Miehen kanssa totaalisen eri linjoilla
Tästä on tullut ihan valtava ongelma meille enkä tiedä miten toimia, nyttenkin itku kuristaa kurkussa.
Lyhyesti sanottuna ongelmana on se aika mitä ehdimme viettämään lastemme, 2-luokkalainen ja eskarilainen, kanssa.
Aamuisin 1-2h ja töiden jälk mies 3-4h ja minä työvuorostani riippuen 1½-4h.
Aamuvuoroon kun lähden 05.30 niin perhe nukkuu, iltavuorosta kun kotiudun klo17.30-18 niin lapset menvät yöunille klo 19.15=ovat silloin jo kovin väsyneitä, heräävät aamuisin 06-07 välillä.
Miestä ei vaivaa eikä häiritse tippaakaan nämä ajat, minua vaivaa niin että itken säännöllisesti.
Uusi työpaikka alkoi vuoden alusta entisen mentyä alta ja työmatkani pitenivät niin että päivässä menee 9½h kaikkinensa minulla siihen osaan elämästä. Osittaista hoitovapaata en voi hakea saati saada koska en ole vakituisena työssäni ja työsuhde tosiaan vasta alkoi.
Tänään olin aamupäivän lasteni kanssa ulkona, mies oli kotona. Nyt lapset nukkuneet 1h verran ja kohta herätän heidät, mies läksi laskettelemaan ja kotiutuu joskus 3h kuluttua.
Aamulla sitten taas arkea, mulla välivuorovko eli lähden kotoa 07.15 bussiin ja olen kotona klo16.45
Siinä sitten 2½h aikaa omien lasten kanssa.
Ja sitten mies vielä tuputtaa minullekin jotain harrastusta (hän siis käy tenniksessä 1x/vkossa ja laskettelemassa aika ajoin eikä lainkaan tarpeeksi usein kumpaakaan mielestään), mutta MILLÄ AIKAA??? Sanoi että vkonloppuisin, mutta en minä halua olla pois lasteni ja perheeni luota, päinvastoin!!! Antaisin toisen käteni lyhyemmästä työmatkasta tai 6h työpäivämahdollisuudesta.
Oikeasti, mulla on jo rytmihäiriöitä, itken ja valvon iltoja ja öitä, verenpainetautini (krooninen) temppuilee jne.
Työtäkään en voi lopettaa, koska sitten tulisi kaiken muun päälle taloudellinen kurimus ja viimevuoden 4kk työttömyysjakso veti meidät tosi liriin ja miehellä siitä yhä hirveät traumat.
Työsuhteeni on heinäkuulle nyt näin aluksi.
MITEN te muut ns normipäivää työskentelevät jaksatte ja toimitte?
Kuolen tähän ahdistukseen ja rumbaan, olen varmaan sitten jotain heikkoa paskalaatua ja ihan luuseri, muta kärsin tästä hirvittävän paljon.
Kommentit (42)
antaa teille yhteistä aikaa jo yli kaksi tuntia päivässä. Päikkärit pois, yöunille himppasen myöhempään. En ymmärrä, mikä ongelma tuossa on. Ja miten teidän kakkosluokkalaiselle unta riittää noin paljon, tunnin päikkärit ja 11- tunnin yöunet? Ja on sitten vielä väsy jo seitsemän jälkeen illalla?
Ap varmaan vastaa sinulle kohta, mutta kysynpä minäkin: mistä saat tuon kaksi tuntia lisäaikaa? Jos siis lapset menevät arkisin nukkumaan klo 19.15 ja heräävät klo 6.15. Yksitoista tuntia on suositusten mukaista vielä alaluokkalaisillekin, ja tuskinpa ap väkisin lapsiaan nukuttaa, vaan he oikeastikin tarvitsevat sen mittaiset yöunet. Jos ap nukuttaisi heidät vaikkapa nyt tuntia myöhemmin, he sitten vastaavasti myös heräisivät myöhemmin, eli ei siinä yhdessäoloaika lisäänny pätkääkään. -14-
Tuskinpa ap antaa aamuisin klo 6.15 jälkeen lapsille laatuaikaa, eiköhän ne aamuntunnit mene aamuhässäköissä, niin ainakin uskoisin. Niinpä lasten olisi sama nukkua aamuisin vähän pidempään ja olla sitten illalla pirteämpinä perheen viettäessä sitä laatuaikaa.
Vaan arkipäivistä.
Ja on se aamukin yhteistä aikaa. En nyt oikein tiedä, mitä "laatuaika" on, koska ainakin meillä se on kaikki sitä samaa yhdessäoloaikaa.
Jos aamuista tulee aikataulusiirrolla entistä hektisempiä ja kiireisempiä, se ei varmuudella lisää ap:n jaksamista!
Minä henk.koht varmaan olenkin jos nyt en masentunut niin hyvin ahdistunut kyllä tällä hetkellä. Sen sijaan lapseni eivät kärsi millään muotoa, heillä ei ole jatkuvaa väsymystä, he eivät reagoi jotenkin poikkeuksellisen voimakkaasti muutoksiin tms. Mistä sen keksit? ok, kuopus on luonteeltaan ja persoonaltaan haastavampi kuin tuo toinen mukelo, mutta ei ns epänormaalissa määrin. Ja unentarve, sehän on aivan yksilöllistä ja nukkuvat ihan normiunet, tarkennan että käyvät petiin klo19 aikaan, iltasatu siinä ja unessa ovat n.klo19.30
Käsittämätöntä kuinka siitäkin vedetään jotenkin patologisia päätelmiä, jos lapsi nukkuu öisin hyvin ja yli 2v:nä päiväunet välillä:O
Sanovatpa muuten alan tietäjät sitäkin, että suuri osa näistä ADHD ym tapauksista on ihan silkkaa unenpuutetta ja sen aiheuttamia vaurioita ihmislapsen aivoille...
Ap
Sinulle on annettu neuvoja, helppoja toteuttaa ja vaikeampia toteuttaa. Mitään et ole vielä kelpuuttanut, puolustuslinjoilla vaan olet.
Mitä siis haluat meidän sanovan/neuvovan?
Sinulle on annettu neuvoja, helppoja toteuttaa ja vaikeampia toteuttaa. Mitään et ole vielä kelpuuttanut, puolustuslinjoilla vaan olet. Mitä siis haluat meidän sanovan/neuvovan?
ohjeille? Hänelläkin on oikeus arvioida ne ja hylätä mielestään huonot. Sakki tässä nyt mielestäni takertuu epäolennaisuuksiin ja motkottaa liikaa lasten nukkumaanmenoajasta. Kyllä tuollaiseen jaksamisongelmaan on varmasti muutakin ja isompaa syytä.
-14-
lapsillesi paljon enemmän ongelmia kuin se, että ehdi viettämään enempää aikaa yhdessä. Stressaat nyt aivan liikaa asiasta, jolle et voi mitään. Koeta rentoutua vähän ja nauttia siitä ajasta, jonka pystytte viettämään yhdessä. Ilmeisesti sinulla on kuitenkin kolmasosa työajasta aamuvuoroa, jolloin ehdit olemaan yhdessä vähän pitempäänkin. Tee tosiaan kotitöitä lasten nukkuessa, niin teille jää enemmän aikaa olla yhdessä.
Tosin tuolla toisten ehdottamalla unirytmin siirrolla saisitte enemmän yhteistä aikaa. Meillä eivät lapset ole koskaan menneet nukkumaan ennen klo 21:tä. On varmaan totta, että yhtäkkinen unirytmin siirto ei onnistu, mutta on vaikea uskoa, että lapset eivät vähitellen herää myöhemmin, jos nukkumaanmenoa siirtää 15 min / viikko. Sopeutuvathan lapset vähitellen aikaeroon myös ulkomaille matkustettaessa. Päivien pidetessä voidaan tosin tarvita pimennysverhoa lastenhuoneeseen, jotta auringonvalo ei herätä heitä.
Varmaan ihan normaalia miettiä tuollaisia asioita, onko riittävän hyvä vanhempi, viettääkö riittävästi aikaa lasten kanssa ymsyms. Kun olet itsellesi armollinen ja hyväksyt ettet ole lastesi kanssa kaikkia iltoja, niin tuskakin helpottaa. Onhan lapsilla kuitenkin isä ja meitä vuorotöitä tekeviä vanhempia paljon jotka eivät ole lastensa kanssa kaikkia lasten vapaa-aikoja.
Tuon ikäisiä lapsia voi ottaa jo moneen harrastukseen mukaan ja varsinkin laskettelemaan.
Ei riittävän hyvä vanhemmuus ole pelkkää uhrautumista ja lasten kanssa leikkimistä. Kai sinun lapsilla sentään omia kavereita löytyy? entä heidän harrastukset?
Tuohon nukkumisasiaan: en usko, että lapset nukahtaisivat jos eivät olisi väsyneitä. Meillä esikoinen kävi 19.30 nukkumaan vielä neljännellä (nyt seiskalla) ;) Ja kuopus joka nyt ekalla nukahtaa n20.30-21 vaikka iltasatua aletaankin lukemaan jo viimeistään kl20.
kolmen äiskä
nukkumaan jo 7 jälkeen illalla,jos nukkuvat päivälläkin :D ????
Outoa,että ovat niin väsyneitä ?????
Jos muuttaisitte hieman unirytmiä,niin saisitte helposti 1-2 tuntia lisää yhteistä aikaan!
Minusta olisi mielenkiintoista pohtia yleisestikin sitä miksei isät tunnu esim tätä asiaa ottavan niin raskaasti?
Mies on edelleen siellä laskettelurinteessä, toki äsken tuli viesti että kohta tulossa, mutta kohtahan on myös ilta.
Ja aamupvällä minä ulkoilin lasten kanssa, menivät pvälevolle ja sinä aikana mies sitten läksi rinteeseen.
NYt heillä on aikomus saunoa kun hän kotiutuu, mutta eipä tässä sitä yhdessäoloaikaa isälle ja lapsille tänään(kään) tule kuin 1+h aamulla (heräsimme klo08 ja lapset siis hieman ennen 07 jonka jälk leikkivät legoilla huoneessaan) ja nyt sitten ennen yöpuulle menoa ehkä 2-2,5h.
Minulle se ei riitä, siksi kai näin kärvistelenkin arkea:´(
Aamuvuorviikkoja on 1kpl/kk jolloin olen kotona hieman ennen klo15 ja lähden siis aamulla kotoa silloin jo klo 05.25.
Ap
Eivät nuku arkisin päiväunia paitsi kuopus eskarissa mutta ei hänkään joka päivä.
Ja sitäkö on todella ihmeteltävä noin kovasti??
Kyllä on yksinkertaista...
Ap
ottaa esim. veriarvot. Jos tuon ikäiset lapset tarvitsevat 11 h unta yöllä ja vielä päiväunet koska niin kovasti väsyttää, niin kyllä se ap, melkoisen harvinaista on.
Saakohan ne tarpeeksi rautaa??
Haluat meiltä hyväksyntää ahdistuksellesi ja tuomion miehellesi?
Minusta olisi mielenkiintoista pohtia yleisestikin sitä miksei isät tunnu esim tätä asiaa ottavan niin raskaasti?
Mies on edelleen siellä laskettelurinteessä, toki äsken tuli viesti että kohta tulossa, mutta kohtahan on myös ilta.
Ja aamupvällä minä ulkoilin lasten kanssa, menivät pvälevolle ja sinä aikana mies sitten läksi rinteeseen.
NYt heillä on aikomus saunoa kun hän kotiutuu, mutta eipä tässä sitä yhdessäoloaikaa isälle ja lapsille tänään(kään) tule kuin 1+h aamulla (heräsimme klo08 ja lapset siis hieman ennen 07 jonka jälk leikkivät legoilla huoneessaan) ja nyt sitten ennen yöpuulle menoa ehkä 2-2,5h.
Minulle se ei riitä, siksi kai näin kärvistelenkin arkea:´(
Aamuvuorviikkoja on 1kpl/kk jolloin olen kotona hieman ennen klo15 ja lähden siis aamulla kotoa silloin jo klo 05.25.Ap
ei sitä saisi tehdä miehesikään?
Minkä suhteen olette miehesi kanssa totaalisen eri linjoilla?
Miten unentarpeessa ei voisi olla yksilöllisiä eroja, kuten kaikessa muussakin. Itse olen ollut lapsena armottoman iltauninen. Vielä ala-asteen ylemmillä luokillakin, kun kaverit katsoivat Dallasia kymppiuutisten jälkeen, niin minä olin jo täysillä unten mailla. Vieläkin käyn usein ysin aikaan nukkumaan ja nukun aivan täysillä 10-11 tuntia! Samoin nukuin usein koulun jälkeen ihan kunnon päikkäreitä, eikä ollut illalla vaikeuksia nukahtaa. Veriarvot tsekattiin moneen kertaan, kun äitini oli asiasta turhaan huolissaan.
Se, että useimpien lapset EIVÄT nuku päikkäireitä enää koululaisina tai menevät yhdeksän aikaa nukkumaan, ei tarkoita, että kaikkien pitäisi niin tehdä.
Ap! Koita keksiä jokin muu ratkaisu. Kuten, että teette yhdessä ruokaa ja puuhaatte kodin askareet yhdessä. Sekin on yhdessäoloa. Ja koita saada miehesi tekemään asioita koko perheen kesken.
Haluat meiltä hyväksyntää ahdistuksellesi ja tuomion miehellesi?
minusta ap sinä olet epänormaali ja miehesi käyttäytyminen normaalia. Kyllä on pipo liian kireällä. Miehesi on oikeassa, joku oma harrastus voisi vähän rentouttaa sua.
Ja tässäkin samaa mieltä: lapset tosiaan kannattaisi tarkistuttaa lääkärillä - epänormaalin väsyneitä ovat.
Se että yöunen pituus on 10-11h ja aika ajoin päiväunet siihen päälle, ei tee yhdestäkään lapsesta epänormaalia saati sairasta.
Päinvastoin!
Ap*pistää pisteen ainakin omalta osaltaan aloitukselleen*
ap:n lapsissa tuskin on mitään vikaa, kyllä meidänkin lapset tuon verran unta tarvivat. Jotkut tarvii enemmän jotkut vähemmän.
Minuakin ahdistaisi jos jäisi yhtä vähän aikaa lasten kanssa kuin ap:lla.
Mutta, kokemus on näyttänyt että nämä tämmöiset asiat kyllä harmittavat ja ahdistavat äitejä,l ei niinkään isiä...oisko jotain biologiaa?
Ehdottaisin ammattiavun hakemista perheenä. Mielestäni kuulostat masentuneelta (itkuisuus, toivottomuuden tunteet jne.). Entäs lasten jatkuva väsymys, sopeutumattomuus muutoksiin jne. Sanon mahdollisimman ystävällisesti, että ota huomioon sekin, että perheessä saattaa olla masennusta. Se on hermostolle vahingollisempaa kuin liian vähäiset yöunet...