Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko oma huone välttämättämyys?

Vierailija
30.01.2010 |

Oliko sinulla lapsena ikioma huone? Vai jaoitko huoneen sisaruksen kanssa? Oliko kamalaa?

Mitä mieltä olette, onko nykyaikana oma huone joka lapselle välttämättömyys? Onko teinillä pakko olla oma huone? Pikkulapsilla tuskin, mutta isompana? Kun ei ole aina mahdollista antaa jokaiselle lapselle omaa huonetta!

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asti 7 vuotta nuoremman siskoni kanssa samassa huoneessa. Hermot meni totaalisesti, kun eihän se osannut pitää huonetta siistinä ja AINA MINÄ jouduin siivoon siellä. Rasittavaa oli myös se, että mulla ei ollut lainkaan yksityisyyttä ja aina, kun kavereita oli niin oli sitte se rasittava siskokin siinä koko ajan hakemassa huomiota. Tuo asunto oli siis kaksio ja meitä asui 4 henkilö siinä. Vahemmat nukkui olkkarissa.Onneksi sitten muutettiin isompaan, jotta saatiin omat huoneet.

Vierailija
22/88 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rauhassa tehdä läksyjä jne. Ei pienemmillä mielestäni vielä tarvitse olla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei ollut ongelmaa. Välimme ovat läheiset.

Valintoja.....

Joku ei tule toimeen kenenkään kanssa ja joku tulee...

Vierailija
24/88 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitusvirheitä..tuli aika monta :D

asti 7 vuotta nuoremman siskoni kanssa samassa huoneessa. Hermot meni totaalisesti, kun eihän se osannut pitää huonetta siistinä ja AINA MINÄ jouduin siivoon siellä. Rasittavaa oli myös se, että mulla ei ollut lainkaan yksityisyyttä ja aina, kun kavereita oli niin oli sitte se rasittava siskokin siinä koko ajan hakemassa huomiota. Tuo asunto oli siis kaksio ja meitä asui 4 henkilö siinä. Vahemmat nukkui olkkarissa.Onneksi sitten muutettiin isompaan, jotta saatiin omat huoneet.

Vierailija
25/88 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli itsellä oma huone, mutta veljeni jakoivat huoneen. Eivät ole yhtään nyt aikuisena valittaneet, että kauheeta jakaa veljen kanssa huone. Meillä ei ole kaikilla lapsilla omaa huonetta. Vanhimmalla on, koska on niin siiti, että ei kestä muiden sotkuja... Mutta kahden keskimmäisen huone on jaettu keskeltä kahtia. Molemmilla oma pieni nurkkaus. Ei meillä ole kukaan vaatinut omaa huonetta, tykkäävät leikkiä porukalla ja kivempi kuulemma nukkua sisarusten kanssa samassa. Mun mielestä ei tarvitse omaa huonetta kaikki lapset, mutta tää on mun mielipide!! Meillä olisi mahdollista kaikille omat tehdä, mutta eivät halua.

Vierailija
26/88 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kiva jakaa huonetta. Kaikki tarttee joskus omaa rauhaa. Meillä on lapsilla omat huoneet ja yhteisenä leikkitilana myös yläkerran aula.

Jos on yhteinen huone, niin hyvä olisi, jos sen voisi jotenkin jakaa niin, että olis vähän edes omaa soppea.

Vierailija
27/88 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekee meillä ainakin läksyt keittiön pöydällä tai olkkarin lattialla...

Vierailija
28/88 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun saivat omat huoneet niin kantavat nyt vuorotellen patjoja toisten lattioille kun haluavat olla yhdessä.

Että ihan hyvin oltaisiin pärjätty pienemmässä asunnossa ja maksettu pienempää lainaa.

Vierailija
29/88 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun saivat omat huoneet niin kantavat nyt vuorotellen patjoja toisten lattioille kun haluavat olla yhdessä.

Että ihan hyvin oltaisiin pärjätty pienemmässä asunnossa ja maksettu pienempää lainaa.

Vierailija
30/88 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perheen ainoa tyttö. Mulla on kaksi veljeä ja niillä oli yhteinen huone. En oo huomannut että olisivat traumoja siitä saaneet.

Meidän lapsilla on omat huoneet. Toinen on tyttö ja toinen on poika, ikäeroa melkein 7 vuotta ja siitä johtuen molemmilla on omat huoneet.

Vierailija
31/88 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli siskon kanssa omat huoneet jostain 12v alkaen, mutta teininä usein kuitenkin nukuttiin samassa huoneessa (toisessa huoneessa oli 2 kiinteää sänkyä).

Minusta on tärkeää että lapset saavat kasvaa lähellä toisiaan, joten vaikka meillä olisi mahdollsita antaa lapsille omat huoneet emme meinaa sitä vielä vuosiin tehdä. Nyt siis lapsilla on leikkihuone ja makuuhuone.

Eli ei ainakaan ennen teinivuosia oma huone ole pakollinen.

Vierailija
32/88 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rauhassa tehdä läksyjä jne. Ei pienemmillä mielestäni vielä tarvitse olla...

Meillä esim. vanhempien makkari on todella iso ja siellä on kunnollinen työpöytä ja rauhallistakin. Läksyt voi tehdä rauhassa sen perheen yhteisen työpöydän ääressä.

Vierailija
33/88 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä (siskokset) ei ollut pieninä omia/omaa huonetta kun oli talo lähes jatkuvassa remontin isän iänikuisen "harrastamisen" takia. Osti siis vanhemman talon projektiksi ja sitä sitten kunnostettiin aika kauan. Nukuimme välillä olohuoneen nurkkauksessa ja hetkisen oli yläkerta/vintti koko perheen makuuhuone. Joskus kolmannella luokalla saimme omat huoneet. Ihana oli, muttei välttämättömyys.

Itselläni nyt tyttö ja poika, 2v ja 7kk, eli ikäeroa vähän. Mielestäni voivat hyvin ola samassa lastenhuoneessa, sitten kun pikkuveli nukkuu yöt kokonaan, siihen asti, että ovat enintään 8v. Sitten mielestäni koulurauhan takia tarvitsevat omat huoneet ja en oikein ole sinut ajatuksen kanssa, että tyttö ja poika kovin pitkään jakavat huoneen keskenään.

Itse kun ajattelen niin tuntuu ainakin vähän inhottavalta, jos olisi veljen kanssa joutunut asumaan huoneessa, esim kuukautisten takia, kun kaikki siteiden vaihdot ym henkilökohtaiset sukupuolikohtaiset asiat molemmilla!

Vierailija
34/88 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä (siskokset) ei ollut pieninä omia/omaa huonetta kun oli talo lähes jatkuvassa remontin isän iänikuisen "harrastamisen" takia. Osti siis vanhemman talon projektiksi ja sitä sitten kunnostettiin aika kauan. Nukuimme välillä olohuoneen nurkkauksessa ja hetkisen oli yläkerta/vintti koko perheen makuuhuone. Joskus kolmannella luokalla saimme omat huoneet. Ihana oli, muttei välttämättömyys. Itselläni nyt tyttö ja poika, 2v ja 7kk, eli ikäeroa vähän. Mielestäni voivat hyvin ola samassa lastenhuoneessa, sitten kun pikkuveli nukkuu yöt kokonaan, siihen asti, että ovat enintään 8v. Sitten mielestäni koulurauhan takia tarvitsevat omat huoneet ja en oikein ole sinut ajatuksen kanssa, että tyttö ja poika kovin pitkään jakavat huoneen keskenään. Itse kun ajattelen niin tuntuu ainakin vähän inhottavalta, jos olisi veljen kanssa joutunut asumaan huoneessa, esim kuukautisten takia, kun kaikki siteiden vaihdot ym henkilökohtaiset sukupuolikohtaiset asiat molemmilla!

Kaverilla on tyttö ja poika joilla ikäeroa puoltoistavuotta. Pitkän aikaa oli yhteinen huone, mutta ikää kun tuli lisää niin saivat omat huoneet. Ovat nyt teini-iässä.

Meillä on myös tyttö ja poika, omat huoneet ison ikäeron takia. Toinen on teini ja toinen on tokaluokkalainen, eivät tulis kuuloonkaan että mahtuisivat samaan huoneeseen. Toisen leikit on vielä lattianrajassa, toinen taas kasaa sinne lähinnä vaatteita. Rytmit ovat myös erilaiset, teini saa valvoa pidempään, nuoremmalla taas alkaa koulu aikaisemmin tänä vuonna, joka aamu kahdeksaan.

Vierailija
35/88 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

veljeni kanssa samassa huoneessa. Hänellä oli koulupöytä vanhempien makuuhuoneessa juuri sen takia, että saisi tehdä läksyt rauhassa. Muutimme isompaan taloon ennen kuin itse menin kouluun.

Vierailija
36/88 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 4v vanhempi isosisko, jota pienempänä pelkäsin. Isompana tuntui etten saanut yksityisyyttä ja eniten häiritsi siskon ja hänen kavereidensa, varsinkin poikien huoneessa olo. Ei ollut hyvä kuulla ala-asteen-yläasteen välissä tuollaisten juuri alle 18v juttuja.

Sen verran omasta lapsuudestani olen saanut traumoja että jokaisella meidän lapsella on omat huoneet. Kyllä isommat koululaiset jo tarvitsevat omaa rauhaa.

Oma huone ei ole välttämätön, jos sen rauhan pystyy suomaan jotenkin muuten. Vaihtoehtona on että toinen voi käyttää vaikka vanhempien makuuhuonetta sillä välin kun toinen käyttää yhteistä huonetta ainakin kavereiden oloaikana. Mutta siis vaatii minusta pelisääntöjen sopimista ja vanhempien ymmärtämystä nuorten tilanteesta!

Vierailija
37/88 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan siihen kuole jos ei ole omaa huonetta, mutta jos ei ole koskaan missään yhtään yksityisyyttä, niin todennäköisesti muuttaa kotoa heti kun vain voi.

16-vuotiaana kotoa lähtenyt

Vierailija
38/88 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä lapset jakaa kaksi huonetta, eli kummassakin kaksi lasta!

mahdollisuus olisi järkätä myös esim jo 9v lapselle oma huone, mutta hänpä ei haluakkaan..ei halua nukkua yksin eikä halua omaa huonetta/omaa rauhaa niin paljon...

itellä ollut aina oma huone lapsuudessa...olihan se kiva mutta olisin varmaan kestänyt siskon/veljenkin samassa huoneessa..

katotaan sit mitä murrosikä tuo tullessaan..tarviiko omaa huonetta vai viihtyykö edes kotosalla niin paljoa/viihtyykö meidän seurassa niin hyvin ettei vaadi omaa huonetta silloinkaan...

mutta, minun mielestä huoneiden määrä ei saa olla esteenä siis sille, montako lasta maailmaan tekee!!!

Vierailija
39/88 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostimme unelmiemme talon, tässä on kaksi makuuhuonetta yläkerrassa ja iso tupa ja olkkari alhaalla. Lapsia oli kaksi ostohetkellä, tyttö ja poika. No nyt on ylläri kaksoset tuloillaan, tyttö ja poika nekin. Tästä emme kyllä mihinkään aio lähteä, jotain pitää sitten keksiä miten mahdumme tässä olemaan. Tällä hetkellä lapset, 5 ja 6v jakavat huoneen ja toinen on vanhempien makkarina. Tulevaisuudessa sitten varmaan vanhemmat muuttavat olkkariin, joka onneksi on kanssa sen verran tilava että jollain sermillä saadaan omaa rauhaa, tai toinen vaihtoehto olisi että laajennamme taloa. Yläkerrassa saa kyllä sivuvintit käyttöön remontoimalla, ja jollain kevyillä väliseinillä jaettua ehkä kolmeksi makkariksi.

Eipä oteta stressiä, itse sekä mieheni olemme 70-luvun kasvatteja, kumpikin asunut sisaruksen kanssa samassa huoneessa, eikä koe sitä mitenkään ongelmaksi. Nuo sukupuolet nyt vähän arveluttaa, mutta jotain sermiä sitten vaan että saavat sitä omaa rauhaa. Tupataan nytkin kyllä viettämään aikaa koko perhe yhdessä, usein lapsetkin nukkuvat meidän sängyssä.

Eli en usko että lapsi tarvitsee omaa huonetta. Omaa rauhaa kyllä, mutta siihen uskon huonejärjestelyn, sermin tai kirjahyllyn millä rajataan huonetta, riittävän ihan hyvin.

Vierailija
40/88 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jakamaan huoneen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi