Olenko ihan hirveä ihminen? (riita siipan kanssa)
Olimme autolla liikenteessä, lapset, mies ja minä. Mies laittoi lapset autoon, en katsonut sen tarkemmin takapenkille vaan menin pelkääjän paikalle ja ajoimme noin 10 min matkan. Mies auttoi myös lapset autosta. Parin tunnin päästä olimme lähdössä kotiin ja autoin lapsia autoon. Vyötin toisen ja aloin laittamaan toista lasta vöihin, ja lapsi alkaa huutaa että ei ne vyöt mahdu kiinni. Kysyin mieheltäni että miten sait nämä vyöt aikaisemmin kiinni kun ne on nyt näin tiukat. Ärtynyt vastaus: "Ei niitä tarvitse tuon kahden metrin takia laittaa kiinni!"
Olin kauhuissani (olenko nipo ja vauhko?) ja kysyin että etkö oikeasti laittanut lapsen vöitä kiinni? (Lapset eivät osaa vielä edes laittaa itse). Ukko sanoi että no ei laittanut eikä aio laittaakaan, ei niitä tarvitse, ei näin lyhyellä matkalla tapahdu mitään! Sanoin että ei ilman vöitä saa ajaa, voi tapahtua vaikka mitä. Mies sanoi että vie aina lyhyet matkat ilman vöitä. Sanoin ettei saa, lapset eivät sitten voi enää ajaa hänen kanssaan! Mies sanoi että kyllä ajaa se on hänen autonsa ja hän päättää. Sanoin että säädetään vyöt pidemmäksi heti kun ollaan kotona. En osaa itse mutta mies osaa. Mies sanoi että eikä säädetä, hän ei tee sitä edes kesällä. Sanoin "haluat vaan ärsyttää mua". Mies sanoi että no vaikka niin!
Mies sanoi että voin kävelläkin lasten kanssa jos kyyti kotiin ei kelpaa. Oli paukkupakkanen ja tuuli, enkä osannut pidentää vöitä joten laitoin ne vain lapsen kainaloista ja pyysin pitämään kiinni istuimesta, joten paiskasin kiukuissani oven kiinni ja istuin sisälle. Mies alkoi räyhäämään että en saa paiskoa ovia. Paiskasin siis lapsen oven kun ärsytti niin, etuovea en paiskannut. Hän uhkaili että jos vielä joskus paiskon ovia niin saan nähdä. Sanoin että no ei oven paiskominen ole niin paha asia kuin se, että ajaa autolla ilman vöitä!
Tälläistä kinastelua kesti sitten koko matka. Kotoa mies oli mykkäkoulua ja sulkeutui yksin huoneeseen. Koko illan on ollut nyrpeä, ilkeä, vihaisen näköinen ja ärsyytynyt, ei puhu mitään. Äsken häipyi nukkumaan mitään sanomatta. Istun tässä yksin ja mietin että mitä minä nyt tein väärin :( Miten noita miehiä oikein käsitellään! En minä vaan osaa. Eikö koskaan saisi näyttää suuttumustaan, edes niin että paiskaa kerran auton oven? Minä pelkään niin, että lapsille käy jotain jos mies joutuu jarruttamaan äkillisesti tms. En hyväksy ollenkaan tuota vöittä ajamista :( Ja siippani mielestä olen kauhea sen takia. Tosi paha mieli.
Kommentit (70)
Lasten turvallisuus on tärkeintä. Sitä paitsi lasten kiinnittäminen turvaistuimeen ei ole valinnainen asia vaan määräys. Johon voit viitata tukemaan vaatimustasi. Josta et lipeä. Voimia.
Nyt nielet kiukkusi ja menet kauniisti pyytämään, että hän laittaisi vyöt pidemmälle, koska haluat lasten matkustavan turvallisesti. Kerrot vielä, että lapset ovat arvokkainta mitä sinulla on.
ja ihmettelen miksi hän haluaa noin vaarantaa toisen, pienen ihmisen. Ei hän yleensä halua toisille mitään pahaa. Mutta kyllä hän noin käyttäytyy jos on vihainen.
Ei ole väkivaltainen tms. ollut ikinä mutta sanallisesti osaa kyllä pistää matalaksi :( Ja suuttuu jos väitän vastaan ja pikkuisen korotan ääntä, hänelle ei huudeta. En ole ikinä huutanut mutta vihaisena tulee korotettua ääntä. Tänään en korottanut kyllä yhtään, pidin siitä huolta.
kun mielestäni sinä olet täysin oikeassa. Turvallisuus ennen kaikkea, kun autolla liikkuu. Nyt ei kannata puhua asiasta, kun miehesi raivona, mutta kyllä yhteiset pelisäännöt pitää olla selvillä. Siitä ei tule mitään, että isän kanssa eri säännöt, kuin äidin kanssa.
Lasten turvallisuus on tärkeintä. Sitä paitsi lasten kiinnittäminen turvaistuimeen ei ole valinnainen asia vaan määräys. Johon voit viitata tukemaan vaatimustasi. Josta et lipeä. Voimia.
Kiitos sinulle. Yritin selittää että se on rikos ajaa ilman vöitä, mitä jos poliisi näkee. Mutta ei, se kun on hänen autonsa niin hän päättää, miehen mielestä.
Nyt nielet kiukkusi ja menet kauniisti pyytämään, että hän laittaisi vyöt pidemmälle, koska haluat lasten matkustavan turvallisesti. Kerrot vielä, että lapset ovat arvokkainta mitä sinulla on.
Pyydän huomenna laittamaan ne vyöt, oikein kauniisti. Selitin hänelle, että en ikinä halua että lapsille tapahtuu mitään. Ei hän kuunnellut, ei tapahdu mitään noin lyhyellä matkalla (noin 10 min) Mutta mistä sitä tietää!
Minä yritin olla illan ihan normaali, mutta kurkkua kuristi koko ajan. Kyselin normaalisti silti ottaako sitä tai tätä. Vastaus oli aina örähdys. Aina käy näin että minusta tulee syyllinen, pahantekijä, mies mököttää ja vittuilee ja seuraavana päivänä esittää kuin mitään ei olisi tapahtunut. Soittaa minulle töistä kuin mitään ei olisi käynyt.
on a)todella lapsellista ja b)laitonta!
Todella säälin sua ap, että joudut tuollaista kärsimään. Voimia!
Ja miehellesi voit kertoa, ystäväni lapsesta, joka oli kyllä istuimessa ja vyötettynä, kun tien toiselta puolelta huoltoasemalta ajoivat kotipihaan tien toiselle puolelle. Risteyksessä pakettiauto tönäisi heidät kuitenkin vastaantulevien kaistalle ja kuorma-auto tuli kylkeen. Lapsi oli koomassa 4kk ja edelleen kova kuntoutus päällä. Jos ei olisi ollut istuimessa, olisi kuollut ilman muuta.
Lyhyt matka on naurettavan lapsellinen puolustus olla laittamatta lapsia turvavöihin ja kunnollisiin istuimiin!
Kannattaisikohan sinun etsiä käyttöohje jostain ja opetella pidentämään vyöt? Ja ovatko lapset jo sen ikäisiä, että pystyvät kertomaan, jos isä kuljettaa heitä ilman vöitä? Jos kuulisin lapsilta näin käyvän jatkossakin, niin en antaisi isän ottaa lapsia autoon.
Ja ei millään pahalla, mutta aika jotenkin alistettuna mielestäni olet teidän parisuhteessa, jos sinun pitää miettiä miten käyttäytyä koko ajan. Ja miettiä, ettei ääni nouse liian kovaksi. Huh huh, olisko paikka pariterapialle tai erolle?
kun mielestäni sinä olet täysin oikeassa. Turvallisuus ennen kaikkea, kun autolla liikkuu. Nyt ei kannata puhua asiasta, kun miehesi raivona, mutta kyllä yhteiset pelisäännöt pitää olla selvillä. Siitä ei tule mitään, että isän kanssa eri säännöt, kuin äidin kanssa.
Hyvä että muutkin on sitä mieltä, että kyllä ne vyöt on laitettava. Mieheni näkee lapsia aika vähän töiden takia ja yrittää kai sitten lelliä näillä "isän säännöillä", antaa aika paljon periksi, ei kaikkea silti.
Mutta tuntuu helpottavalta lukea, että taisin olla oikeassa, eihän se oven paiskominen nyt niin kamala juttu ollut :/
mitä ystäväsi lapselle kävi! :( Onneksi oli sentään vyöt ettei hän menehtynyt. Tuollaiset on juuri minun pelkoja.
Kannattaisikohan sinun etsiä käyttöohje jostain ja opetella pidentämään vyöt? Ja ovatko lapset jo sen ikäisiä, että pystyvät kertomaan, jos isä kuljettaa heitä ilman vöitä? Jos kuulisin lapsilta näin käyvän jatkossakin, niin en antaisi isän ottaa lapsia autoon. Ja ei millään pahalla, mutta aika jotenkin alistettuna mielestäni olet teidän parisuhteessa, jos sinun pitää miettiä miten käyttäytyä koko ajan. Ja miettiä, ettei ääni nouse liian kovaksi. Huh huh, olisko paikka pariterapialle tai erolle?
En usko että meillä on enää istuimen käyttöohjeita, mutta netistä voisi löytyä kunhan käyn katsomassa minkä niminen istuin on! Mutta luulen, että nousee kamala haloo jos pidennän ne itse.... Tyhmää kyllä, tiedän.
Mä sanoin miehelle, että ei saa kyydittää lapsia enää jos ei laita vöitä. Kuulemma aikoo silti. Isompi lapsista osaa kyllä kertoa jos isä kyydittää ilman vöitä. Kuulemma on tehnyt sitä tosi usein :(
Ei tässä sentään eroa.. Mies on vaan vähän sellainen määräävä tyyppi. Tuo äänijuttu on kyllä ärsyttävä, kun itse huutaa niin että kitalaet näkyy ja minä en saa edes vihaisena korottaa yhtään ääntä. Mielestäni on vaikea vihoissaan katsoa millaista ääntä pitää, ettei ääni korotu edes yhden sanan ajaksi :/
ajaa kyllä hyvin,mutta kun liikenteessä on noita muita hulluja. Jopa parkkipaikalla saattaa joku idiootti pamauttaa autoon ja jos lapsi ei oo vöissä niin lentäähän se.
Ja pyydä nätisti katsomaan joku kauhuvideo jossa lapsella ei ole vöitä...
Ei lapsia lellitä sillä, että ei laiteta turvavöitä kiinni, se on laiskuutta. Miehesi kuullostaa aivan yhdeltä tuttavalta, jonka lapsellinen käytös on muuttui aina vain pahemmaksi, kunnes eukko alkoi antaa samalla mitalla takaisin. Niin kauan kuin maanitteli ja oli kiltti, toistui kaava juuri kuin teillä. Jääräpäisesti mies ei anna periksi, on aina oikessa, nainen myötäilee ja yrittää sovitella, maanitella, houkutella ja seuraavana päivänä jannu on kuin ei mitään olisi tapahtunut. Ehkä kannattaa koittaa samaa mallia. Älä puhu, mökötä 5 päivää, osoita mieltäsi samalla tavalla, äläkä missään nimessä anna periksi tuolaisesta asiasta...
Sitäpaitsi en usko, että näillä lapsekkailla ja uhmaikäsillä miehillä kyse on edes oikeasti siitä asiasta mistä vänneään, kuten nyt esim turvavöistä vaan siitä, että kun jotain päähänsä saavat, eivät siitä periaatteesta anna periksi, oli touhussa järkeä tai ei.
ajaa kyllä hyvin,mutta kun liikenteessä on noita muita hulluja. Jopa parkkipaikalla saattaa joku idiootti pamauttaa autoon ja jos lapsi ei oo vöissä niin lentäähän se. Ja pyydä nätisti katsomaan joku kauhuvideo jossa lapsella ei ole vöitä...
Mä luulen, että tuo tehoaa, kun vähän mielistelen että hyvinhän hän ajaa mutta ne muut hullut :) Miksen mä keksi tuollaisia itse sopivassa tilanteessa ja sano oikein kauniilla äänellä, niin ei olisi mennyt tämä ilta ollenkaan pilalle :/ Mä vaan paiskon oven ja jäkätän että vyöt pitää olla.
siis miehesi kyllä saa huutaa sulle kurkku suorana, mutta sä et saa hälle ääntäsi korottaa? Anteeksi, mutta miehesi kuulostaa aikamoiselta alistajalta. Ja sitähän tuo kommentointi siitä että "hänen autonsa, tehdään niinkuin hän käskee" onkin. Itseasiassa minulle tulee mieleen isäni, toimi juuri tuolla tavalla mielivaltaisesti aivan idioottimaisissakin asioissa, vaan siksi että hän oli AINA oikeassa ja hänen mielipiteensä ohitti aina kaikki muut. Täysin kypsymätön ihminen ja vanhempana aikamoinen tyranni. Samoin parisuhteessa.
Ja päivääkään ei lastani autossa kuljetettaisi ilman vöitä. Aivan järjetöntä puhetta ukoltasi. Ei hänelle taida paljonkaan perheenne merkitä. Ja tuo että riitojen jälkeen syy kääntyy sulle eikä äijä koskaan pyydä anteeksi, vaan on seuraavana päivänä kuin mitään ei ois tapahtunut: KAMMOTTAVAA.
Ei lapsia lellitä sillä, että ei laiteta turvavöitä kiinni, se on laiskuutta. Miehesi kuullostaa aivan yhdeltä tuttavalta, jonka lapsellinen käytös on muuttui aina vain pahemmaksi, kunnes eukko alkoi antaa samalla mitalla takaisin. Niin kauan kuin maanitteli ja oli kiltti, toistui kaava juuri kuin teillä. Jääräpäisesti mies ei anna periksi, on aina oikessa, nainen myötäilee ja yrittää sovitella, maanitella, houkutella ja seuraavana päivänä jannu on kuin ei mitään olisi tapahtunut. Ehkä kannattaa koittaa samaa mallia. Älä puhu, mökötä 5 päivää, osoita mieltäsi samalla tavalla, äläkä missään nimessä anna periksi tuolaisesta asiasta... Sitäpaitsi en usko, että näillä lapsekkailla ja uhmaikäsillä miehillä kyse on edes oikeasti siitä asiasta mistä vänneään, kuten nyt esim turvavöistä vaan siitä, että kun jotain päähänsä saavat, eivät siitä periaatteesta anna periksi, oli touhussa järkeä tai ei.
Olen monessa samaa mieltä, luulen, että tässä ei ole kyse siitä onko turvavyöt vai ei, kunhan tehdään niinkuin mies haluaa. Oli toive järjetön tai ei, pakko vaan voittaa. En tajua miksi aikuinen mies haluaa käyttäytyä noin. Se on se jääräpäisyys, ei voi myöntää olevansa väärässä eikä varsinkaan pyytää anteeksi.
Mä yritän usein myötäillä, mielistellä ja unohtaa, nielaista kiukut, mutta en aina kuitenkaan. Mä olen kokeillut mykkäkoulua jne mutta se on niin vaikeaa ja tuntuu tyhmältä lasten seurassa, kun heille esitän normaalia ja miehelle mykkäkorvaa. Eikä pysty olla lapsillekaan ihan normaali kun ääni ei palaudu ihan normaaliksi. Vaikeaa tämä elämä.
siis miehesi kyllä saa huutaa sulle kurkku suorana, mutta sä et saa hälle ääntäsi korottaa? Anteeksi, mutta miehesi kuulostaa aikamoiselta alistajalta. Ja sitähän tuo kommentointi siitä että "hänen autonsa, tehdään niinkuin hän käskee" onkin. Itseasiassa minulle tulee mieleen isäni, toimi juuri tuolla tavalla mielivaltaisesti aivan idioottimaisissakin asioissa, vaan siksi että hän oli AINA oikeassa ja hänen mielipiteensä ohitti aina kaikki muut. Täysin kypsymätön ihminen ja vanhempana aikamoinen tyranni. Samoin parisuhteessa. Ja päivääkään ei lastani autossa kuljetettaisi ilman vöitä. Aivan järjetöntä puhetta ukoltasi. Ei hänelle taida paljonkaan perheenne merkitä. Ja tuo että riitojen jälkeen syy kääntyy sulle eikä äijä koskaan pyydä anteeksi, vaan on seuraavana päivänä kuin mitään ei ois tapahtunut: KAMMOTTAVAA.
Kuulostaa varmaan kammottavalta, mutta meillä on muuten kyllä hyvä aviolitto. Nämä asiat mistä nyt kirjoitan on ne huonot. Mutta niidenkin kanssa pystyn elämään. Yleensä osaan vetää oikeista naruista ja mies mököttää harvoin, mutta joskus sitä käy kun teen jotain "väärää" kuten se ovi tänään. Tosi tyhmää, tiedän itsekin. Mutta hän on kyllä muuten hyvä mies ja tiedän, että perhe on hänelle kaikki kaikessa, nuo vyöt oli vaan joku tekosyy tänään.
Ps. mun isä on vähän samanlainen, oli samanlainen komentaja kun olin lapsi.
parisuhteessanne..? Saattaa käydä niin, että alkaa näkemään normaalina sen, mikä toisten mielestä on suorastaan patologista. Teet siis jotain "väärää", kuten paiskaat auton oven kiinni - mietihän tuota lausetta hetki, ihan itsesi vuoksi.
Kuulostaa varmaan kammottavalta, mutta meillä on muuten kyllä hyvä aviolitto. Nämä asiat mistä nyt kirjoitan on ne huonot. Mutta niidenkin kanssa pystyn elämään. Yleensä osaan vetää oikeista naruista ja mies mököttää harvoin, mutta joskus sitä käy kun teen jotain "väärää" kuten se ovi tänään. Tosi tyhmää, tiedän itsekin. Mutta hän on kyllä muuten hyvä mies ja tiedän, että perhe on hänelle kaikki kaikessa, nuo vyöt oli vaan joku tekosyy tänään.
Ps. mun isä on vähän samanlainen, oli samanlainen komentaja kun olin lapsi.
parisuhteessanne..? Saattaa käydä niin, että alkaa näkemään normaalina sen, mikä toisten mielestä on suorastaan patologista. Teet siis jotain "väärää", kuten paiskaat auton oven kiinni - mietihän tuota lausetta hetki, ihan itsesi vuoksi.
Kuulostaa varmaan kammottavalta, mutta meillä on muuten kyllä hyvä aviolitto. Nämä asiat mistä nyt kirjoitan on ne huonot. Mutta niidenkin kanssa pystyn elämään. Yleensä osaan vetää oikeista naruista ja mies mököttää harvoin, mutta joskus sitä käy kun teen jotain "väärää" kuten se ovi tänään. Tosi tyhmää, tiedän itsekin. Mutta hän on kyllä muuten hyvä mies ja tiedän, että perhe on hänelle kaikki kaikessa, nuo vyöt oli vaan joku tekosyy tänään. Ps. mun isä on vähän samanlainen, oli samanlainen komentaja kun olin lapsi.
Tiedän, ei se ole väärin, että suuttuneena paiskaa oven kiinni. Eikä se ole väärin, jos vähän korotan ääntä kun puhun vihaisena. En kuitenkaan huuda niin että toisen korvat puhkeavat. Mutta tiedän, että sellainen käytös saa toisen suuttumaan ja yritän välttää turhaa riitaa.
onko miehesi toiminta ja käytös tavallisestikin tuota kaliiberia?? Voi sua raukkaa..