Olenko ihan hirveä ihminen? (riita siipan kanssa)
Olimme autolla liikenteessä, lapset, mies ja minä. Mies laittoi lapset autoon, en katsonut sen tarkemmin takapenkille vaan menin pelkääjän paikalle ja ajoimme noin 10 min matkan. Mies auttoi myös lapset autosta. Parin tunnin päästä olimme lähdössä kotiin ja autoin lapsia autoon. Vyötin toisen ja aloin laittamaan toista lasta vöihin, ja lapsi alkaa huutaa että ei ne vyöt mahdu kiinni. Kysyin mieheltäni että miten sait nämä vyöt aikaisemmin kiinni kun ne on nyt näin tiukat. Ärtynyt vastaus: "Ei niitä tarvitse tuon kahden metrin takia laittaa kiinni!"
Olin kauhuissani (olenko nipo ja vauhko?) ja kysyin että etkö oikeasti laittanut lapsen vöitä kiinni? (Lapset eivät osaa vielä edes laittaa itse). Ukko sanoi että no ei laittanut eikä aio laittaakaan, ei niitä tarvitse, ei näin lyhyellä matkalla tapahdu mitään! Sanoin että ei ilman vöitä saa ajaa, voi tapahtua vaikka mitä. Mies sanoi että vie aina lyhyet matkat ilman vöitä. Sanoin ettei saa, lapset eivät sitten voi enää ajaa hänen kanssaan! Mies sanoi että kyllä ajaa se on hänen autonsa ja hän päättää. Sanoin että säädetään vyöt pidemmäksi heti kun ollaan kotona. En osaa itse mutta mies osaa. Mies sanoi että eikä säädetä, hän ei tee sitä edes kesällä. Sanoin "haluat vaan ärsyttää mua". Mies sanoi että no vaikka niin!
Mies sanoi että voin kävelläkin lasten kanssa jos kyyti kotiin ei kelpaa. Oli paukkupakkanen ja tuuli, enkä osannut pidentää vöitä joten laitoin ne vain lapsen kainaloista ja pyysin pitämään kiinni istuimesta, joten paiskasin kiukuissani oven kiinni ja istuin sisälle. Mies alkoi räyhäämään että en saa paiskoa ovia. Paiskasin siis lapsen oven kun ärsytti niin, etuovea en paiskannut. Hän uhkaili että jos vielä joskus paiskon ovia niin saan nähdä. Sanoin että no ei oven paiskominen ole niin paha asia kuin se, että ajaa autolla ilman vöitä!
Tälläistä kinastelua kesti sitten koko matka. Kotoa mies oli mykkäkoulua ja sulkeutui yksin huoneeseen. Koko illan on ollut nyrpeä, ilkeä, vihaisen näköinen ja ärsyytynyt, ei puhu mitään. Äsken häipyi nukkumaan mitään sanomatta. Istun tässä yksin ja mietin että mitä minä nyt tein väärin :( Miten noita miehiä oikein käsitellään! En minä vaan osaa. Eikö koskaan saisi näyttää suuttumustaan, edes niin että paiskaa kerran auton oven? Minä pelkään niin, että lapsille käy jotain jos mies joutuu jarruttamaan äkillisesti tms. En hyväksy ollenkaan tuota vöittä ajamista :( Ja siippani mielestä olen kauhea sen takia. Tosi paha mieli.
Kommentit (70)
alistetulta/alistuneelta tossukalta jo lähtien tuosta avauksesi otsikosta: Olenko ihan hirveä ihminen?
Voit kertoa miehellesi, että soitat poliisille, jos hän vielä kuljettaa lapsia autossa ilman turvavöitä. Saa kunnon sakot, se on varmaa.
Matkan pituus ei korreloi siihen, mitä voi sattua. Lyhyelläkin matkalla voi tulla yllättäviä tilanteita. Muistaakseni eniten kolareita tapahtuu juuri kodin lähellä, missä ajetaan rennommin, kun on tuttua seutua.
Minä kuljetan koiraa turvavöissä, ei tulisi mieleenkään kuljettaa ilman.
Anna miehen murjottaa kaikessa rauhassa, hän kyllä tietää olleensa väärässä, mutta "kun se on niin vaikea myöntää".
Tee hänelle siis selväksi, että jos hän aikoo edelleen kuljettaa lapsia ilman turvavöitä, sinä aiot soittaa poliisit paikalle.
Minä tekisin niin, jos muuten ei menisi perille.
Katsokaapa yhdessä www.liikenneturva.fi ja sieltä turvatieto ja alhaalta turvalaitteet pelastavat!
liikenneturvan sivuilta turvatieto ja alanurkasta turvavälineet pelastavat
Nyt nielet kiukkusi ja menet kauniisti pyytämään, että hän laittaisi vyöt pidemmälle, koska haluat lasten matkustavan turvallisesti. Kerrot vielä, että lapset ovat arvokkainta mitä sinulla on.
Pyydän huomenna laittamaan ne vyöt, oikein kauniisti. Selitin hänelle, että en ikinä halua että lapsille tapahtuu mitään. Ei hän kuunnellut, ei tapahdu mitään noin lyhyellä matkalla (noin 10 min) Mutta mistä sitä tietää!
Minä yritin olla illan ihan normaali, mutta kurkkua kuristi koko ajan. Kyselin normaalisti silti ottaako sitä tai tätä. Vastaus oli aina örähdys. Aina käy näin että minusta tulee syyllinen, pahantekijä, mies mököttää ja vittuilee ja seuraavana päivänä esittää kuin mitään ei olisi tapahtunut. Soittaa minulle töistä kuin mitään ei olisi käynyt.
Pistät nyt kerrankin kovan kovaa vastaan!
Älä anele, älä rukoile, kysy ainoastaan, että onko turvavyöt pidennetty, kun mies on seuraavan kerran viemässä lapsia autolla.
Jos ei ole, lapset eivät mene autoon.
Asia on noin yksinkertainen.
Tulkoon siitä vaikka mikä riita, älä anna periksi.
Osa miehistä on niin jääräpäisiä, että heihin on pakko soveltaa samaa jääräpäistä toimintaa, muu ei tehoa.
Menee uhmaikäisen lapsen kasvatuksen puolelle, ota se harjoitteluna :-))
Kokemusta on. Noiden on mahdoton myöntää, että ovat väärässä. Muiden syytä, itsessä ei vikaa - tai ei ainakaan myönnetä. Jos ei muusta voi valittaa, ainakin siitä, että auton ovia on paiskottu. Ei ne auton ovet siitä hajoa, kunhan valittaa, joten naura koko asialle.
Älä passaa. Tuota miestyyppiä ei kannata passata, oppii vain huonoille tavoille.
Pidä mykkäkoulua ja pysy tiukkana, älä missään tapauksessa anna periksi, älä matele, älä anele.
että vyöt laitetaan kiinni vaikka ajettaisiin vain vaikka 5 metriä.
Miehesi on todella edesvastuuton. Sinä myös jos annat miehen kuljettaa lapsia irrallaa.
Juuri lyhyillä matkoilla sattuu eniten onnettomuuksia.
Nyt ryhdistäydyt ja sanot ukolle suorat sanat. Miksi ukkoa pitäis hyssytellä ja paapoa kun on tuollaista tehnyt?
samanlaisen miehen kuin isäsi oli.
tuttavaperheeni lapsi irrotettiin turvavöistä siksi aikaa, että perheen isä käväisi pikaisesti kaupassa. olivat siis pysäköineet kaupan parkkipaikalle ja lapsi sekä äiti jäivät autoon. tuona lyhyenä aikana rattijuoppo ajoi kaupan pihalle ja törmäsi tuttavaperheen autoon, lapsi lensi turvaistuimesta tuulilasiin ja kuoli.
tästä on aikaa parikymmentä vuotta. esikoisemme olisivat nyt samanikäisiä, jos tuo lapsi olisi elänyt. tämä pariskunta ei koskaan saanut toista lasta.
Ja ei millään pahalla, mutta aika jotenkin alistettuna mielestäni olet teidän parisuhteessa, jos sinun pitää miettiä miten käyttäytyä koko ajan. Ja miettiä, ettei ääni nouse liian kovaksi. Huh huh, olisko paikka pariterapialle tai erolle?
"Komppaan" erityisesti tätä ylläolevaa. Miehesi käytöksestä tulee kovasti mieleen exäni, hänkään ei kestänyt kuulla minkäänlaisia ilmaisuja oikeutetulle suuttumukselle omista törkeyksistään. Exäksi päätyi; sittemmin joku on erehtynyt hänet ristikseen ottamaan, erittäin ikävin seurauksin. Ei tuollaista käytöstä pidä katsella! Ansaitset parempaa.
kun miehesi on niin totaalinen typerys että on oman järjettömän jääräpäisyytensä takia valmis vaarantamaan lastensa terveyden!
Mitäs mieltä olette - antaisitteko itsellenne ikinä anteeksi, jos lapsenne vammautuisi/kuolisi sen tähden, että turvavyöt on laittamatta kiinni, koska "eihän sitä nyt näin lyhyellä matkalla mitään satu". Minä en antaisi.
siis miehesi kyllä saa huutaa sulle kurkku suorana, mutta sä et saa hälle ääntäsi korottaa? Anteeksi, mutta miehesi kuulostaa aikamoiselta alistajalta. Ja sitähän tuo kommentointi siitä että "hänen autonsa, tehdään niinkuin hän käskee" onkin. Itseasiassa minulle tulee mieleen isäni, toimi juuri tuolla tavalla mielivaltaisesti aivan idioottimaisissakin asioissa, vaan siksi että hän oli AINA oikeassa ja hänen mielipiteensä ohitti aina kaikki muut. Täysin kypsymätön ihminen ja vanhempana aikamoinen tyranni. Samoin parisuhteessa. Ja päivääkään ei lastani autossa kuljetettaisi ilman vöitä. Aivan järjetöntä puhetta ukoltasi. Ei hänelle taida paljonkaan perheenne merkitä. Ja tuo että riitojen jälkeen syy kääntyy sulle eikä äijä koskaan pyydä anteeksi, vaan on seuraavana päivänä kuin mitään ei ois tapahtunut: KAMMOTTAVAA.
Kuulostaa varmaan kammottavalta, mutta meillä on muuten kyllä hyvä aviolitto. Nämä asiat mistä nyt kirjoitan on ne huonot. Mutta niidenkin kanssa pystyn elämään. Yleensä osaan vetää oikeista naruista ja mies mököttää harvoin, mutta joskus sitä käy kun teen jotain "väärää" kuten se ovi tänään. Tosi tyhmää, tiedän itsekin. Mutta hän on kyllä muuten hyvä mies ja tiedän, että perhe on hänelle kaikki kaikessa, nuo vyöt oli vaan joku tekosyy tänään.
Ps. mun isä on vähän samanlainen, oli samanlainen komentaja kun olin lapsi.
Mutta tässä pari asiaa.
1) Ilman turvavöitä ei ajeta!
2) Ilman turvavöitä ei ajeta!
3) Ilman turvavöitä ei ajeta!
4) Opettele nyt ihmeessä itse säätämään ne istuimet!
5) Onko auto todella hänen? Etkö omista siitä mitään? Oletteko naimisssa?
Enivei, nuo kolme ensimmäistä kohtaa kertoivat kaiken. Miehesi käytös on lapsellista ja todella ajattelematonta. Yritä saada joku kaveri/miehen isä tms. taho selvittämään hänelle, että lapset on pidettävä turvavöissä. Sinua hän ei usko - semminkään jos et osaa niitä säädellä tms.
Älä luovuta. Ovien paiskomisesta yms. riitelyyn en ota kantaa (en jaksanut lukea kappaleetonta tekstiä), mutta turvavyöt pitää aina - AINA - olla kiinni.
Ei hän kuunnellut, ei tapahdu mitään noin lyhyellä matkalla (noin 10 min) Mutta mistä sitä tietää!
sitähän ajaa jopa 10 km tuossa ajassa (riippuen paikasta, mutta kilometrejä kuitenkin). Meillä laitetaan tyttö kiinni turvavöihin vaikka tultaisiin 300 m naapuritieltä päiväkodista kotiin tai toisin päin. Siis ihan vaan matka jossa ajetaan tonttikatu päästä päähän, 1 risteysväli kokoojatietä ja toinen tonttikatu päästä päähän.
lapsellista, ja lisäksi rivien välistä paistaa, että hän käyttää henkistä väkivaltaa sinua kohtaan jos joudut tuolla lailla tasapainoilemaan.
Ja eikun poliisille soittoa jos mies ajelee lapset irti vöistä. Ihan edesvastuutonta.
sinä oikeassa - totta kai lyhyelläkin matkalla voi sattua onnettomuus, ja jos lapsi lentää tuulilasin läpi, niin ei se matkaa katso... Eikä hän selvästikään osaa edes käyttäytyä. Sietämätön hyypiö ilmeisesti, tuo miehesi. Minä en jaksaisi kovin pitkään katsella...
Ja eikun poliisille soittoa jos mies ajelee lapset irti vöistä. Ihan edesvastuutonta.
Kyllä rupeaa turvavyöt kelpaamaan miehellekin kun taksimittari raksuttaa.
ainoa kolari jossa minä olen autossa ollut mukana, on tapahtunut kilometrin päässä kotoa (ja syy toisen auton).
Ei paljon naurattanut poimia takalasia lapsen naamasta ja olla henki kurkussa ettei pahempaa tapahtunut.
Lapset AINA kiinni.
Älä kuitenkaan kerro siitä miehellesi.
Kerro koko juttu poliisille ja pyydä heitä vaikka pitämään ratsiaa kotikadullenne sellaiseen aikaan kun tiedät miehesi ajavan siitä ohi lapsenne kyydissä'n, ilman vöitä. Kerro poliisille miehesi auton rekisterinumero ja kuvaile auto, jotta osaavat pysäyttää. Pyydä poliisia pitämään miehellesi oikein kunnon saarna.
En tiedä lähtevätkö poliisit tällaiseen mukaan, mutta aina voi kysyä. Kerro poliisille, että olet todella huolisasi lapsistasi ja miehesi ei sinua kuuntele, eikä mikään muu keino kertakaikkiaan tehoa.
Pyydä myös poliisia olemaan kertomatta, että sinä olit hänen mahdollisten sakkojensa takana.
päätös ettei lapse kulje autolla ilman että sinä olet mukana. Minä en luottaisi että tuollainen idiootti laittaisi vöitä kiinni vaikka ne olisivat kuinka löysällä. Lapset autoon ja vöihin vain silloin kun sinä olet mukana ja jos vöitä ei löysätä, niin lopetatte lasten kanssa auton käytön kokonaan. Hanki vaikka oma auto tai opettelkaa tulemaan toimeen ilman autoa.
ap on.:((
Nyt alat laittaa kampoihin enemmänkin, elä anna periks joka asiasa, mitä säää pelkäät? mikset uskalla laittaa vastaan?