Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

*** Huhtikuun helmet 2009 helmikuu***

01.02.2010 |

Helmikuu on ja listoja en osaa laittaa

Kommentit (208)

Vierailija
1/208 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausi tuossa taisi vaihtua. Nyt suunnittelen päivän menuuta. Jotain jauhelihakeittoa, jossa kasviksia kun niin niitä saan pojan syömään. Esikoisella jummppakerho krt/vko. Uimahalliin haluaisin viedä poikaa, koska kesällä tykkäsi kamalasti uimisesta, monta kertaa päivässä käytiin tuossa lähellä, mutta uimahalliin lähimpään matkaa on. Ulkoilua paremmilla säillä harrastettu enemmän paitsi 4vee on kuin tuutin 5vee ei kävelemisestä hirveästi tykkää istuisi mielellään kelkassa. No nyt ne tappelee. (Tomppakin jo osaa!)

2/208 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aadan äiti -84, t04/09, Varsinais-Suomi

Aaku77 -77, t10/05, p03/07, p03/09, Pk-seutu?

Emminen -88, t04/09, Turku

Iza80 -80, p05/09, Helsinki

Jadeade -82, p05/09, Turku

Juliaana -72, p05/02, p03/09, Pääkaupunkiseutu

Kaarna@laiva -? p07/00, p07/02, t04/09

Kaisa_kissa -?, p04/09, Pohjois-Karjala

Kristiina75 -75, p04/09, Pohjois-Karjala

Lyyti -77, t04/09, Uusimaa

Magda -83 t04/09, Varsinais-Suomi

Mikumamma -84 p04/05, p04/09 Helsinki

Orvokki1 -72, p12/04, p07/07, t03/09 , ?

Paik -75, p 08/04, t04/09 Varsinais-Suomi

PikkuKeiju -77, t?/04, p?/06, p04/09, Pk-seutu

Pikku-Tiuhti

Pikkuäiti -76, p01/06, p04/09, Keskisuomi

Prinsessa65 -86, p04/09, Pohjois-Karjala

Päkkänä -71, t03/99, p04/09, Helsinki

PötsiPamela -73, t04/09, t04/09, Etelä-Uusimaa

Sailori -71, t05/03, t03/05, p05/09, ?

Sande75 -75, p03/09, Helsinki

Satuilija -80, t04/09, Vantaa

Shinon -75, p04/09, Länsi-Lappi

Sirppu83 -83 t03/09, Järvenpää

Smoothie -79 t04/09, Helsinki

Sonja80 -80 p03/09, Helsinki

Taapero82 -82, p03/09, Itä-Suomi

Tiituska -86 p04/09 Lahti

Tiuhti -81, t04/09, Helsinki

Tsili -77, t03/09, Helsinki

Tuuti -74, p09/04, p05/06, p04/09, Espoo

Verticia -85, t04/09, Turku

Vikasi -73, p04/09, Oulu

Äitsykkä3 -79, t01/06, p10/04, p04/09 ?

PIKKUISEMME:

6kk

Aaku77 6kk 70cm 9175g

Juliaana 6kk 66cm 7420g

Kristiina75 6kk 71cm 8300g

PikkuKeiju 6kk 65,5cm 6705g

Prinsessa65 6kk 70cm 7500g

Sailori 6kk 70cm 8245g

Sirppu83 6kk 70,5cm 9005g

Taapero82 6kk 70,7cm 10800g

Vikasi 6kk 71cm 9460g

8kk

Emminen 8kk 74cm 8840g

Iza80 8kk 70cm 10600g

Jadeade 8kk 71cm 8500g

Kaisa_kissa 8kk 75cm 9570g

Lyyti 8kk 69cm 8895g

Mikumamma 8kk 75,5cm 10860g

Paik 8kk 69cm 8150g

Pikku-Tiuhti 8kk 72,5cm 9360g

Pikkuäiti 8kk 73cm 10825g

Päkkänä 8kk 71cm 11960g

Sande75 8kk 72,5cm 8330g

Satuilija 8kk 73,2cm 9030g

Shinon 8kk 71,7cm 9890g

Tsili 8kk 68,8cm 7310g

Tuuti 8kk 72cm 8660g

Verticia 8kk 72,5cm 9200g

Äitsykkä3 8kk 74,5cm 9415g

Sisältö jatkuu mainoksen alla
4/208 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen istunut kaksi päivää koneella. Yo-kirjoitukset lähestyy ja opella riittää hommia. Joillain ihmisillä kun on tapana jättää asiat viime tinkaan. Hmmmpf.

Nopeasti kuitenkin teitä morjestan.

Ensinnäkin isot onnittelut Sailorille ja osanotot kaikille murheita kokeneille. Onnittelut myös Päkkänälle kämpästä - jee jee!

Meillä oli aivan huippureissu ja nyt on virtaa kesään (tai ainakin seuraavaan reissuun) asti.

Urho oli todella helppo ja ihana napero koko reissun. Asuttiin siis Urhon kummitädin luona, joten sillä oli kolme hoitajaa. Yhtenä iltana käytiin kummitädin (mun paras kaveri) kanssa humpalla, yhtenä miehen kanssa fudismatsissa ja sitten vuorollaan mies ja kaveri kävi indie-rock-klubilla. Muuten oltiin perheen kanssa, välillä kummitäti mukana, kun töistä ehti.

Mehän oltiin Lontoossa jo kun odotin Urhoa, joten kaikki pakolliset nähtävyydet oli jo nähty. Nyt keskityttiin hengailuun ja ihan vähän shoppailuun. Lähdettiin yleensä kahdentoista maissa liikkeelle ja palattiin kahdeksalta. Urho kulki mukana kantorepussa tai rattaissa. Kaikki meni superhyvin, se hymyili ja söpisteli vieraille pubeissa, metrossa ja busseissa, ei kitissyt vaan asiankuuluvasti ihaili uutta ympäristöä. Kakatkin kaveri säästää aina kotiin.

Rupesi poika nukkumaankin hyvin. Heräsi melkein koko reissun vain kerran yössä syömään. Liekö tuntitolkkujen ulkoilulla ollut osuutta asiaan? Tai ehkä enkkujen korvike oli kermaa - ainakin posket ovat pyöristyneet. Täytyy toivoa, että tahti jatkuu. Pojalle pärähti myös neljä hammasta.

Kävely sujuu mallikkaasti (tai no...)lähinnä kävellen etenee kotosalla, helposti menee 30 askelta. Nyt uutena haasteena on kengät, joita tuntuu inhoavan. Niilläkin menee eteenpäin kymmeniä askelia, joskin meno on lähinnä koomista. Saatiin asiantuntevaa apua ja nyt pitäisi olla ensiaskel-tyyppiset, pehmeäpohjaiset kengät. Ehkä pääsee vielä keväthangille omin jaloin. Nyt harjoituksista mustelma poskessa ja otsassa.

Urholle reissusta arvosanaksi 10-. Miinus tulee paluulennon kiljumisesta. Palatessa muuten matkarattaat hajosi. Neljästä pyöräparista kolme oli murtunut poikki. Täytyy käydä hakemassa jossain välissä uudet.

Juu, en mä Urhoa oikeasti ollut päiväkotiin jättämässä, joskus vaan tulee sellainen hoitovastainen olo. Veisin varmaan Ikean lapsiparkkiin, mutta ei taida vielä mennä kolmivuotiaasta.

Pitäs tehdä vielä yrityksen kirjanpito, mutta ei jaksa. Soitin jo, että onko myöhässä ja joutuuko vankilaan, mutta vastaus oli ei ja ei. Harmi, vankilassa en ole ollutkaan, voisihan siellä piipahtaa ihan mielenkiinnosta. Aikaa mulla on huhtikuuhun asti, taidan jättää tinkaan, heh.

Huomenna neuvolaan oksentelun ja nukkumisvaikeuksien (jotka ovat ainakin tilapäisesti ohi :) takia. Narskutteleeko muuten teidän lapset hampaitaan? Kuulostaa hurjalta.

Vauvakuume ei ole täällä yltynyt vielä mahdottomaksi. Ja en tiedä, vaikka yltyisikin. Meillä makuuhuoneessa nukutaan, sanos entinen neiti kani.

Tällaista romaania. Nyt takaisin arviointeihin. Hiuli hei.

Sande ja Ukelopukelo 10 kk

5/208 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä erikoisterkut Urholta (sori huono kuvanlaatu), joka pölli 2 h sitten mun porkkanan eikä ole luovuttanut vieläkään. Vissiin hampaat tykkää :)

Ihan vakavasti puhuen, opettaisin lapset lautasmalille. Aluksi vaikka sellaisella valmiiksi jaotellulla lautasella.

"Tohon osaan saa ottaa tosta, tohon tosta ja tohon tosta, jokaiseen on otettava jotain)

Aluksi tietysti paljon vaihtoehtoja, joista voi valita, myöhemmin sitten vähentäen. Näin olen saanut 35-vuotiaan miehen vaatimaan "jotain vihreetä" joka aterialle ;)Mutta hieno poika varmasti on, ainakin jos yhtään äitiinsä tulee!

Ai niin, ne teidän vauvakuvat oli ihania.

Vierailija
6/208 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään ulkoiltiin paljon. Ennen lounasta oltiin pihalla jo ensimmäistä kertaa. Käveltiin ja laskettiin mäkeäkin kelkalla. Mustikoita ja omenaa söi esikoinen tänäänkin. Aloitettava noista helpoista.

Tompan kanssa helpompaa syöminen kun tämä syö kaiken mitä näkee. Herkkua kaikki värikäs kuten mandariinit, tomaattit, kurkku.. (+kaikki roskat ja pienesineet lattialta) Esikoisellakin ruisleipä lempileipää ja tykkää kalasta eli tuollaiset perusjutut kuitenkin tavallaan kunnossa. Tomaattia pojan olen saanut syömään kun olen kysynyt ruan alkaessa tökkiä, että syötkö vielä ruokaa vai otatko tomattia.

Mutta kaikki ideat mitä teillä täältä on tullut on varmasti hyviä. Mietin tässä, että esikoisemme varoittava esimerkki kaikille jos ette opeta lapsia syömään terveellisesti. Otan itse opikseni Tompan kanssa ja hän syö jo nyt kaikkea mahdollista mitä nyt kuudella hampaantyngällään vaan voi. Uskon myös, että esikoinen vielä niin pieni myös, että voi oppia syömään oikein ja sitä myötä liikunnastakin tulla kivempaa. Jos 35veekin voi oppia.. Ehkä tässä jopa itsekin laihtuu vielä kilon tai parin huomaamatta. Vaikken tuosta laihduttamisesta niin tiedä, mutta kuntoa olisi kiva saada paremmaksi, että jaksaisi näiden kultakimpaleiden kanssa. Kas eihän Tomppakaan höyhensarjalainen ole 11kiloa vauvailoa.

Terveellistä alkuviikkoa kaikille! t.terveysintoileva isojen poikain pikkuäiti

Vierailija
7/208 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurjaa tuo Urhon kävelyvauhti. Täällä vasta harjoitellaan seisomaan nousua ja sen jälkeen kaatumista, kun unohtaa pitää kiinni..

Vierailija
8/208 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...koska ei ole yhtäkään :)))

Heippa!

Kyllä Pikkuäitin esikoinen terveeltä ja hyvinvoipalta kuvissa ainakin näyttää.

suurinosa munkin ”vinkeistä” on varmaan itsestäänselviä kaikille, mutta…

Itsekin kuulisin mielelläni tähän kommenttia muiltakin, kohtahan nuo meidän huhtikuisetkin on samalla ruualla, ettei tää nyt niin kaukaa liippaa tätä ketjua. Uudet ideat on aina tervetulleita….

Meillä kans tuo esikko aika kookas, mutta on aika kova kontrolloimaan itse ja hyvä tuntu mitä jaksaa syödä ja milloin. Kyttää myös mua ” äiti sä syöt hirveesti karkkia” isä juo ihan liikaa mehua.”

Meillä Pee ei syö mitään kasviksia. Kurkkua ja porkkanaa just ja just.

Huvittuneena aina muistelen kun jostain luin odotusaikana että kun syöt monipuolisesti nyt niin lapsesikin syö tulevaisuudessa. (söin tuolloin vielä monipuolista kasvisruokaa)Just just.

Vauvana – taaperona Peekin söi vielä ihan kaikkea.Myös phh:lla loistavaa ruokakasvatusta saanut. Sitten tuli stoppi. En kyllä muista koska.olisko ollut joskus 3-4 vuotiaana.

Nyt ruoka-ongelmana ollut kauan hitaus. Jos ei puuttuis aamupalan syöminen 1h jne.

Pee halusi tehdä Poitziin hahmon ja sinne haluaa merkata syömiset ja liikkumiset.

Me kävellään kaikki asiointimatkat. Muu liikunta välillä vähäistä mutta hyötyliikunnasta otetaan kaikki irti.Kävely ollut arkea aina, ei tiedä muusta vaihtoehdosta.

En osta mitään ”herkkuja” kappiin varalle (pakkotoimi, muuten mulla oli varmaan +20ei +5 kg)

En osta kaupasta pillimehuja limsaa karkkia vanukasta...

Meillä ei ole karkkipäivää. Iltaruualla saa usein jonkin”jälkiruuan” joka voi olla pullaa karkkia yms.

(Lapsen) karkit meille tulee lähinnä vierailta, riittävät hyvin.

En osta juuri koskaan sipsejä, tehdään kattilallinen poppareita ja syödään niitä.

Karkkia ei oo tarjottu ennekin itte älysi karkin. Tätä aion yrittää myös ”Lahjalla”.

Maissinaksuja en antanu aikanaan vaan riisikakun käteen. Ja se onkin Peelle ollut tärkeä, ilmeisesti joku tutin korvike myös. Niitä pitää aina olla paketillinen kotona. Oon Lahjalle antanut myös.

Kaikki ateriat syödään pöydän ääressä. Tv samassa tilassa.

5-veen kans voi tehdä kompromisseja.Saattaa olla että nämä tomii koska on oltu erittäin tiukkoja tai sit vaan koska eskoinen on niin helppo lapsi :)

Näissä ei ole kapinoinut(vielä) paitsi tosiaan vaatii syöttämistä ja ruokailu kestääkestääjakestää.

Aikuisilla meillä eri säännöt. Herkutellaan illalla TVn ääressä eikä salaa vaan Pee tietää että näin on.

Ei käydä hesellä, ei tunne käsitettä lastenateria eikä kykiäisleluja.

Pyrin muutenkin välttämään eri hahmojen voimalla myytäviä muroja ym

Vanukkaista, hesestä ym kielletyistä joustan välillä ettei tulis liikaa ”kielletynhedelmän” makua niihin.

Tosin tässäkin vastapainona se ettei mies oo ihan tälläinen tiukkapipo. Hän antaa useammin periksi näissä.

En pakota syömään lautasta tyhjäksi, maistaa tietysti täytyy. Lapsi tuntee itse parhaiten koska on täynnä. Toki erotan vedätyksen tässä. tiettyjen ruokien kohdalla saa olla tarkempi.

Monesti oon aatellu että tiukat sännöt voi toimia vain yhden lapsen kanssa, mutta ei se kyllä niin oo. Aikuiset ne säännöt luo ei oo lasten määrästä kiinni.Työ tietysti lähes nelinkertainen jos 4 lasta.

Mitä mä oon joskus kokeillu laitan kasviksia ym kuorittuna paloiteltuna vadille ja alan hieman liioitellusti herkutella pyytämättä Peetä mukaan. Toimii aina. Saanko mäkin???

Kasvisten dippaus.

Ruokien nimeäminen. Turtlesin voimasaalaatti ym kikat meillä käytössä kun yritän innostaa syömään lisää kasviksia tai uuttaruokaa.

Vesi janojuomana.Maito muuten.Kaakaota vain pieni teelusikallinen per/muki. Ja ei jokapäivä sitäkään.

paljon olis korjaamista meilläkin kalaa ei syödä, maustettu jugurtti ei hyvä juttu,likaa annettu periksi kasvisten syömättömyydessä.ym...

Kuten nyt minä syön mexiconpataa Pee syö riisiä ja jauhelihaa.

Palataan

Paik ja Lahja 9,5kk

Vierailija
9/208 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoinen kuntoilutreeni, kun käytiin neuvolassa ja takaisin. Puoli tuntia kävellen neuvolaan, pikamittaukset ja puoli tuntia kävellen kotiin. Ja kun vielä puskin ja puhkuin vaunuja läpi hankien ja nietosten, niin tulipa tämän päivän urheilut tehtyä!

Pikkuinenhan meiän poika on: paino 7340g, pituus 68,5cm ja pipo 45,8. Aika saman kokoinen oli meiän esikoinen, keskimmäinen oli vähän painavampi tässä iässä. Ens viikolla on sitten vuorossa neuvolalääkäri.

Noista lasten ruokajutuista. Samaa tulee käytettyä kuin Paik, eli annan ruoille hauskoja nimiä, niin kiinnostus ruokaa kohtaa herää. Esim. Babarin kalamuhennos tms. ja plussaa on, jos kyseessä on joku lempihahmo.

Sit yhtenä vinkkinä, että antaa kovimpaan nälkään alkupalaksi kurkkua / tomaattia / porkkanaa / paprikaa tms. Monesti kun en ole ehtinyt laittaa ajoissa ruokaa, paikkailen tilannetta salaatti tai kasvis alkupalalla, niin eivät näänny nälkään. Johonkin pieneen hassuun kuppiin laitan alkupalan, voivat syödä joskus olohuoneen sohvallakin, tai esim. pikkukakkosta katsellessa (vink vink, hyvä hetki tehdä rauhassa ruokaa!)

Sitten tuli mieleen, että tekee leivän päälle pellen naamoja kasviksista (kurkut silmiksi ja paprikanviipale suuksi jne.) tai asettaa kasvikset hauskasti lautaselle tai juuri omaan pieneen kulhoon ruokalautasen viereen.

Tai sitten sinne ruoan sekaan. Risottoon on helppo heittää maissi-herne-paprika -pussi sekaan + jauhelihat + riisit. Ja kananpalojen kaveriksi sekaan ananasta ja paprikaa ja purjoa + riisit. Tai wokkivihanneksia pakastepussista + nuudeleita + kanaa tms.

Juuri söin ruoan, mutta tässähän tuli nälkä kun alkoi ruokajuttuja miettiä! ;)

Nyt täytyy herättää pikku-ukko vaunuista, pitää syödä ja sitte taas lähteä hakemaan isommat päiväkodista. Pieni raukka joutuu tänään näköjään viettämään aikaansa vaunujen vankina.

Päivän jatkot!

PikkuKeiju

Vierailija
10/208 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans jupe elää välillä vaunujen vankina.Päiväunille klo 10 ja sit kun siitä lähdetään kerhoihin ja muihin menoihin, niin klo 17 pääsee pois. Välillä jossain kahvilassa tai McDonaldsilla pääsee vähän syöttötuoliin syömään ja sit kärrytys jatkuu. Ei se vielä aiemmin haitannut, mutta nyt tekis jo mieli liikkua. Tänään jupe seisoskeli kahvilassa tuolia vasten ajan kuluksi, typerä äiti vaan nappas takas vaunuihin heti, kun yritti kontata karkuun.

Pitääkin kokeilla pellennaamaleipää, kuulosti hauskalta

tuuti

Vierailija
11/208 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkui Tomppa, tultiin kotia mummola+kauppareissulta (mun vanhemmilta).Ulkoilin siellä esikoisen kanssa kun Tomppa viihdytti mummoa ja pappaa. Parasta liikuntaa esikoiselle oli kun kahlasi umpihangessa vyötäröään myöten.

Listasin esikoisen "pahat"

vanukkaat yms. makeat jogurtit

karkit

jäätelöt

mehut

piparit

munkit

pitsa

kaakao

Nämä ovat nyt kiellettyjä, sipsejä, limpsaa, hampurilaisia ei ole oppinut syömäänkään. Isossa kaupassa käydessä on muutaman ranskanperunan syönyt, mutta jätetään nyt nekin. Niin, ehkä hassua näistä täällä kirjoitella, mutta kyllä tämä asia huhtikuisillakin käsillä on. Kaduttaa kun en esikoista jo pienempänä paremmin opettanut. Pellekeivät yms. ja kasvisten dippaamisia olen miettinyt omenaakin söi taannoin kanelisokeriin dipattuna. Kiitos ideoista.

Mutta asiasta kolmanteen. Tompalla edessä tuttista luopuminen. Miten se onnistuu? Ei ole esikoisen kanssa sitä murhetta ollut kun nirsoilevana ei tuttia huolinut.

Vierailija
12/208 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tuli mittariin 14 avioliittovuotta. Näin se aika rientää!

Saku ollut hoidossa 3 päivää ja hyvin mennyt. Ei itke yhtään kun lähden aamulla töihin. Sinne jää iloisin mielin. Temppunsa on jo kyllä tädeille näyttänyt (huutaa kun menee nukkumaan jos ei huvita) ja (ulkovaatteiden päälle pukeminen ei ole hoidossakaan pop).

Anoppia metsästettiin eilen sairaalan päivystyksestä. Oli mennyt sinne korkeiden tulehdusarvojen takia ja sappivaivojen vuoksi. Joutui jäämään toiseksikin yöksi tarkkailuun. Se anopin metsästämisreissu oli kyllä kanssa sellainen että voisin pari valittua sanaa sanoa, mutta jääköön toiseen kertaan.

2 päivää töitä ja sitten muutto viikko. Huh!

Fiksuilta kuulostaa teidän ruokavinkit. Meillä on syöty aina lepakkosoppaa tai sammankonreisiä yms. Ehkä nuo tepsii paremmin pojille kun meidän esikoistyttöön.

Menen vahtimaan meidän kiipeilijää....

Vierailija
13/208 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

14vuotta pitkä aika, meillä tulee toukuussa vasta 8vuotta avioliittoa, mutta on sekin jo paljon kun tuntuu, että vastahan se oli. Valokuvista vain voi päätellä, että vuosia on mennyt muutama.

Tomppa nukkuu päiväunia, fiksua? Esikoinen syö posket punaisina omenaa. Tehtiin tänään kovasti lumitöitä. Meen ehkä herättämään Tomppaa muuten ei nukuta koko yönä.

Ai niin ja toipumisia päkkänän anopille, sappikohtaus? Se taitaa olla kivuliasta.

Vierailija
14/208 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä siis täytin 19 päivänä, jolloin Päkkänä avioitui. Silloin tuli myös tasan vuosi siitä, kun olen viimeiksi hiihtänyt.

Jos Päkkänän juhlapäivä meni anoppia ensiavusta etsien, niin mun juhlapäivä vietettiin pohtien pitäisikö mennä päivystykseen. Inka on ollut kipeänä nyt sunnuntaista asti. Kamala yskä, tuntuu että kakoo kohta keuhkon kappaleita ulos. :( Säälittää pieni parka. Pari yötä on valvottu yskän kanssa. Nenä vuotaa myös solkenaan, kuumetta ei oo.

Pikkuäidin ruokatuska pelottaa. Miten ihmeessä sitä tosiaan saa lapsen syömään kasviksia. Nyt lapsenuskollani vain toivon, että jos siitä ei tee numeroa, niin ehkä ne sit uppoaa siinä missä muukin sapuska. Nuo kaikki lautasmallit, pellenaamat ja dipit kuulostaa hyviltä ideoilta. Kuten myös se äidin herkkuhetki kasviksilla. Viekkaudella ja vääryydellä. :)

Väsyttää kovin. Pitää mennä nukkumaan, että ehtii hetken nukkua, ennen kuin lapsi herää pariksi tunniksi. On ollut hällä tapana se nyt taudin aikana. Että herätään tunniksi-kolmeksi kukkumaan keskellä yötä. Silmät lupsottaen äitin sylissä kököttää. Äiti silmät lupsottaen sängyn laidalla nököttää.

Lyyti

Vierailija
15/208 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ollaan oltu myös aika tiutau, Sylvi on nuhainen ja yskii sekä kuolan määrästä päätellen tekee hampaita. Yöt on olleet aika pätkää ja bonarina mä valvon taas itsekseni aamuyöstä, varmaan odottaen et milloin alkaa taas kuulua itkua. Pieni reppana! Pikaista paranemista myös Inkalle!

Saku se on reipas poika, kiva kuulla että hoidossa on mennyt hyvin!

Samoin reipas Reissaaja-Urho, miten musta tuntuu et reissussa menee aina paremmin kuin kotona? Lontoo on mahtava paikka, tahtoo kans!

Onnea Päkkänälle avioliittovuosista ja Lyytille omista vuosista! Hiihtämisen vuosipäivää kannattaa ehdottomasti juhlia myös! Mä voisin juhlia sitä, että meidän kadut on vihdoin putsattu lumesta ja vaunuilla pääsisi liikkeelle ekan kerran sitten sunnuntain! Tuo lähellä oleva pääkatu, jota pitkin mennään metrolle, oli kyllä aurattuna, mutta kaikki suolalumet jalkakäytävillä. Ei siellä pystynyt liikkumaan edes ilman vaunuja. Lisäksi tässä meidän vieressä on lumenkaatopaikka, jonne rekat ajelevat kuuttakymppiä liukkaalla neljänkympin tiellä, jossa ei siis niitä kulkukelpoisia jalkakäytäviä, joten aika motissa ollaan oltu. Nyt ei sitten nuhan vuoksi mennä edes muskariin, vaikka tekisi mieli lähteä ajamaan vaunurallia auratuille jalkakäytäville!

Mielenkiinnolla lueskelin isompien lasten syömisistä. Olen aina miettinyt, mistä johtuu se että monet lapset haluavat "lasten ruokaa", eivätkä suostu syömään aikuisten ruokaa, jossa on jotakin lasten mielestä kummallista tai pahaa kuten sieniä, sipulia jne. Jos itse yrittäisi syödä terveellisesti lautasmallin mukaan, niin miksi esimerkin näyttäminen ei välttämättä riitä? Muutenkin vielä kasvis(+kala)syöjänä ihmettelen miksi liha on niin isossa osassa suomalaisessa ruokakultturissa, vaikka sitä ei todellakaan tarvita joka aterialla, eikä edes joka päivä. Miksi lapsille pitää keksiä erikseen kikkoja kasvisten syömiseen, vaikka niiden pitäisi olla osana normaalia ateriaa? Vaikka helppohan mun on tässä pohtia kun neiti nyt avaa suunsa, laittaa lusikkaan mitä tahansa. Ja lihaa/kanaa/kalaa syö joka päivä, sillä olen liian laiska tekemään kasvispöperöitä (tofu, linssit) Sylville erikseen. Neiti varmaan haluaa kolmevuotiaana pelkkää jauhelihaa ;)

Huomaan myös, että helposti antaa Sylville jotakin naposteltavaa jos itse haluaa tehdä jotain kuten ruokaa tai syödä. Meidän ketjusta vinkattu näkkäri on edelleen pop ja kuivatut omenarinkulat. Maissinaksuja en ole enää antanut. Taisin syödä ne itse =D!

Nälkähän tässä tulee, mitäköhän jääkaapista löytyy kun kauppaan ei ole päässyt. Pitääkö mun syödä Bona perunaa ja lohta yrttikastikkeessa?

t. Tsili & nuhanenä 10,5kk

Vierailija
16/208 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin lukemassa muutaman päivän sitä viime kuun listaa ja ihmettelin, miksi kukaan ei kirjoita. Onneksi sitten tajusin kuun vaihtuneen :D.

No meillä on ollut muutama toimelias päivä tällä viikolla. Mulla oli ma-ti vapaa, joten mehän kerättiin kimpsut ja mentiin yhtenä koko pere hoploppiin. Santtu oli ihan innoissaan. Käveli siellä jo pitkiä matkoja. Pallomeri oli erityisen pop, ja varmasti tykkäisi mennä sinne toistekin. Sitten tiistaina oli muskari, jonka jälkeen kävelin vapaaehtoisesti kaupunkiin tuulessa ja tuiskussa vaunujen kanssa. No matkaa ei onneksi ollut kuin 5 kilsaa. Meillä oli myös 10kk neuvola ja meidän pojan uudet mitat ovat pituus 78,5 senttiä ja paino 10500 grammaa. Ei tarvitse kuulemma antaa öljylisää, ainakaan vielä. 1-vuotisneuvola on seuraavana vuorossa huhtikuussa. Kuvitelkaa, kohta se on jo vuosi kulunut synnytyksestä. Mä olen kyllä vähän kuumeillut uutta vauvaa, kun lähipiiriin syntyy näinä aikoina yksi vauva ja maaliskuussa kaksoset ja huhtikuussa Keijo. Eli vauvoja riittää. Mun yksi työkaverinikin on raskaana, mitä olen sanonut jo monta viikkoa, mutta hän ei uskonut. No onneksi lääkäri vahvisti minun sanomiset :D.

Kaupungilla ollessamme Santtu oli niin hienosti. Jaksoi nukkua kauppakeskuksessa ja sitten kun äiti ja isi meni kiinalaiseen, niin siellä Santtu istui kiltisti ja huuteli ohikulkijoille. Mä ostin kaupungilta itselleni uudet urheilurintaliivit. Olivat tosi suolaiset (Change-merkkiset), mutta kävin testaamassa niitä. Yllätyin ihan itsekin, kun jaksoin juosta melkein viisi kilsaa. Kävelin tosin välillä, etten kuolisi, mutta yllättävän hyvin jaksoin. Ja suosittelen kaikille niitä liivejä. Normaalisti tissini roikkuvat polvissa ja nyt ne suurin piirtein pysyi paikallaan :D.

Eilen käytiin treffeillä miehen kanssa. Katsottiin elokuva Sherlock Holmes ja käytiin amarillossa. Oli hauskaa!

Onnea Päkkänälle ja sen miehelle. Tuo on varsin suuri saavutus!

Meillä tuli tammikuussa yhdessä oloa 5 vuotta täyteen ja naimisissa ollaan oltu vasta 1½ vuotta. Mutta hyvä sekin on :D.

Lyytille onnea lisävuosista!

Mä hankin läskillä lukutaitoa Nepaliin, eli olen laihksella. Kannattaa muuten kaikkien muidenkin, jotka laihduttaa, niin tutustua tuohon kampanjaan. Siten voi osallistua hyväntekeväisyyteen ihan vain laihtumalla. Käykääpä katsomassa jos kiinnostaa niin thl:n sivuilta tai naamakirjasta tai vaikka oman seurakuntanne sivuilta (Pakollinen mainos hyvän asian puolesta, anteeksi!).

Aloitan ensi viikolla käymään jumpissa ja alan myös syömään pelkkiä pussikeittoja. Pääsiäispaastona olen sitä kutsunut, mutta katsotaan mitä siitä nyt tulee.

Mun mieheni imarteli mua kyllä aamulla, että olisin laihtunut ja muutenkin aivan hurmaava, mutta se varsin valehtelee :D.

Mutta nyt jatkan työntekoa.

Iloista päivää ja ihanaa lumisadetta!

Terkuin

Kaisa_kissa ja Santeri ens maanantaina 10kk

Vierailija
17/208 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsili

mä mietin ihan samoja juttuja 4-5v sitten kun esikoinen oli ihan pieni. Olin kasvissyöjä ja ajattelin toimivani tietyllä lailla lapsen kanssa.

Lapset on vaan niin kovin erilaisia ja omia persooniaan. Niinkuin me aikuisetkin. Makunsa kullakin. :)

Olen joutunut myöntämään tappioni ja lakki kädessä toteamaan että viime vuodet lapseni on halunnut syödä jotain ihan muuta kuin äitinsä suosikkeja. Johtunee myös siitä että meillä on aina oltu sekaravinnolla, kun en ole miestä saanut 10 vuodessa käännytettyä. :)

Itse muistan että kärsin lapsena kun aina oli lihaa ruokana, ja myöhemmin jätinkin sen sitten pois.Siis oma makuni oli selvillä jo 70-luvulla.

elän toivossa että kun Pee varttuu menee äitin kasvisruuat jo paremmin ja ehkä "Lahja"neiti on enemmän samoilla mieltymyksillä varustettu kuin minä?

Mutta älä huoli voihan olla että Sylvi syö jatkossakin hyvin sun ruokia. tiedän monia lapsia, jotka ennakkoluulottomia. Totuus selvinnee tuossa 2-3 vuotiaana ja siitä eteenpäin, luulisin.

osin sen mulla ainakin myös laiskuutta. Paljon helpommalla pääsee kun antaa lapselle sen makaroonilaatikon kun se siitä niiiiin tykkää :)

Ja mulla ei ehkä oo se asia ollu niin tärkeä et olisin jaksanu ponnistella tään enempää, kun ei oo itsestään menny niinku haaveilin.

Erittäin hyvä näkökulma sulla, kiva lukea mielipiteitä ja aatoksia tästä-kin aiheesta.Hyvä muistutus tuosta tarviiko lapselle olla lastenruokaa...

Tänään Pee syö riisiä ja kanaa- naturel + suola ja himona ketsuppia päälle.

Huomenna juhlapäivä kun äiti kaivaa pakasteeesta ylläri- makalooraa.

Taidan mennä keittään kahvit ennenkuin kerholainen saapuu.

Paik ja Lahja jolla mahdollisesti se eka alahammas pilkottaa.

Vierailija
18/208 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Kaisa_kissa kun muistutit tuosta Nepalista. Aattelin mun 5 kg kans lahjottaa sinne...Mut olin taas unohtanut koko jutun.

Paik

Vierailija
19/208 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyytille onnittelut ja päkkänälle. Paranemisia nuhanenille! Jupen nuha alkaa olla voitettu.

Jupe on nyt sit elämänsä ensimmäisessä nettikiellossa. Ei saa koskea tietokoneeseen. Syy: näppäimistön rapsutus, kolme näppäintä irti kannettavasta. Hetki meni askarrellessa ne takaisin. Meillä on ollut kannettava matalalla sohvapöydällä, mistä isot pojat yltää sitä käyttämään mukavasti. Ei ole enää. Nyt joudun hipsimään takkahuoneeseen surffaamaan. Ei hyvä.

Tuolta se taas tulee, heippa

tuuti

Vierailija
20/208 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laulava mölylelu kelpasi hetkeksi, siis ruoka-asiaa. Ympäristö vaikuttaa kovasti lasten ruokatottumuksiin. Suurin auktoriteetti on se vähän vanhempi kaveri päiväkodin ruokapöydässä. Siihen asti meni herneet ja paprikat ruoassa, mutta päiväkodissa oli kerran herneitä keitossa ja naapuri oli sanonut yäk en syö. Se siitä kaikkiruokaisuudesta. Luulen että kasvisruokaa syöneilla on suurempi mahdollisuus innostua siitä vähän vanhempana. Jne. Meillä on lastenruokaa usein siksi, että ei viitsi pihviä pienille tyrkyttää tai tosi tulista ruokaa. Ja itse ei jaksa aina sitä nakkikeittoa syödä. Arkiruokana syödään samoja, mutta viikonloppuisin on kaksi kattausta.

Nyt multa lähti hiiri

tuuti