Luomusynnytys = hyvää oloa, hoivaamisviettiä, alkukantaista voimaa???
Meninpä sitten lukemaan tällaista tarinaa
http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=34
Tekstin mukaan luomusynnytyksessä äiti kokee endorfiinimyrskyjä, hoivaamisviettiä ja kaikenlaista muutakin orgastista. Ja epiduraali kuulemma vie tämän kaiken pois.
Mitähän minäkin nyt sitten tein väärin, kun en kokenut mitään edellämainittua luomusynnytyksessäni. Olin siellä ihan pirun KIPEÄ - siitä oli hymistelyt ja hyvät olot kaukana.
Että kiva kun taas yleistetään ja niputetaan synnyttäjät miten sattuu.
Kommentit (5)
Olin niiden synnytysinfossakin. Itse turvauduin onneksi epiduraaliin niin sain kivuttoman synnytyksen ja jaksoin hoitaa pientä kultaani heti syntymästä asti.
Eipä tuossa kirjoituksessa sinällään mitään pahaa ollut. Tottahan se on, että me ollaan eläimiä, ja luonto on hoitanut synnytysmekanismit kohdilleen. Mutta jos mennään syyllistämisen (ja syyllistymisen) puolelle, ollaan väärällä tiellä. Eläköön moderni lääketiede, vaikka eläimiä ollaankin. :)
Itse olen luomusynnyttäjä (x2), ja ihan tyytyväinen sellainen. Synnytys tuli ja meni, eikä missään vaihessa vaan tullut tarvetta kemikaaleille. En sano, että se olisi ollut miellyttävää tai kivutonta, mutta meni ilman lääkkeitä. Jälkeenpäin ajattelin vain vauvaa ja olin helpottunut ja rentoutunut, että kaikki meni hyvin.
"Synnyttänyt äiti on kuin kuningatar ja hänen tehtävänään on pitää vauvaa lähellään, imettää ja levätä yhdessä vauvan kanssa. Isä, isovanhemmat ja ystävät saavat huolehtia ruoanlaitosta, pyykinpesusta ja kodin askareista."
Kuningatar? :D
Ja miltähän tämä neuvo mahtaa lapsen isästä tuntua? "Mene nyt siivoamaan siitä ja anna lapsen Oikean Hoivaajan keskittyä kuninkaalliseen tehtäväänsä!"
niin kauan kun siitä ei ole haittaa. Itse olen pikkaisen luomuhörhö ja imetin pitkään ja yms, mutta länsimaisessa "luomuhörhöilysynnytyksessä" unohdetaan pari isoa asiaa. Suurin osa maailman naisista synnyttää yhä luomuna, ja se on SUURIN yksittäinen naisten ja myös vastasyntyneiden tappaja. Hyvä ystäväni synnytti kotona luomusti ja lopputulos oli vauva, joka vietiin medihelillä elvytyksen jälkeen pitkäksi aikaa sairaalaan. Veikkaan että nykyään todella moni pyrkii olemaan sairaalassa niin pitkään kuin pystyy ilman kipulääkkeitä, ja nousee hoitamaan lastaan heti synnytyksen jälkeen. Ennen näin ei tehty. Nainen ei saanut 8 viikkoon edes tulta sytyttää hellaan.
ja lapsentahtinen ja pikkusen hörhö ehkä itsekin, mutta munkin mielestä tuolla sivustolla synnytys-, imetys-, ja muut jutut on vedetty ihan överiksi. Ei tuommosia kannata ottaa itseensä.