osallistua seuraavaan Turkumiittiin? Koskas muuten pidetään tän kuun miitti?
Kiitos, kyllä noita kasvatusjuttuja on tullut mietittyä, samoin kasvatusta, jonka on itse saanut. Olen sen verran nuori, että yritän poimia asioita joista pidin kasvatuksesta, jotka ovat mielessä. Ja tehdä tietysti toisella tavalla joitain asioita, joista en ole ollut vanhempieni kanssa samaa mieltä.
Uskon että jokainen kasvaa vanhempana ja oppii tuntemaan lapsensa, niin että pystyy kohtelemaan tätä yksilönä ja huomioimaan lapsen tarpeet. Tällätavoin vanhempi pystyy tukemaan ja kannustamaan lasta.
Paik, pidän myös sinun kasvatusarvoista, vaikutat kärsivälliseltä äidiltä, joka kuuntelee lasta. Esimerkiksi nuo kompromissien tekeminen esikoisen kanssa ja pitkät ruokailut. :)
Jatkan opiskeluja tammikuussa 2011, vielä en raski Saaraa hoitoon laittaa. Mun miehellä uusi työpaikka aloitti lokakuussa jo. Sitä ennen pari kuukautta työttömänä. Vakituisen paikan sai. :) En ole töissä vielä ollut, vaikka syksyllä soiteltiin. Kesällä voisin tehdä enemmän töitä, kun miehellä kesäloma. Samoin nyt voisin satunnaisia viikonloppuvuoroja tehdä, jos tarvetta. Meillä ihan mukava taloudellinen tilanne tällä hetkellä. :) Miten Paik, kuinka kauan olet ajatellut olla kotona?
Emminen ja Saara
Hei, ihan varmasti jokainen meistä on Hyvä Äiti ja juuri se oikea Äiti lapselleen! :)
Hyvää yötä kaikille ihanille mammoille! :)
Olipa tullut juttua. Jupen nettikielto tuntuu järkevältä eihän näin pienet osaa vielä hallita netin tiedon tulvaa tai näppiksen nappuloita.
Emmisen hääjuhlaan säästö toi mieleen omat "häämme". Me yksinkertaisesti vihkiydyimme maistraatissa kahdestaan, todistajatkin tulivat sieltä. Sormus, hääpuvut, hotelliyö ja valokuvat olivat ainoat kustannukset, että vinkiksi vain edullisestikin voi avioitua. Ymmärrän tosin, että moni haluaa ikimuistettavan juhlapäivän. Itse olin ennen omaa avioitumistani ollut järjestämässä siskojeni hääjuhlia joissa molemmissa kymmeniä kutsuvieraita, pitopalveluineen kaikkineen ja mietin, etten itse halua moista hössötystä jos naimisiin joskus menen ja kun puolisoehdokas ajatteli samoin niin meille tuollainen hääjuhla oli sopiva, romanttisesti vain meidän kahden... Monissa häissä olen ollut siis toisten ja monenlaisia mahtuu joukkoon ahdistavista herkkiin kauniisiin juhliin.
Nyt tuo yksi pitäisi saada nukkumaan pörisee vaan ja nojailee pöytään, siis meidän Tomi- traktori.
Ei jaksa enää keskittyä töihin joten vauva palsta vei voiton.
Meillä ollaan siirrytty suurimmaksi osin takaisin kolmiin päiväuniin. Jeps! Eli seiskalta herätään, kasilta tarhassa, ekat unet ysin aikaan kun ovat pihalla, toiset unet ruuan jälkeen kahdeltatoista ja kotona on pakko nukkua illalla vielä yhdet unet. Sellaista se on kun "työt" väsyttää lastakin.
Anoppi on vieläkin sairaalan ensiapureissulla. Tähystysleikattiin sapestansa kun tulehdus ei ottanut laantuakseen. Pois pää aikaisintaan lauantaina. Jos ei hellitä ennen sitä niin leikataan kunnolla uudestaan. Anopin suurin murhe on tällä hetkellä se kun lupasi toimia meille lapsenvahtina että päästää viettämään hääpäivää ja nyt se ei onnistu. Kyllä se on sitten ihana!
Kämppä on täynnä muuttolaatikoita ja pahvilaatikoita. Jonkun pitäisi ruveta niitä pakkaamaankin. Huokaus!
Meillä oli häät pitopalvelun kera, mutta äärimmäisen maltillisella budjetilla. Minun luonteeni ei anna periksi uhrata häihin omaisuuksia. Kaikkein tärkeintä on se, että juhlat on sellaiset kun itse haluaa ja itse niistä nauttii.
Ruokajutuista pitää tosiaan vielä sen verran sanoa, että me ollaan lihansyöjä perhe. Jokapaikassa ja kaikkialla. Meidän neidillä oli kausi milloin se ei vaan millään halunnut syödä lihaa. Nyt meni eilen äidin ja iskän hääpäivän kunniaksi pihvi. Lapset on toisaan yksilöitä ja niillä on näitä kausia jotka tulee ja menee. Välillä tuntuu, että se on ihan sama mitä tekee niin oma mieli niillä on kuitenkin.
Nyt pitää mennä nukkumaan. Meillä on noi yöt edelleen niin risaisia, että olemme päätyneet jälleen nukkumaan sulassa sovussa. Vielä pari viikkoa sitten en olisi osannut kuvitella, että Saku nukkuisi vierässäni, mutta siinähän tuo tuhisee nykyään joka yö. En jaksa huudattaa yöllä kun möly on mahtava. Sitten joskus näiden muuttojen jälkeen teen jotain tälle, mutta nyt en jaksa.
Meidän iloisella pikku miehellä on ollut tänään oikein yber kivaa. Se on vaan nauraa hekottanut. Johtuukohan siitä, että unia tuli tänään peräti neljät. No, tuolla se nyt kuitenkin nukkuu jo täyttä häkää joten enköhän mene minäkin sillä kohta se kuitenkin kinuaa viereen.
Hyviä öitä!
piti vielä sanomani, että hampaita on nyt neljä! Kuolan määrä on jotain sanoin kuvaamatonta, että ehkä sieltä tulee kohta lisää. Viimeksi tulleet ovat ylä kulmahampaat.
Meillä syödään myös lihaa. Kasviksiakin kyllä ja toivon että nekin Inkalle maittaa tulevaisuudessa. Nyt menee kyllä, kun näyttää olevan kaikkiruokainen. Myös wc-paperin hylsy menee.
Läskit haluaisin lahjoittaa Nepaliin. Jo muutama vk sitten lähetin kyselyn meidän seurakunnalle, että onko täällä joskus punnitus. Silloin eivät tienneet ja nyt olen yrittänyt kurkkia nettisivuiltaan että olisiko ilmoitusta, kun lupasivat infota, mutta ei ole näkynyt. Taidan tänään ihan soittaa.
Sylvilläkös sitä nuhaa ja yskää kans? Me käytiin Inkan kanssa eilen ihan lääkärissä. Niin kova yskä, että välillä oksentaa yskänpuuskassaan. :O Viimeksi eilen yöunille menon jälkeen sänkyyn. Pelottaa että vielä yskii tukehduksiin itsensä. On kuulemma tämä se pelätty rs-virus. Mutta eihän se niin paha enää, kun on jo yli puolivuotias. Niille 0-6kk vauvoille paha, kun voi johtaa sairaalareissuun. Ihana vanha lastenlääkäri meillä oli. Osasi kertoa, että rs-virusta aikonaan (esim. kun hän opiskeli ja luki lääketieteen historiaa myös 50v sitten) kutsuttiin niinkin ihanalla nimellä kuin valekuristustauti. Varsinainen kuristustauti on kurkkumätä. Tämä siis vale eli kurkunpääntulehdus. Oireena juuri valtava yskä, vinkuva hengitys yms. No, yskänlääkettä saatiin, sitä juodaan paremmalla tai huonommalla menestyksellä. Nyt jo yskä lohkeaa, että eiköhän paranemaan päin.
Meillä myös Inka nettikiellossa. Meidän vanhalla koneella sama kohtalo, kuin Tuutin läppärillä.
Nyt huutaa laps ruokaa tai jotain. Toivottavasti ruokaa. Olisi kiva, jos söisi.
Lyyti
Meilläkin pilkottaa hammas. Viides siis tulossa, tuonne alas olemassa olevien vasemmalle puolelle. Siis lapsen vasemmalle, ei meidän.
Ja välissä soitin srk, meidän srk ei järjestä Nepal-punnitusta. Ärsyttää.
Lyyti
Esikoisellamme ollut usein. Kerran käytiin sairaalassa hengittämässä höyryä taisi olla silloin 2vee. Eli höyryhengitystä hoidoksi meitä neuvottu antamaan esim. suihkuttaa vieressä lämmintä vettä. En oikei tiedä' mikä suositus alle 1v.
Me mennään nyt päiväunille. Huomenna ne hautajaiset.
Pikahoito kurkunpään tulehduksen aiheuttamaan hengitysongelmaan on viileä ilma, eli syksyllä keväällä ihan vaan ulos. Meillä ollut kans aika monta kertaa. Ihan paukkupakkaseen ei suositella.
tuuti
Voi pientä Inkaa, pikaista paranemista! Pitikin ihan googlata tuo rs-virus. Sylvin nenä vuotaa edelleen ja yskii vähän, mutta muuten on pirteä, syö hyvin, eikä kuumetta ole. Korvia olen silitellyt että aristaako niitä, mutta onneksi ei. Eilen tosissaan skipattiin muskari, mutta käytiin hieman pulkkailemassa ja tänään näyttelyssä. Ulkona selvästi hyvä olla, eikä nenä vuoda. Mistä tietää onko pienellä kurkku kipeä, siitä ettei ruoka maistu?
Sylvin näyttelyvinkki: Susanna Majuri Valokuvataiteen museossa. Työt ripustettu sopivan alas, Sylvi katseli tarkkaavaisena ja taputti lopuksi!
Voimia huomiseen Pikkuäidille!
Päkkänä kirjoitti syömisistä hyvin: "Lapset on toisaan yksilöitä ja niillä on näitä kausia jotka tulee ja menee. Välillä tuntuu, että se on ihan sama mitä tekee niin oma mieli niillä on kuitenkin." Ei siis kannata stressata etukäteen mitä tulevaisuus tuo tullessaan!
Meillä oli ihan samanlaiset häät kuin Pikkuäidillä maistraatti-todistajineen! Oli todellakin vain meidän kahden romanttinen hetki, vanhemmille soitimme asiasta maistraatin jälkeen kun odotimme laivaa Tallinnaan, häämatkalla käytiin Riikassa. Myöhemmin käytiin sukulaisten kanssa syömässä ja ystäville järjestettiin kotibileet.
Nyt pikku ryömijä löysi ison johdon, heippa ja hauskaa viikonloppua!
Kauheaa. Meilläkin on höyryhengitetty kylppärissä ja makkarin lämpötila pidetty tosi viileänä, että olisi lapsen parempi nukkua. Sipulit pilkottuna kupissa sängyn alla.
Sylvin näyttelyvinkistä voisi ottaa vaarin. Vai saisikohan Sylvistä vaikka näyttelyseuraa joskus johki? Osattaisiin sitten taputtaa oikeassa kohdassa. :) Ens torstaina olis miittikin. Ketäs sinne tulee? Me tullaan, jos tervehdytään. Mullahan siis myös kamala köhä.
Meidän häät oli bileet. Vieraita oli jotain 120, kavereita ja sukua. Oli ihan hurjan hauskaa! Rennolla otteella mentiin, boolia riitti, bändi soitti, ruuat yksinkertaisella tavalla.
Lyyti
Meiän ukko ei ole oikein huolinut tissiä, vaikka usein huutelee "äm mäm mäm mäm", mikä on ennen tarkoittanut että tahtoo maitoa. Tissit on täynnä maitoa ja meinasi tulla jonkinmoinen tiehyttukos, tissi on ollut pari päivää kipeänä ja veto pois.
Viime yönä kun havahtui unistaan, annoin aina tissiä suuhun, mutta tuli itku heti kun maitoa alkoi tulemaan, siihen asti tisu kelpasi tuttina. Sitten kun laitoin tutin suuhun niin uni tuli heti.
Sama homma nyt tänään ollut päivälläkin! Ihme homma! Ihan uutta meikäläiselle. Ruoka kyllä maittaa ja ihan hyväntuulinen poitsu, että ei kipeänä ainakaan ole! Kai sitä pitää kohta alkaa antaa nokkamukista maitoa. Pakkaseen on kertynyt lypsättyä tisumaitoa hiukan, ehkä pitää sitten korviketta mennä hommaamaan?? Outoa!
Kovasti yritän tisua aina antaa, joskus se kelpaa, useinmiten nyt muutaman päivän aikana ei ole kelvannut! :/
Saunavuoro jäi sitten tältä illalta välistä, ei tämmösessä väsymyksessä pysty saunaan menemään. Isommat lapset pääsi kylpemään kylppäriin omiin ammeisiinsa. ja meillä on ihana traditio tullut, mies tekee aina perjantai-iltaisin saunan jälkeen lämpimiä voileipiä, ihan huippuhyviä tekeekin! nam!
Syömisestä puheenollen, suklaalevyt on taas maistuneet joulun jälkeen... Ehdin tasaisesti saamaan painon laskemaan 59kg:aan, edes joulun herkuttelut eivät vaikuttaneet painon laskuun. Nyt sitten on tullut mässäiltyä, painoa on 61kg, ärhhhhh! Täällä tavoitteena, että olisi 52-54kg kesällä.
Mekin mentiin maistraatissa naimisiin, seuraavana päivänä oli perusmeiningillä hääjuhlat. Ja tän kuun lopussa onkin 5v hääpäivä! :)
Hyvät viikonloput kaikille! Tämä pääsee viettämään huomenna tyttöjen kanssa sauna-iltaa ja poreilemaan poreammeeseen skumppalasi seurana! :)
PikkkuKeiju
Olavilla myös kurkunpääntulehdus ja hämmästyin kun Lyyti kirjoitit että saitte yskänlääkettä.
Mulle lääkäri sanoi ettei ole oikein mitään lääkitystä joka auttaisi yskään ja että näin pienelle ei kannata yskänlääkettä antaa! Olikohan meillä valelääkäri tai teillä? Eikö ne oo muotia nyt?
Olavi oksensi pari yötä limaa ja kova kuume on ollut mutta nyt tuntuu helpottavan (koputan puuta).Kurjan kuuloinen yskä ikävä kyllä jäljellä.
nepaliin piti minunkin kiloja lahjoittaa mutta....no joo tiedätte mihin se stoppas;)
Jännää kun luin mitä kaikkii herkkuja teidän pienet jo vetäää ja meillä vasta harjoitellaan syömään 8kk pilttejä!
Nekin mä joudun haarukalla muussaamaan ja silti jätkällä nykii,kultakurkku.
Tosin mehän oltiin täällä niitä nuorimmaisia ja vanhimpiin taisi olla melkein pari kuukautta ikäeroo!
Onnea hääpäivän viettäjille, meillä miehen kanssa kesällä Kahdeksas hääpäivä.
Nyt alkaa maajussille morsian ohjelma:)
Sailori
Kuka muu kuin Verticia juhli häitään viime vuonna ystävänpäivänä? enpäs muista vai oliko niin et joku täälät meni naimisiin joulukuus2008 niinku Verticiakin.
Meillä on kohta 10v takana ja kesällä 8 hääpäivä.
Niin ne vuodet vierii.
Emminen
Mä meen töihin ihan kohta. 1.3. aika järkyttävää.
Heti maaliskuus jatkan myös opiskelua työn ohessa. Valmistua pitäisi maaliskuus 2011. Miehestäni tulee koti-isä. Ihanaa että Pee saa totaalisen kotivuoden vieläpä fifti/fifti äidin ja isän kans ennen eskaria. "Lahjaa" nyt ei vois vielä hoitoon aatellakkaan. Hyvä jos konttaa hiukan.
Olen haaveillut että jos ja kun mieheni menee töihin tään vuoden lopulla mä tekisin sit seuraavan talven 30h viikkoa.
Mä oon kova tekeen suuunitelmia, päivä kerrallaan aattelu ei sovi yhtään mulle. Kaikkea varmaan sattuu ja tapahtuu tuossa välillä. Mutta tuollaiset on raamit.
Onnea muuten, että miehesi sai vakityön. Mahtavaa!
Miitti
Mullla on käymässä päivät vähiin, mutta jos ajankohta on sopiva miksen voisi tullakkin. Pee olis huumassa jo Hoploppiin pääsisi. Siis jos siellä ootte vielä treffannu. En oo tässä ollut kartallakaan noista miiteistä. On voinut mennä ihan ohi, kun tuossa oli välillä aikoja etten ehtinyt edes lukea viestejä.
Hyvää viikonloppua!
pikaista paranemista kaikille pikkupotilaille!
Paik
Tästä se kaaos alkaa ja pakkaaminen. Yäh!
Muuten; Anoppi vieläkin sairaalassa, sappi leikattiin, miehellä murtuma kylkiluissa, ei saa nostaa mitään, Sakulla kova yskä ja tuntuu vähän lämpöiseltä. Tosi hyvät muuton ainekset.
Pikkuäidille toivotan jakamisia hautajaisiin.
Sailori, me saatiin tällaista yskänlääkettä. Tujua tavaraa, mutta tuntuu auttavan.
http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humpil/9/125049.pdf
Jos ei linkki toimi, niin googlaa Sir. Ephedrin paediatr. Se siis lääkkeen nimi. Efedriini tietty kuulostaa hurjalta, mutta pakkausselosteessa on annosteluohjeet alle 6kk vanhoillekin.
Valelääkäri jos oli, niin pirun uskottava sellainen! :D
Lyyti
Mun veljenpoika sanoi aikoinaan, kun kysyttiin että mites vanha sinä olet, että en minä ole vanha vaan nuori. Eli alle 6kk nuorille piti sanomani. :)
Lyyti
Kävin poikain kanssa torilla kun sattui auto olemaan pihassa. Meidän mentävä autolla, koska torille matkaa se n.20km. Torilla käveltiin ja ostettiin hunajaa. Esikoinen innostui siitä. Maustamatonjogurttia maustettiin hunajalla. Muistutus oli purkissa ettei saa antaa alle 1vuotiaalle.
Lyyti on nyt sitten samanikäinen kuin minä. Heh, mua vajaa kaksi vuotta nuorempi sisko kuvitteli aina mielessään saavansa mut kiinni kun täytti vuosiaan aiemmin vuodesta kuin minä. Kesäkuussa olenkin sitten jo 34. Aikamoinen ikä jo kun tuntuu ihan lapselliselta toisinaan olo.
Jotain hyvää tässä esikoisen ruokaremontissa ja liikunnan lisäämisessä on, musta tuntuu, että olen itsekin laihtunut ainakin kilon. Valitettavasti ei täältä siis sinne Nepaliin ehkä mitään liikene.